DOI: https://doi.org/10.20998/%x

МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ ПРИ ПІДВИЩЕННІ КВАЛІФІКАЦІЇ ЛІКАРІВ

Olena Romanovska, Viktoriia Bandurian

Анотація


розглянуто питання нормативно-правового забезпечення освітнього процесу в післядипломній освіті лікарів, доведено необхідність її модернізації за рахунок впровадження інноваційних технологій навчання. Експериментально підтверджено ефективність безперервного професійного розвитку лікарів завдяки використанню методів кейсів, тренінгів та портфоліо. Зазначено перспективи щодо вдосконалення якості в системі післядипломної освіти лікарів за рахунок впровадження технологій та методик інноваційного навчання.

Повний текст:

PDF

Посилання


Law of Ukraine “On Higher Educa­tion from 01.07”, Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy, Rozporiadzhennia № 1556-VII, availa ble at: http://zakon4. rada. gov. ua/laws/show/1556-18, 2014

“The concept of development of con­ti­nu­ous pedagogical education”, Nakaz Minis­terstva osvity i nauky Ukrainy vid 14.08.2013 r, no. 1176, available at: http://osvita.ua/legisla­tion/Ser_osv/36816/

Voronenko, Yu. V. (2017), “Direc­tions of development of the system of medi­cal education in Ukraine: a look into the fu­ture”, “Medical education”, no. 3, pp. 32 – 35

“Global strategy for human re­sources for health: workforce 2030”, Proekt, predstavlen­nyj na 138-j sessii Ispolnitel'nogo komiteta VOZ, available at: https://docplayer.ru/45625202-Global­naya-strategiya-dlya-razvitiya-kadrovyh-resursov-zdravoohraneniya-trudovye-resursy-2030-g.html (Accessed 2020)

“Innovative educational technolo­gies in postgraduate education of doctors: psychologi­cal and pedagogical aspects” (2018), Za red. O. M. Khvysiuk, V. H. Marchenko, M. P. Hyria [ta in.], “Aktual'ni pytannia vyschoi medychnoi osvity v Ukraini : materialy 15-i Vseukr. nauk.-prakt. konf. z mizhnar”, T:TNMU, pp. 70 – 74

“Some issues of continuous profes­sional development of doctors” (2019), Nakaz MOZ Ukrainy vid 22 liutoho 2019 r. № 446, “Ofit­sijnyj visnyk Ukrainy”, no. 26, st. 937, availa­ble at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/sho-w/z0293-19

Daschuk, A. M., Pustova, N. O., Dobrzhans'k,a Ye. I. (2019), “Experience in imple­menting CASE-STUDY and "brainstorm­ing" methods in higher medical education”, Inno­vatsii u vyschij medychnij ta farmatsevtychnij osviti Ukrainy : materialy XVI Vseukr. nauk.-prakt. konf. z mizhnar. uchastiu, T: TNMU, p. 332

Kyrychok, V. A. (2016), “Possibili­ties of application of interactive teaching me­thods in the system of postgradu­ate medical educa­tion”, “Medychna osvita”, no. 1, pp. 25 – 28

Kovalenko, I. V., Kolesnichenko, P. D., Lapteva, V. I. (2014) “Using case-study and “brainstorming” methods in teach­ing at higher medical educational institu­tions”, Lich­nost', sem'ja i obshhestvo: voprosy pedagogiki i psihologi, no. 39 (1), pp.87 – 91

Kudriavtseva, T. O. (201), “Busi­ness game as a means of preparing future doctors to solve problem situations in profes­sional activi­ties”, “Aktual'ni problemy derzhavnoho upravlin­nia, pedahohiky ta psykholohii”, Kher­son, vyp. 2 (9). pp. 304 – 308

Mahrlamova, K. H. (2018), “Portfo­lio as a means of forming the profes­sional compe­tence of the future doctor”, “Naukovyj chasopys”, Kyiv: Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova, vyp. 60, t. 2, pp. 9 – 12

Mintser, O. P., Voronenko, Yu. V. (2017), “The logic of portfolio use in ensuring the quality of postgraduate medical education and continuous professional devel­opment of a doctor”, “Analitychnyj ohliad”, Medychna infor­matyka ta inzheneriia, Kyiv: NMAPO im. P. L. Shupyka, no. 3, p. 39

Oleksina, N. O., Volosovets', O. P., P'iatnyts'kyj, Yu. S. (2018), “Medical education: answers to the challenges of moder­nity”, “Me­dychna osvita”, no. 2, pp. 36 – 40, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mosv_2018_2_6

Olinijchuk, M. D., Andrukh, V. S., Slo­bodian, M. V., “Principles of postgradu­ate medical education of doctors of Ukraine in the aspect of the Bologna pro­cess”, available at: http://mykhas.com.ua/zasadi-pislyadip­lomno%D1%97-medichno%D1%97-osviti-lika­riv-ukra%D1%97ni-v-aspekti-bolonskogo-pro­cesu-2/?lang=uk

“Modern doctor training - continu­ing medical education” (2018), Za red. O. A. Hlazunova, V. I. Fesenko, S. V. Stepanova, T. V. Diieva, “Visnyk stomatolo­hii”, no. 4, p.61

Shukhtin, V., Shukhtina, I. (2015), “In­novative teaching methods for students of medi­cal faculties”, Novyj Kolehium, no. 2, pp. 51 – 54, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NovKol_2015_2_15

Silуn, Dr. Ch., Wirell, S., Kvist, J. [et al.], “Advanced 3D visualization in stu­dent-cen­tred medical education”, Medical Teacher, availa­ble at: https://www.tandfonline.com/loi/imte20

Davis, M. H. (2001), “Portfolio as­sess­ment in medical students’ nal examina­tions”, Med Teach, no. 23. pp. 357 – 366

Driessen, E. W., Overeem, K., van Tartwijk, J, van der Vleuten, C. P., Muijt­jens A. M. (2006), “Validity of portfo­lio assess­ment: which qualities deter­mine ratings?”, Med. Educ., no. 40 (9), pp. 862 – 866

“E-portfolio”, The Foundation Pro­gramme, available at: http://www.foundationpro­gramme.nhs.uk/pages/home/e-portfolio

Tochel, С., Haig, A., Hesketh, А. [et al.] (2009), “The effectiveness of portfo­lios for post-graduate assessment and educa­tion”, BEME Guide, no. 12, Med Teach, vol. 31, no. 4, pp. 299 – 318


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Закон України “Про вищу освіту від 01.07” [електронний ресурс] / Міністерс­тво освіти і науки України // Роз­порядження  № 1556-VII. – 2014. – Ре­жим доступу: http://zakon4. rada. gov. ua/laws/show/1556-18, 2014

2. Концепція розвитку неперервної педа­гогічної освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 14.08.2013 р. № 1176 [електронний ресурс]. – Режим дос­тупу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/36816/

3. Вороненко Ю. В. Напрями розви­тку системи медичної освіти в Укра­їні: погляд у майбутнє / Ю. В. Вороненко // Медична освіта.  – 2017. – № 3. – С. 32 – 35

4. Глобальная  стратегия  для  разви­тия  кадрових  ресурсов  здравоохранения:  трудовые  ресурсы  2030 г.  Проект, представ­ленный на 138-й сессии Исполнительного коми­тета ВОЗ. – Режим доступу: https://docplayer.ru/45625202-Globalnaya-strategiya-dlya-razvitiya-kadrovyh-resursov-zdravoohraneniya-trudovye-resursy-2030-g.html (дата звернення 2020)

5. Інноваційні освітні технології в пі­сля­дипломному навчанні  лікарів:  психо­логопедагогічні  аспекти. За ред. О. М. Хви­сюк, В. Г. Марченко, М. П. Гиря [та ін.]. Актуа­льні питання вищої медич­ної освіти в Україні : матеріали 15-ї Все­укр. наук.-практ. конф. з міжнар. – Т:ТНМУ. – 2018. – С. 70 - 74

6. Деякі питання безперервного про­фе­сійного розвитку лікарів / Наказ МОЗ України від 22 лютого 2019 р. № 446 [електрон­ний ресурс] // Офіційний вісник Укра­їни. – 2019. – № 26 . – Cт. 937.  – Ре­жим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0293-19

7. Дащук А. М., Пустова Н. О., Добр­жан­ська Є. І. Досвід впровадження методів CASE-STUDY та “мозкового шту­рму” в вищу медичну освіту. Іннова­ції у вищій медич­ній та фармацевтичній освіті України : матеріали XVІ Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю. – Т: ТНМУ. – 2019. – С. 332

8. Киричок В. А.  Можливості застосу­вання  інтерактивних  методів на­вчання у системі післядипломної медич­ної освіти / В. А. Киричок // Медична освіта. – 2016. – № 1. – С. 25 – 28

9. Коваленко И. В., Колесни­ченко П. Д., Лаптева В. И. Использование мето­дов case-study и “мозгового штурма” при обучении в высших медицинских учеб­ных заведениях / И. В. Коваленко, П. Д. Колесниченко, В. И. Лаптева // Лич­ность, семья и общество: вопросы педаго­гики и психологи. – 2014. – №39 (1). – С.87 – 91

10. Кудрявцева Т. О. Ділова  гра  як  за­сіб  підготовки майбутніх лікарів до розв’язання проблемних ситуацій у професій­ній діяльності / Т. О. Кудрявцева // Актуальні проблеми державного управління, педагогіки та пси­хології. – Херсон. – 2014. – Вип. 2 (9). – С. 304 – 308

11. Магрламова К. Г. Портфоліо як за­сіб формування професійної компетентно­сті майбутнього лікаря / К. Г. Магрламова // Науко­вий часопис. – Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова. – 2018. – Вип. 60. - Т. 2. – С. 9 – 12

12. Мінцер О. П., Вороненко Ю. В. Ло­гіка використання портфоліо в забезпеченні якості післядипломної медичної освіти та безперервного професійного розвитку лі­каря / О. П. Мінцер, Ю. В. Вороненко // Аналітичний огляд. Медична інформатика та інженерія. – Київ: НМАПО ім. П. Л. Шупика. – 2017.– № 3. – С. 39

13. Олексіна Н. О., Волосо­вець О. П., П’ятницький Ю. С. Медична освіта: відповіді на виклики сучасності / Н. О. Олексіна, О. П. Волосовець, Ю. С. П’ятницький // Медична освіта. – 2018. – № 2. – С. 36 – 40. – Режим дос­тупу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mosv_2018_2_6

14. Oлінійчук М. Д.,  Андрух В. С., Сло­бодян М. В. Засади післядипломної медич­ної освіти лікарів України в аспекті Бoлонського процесу [електронний ре­сурс] / М. Д. