РЕЗУЛЬТАТИ АНАЛІЗУ ДУМКИ СТУДЕНТІВ ВІТЧИЗНЯНИХ ЗВО ЩОДО СИЛИ ПРОЯВУ ДЕТЕРМІНАНТ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ПІДГРУНТЯ ДЛЯ ВДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМІВ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ ЇЇ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯМ

Автор(и)

  • Svitlana Moroz Національний університет цивільного захисту, Ukraine
  • Stanislav Buka Балтійська Міжнародна Академія, Latvia
  • Inta Buka Балтійська Міжнародна Академія, Latvia
  • Volodymyr Moroz Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

якість вищої освіти, опитування студентів, сила прояву детермінант категорії якості вищої освіти, стандарти вищої освіти, критерії оцінювання якості освітніх програм, механізми державного управління

Анотація

В публікації висвітлено результати опитування студентів щодо сили прояву окремих  детермінант якості вищої освіти. За результатами аналізу відповідей респондентів було встановлено факт домінування тих з складових змісту феномену якості вищої освіти, які пов’язані з формуванням конкурентних переваг фахівця та його здатністю до отримання більшого рівня заробітної плати. Найменша за силою прояву значущість у формуванні категоріального змісту якості вищої освіти на думку студентів відведена детермінантам можливості людини здійснювати особистісний розвиток та розуміти зміст подій навколо себе. В статті обґрунтовано напрями вдосконалення змісту та практики використання нормативно-правового механізму державного управління забезпеченням якості вищої освіти та подано пропозиції щодо зміни фокусу уваги у тлумаченні змісту відповідної категорії.

 

Біографії авторів

Svitlana Moroz, Національний університет цивільного захисту

кандидат наук з державного управління, старший науковий співробітник навчально-науково-виробничого центру, Національний університет цивільного захисту; Харків, України

Stanislav Buka, Балтійська Міжнародна Академія

доктор економічних наук, професор, голова сенату, Балтійська Міжнародна Академія (Латвія)

Inta Buka, Балтійська Міжнародна Академія

магістр ділового адміністрування, проректор з міжнародної діяльності, Балтійська Міжнародна Академія (Латвія)

Volodymyr Moroz, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

доктор наук з державного управління, професор, кафедра педагогіки і психології управління соціальними системами, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»; Харків, Україна

Посилання

Batechko, N. H. (2017) Yakist vyshchoi osvity v konteksti synerhii naukovykh pidkhodiv [Quality of higher education in the context of synergy of scientific approaches] Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka. Seriia: pedahohichni nauky. № 3-4 (52 – 53). Р. 12 – 19 [in Ukrainian]

Moroz, S. A., Buka, Y. S., Moroz, V. M., & Hren, L. N. (2019) Determynantы kachestva vыssheho obrazovanyia: znachymost y syla vlyianyia (po rezultatam эkspertnoho otsenyvanyia studentov Baltyiskoi Mezhdunarodnoi Akademyy, Latvyia) [Determinants of Higher Education Quality: Significance and Power of Influence (According to the Expert Evaluation of Students of the Baltic International Academy, Latvia)]. Visnyk NUTsZU. Seriia «Derzhavne upravlinnia». № 1. Р.74–80 [in Ukrainian]

Doslidzhennia sfery osvity v Ukraini [Education Survey in Ukraine] (2019) Svitovyi bank. – World Bank. Access mode: http://documents.worldbank.org/curated/en/790931568661644788/pdf/Overview.pdf [in Ukrainian]

Elmeev, V. Ya. & Ovsiannykov, V. H. (1999) Prykladnaia sotsyolohyia: Ocherky metodolohyy [Applied Sociology: Essays on Methodology]. SPb.: Yzdatelstvo S.-Peterburhskoho hosudarstvennoho unyversyteta.[in Russian]

