DOI: https://doi.org/10.20998/2078-7782.2019.4.08

РЕЗУЛЬТАТИ АНАЛІЗУ ДУМКИ СТУДЕНТІВ ВІТЧИЗНЯНИХ ЗВО ЩОДО СИЛИ ПРОЯВУ ДЕТЕРМІНАНТ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ПІДГРУНТЯ ДЛЯ ВДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМІВ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ ЇЇ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯМ

Svitlana Moroz, Stanislav Buka, Inta Buka, Volodymyr Moroz

Анотація


В публікації висвітлено результати опитування студентів щодо сили прояву окремих  детермінант якості вищої освіти. За результатами аналізу відповідей респондентів було встановлено факт домінування тих з складових змісту феномену якості вищої освіти, які пов’язані з формуванням конкурентних переваг фахівця та його здатністю до отримання більшого рівня заробітної плати. Найменша за силою прояву значущість у формуванні категоріального змісту якості вищої освіти на думку студентів відведена детермінантам можливості людини здійснювати особистісний розвиток та розуміти зміст подій навколо себе. В статті обґрунтовано напрями вдосконалення змісту та практики використання нормативно-правового механізму державного управління забезпеченням якості вищої освіти та подано пропозиції щодо зміни фокусу уваги у тлумаченні змісту відповідної категорії.


Ключові слова


якість вищої освіти; опитування студентів; сила прояву детермінант категорії якості вищої освіти; стандарти вищої освіти; критерії оцінювання якості освітніх програм; механізми державного управління

Повний текст:

PDF

Посилання


Batechko, N. H. (2017) Yakist vyshchoi osvity v konteksti synerhii naukovykh pidkhodiv [Quality of higher education in the context of synergy of scientific approaches] Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka. Seriia: pedahohichni nauky. № 3-4 (52 – 53). Р. 12 – 19 [in Ukrainian]

Moroz, S. A., Buka, Y. S., Moroz, V. M., & Hren, L. N. (2019) Determynantы kachestva vыssheho obrazovanyia: znachymost y syla vlyianyia (po rezultatam эkspertnoho otsenyvanyia studentov Baltyiskoi Mezhdunarodnoi Akademyy, Latvyia) [Determinants of Higher Education Quality: Significance and Power of Influence (According to the Expert Evaluation of Students of the Baltic International Academy, Latvia)]. Visnyk NUTsZU. Seriia «Derzhavne upravlinnia». № 1. Р.74–80 [in Ukrainian]

Doslidzhennia sfery osvity v Ukraini [Education Survey in Ukraine] (2019) Svitovyi bank. – World Bank. Access mode: http://documents.worldbank.org/curated/en/790931568661644788/pdf/Overview.pdf [in Ukrainian]

Elmeev, V. Ya. & Ovsiannykov, V. H. (1999) Prykladnaia sotsyolohyia: Ocherky metodolohyy [Applied Sociology: Essays on Methodology]. SPb.: Yzdatelstvo S.-Peterburhskoho hosudarstvennoho unyversyteta.[in Russian]

Kviiek M. (2018) Universytet u dobu peremin: instytutsii i akademichni kadry v umovakh zrostaiuchoi konkurentsii [University for a Change Day: Institutions and Academic Staff in a Growing Competition]. Kyiv: Takson. [in Ukrainian]

Klimova, H. P. (2017) Zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity yak priorytetna determinanta stanovlennia innovatsiinoho suspilstva v Ukraini [Quality Assurance in Higher Education as a Priority Determinant of the Innovative Society in Ukraine] Visnyk Natsionalnoho universytetu «Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho». № 2 (33). Р. 65 – 73 [in Ukrainian]

Kryterii otsiniuvannia yakosti osvitnoi prohramy [Criteria for evaluating the quality of the educational program]. Natsionalne ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. Access mode: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/09/Kryterii.pdf [in Ukrainian]

Luhovyi, V. I. & Talanova, Zh. V. (2013) Yakist vyshchoi osvity v Ukraini: problemy zabezpechennia ta vyznannia [Quality of Higher Education in Ukraine: Problems of Provision and Recognition] Vyshcha osvita Ukrainy. № 3 P. 6 – 10 [in Ukrainian]

