DOI: https://doi.org/10.20998/%x

ОСОБИСТІСНІ ЯКОСТІ МАЙБУТНЬОГО БАКАЛАВРА З ПСИХОЛОГІЇ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

Irina Khavina, Nataliia Severyna

Анотація


В статті розглянуто проблему працевлаштування сучасного фахівця з психології. Приділено увагу розвитку та формуванню особистісних якостей майбутнього бакалавра з психології у процесі професійної підготовки. Показано, якими особистісними якостями необхідно володіти майбутньому бакалавру з психології. Запропоновано методику визначення особистісних якостей, якими необхідно оволодіти майбутньому бакалавру з психології у процесі професійної підготовки. З’ясовано сутність та проаналізовано психограму бакалавра з психології.


Ключові слова


особистісні якості майбутнього бакалавра; фахівець з психології; бакалавр з психології; професійна підготовка

Повний текст:

PDF

Посилання


Vojtka, V. I. (1982) Psihologichnij slovnik. [Psychological Dictionary]. Kiyiv: Visha shkola, 215 p. [in Ukrainian]

Lozova, O. M. (2014) Kompetentnisnij pidhid u profesijnij pidgotovci majbutnih psihologiv: monografiya. [A competency approach in the training of future psychologists: a monograph]. Vinnicya: «Vindruk», 184 p. [in Ukrainian]

Lozova, O. M. (2016) Osvitni innovaciyi v pidgotovci praktichnogo psihologa na kompetentnisnij osnovi. [Educational innovations in the preparation of a practical psychologist on a competent basis]. Osvitologiya. № 5. P. 164 – 169. [in Ukrainian]

Panok, V. G. (2003) Osnovni napryami profesijnogo stanovlennya praktichnogo psihologa u vishij shkoli. [The main directions of professional formation of a practical psychologist in high school]. Praktichna psihologiya ta socialna robota. № 4. P. 14 – 17. [in Ukrainian]

Reznik, S. M. (2016) Rozvytok metodyky vykladannia u vyschij shkoli: problemy ta perspektyvy. [The development of teaching methods in higher education: problems and perspectives]. Vitchyzniana nauka na zlami epokh: problemy ta perspektyvy rozvytku: materialy KhKhI vseukrains'koi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii 5 – 6 bereznia. Vyp. 21. Pereiaslav-Khmel'nyts'kyj: FOP Lukashevych O. M. P. 78 – 79. [in Ukrainian]

Reznik, S. M. (2010) Umovy realizatsii osobystisno-oriientovanoho pidkhodu v profesijnij pidhotovtsi studentiv. [Conditions for implementation of a personality-oriented approach in the professional training of students]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyschij i zahal'noosvitnij shkolakh. Vyp. 8 (61). Zaporizhzhia. [in Ukrainian]

Reznik, S. M. (2007) Formuvannia upravlins'kykh umin' ta navychok u majbutnikh inzheneriv u vyschykh tekhnichnykh navchal'nykh zakladakh [Formation of managerial skills and skills of future engineers in higher technical schools]: dyss. kand. ped. nauk: 13.00.04. Kyiv, 271 p. [in Ukrainian]

Reznik, S. M. & Khavina, I. V. (2017) Analiz rezul'tativ eksperymental'noho doslidzhennia formuvannia profesijnykh bazovykh kompetentsij bakalavriv z psykholohii u protsesi vyvchennia pryrodnycho-naukovykh dystsyplin. [Analysis of the results of an experimental study of the formation of professional basic competencies of bachelors in psychology in the study of natural sciences disciplines]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy: schokvartal'nyj naukovo-praktychnyj zhurnal. № 4. Kharkiv: NTU «KhPI». P. 30 – 40. [in Ukrainian]

Romanovs'kyj, O. & Hura, T. (2007) Upravlins'ka kompetentnist' iak napriamok humanizatsii osvity u zhyttievykh perspektyvakh majbutnikh inzheneriv. [Managerial competence as a direction of humanization of education in the life prospects of future engineers]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy. № 4. Kh.: NTU «KhPI». P.61 – 69. [in Ukrainian]

Romanovs'kyj, O. H., Ponomar'ov, O. S.& Reznik, S. M. (2014) Pedahohika rozuminnia: navchal'nyj posibnyk. [Pedagogy of understanding: a textbook]. Kharkiv: NTU «KhPI», 260 p. [in Ukrainian]

Romanovs'kyj, O. H. (2001) Teoretychni i metodychni osnovy pidhotovky inzhenera u vyschomu navchal'nomu zakladi do majbutn'oi upravlins'koi diial'nosti [Theoretical and methodological bases of preparation of the engineer in higher education institution for the future management activity]: dys. d. ped. n.: 13.00.04 «Teoriia ta metodyka profesijnoi osvity». K. 490 p. [in Ukrainian]

Romanovs'kyj, O. H., Ponomar'ov, O. S. & Ihnatiuk O. A. (2011) Formuvannia psykholohichnoi hotovnosti majbutnikh fakhivtsiv do profesijnoi diial'nosti: monohr.. [Formation of psychological readiness of future specialists for professional activity: monograph]. Kh.: Vydavets' Savchuk O. O.; NTU «KhPI», 336 p. [in Ukrainian]

Romanovs'kyj, O. H. (2018) Innovatsijnyj sposib orhanizatsii informatsii v navchal'nomu protsesi vyschoi shkoly. [An innovative way of organizing information in the educational process of higher education]. Informatsijni tekhnolohii i zasoby navchannia (Information Technologies and Learning Tools). Tom 64. № 2. P. 185 – 196. [in Ukrainian]

Romanovs'kyj, O. H. (2018) Formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti majbutnikh uchyteliv matematyky: konstatuval'nyj eksperyment. [An innovative way of organizing information in the educational process of higher education]. Informatsijni tekhnolohii i zasoby navchannia (Information Technologies and Learning Tools). Tom 65. № 3. P. 184 – 200. [in Ukrainian]

Romanovs'kyj, O. H. & Sereda, N. V. (2013) Osobystist' suchasnoho kerivnyka v aspekti teorii dukhovnoho liderstva. [The personality of the modern leader in the aspect of the theory of spiritual leadership]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy. № 3. P. 20 – 27. [in Ukrainian]

Popova, G. & Sereda, N. (2016) Storytelling as an instrumental component of self-presentation in business communication. Teoriya i praktika upravlinnya socialnimi sistemami. № 3. Harkiv: NTU „HPI”. P. 16 –22.

Terlets'ka, L. H. (1997) Rol'ova hra iak zasib formuvannia profesijno-znachuschykh iakostej majbutn'oho psykholoha [Role play as a means of forming professionally significant qualities of the future psychologist]: dys. kand. psykhol. nauk: 19.00.07. K., 175 p. [in Ukrainian]

Fetiskin, N. P., Kozlov, V. V. & Manujlov, G. M. (2002) Social'no-psihologicheskaja diagnostika razvitija lichnosti i malyh grupp. [Socio-psychological diagnosis of the development of personality and small groups]. M.: Izdatel'stvo Instituta psihoterapi, 473 p. [in Russian]

Khavina, I. V. (2019) Formuvannia bazovykh profesijnykh kompetentsij bakalavriv z psykholohii u protsesi vyvchennia pryrodnycho-naukovykh dystsyplin [Formation of basic professional competences of bachelors in psychology in the process of studying natural science disciplines]: dys. k. ped. n.: 13.00.04 «Teoriia ta metodyka profesijnoi osvity». Vinnytsia, 308 p. [in Ukrainian]

«Pro Natsional'nu stratehiiu rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku» ukaz Prezydenta Ukrainy № 344/2013 vid 25 cherv. 2013 roku. [“On the National Strategy for the Development of Education in Ukraine for the Period until 2021” Presidential Decree No. 344/2013 of 25 June. 2013 year]. Access mode: http://osvita.ua/legislation/other/36322/ [in Ukrainian]


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Войтка, В. І. (1982) Психологічний словник. Київ: Вища школа, 215 с.

