DOI: https://doi.org/10.20998/%x

ФОРМУВАННЯ ЯКОСТІ ЛІДЕРСТВА МАЙБУТНІХ ОСВІТЕЛІВ ЗАСОБАМИ СТУДЕНТСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ

Roman Gurevich, Liudmyla Brovchak, Iryna Kholkovska

Анотація


У статті розкривається зміст поняття «лідерство». Проаналізовано сучасні національні та зарубіжні підходи, які визначають лідерство. Порівняно про­цеси лідерства та управління. Запропоновано основні характеристики лідерських яко­стей майбутніх вихователів. Запропоновано компоненти в структурі лідерських якос­тей студентів вищих навчальних закладів: здатність до самоорганізації, здатність до організаційної діяльності, здатність організації міжособистісної співпраці. Визначено критерії зрілості лідерських якостей майбутніх вихователів: пізнавальна, оперативна, особистісна. Акцент робиться на тому, що навчальні заклади мають можливість фо­рмувати лідерські якості за допомогою участі студентів у роботі органів самовряду­вання. Запропоновано короткий опис експериментального підходу студентів, які бу­дуть майбутніми педагогами, лідерськими якостями за допомогою студентського са­моврядування. Розглянуто освітній потенціал «Молодої школи лідерів» (транслітера­ція «Школа молодого лідера») у формуванні лідерських якостей педагогічних студентів університету. Виявлено поетапний характер організації різноманітних форм позашкі­льної виховної діяльності студентів.


Ключові слова


лідерство; теорії лідерства; концепція лідерства; лідерські якості; студенти; студентське самоврядування; майбутні вчителі

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Brovchak, L.S. (2016) Formu­vannia orhanizatorskykh zdibnostei mai­butnikh uchyteliv [Future Teachers` Man­agement Skills Formation].Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedah­ohichnoho universytetu imeni Mykh­aila Kotsiubynskoho. Seriia: Pedah­ohika i psykholohiia. Zb. nauk. prats. TOV «Nilan LTD». Vol. 46, pp. 49–53.

Harmash, S. A. & Hashutina, O.E. (2009) Liderski yakosti osobystosti kerivnyka yak zaporuka uspikhu [Leader­ship qualities of the supervisor as the key to success]. Upravlinnia innovatsiinymy proektamy ta obiektamy intelektualnoi vlasnosti. Р. 37-44.

Emelianov,I.N. (1971) Rukovodstvo kolektyvom kak problema sotsyalnoi psykholohyy [Group Manage­ment as the Issue of Social Psychology]. Moscow: Moscow State Universtity, P.126

Ershov. A.A. (1991) Lyder i avtorytet [Leader and Authority].P.102

Zoryna. A.V. (2009) Pedahohyc­heskye uslovyia formyrovanyia lyderskykh kachestv u studentov vuza [Ped­agogical Conditions of Students of Higher Educational Establishments Leadership Formation]. Novhorod. P.25

Krychevskyi, R.L. (2007) Psy­chologia liderstva [Leadeship Psychol­ogy]. Мoscow: Status. P. 542

Leontiev, A. N. (1975) Deiatelnost. Soznanie. Lichnost [Activity. Counciosness. Pesonality]. Moscow: Politizdat. P. 304

Marahovska, N.V. (2009) Peda­hohichni umovy formuvannia liderskyh yakostei maibutnih vchyteliv u procesi navchannia dyszyplin hymanitarnoho zyklu [Peagadogical Conditions of Future Teach­ers Leadership qualities Formation in the Process of Humanities Disciplines Cycle Study]. Kharkiv: H. Skovoroda National Pedagogical University. P. 22

Platonov, K.K. (1986) Struktura i razvitie lichnosti [Structure and Devel­opment of Persnonality]. Moscow: Nauka. P. 254

Stepanov, O.M. (2006) Psyholohichna entsyklopediia [Psycho­logical Encyclopedia]. Kyiv: Akademvyda. P. 424

Rozhkov, M.I. (1990) Teoriia i praktika samoupravleniia v uchenchenskih kollektivah [Theory and Practice of Self-governmantin Educational Groups]. Mos­cow. P.144

Semechkyn, N.I. (2003) Social­naia psiholohiia na rubeze vekov. Istoriia, teoriia, issledovaniia. Chast 2 [Social Psy­chologyat the Turn of the Century.History, Theory, Researches. Part 2]. Vladyvostok: FarEastern University publishing house, P.233

Semchenko, N.O. (2015) Pedahohichni umovy formuvannia lidersk­ykh yakostei maibutnikh uchyteliv u pozaaudytornii diialnosti [Pedagogical conditions of Future Teachers Leadership qualities Formation in Extracurricular Ac­tivities]. Kharkiv, P.215

Umanskyi, L. (1994) Pedahohicheskie usloviia i sredstva stimu­lirovaniia liderstva v detskikh iiunosheskikh obedineniiakh [Pedagogical Conditions and Methods of Leadeship Stimulation of Children`s and Youth Groups]. Kostroma: Kostroma N.A. Ne­krasov State Technical University, P.218

Yahodnikova, V.V. (2005) Formuvannia liderskykh yakostei star­shoklasnykiv v osobystisno oriientovanomu vykhovnomu protsesi zahalnoosvitnoi shkoly [High School Pupils` Leadership qualities Fornationin Person Oriented Edu­cational Process of Compulsory School]. Odesa: South Ukrainian K.D. Ushynskyi State Pedagogical University, P.190


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Бровчак, Л.С. (2016) Формування організаторских здібностей маібутніх учителів. Наукові записки Вінницкого державного педагогічного універси­тету імені Михаіла Коцюбинского. Се­рія: Педагогіка і психологія. Зб. наук. прац. ТОВ «Нілан ЛТД». Вол. 46, пп. 49 – 53.

2. Гармаш, С. А. & Гашутіна, О.Е. (2009) Лідерскі якості особистості кері­вника як запорука успіху. Управління інноваційними проектами та об’єктами інтелектуальної власності. С. 37-44.

3. Емелианов, И.Н. (1971) Руководс­тво коллективом как проблема социаль­ной психологии. Москва: Московский государственный университет. С. 126

4. Ершов. А.А. (1991) Лидер и авто­ритет. С.102

5. Зорина. А.В. (2009) Педагогичес­кие условия формирования лидерских качеств у студентов вуза. Новхород. С. 25

6. Кричевский, Р.Л. (2007) Психоло­гія лідерства. Москва: Статус, С. 542

7. Леонтьев, А. Н. (1975) Деятель­ность. Сознание. Личность. Москва: Политиздат, С. 304

8. Мараговска, Н.В. (2009) Педагогі­чні умови формування лідерських якос­тей майбутніх вчителів у процесі на­вчання дисциплін гуманітарного циклу. Харків: Національний Педагогічний Універсіти ім. Г. Сковороди, С. 22

9. Платонов, К.К. (1986) Структура и развитие личности. Москва: Наука, С. 254

10. Степанов, О.М. (2006) Психологічна енциклопедія. Київ: Академви­дав.С. 424

11. Рожков, М.И. (1990) Теория и практика самоуправления в учебных коллективах . Москва. С. 144

12. Семечкин, Н.И. (2003) Социальная психология на рубеже веков. История, теория, исследования. Часть 2. Влади­восток: ФарЭстерн Университетский издательский дом. С. 233

13. Семченко, Н.О. (2015) Педагогі­чні умови формування лідерських якос­тей майбутніх вчителів у поза аудиторній діяльності. Харків. С.215

14. Уманскии, Л. (1994) Педагогиче­ские условия и средства стимулирова­ния лидерства в детских юношеских объединениях. Кострома: Националь­ный Технический Университет им. Н.А. Некрасов. С. 218

15. Ягоднікова, В.В. (2005) Форму­вання лідерських якостей старшокласни­ків в особистісної орієнтованому вихов­ному процесі загальноосвітньої школи. Одеса: Південноукраїнський Державний Педагогічний Університет ім. Ушинського. С. 190