Lukina, T. O. (2012) Tekhnolohiia rozrobky anket dlia monitorynhovykh doslidzhen osvitnikh problem: metodychnyi posibnyk [Technology of developing questionnaires for monitoring studies of educational problems: a methodical manual]. Mykolaiv: OIPPO. [in Ukrainian]

Moroz, S. A. & Moroz, V. M. (2015) Poriadok ta umovy vstupu do doktorantury yak element pravovoho mekhanizmu derzhavnoho upravlinnia yakistiu pidhotovky fakhivtsiv na naukovomu rivni vyshchoi osvity [The order and conditions for admission to doctoral studies as an element of the legal mechanism of state management of the quality of training of specialists at the scientific level of higher education]. Naukovi zapysky Instytutu zakonodavstva Verkhovnoi Rady Ukrainy. № 3. P. 127 – 134 [in Ukrainian]

Moroz, S. A., Moroz, V. M. & Dombrovskaya, S. M. (2016) Frantsuzka model pidhotovky naukovo-pedahohichnykh kadriv: osoblyvosti rozbudovy ta perspektyvy vykorystannia dlia rozvytku trudovoho potentsialu vitchyznianykh VNZ [The French model of training of scientific and pedagogical staff: features of development and prospects of use for development of labor potential of domestic universities]. Visnyk NUTsZU. Seriia «Derzhavne upravlinnia». № 1 (4). P. 213 – 222 [in Ukrainian]

Moroz, S. A. (2019) Vidpovidnist universytetskykh znan vymoham rynku pratsi: analiz dumky studentiv z Kytaiu [Compliance of University Knowledge with Labor Market Requirements: An Analysis of Chinese Students' Opinion]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Seriia «Upravlinnia ta administruvannia». № 8 (37). P. 46 – 70 [in Ukrainian]

Mudra, S. V. (2015) Teoretychni i tekhnolohichni zasady formuvannia systemy vnutrishnoho zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v Ukrainy [Theoretical and technological bases of formation of system of internal quality assurance of higher education in Ukraine]. Aktualni problemy pedahohiky, psykholohii ta profesiinoi osvity. № 2. P. 54 – 63 [in Ukrainian]

Moroz, V. M., Sadkovyi, V. P., Babaiev, V. M. & Moroz, S. A. (2018) Onlain opytuvannia studentiv u systemi zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity [Online survey of students in the quality assurance system of higher education] Informatsiini tekhnolohii ta zasoby navchannia. № 6. Access mode: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2415 [in Ukrainian]

Moroz, S. A., Buka, I. S., Buka, S. A., & Moroz, V. M. (2018) Otsiniuvannia yakosti vyshchoi osvity studentamy yak element systemy derzhavnoho kontroliu za yakistiu nadannia osvitnikh posluh zakladamy vyshchoi osvity (na prykladi opytuvannia studentiv Baltiiskoi Mizhnarodnoi Akademii, Latviia) [Assessing the quality of higher education by students as an element of the system of state control over the quality of the provision of educational services to institutions of higher education (on the example of a survey of students of the Baltic International Academy, Latvia)]. Visnyk NUTsZU. Seriia «Derzhavne upravlinnia». № 2 (9). P. 282 – 295 [in Ukrainian]

Panyotto, V., & Kharchenko, N. (2012) Kryzys v metodakh oprosa y puty eho preodolenyia [Crisis in survey methods and ways to overcome it]. Sotsyolohyia: teoryia, metody, marketynh. № 1. P. 3 – 19 [in Ukrainian]

Priorytetni napriamy naukovykh doslidzhen NAPN Ukrainy na 2018–2022 rr. [Priority directions of scientific researches of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine for 2018–2022]. Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy. Access mode: http://naps.gov.ua/ua/press/announcements/1315/

Pro vyshchu osvitu. Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 r. № 1 556-VII [About higher education. Law of Ukraine dated 01.07.2014 No. 1 556-VII] Ofitsiinyi visnyk Ukrainy. № 63. P. 7 – 14 [in Ukrainian]