2. Лозова, О. М. (2014) Компетентнісний підхід у професійній підготовці майбутніх психологів: монографія. Вінниця: «Віндрук», 184 с.

3. Лозова, О. М. (2016) Освітні інновації в підготовці практичного психолога на компетентнісний основі. Освітологія. № 5. С. 164 – 169.

4. Панок, В. Г. (2003) Основні напрями професійного становлення практичного психолога у вищій школі. Практична психологія та соціальна робота. № 4. С. 14 – 17.

5. Резнік, С. М. (2016 р) Розвиток методики викладання у вищій школі: проблеми та перспективи. Вітчизняна наука на зламі епох: проблеми та перспективи розвитку: матеріали ХХІ всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції 5 – 6 березня. Вип. 21. Переяслав-Хмельницький: ФОП Лукашевич О.М. С. 78 – 79.

6. Резнік, С. М. (2010) Умови реалізації особистісно-орієнтованого підходу в професійній підготовці студентів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Вип. 8 (61). Запоріжжя.

7. Резнік, С. М. (2007) Формування управлінських умінь та навичок у майбутніх інженерів у вищих технічних навчальних закладах: дисс. канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 271 с.

8. Резнік, С. М. & Хавіна, І. В. (2017) Аналіз результатів експериментального дослідження формування професійних базових компетенцій бакалаврів з психології у процесі вивчення природничо-наукових дисциплін. Теорія і практика управління соціальними системами: щоквартальний науково-практичний журнал. № 4. Харків: НТУ «ХПІ». С. 30 – 40.

9. Романовський, O. & Гура, Т. (2007) Управлінська компетентність як напрямок гуманізації освіти у життєвих перспективах майбутніх інженерів. Теорія і практика управління соціальними системами. № 4. Х.: НТУ «ХПІ». С.61 – 69.

10. Романовський, О. Г., Пономарьов, О. С.& Резнік, С. М. (2014) Педагогіка розуміння: навчальний посібник. Харків: НТУ «ХПІ», 260 с.

11. Романовський, О. Г. (2001) Теоретичні і методичні основи підготовки інженера у вищому навчальному закладі до майбутньої управлінської діяльності: дис. д. пед. н.: 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». К. 490 с.

12. Романовський, О. Г., Пономарьов, О. С. & Ігнатюк О. А. (2011) Формування психологічної готовності майбутніх фахівців до професійної діяльності: моногр.. Х.: Видавець Савчук О. О.; НТУ «ХПІ», 336 с.

13. Романовський, О. Г. (2018) Інноваційний спосіб організації інформації в навчальному процесі вищої школи. Інформаційні технології і засоби навчання (Information Technologies and Learning Tools). Том 64. № 2. С. 185 – 196.

14. Романовський, О. Г. (2018) Формування цифрової компетентності майбутніх учителів математики: констатувальний експеримент. Інформаційні технології і засоби навчання(Information Technologies and Learning Tools). Том 65. № 3. С. 184 – 200.

15. Романовський, О. Г. & Середа, Н. В. (2013) Особистість сучасного керівника в аспекті теорії духовного лідерства. Теорія і практика управління соціальними системами. № 3. С. 20 – 27.

16. Popova, G. & Sereda, N. (2016)  Storytelling as an instrumental component of self-presentation in business communication. Теорія і практика управління соціальними системами. № 3. Харків: НТУ „ХПІ”. С. 16 – 22.

17. Терлецька, Л. Г. (1997) Рольова гра як засіб формування професійно-значущих якостей майбутнього психолога: дис. канд. психол. наук: 19.00.07. К., 175 с.

18. Фетискин, Н. П., Козлов, В. В. & Мануйлов, Г. М. (2002) Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М.: Издательство Института психотерапи, 473 с.

19. Хавіна, І. В. (2019) Формування базових професійних компетенцій бакалаврів з психології у процесі вивчення природничо-наукових дисциплін: дис. к. пед. н.: 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Вінниця, 308 с.

20. «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» указ Президента України № 344/2013 від 25 черв. 2013 року. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/other/36322/