DOI: https://doi.org/10.20998/2078-7782.2019.1.08
ФОРМУВАННЯ ЯКОСТІ ЛІДЕРСТВА МАЙБУТНІХ ОСВІТЕЛІВ ЗАСОБАМИ СТУДЕНТСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ
Анотація
У статті розкривається зміст поняття «лідерство». Проаналізовано сучасні національні та зарубіжні підходи, які визначають лідерство. Порівняно процеси лідерства та управління. Запропоновано основні характеристики лідерських якостей майбутніх вихователів. Запропоновано компоненти в структурі лідерських якостей студентів вищих навчальних закладів: здатність до самоорганізації, здатність до організаційної діяльності, здатність організації міжособистісної співпраці. Визначено критерії зрілості лідерських якостей майбутніх вихователів: пізнавальна, оперативна, особистісна. Акцент робиться на тому, що навчальні заклади мають можливість формувати лідерські якості за допомогою участі студентів у роботі органів самоврядування. Запропоновано короткий опис експериментального підходу студентів, які будуть майбутніми педагогами, лідерськими якостями за допомогою студентського самоврядування. Розглянуто освітній потенціал «Молодої школи лідерів» (транслітерація «Школа молодого лідера») у формуванні лідерських якостей педагогічних студентів університету. Виявлено поетапний характер організації різноманітних форм позашкільної виховної діяльності студентів.
Ключові слова
Повний текст:
PDF (English)Посилання
Brovchak, L.S. (2016) Formuvannia orhanizatorskykh zdibnostei maibutnikh uchyteliv [Future Teachers` Management Skills Formation].Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: Pedahohika i psykholohiia. Zb. nauk. prats. TOV «Nilan LTD». Vol. 46, pp. 49–53.
Harmash, S. A. & Hashutina, O.E. (2009) Liderski yakosti osobystosti kerivnyka yak zaporuka uspikhu [Leadership qualities of the supervisor as the key to success]. Upravlinnia innovatsiinymy proektamy ta obiektamy intelektualnoi vlasnosti. Р. 37-44.
Emelianov,I.N. (1971) Rukovodstvo kolektyvom kak problema sotsyalnoi psykholohyy [Group Management as the Issue of Social Psychology]. Moscow: Moscow State Universtity, P.126
Ershov. A.A. (1991) Lyder i avtorytet [Leader and Authority].P.102
Zoryna. A.V. (2009) Pedahohycheskye uslovyia formyrovanyia lyderskykh kachestv u studentov vuza [Pedagogical Conditions of Students of Higher Educational Establishments Leadership Formation]. Novhorod. P.25
Krychevskyi, R.L. (2007) Psychologia liderstva [Leadeship Psychology]. Мoscow: Status. P. 542
Leontiev, A. N. (1975) Deiatelnost. Soznanie. Lichnost [Activity. Counciosness. Pesonality]. Moscow: Politizdat. P. 304
Marahovska, N.V. (2009) Pedahohichni umovy formuvannia liderskyh yakostei maibutnih vchyteliv u procesi navchannia dyszyplin hymanitarnoho zyklu [Peagadogical Conditions of Future Teachers Leadership qualities Formation in the Process of Humanities Disciplines Cycle Study]. Kharkiv: H. Skovoroda National Pedagogical University. P. 22
Platonov, K.K. (1986) Struktura i razvitie lichnosti [Structure and Development of Persnonality]. Moscow: Nauka. P. 254
Stepanov, O.M. (2006) Psyholohichna entsyklopediia [Psychological Encyclopedia]. Kyiv: Akademvyda. P. 424
Rozhkov, M.I. (1990) Teoriia i praktika samoupravleniia v uchenchenskih kollektivah [Theory and Practice of Self-governmantin Educational Groups]. Moscow. P.144
Semechkyn, N.I. (2003) Socialnaia psiholohiia na rubeze vekov. Istoriia, teoriia, issledovaniia. Chast 2 [Social Psychologyat the Turn of the Century.History, Theory, Researches. Part 2]. Vladyvostok: FarEastern University publishing house, P.233
Semchenko, N.O. (2015) Pedahohichni umovy formuvannia liderskykh yakostei maibutnikh uchyteliv u pozaaudytornii diialnosti [Pedagogical conditions of Future Teachers Leadership qualities Formation in Extracurricular Activities]. Kharkiv, P.215
Umanskyi, L. (1994) Pedahohicheskie usloviia i sredstva stimulirovaniia liderstva v detskikh iiunosheskikh obedineniiakh [Pedagogical Conditions and Methods of Leadeship Stimulation of Children`s and Youth Groups]. Kostroma: Kostroma N.A. Nekrasov State Technical University, P.218
Yahodnikova, V.V. (2005) Formuvannia liderskykh yakostei starshoklasnykiv v osobystisno oriientovanomu vykhovnomu protsesi zahalnoosvitnoi shkoly [High School Pupils` Leadership qualities Fornationin Person Oriented Educational Process of Compulsory School]. Odesa: South Ukrainian K.D. Ushynskyi State Pedagogical University, P.190
Пристатейна бібліографія ГОСТ
1. Бровчак, Л.С. (2016) Формування організаторских здібностей маібутніх учителів. Наукові записки Вінницкого державного педагогічного університету імені Михаіла Коцюбинского. Серія: Педагогіка і психологія. Зб. наук. прац. ТОВ «Нілан ЛТД». Вол. 46, пп. 49 – 53.
2. Гармаш, С. А. & Гашутіна, О.Е. (2009) Лідерскі якості особистості керівника як запорука успіху. Управління інноваційними проектами та об’єктами інтелектуальної власності. С. 37-44.
3. Емелианов, И.Н. (1971) Руководство коллективом как проблема социальной психологии. Москва: Московский государственный университет. С. 126
4. Ершов. А.А. (1991) Лидер и авторитет. С.102
5. Зорина. А.В. (2009) Педагогические условия формирования лидерских качеств у студентов вуза. Новхород. С. 25
6. Кричевский, Р.Л. (2007) Психологія лідерства. Москва: Статус, С. 542
7. Леонтьев, А. Н. (1975) Деятельность. Сознание. Личность. Москва: Политиздат, С. 304
8. Мараговска, Н.В. (2009) Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх вчителів у процесі навчання дисциплін гуманітарного циклу. Харків: Національний Педагогічний Універсіти ім. Г. Сковороди, С. 22
9. Платонов, К.К. (1986) Структура и развитие личности. Москва: Наука, С. 254
10. Степанов, О.М. (2006) Психологічна енциклопедія. Київ: Академвидав.С. 424
11. Рожков, М.И. (1990) Теория и практика самоуправления в учебных коллективах . Москва. С. 144
12. Семечкин, Н.И. (2003) Социальная психология на рубеже веков. История, теория, исследования. Часть 2. Владивосток: ФарЭстерн Университетский издательский дом. С. 233
13. Семченко, Н.О. (2015) Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх вчителів у поза аудиторній діяльності. Харків. С.215
14. Уманскии, Л. (1994) Педагогические условия и средства стимулирования лидерства в детских юношеских объединениях. Кострома: Национальный Технический Университет им. Н.А. Некрасов. С. 218
15. Ягоднікова, В.В. (2005) Формування лідерських якостей старшокласників в особистісної орієнтованому виховному процесі загальноосвітньої школи. Одеса: Південноукраїнський Державний Педагогічний Університет ім. Ушинського. С. 190