Kviiek M. (2018) Universytet u dobu peremin: instytutsii i akademichni kadry v umovakh zrostaiuchoi konkurentsii [University for a Change Day: Institutions and Academic Staff in a Growing Competition]. Kyiv: Takson. [in Ukrainian]

Klimova, H. P. (2017) Zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity yak priorytetna determinanta stanovlennia innovatsiinoho suspilstva v Ukraini [Quality Assurance in Higher Education as a Priority Determinant of the Innovative Society in Ukraine] Visnyk Natsionalnoho universytetu «Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho». № 2 (33). Р. 65 – 73 [in Ukrainian]

Kryterii otsiniuvannia yakosti osvitnoi prohramy [Criteria for evaluating the quality of the educational program]. Natsionalne ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. Access mode: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/09/Kryterii.pdf [in Ukrainian]

Luhovyi, V. I. & Talanova, Zh. V. (2013) Yakist vyshchoi osvity v Ukraini: problemy zabezpechennia ta vyznannia [Quality of Higher Education in Ukraine: Problems of Provision and Recognition] Vyshcha osvita Ukrainy. № 3 P. 6 – 10 [in Ukrainian]

Lukina, T. O. (2012) Tekhnolohiia rozrobky anket dlia monitorynhovykh doslidzhen osvitnikh problem: metodychnyi posibnyk [Technology of developing questionnaires for monitoring studies of educational problems: a methodical manual]. Mykolaiv: OIPPO. [in Ukrainian]

Moroz, S. A. & Moroz, V. M. (2015) Poriadok ta umovy vstupu do doktorantury yak element pravovoho mekhanizmu derzhavnoho upravlinnia yakistiu pidhotovky fakhivtsiv na naukovomu rivni vyshchoi osvity [The order and conditions for admission to doctoral studies as an element of the legal mechanism of state management of the quality of training of specialists at the scientific level of higher education]. Naukovi zapysky Instytutu zakonodavstva Verkhovnoi Rady Ukrainy. № 3. P. 127 – 134 [in Ukrainian]

Moroz, S. A., Moroz, V. M. & Dombrovskaya, S. M. (2016) Frantsuzka model pidhotovky naukovo-pedahohichnykh kadriv: osoblyvosti rozbudovy ta perspektyvy vykorystannia dlia rozvytku trudovoho potentsialu vitchyznianykh VNZ [The French model of training of scientific and pedagogical staff: features of development and prospects of use for development of labor potential of domestic universities]. Visnyk NUTsZU. Seriia «Derzhavne upravlinnia». № 1 (4). P. 213 – 222 [in Ukrainian]

Moroz, S. A. (2019) Vidpovidnist universytetskykh znan vymoham rynku pratsi: analiz dumky studentiv z Kytaiu [Compliance of University Knowledge with Labor Market Requirements: An Analysis of Chinese Students' Opinion]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Seriia «Upravlinnia ta administruvannia». № 8 (37). P. 46 – 70 [in Ukrainian]

Mudra, S. V. (2015) Teoretychni i tekhnolohichni zasady formuvannia systemy vnutrishnoho zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v Ukrainy [Theoretical and technological bases of formation of system of internal quality assurance of higher education in Ukraine]. Aktualni problemy pedahohiky, psykholohii ta profesiinoi osvity. № 2. P. 54 – 63 [in Ukrainian]

Moroz, V. M., Sadkovyi, V. P., Babaiev, V. M. & Moroz, S. A. (2018) Onlain opytuvannia studentiv u systemi zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity [Online survey of students in the quality assurance system of higher education] Informatsiini tekhnolohii ta zasoby navchannia. № 6. Access mode: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2415 [in Ukrainian]

Moroz, S. A., Buka, I. S., Buka, S. A., & Moroz, V. M. (2018) Otsiniuvannia yakosti vyshchoi osvity studentamy yak element systemy derzhavnoho kontroliu za yakistiu nadannia osvitnikh posluh zakladamy vyshchoi osvity (na prykladi opytuvannia studentiv Baltiiskoi Mizhnarodnoi Akademii, Latviia) [Assessing the quality of higher education by students as an element of the system of state control over the quality of the provision of educational services to institutions of higher education (on the example of a survey of students of the Baltic International Academy, Latvia)]. Visnyk NUTsZU. Seriia «Derzhavne upravlinnia». № 2 (9). P. 282 – 295 [in Ukrainian]

