ДОВУЗІВСЬКА ПІДГОТОВКА В СИСТЕМІ БЕЗПЕРЕРВНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Yulia Demidova Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-8295-5972
  • Elena Tverytnykova Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6288-7362
  • Olena Khikhlo Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1857-4048

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2020.02.03

Ключові слова:

довузівська підготовка, якість навчання, безперервна освіта, технічні заклади вищої освіти, Україна

Анотація

досліджено процес формування системи довузівської підготовки в українських технічних вищих навчальних закладів впродовж ХХ ст. Проведено аналіз форм і методів організації навчання абітурієнтів із урахуванням особливостей та вимог технічної освіти. На основі вивчення досвіду технічних закладів вищої  освіти України з організації та управління довузівської підготовки запропонована структурно-логічна модель довузівського навчання. Висвітлено різні аспекти діяльності довузівської підготовки Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”. Складовою центру довузівського та дистанційного навчання» НТУ “ХПІ” є така унікальна структурна одиниця як елітарні школи, що створювалися при профільних факультетах. Розглянуто діяльність елітарної школи “Пріоритет”, що була створена при електричних факультетах і мала за мету здійснювати підготовку до вступу та полегшувати процес адаптації до умов закладів вищої освіти. Накопичений в елітарній школі ‘Пріоритет” протягом п’ятнадцяти років досвід підготовки та адаптації абітурієнтів до навчання дозволяє стверджувати, що довузівська підготовка є дієвою складовою безперервної системи підготовки висококваліфікованих фахівців.

Біографії авторів

Yulia Demidova, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

кандидат технічних наук, доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. А. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Elena Tverytnykova, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

доктор історичних наук, доцент кафедри інформаційно-вимірювальних технологій і систем, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Olena Khikhlo, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

асистент кафедри інформаційно-вимірювальних технологій і систем, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Посилання

“About the National Strategy for the development of education in Ukraine until 2021”, Nakaz Prezydenta Ukrainy, “Zakonodatstvo Ukrainy”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013//

Yeshhenko, M. G. (2017) “Organization of pre-university training in Ukraine in the context of historical and pedagogical research”, “Molody`j vcheny`j”, no. 9, pp. 100 – 104

Yeshhenko ,M. G., Sy`pchenko, O. M. (2016) “State and problems of pre-university training in modern conditions, “Visny`k dnipropetrovs`kogo universy`tetu imeni Al`freda Nobelya”, Seriya “Pedagogika i psy`xologiya”, no. 2 (12), pp. 189 – 194

Hallström, Jonas (2009) “Technical knowledge in a technical society: elementary school technology education in Sweden, 1919–1928”, “History of Education”, vol. 38, pp. 45 – 55

Zhorova, I. Ya., Anosova, Yu. P. (2016) “Development of technical education in Europe”, Naukovi zapy`sky` Ternopil`s`kogo nacional`nogo pedagogichnogo universy`tetu imeni Volody`my`ra Gnatyuka, “Pedagogika”, Ternopil`, no. 2, pp. 306 – 310

Мuranova, N. P. (2015) “ Contemporary scientific and pedagogical discourse on the problem of preparing high school students for higher education”, Visny`k pislyady`plomnoyi osvity`, vyp. 13, pp. 128 – 137

Kazakova, O. N., Kobzeva, N. I. (2017) “Pre-university education in the system of modern vocational training, Vestnik Orenburgskogo gosudarstvennogo universiteta, “Pedagogicheskie nauki”, no. 8 (208), pp. 9 – 15

Berková, K., Borůvková, J., Lízalová, L. (2018) “Motivation of students of economic and technical fields as a tool of competitiveness of universities and colleges: empirical study”, “Journal on efficiency and responsibility in education and science”, vol. 11, pp. 72 – 77

“Standards and guidelines for ensuring the quality of higher education in the European Higher Education Area”, available at: https://enqa.eu/indirme/esg/ESG%20in%20Russian_by%20IQAA.pdf

Shulgina, N. A. (2011) “Person-oriented quality management pre-university training”, Vestnik TGU, vyp.7 (99), pp. 74 – 79

Semeny`shy`na, I. V., Kozak, O. V. (2016) “Testing in higher mathematics as a leading method of diagnosing students' knowledge”, “Profesijno-pry`kladni dy`dakty`ky`”, Kam'yanecz`-Podil`s`ky`j, vyp. 2, pp. 149 – 156

Odarchenko, N., Shuda, I. (2016) “Cooperation in the system "HEI-HEI" as a condition for improving the quality of vocational education”, Aktual`ni problemy` v sy`stemi osvity` “Zagal`noosvitnij navchal`ny`j zaklad – do universy`tets`ka pidgotovka – vy`shhy`j navchal`ny`j zaklad”: materialy` II Vseukr. nauk.-prakt. konf. Ser. “Y`nnovacy`y` v obrazovany`y`”, vyp. 1, pp. 162 – 165

Davyidenko, T. M., Shaforostova, E. N. (2014) “Problems of the formation of the process of pre-university training in the educational information environment of the university”, Nauchnyie vedomosti BelGU, Seriya “Gumanitarnyie nauki”, no. 6 (177), vyp. 21, pp. 213 – 216

“Kharkov Polytechnic Institute. 1885–1985: a history of development” (1985), Otv. red. N.F. Kirkach, Harkov: Vischa shkola, pp. 223

Tvery`tny`kova, O. Ye. (2013) “Model of pre-university education of higher technical educational institutions of Ukraine”, “Inzheneriya innovacijny`x texnologij ta vdoskonalennya fundamental`noyi osvity`: tezy` dopov”, Mizhnarodnoyi nauk.-prakt. konfer. Harkov, NTU “XPI”, p. 63

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-29

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