Pro vyshchu osvitu. Zakon Ukrainy vid 17.01.2002 r. № 2984-III [About higher education. Law of Ukraine dated 17.01.2002 No. 2984-III] Ofitsiinyi visnyk Ukrainy . № 8. P. 1 [in Ukrainian]

Pro vyshchu osvitu. Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII [About higher education. Law of Ukraine dated 05.09.2017 No. № 2145-VIII] Ofitsiinyi visnyk Ukrainy. № 78. P. 7 [in Ukrainian]

Prohrama diialnosti Kabinetu Ministriv Ukrainy [Program of activity of the Cabinet of Ministers of Ukraine], Yedynyi veb-portal orhaniv vykonavchoi vlady Ukrainy. Access mode: https://program.kmu.gov.ua [in Ukrainian]

Sokol, Ye. I., Romanovskyi, O. H., & Pidbutska N. V. (2019) Psykholoho-pedahohichna kvalimetriia v otsintsi yakosti osvity maibutnikh fakhivtsiv u Natsionalnomu tekhnichnomu universyteti «Kharkivskyi politekhnichnyi instytut» [Psychological and pedagogical qualimetry in the evaluation of the quality of education of future specialists at the National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute"]. Teoriia ta praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. № 3. P. 38 – 55 [in Ukrainian]

Romanovskyi, O. H. & Ponomarov, O. S. (2009) Kulturno-istorychni vytoky idei pidhotovky natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity [Cultural and historical origins of the idea of preparing the national humanitarian and technical elite]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. № 3. P. 3 – 9 [in Ukrainian]

Andrushchenko, V. P., Predborska, I. M., Pinchuk, Ye. A., & Stepanenko, I. V. (2014) Fenomen universytetu v konteksti «suspilstva znan»: monohrafiia [The phenomenon of the university in the context of the "knowledge society": monograph]. K. [in Ukrainian]

Yaremchuk, S. S. (2015) Sotsiolohiia: navch. posibnyk [Sociology: Educ. manual] Chernivtsi: Chernivetskyi nats. un-t. [in Ukrainian]

Craft, A. (2018) International Developments in Assuring Quality in Higher Education. Alma Craft. London: Routledge, 208 р.

Ruben, B. D. (2018) Quality in higher education. Brent D. Ruben. London: Routledge, 68 р.

Dicker, R., Garcia, M., Kelly, A. & Mulrooney, H. (2019) What does ‘quality’ in higher education mean? Perceptions of staff, students and employers. Studies in Higher Education. Vol. 44, Iss. 8. Р. 1425 – 1441.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Батечко, Н. Г. (2017) Якість вищої освіти в контексті синергії наукових підходів. Неперервна професійна освіта: теорія і практика (серія: педагогічні науки).  № 3 – 4. С. 12–19.

2. Мороз, С. А., Бука, И. С., Мороз, В. М. & Грень,  Л. Н. (2019) Детерминанты качества высшего образования: значимость и сила влияния (по результатам экспертного оценивания студентов Балтийской Международной Академии, Латвия). Научно-методический журнал КазНПУ «Педагогика и психология». №1. С. 74 – 80.

3. Дослідження сфери освіти в Україні. Новини: 01.10.2019. Світовий банк. [Електронний ресурс].  Режим доступу: http://documents.worldbank.org/curated/en/790931568661644788/pdf/Overview.pdf

4. Ельмеев, В. Я. & Овсянников, В. Г. (1999) Прикладная социология: Очерки методологии. СПб.: Издательство С. Петербургского государственного университета, 296 с.

5. Квієк, М. (2018) Університет у добу перемін: інституції і академічні кадри в умовах зростаючої конкуренції; перекл. Р. Скакун. Київ: Таксон, 473 c.

6. Клімова, Г. П. (2017) Забезпечення якості вищої освіти як пріоритетна детермінанта становлення інноваційного суспільства в Україні. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». № 2(33). С. 65 – 73.

7. Критерії оцінювання якості освітньої програми. Акредитація. Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/09/Критерії.pdf

8. Луговий, В. І. Таланова, Ж. В. (2013) Якість вищої освіти в Україні: проблеми забезпечення та визнання. Вища освіта України. № 3. С. 6 – 10.