Panyotto, V., & Kharchenko, N. (2012) Kryzys v metodakh oprosa y puty eho preodolenyia [Crisis in survey methods and ways to overcome it]. Sotsyolohyia: teoryia, metody, marketynh. № 1. P. 3 – 19 [in Ukrainian]

Priorytetni napriamy naukovykh doslidzhen NAPN Ukrainy na 2018–2022 rr. [Priority directions of scientific researches of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine for 2018–2022]. Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy. Access mode: http://naps.gov.ua/ua/press/announcements/1315/

Pro vyshchu osvitu. Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 r. № 1 556-VII [About higher education. Law of Ukraine dated 01.07.2014 No. 1 556-VII] Ofitsiinyi visnyk Ukrainy. № 63. P. 7 – 14 [in Ukrainian]

Pro vyshchu osvitu. Zakon Ukrainy vid 17.01.2002 r. № 2984-III [About higher education. Law of Ukraine dated 17.01.2002 No. 2984-III] Ofitsiinyi visnyk Ukrainy . № 8. P. 1 [in Ukrainian]

Pro vyshchu osvitu. Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII [About higher education. Law of Ukraine dated 05.09.2017 No. № 2145-VIII] Ofitsiinyi visnyk Ukrainy. № 78. P. 7 [in Ukrainian]

Prohrama diialnosti Kabinetu Ministriv Ukrainy [Program of activity of the Cabinet of Ministers of Ukraine], Yedynyi veb-portal orhaniv vykonavchoi vlady Ukrainy. Access mode: https://program.kmu.gov.ua [in Ukrainian]

Sokol, Ye. I., Romanovskyi, O. H., & Pidbutska N. V. (2019) Psykholoho-pedahohichna kvalimetriia v otsintsi yakosti osvity maibutnikh fakhivtsiv u Natsionalnomu tekhnichnomu universyteti «Kharkivskyi politekhnichnyi instytut» [Psychological and pedagogical qualimetry in the evaluation of the quality of education of future specialists at the National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute"]. Teoriia ta praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. № 3. P. 38 – 55 [in Ukrainian]

Romanovskyi, O. H. & Ponomarov, O. S. (2009) Kulturno-istorychni vytoky idei pidhotovky natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity [Cultural and historical origins of the idea of preparing the national humanitarian and technical elite]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. № 3. P. 3 – 9 [in Ukrainian]

Andrushchenko, V. P., Predborska, I. M., Pinchuk, Ye. A., & Stepanenko, I. V. (2014) Fenomen universytetu v konteksti «suspilstva znan»: monohrafiia [The phenomenon of the university in the context of the "knowledge society": monograph]. K. [in Ukrainian]

Yaremchuk, S. S. (2015) Sotsiolohiia: navch. posibnyk [Sociology: Educ. manual] Chernivtsi: Chernivetskyi nats. un-t. [in Ukrainian]

Craft, A. (2018) International Developments in Assuring Quality in Higher Education. Alma Craft. London: Routledge, 208 р.

Ruben, B. D. (2018) Quality in higher education. Brent D. Ruben. London: Routledge, 68 р.

Dicker, R., Garcia, M., Kelly, A. & Mulrooney, H. (2019) What does ‘quality’ in higher education mean? Perceptions of staff, students and employers. Studies in Higher Education. Vol. 44, Iss. 8. Р. 1425 – 144.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-20

Номер

Розділ

РОЗВИТОК СОЦІАЛЬНИХ СИСТЕМ: ПУБЛІЧНЕ УПРАВЛІННЯ, МЕНЕДЖМЕНТ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