9. Лукіна, Т. О. (2012) Технологія розробки анкет для моніторингових досліджень освітніх проблем: методичний посібник. Миколаїв: ОІППО, 32 c.

10. Мороз, С. А. & Мороз В. М. (2015) Порядок та умови вступу до докторантури як елемент правового механізму державного управління якістю підготовки фахівців на науковому рівні вищої освіти. Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України. № 3. С. 127 – 134.

11. Мороз, С. А.,  Мороз, В. М. & Домбровська, С. М. (2016) Французька модель підготовки науково-педагогічних кадрів: особливості розбудови та перспективи використання для розвитку трудового потенціалу вітчизняних ВНЗ. Вісник НУЦЗУ. Серія «Державне управління». Вип. 1 (4). С. 213 – 222.

12. Мороз, С. А. (2019) Відповідність університетських знань вимогам ринку праці: аналіз думки студентів з Китаю. Вісник післядипломної освіти. Серія «Управління та адміністрування». № 8 (37). С. 46 – 70

13. Мудра, С. В. (2015) Теоретичні і технологічні засади формування системи внутрішнього забезпечення якості вищої освіти в України. Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти. № 2. С. 54 – 63.

14. Мороз, В. М., Садковий, В. П., Бабаєв, В. М. & Мороз С. А. (2018) Онлайн опитування студентів у системі забезпечення якості вищої освіти. Інформаційні технології та засоби навчання. № 6. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2415

15. Мороз, С. А., Бука, І. С., Бука, С. А. & Мороз. В. М. (2018) Оцінювання якості вищої освіти студентами як елемент системи державного контролю за якістю надання освітніх послуг закладами вищої освіти (на прикладі опитування студентів Балтійської Міжнародної Академії, Латвія. Вісник НУЦЗУ. Серія «Державне управління».  Вип. 2 (9). С. 282 – 295.

16. Паниотто, В. & Харченко, Н. (2012) Кризис в методах опроса и пути его преодоления. Социология: теория, методы, маркетинг. № 1. С. 3 – 19.

17. Пріоритетні напрями наукових досліджень НАПН України на 2018–2022 рр. Головна. Національної академії педагогічних наук України. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://naps.gov.ua/ua/press/announcements/1315/

18. Про вищу освіту. (2014) Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII. Офіційний вісник України. № 63. С. 7.

19. Про вищу освіту (2002) Закон України від 17 січня 2002 року № 2984-III. Офіційний вісник України. № 8. С. 1.

20. Про освіту (2017) Закон України від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. Офіційний вісник України. № 78. С. 7.

21. Програма діяльності Кабінету Міністрів України Діяльність. Єдиний веб-портал органів виконавчої влади України. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://program.kmu.gov.ua

22. Сокол, Є. І., Романовський, О. Г. & Підбуцька, Н. В. та інші (2019) Психолого-педагогічна кваліметрія в оцінці якості освіти майбутніх фахівців у Національному технічному університеті «Харківський політехнічний інститут». Теорія та практика управління соціальними системами. № 3. С. 38 – 55.

23. Романовський, О. Г. (2009) Культурно-історичні витоки ідеї підготовки національної гуманітарно-технічної еліти. Теорія і практика управління соціальними системами. № 3. С. 3 – 9.

24. Андрущенко, В. П., Предборська, І. М., Пінчук, Є. А. & Степаненко, І. В. та ін. (2014) Феномен університету в контексті «суспільства знань»: монографія. К., 256 с.

25. Яремчук,  С. С. (2015) Соціологія: навч. посібник. Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 240 с.

26. Craft, A. (2018) International Developments in Assuring Quality in Higher Education. Alma Craft. London: Routledge, 208 р.

27. Ruben, B. D. (2018) Quality in higher education. Brent D. Ruben. London: Routledge, 68 р.

28. Dicker, R., Garcia, M., Kelly, A. & Mulrooney, H. (2019) What does ‘quality’ in higher education mean? Perceptions of staff, students and employers.  Studies in Higher Education. Vol. 44, Iss. 8. Р. 1425 – 1441.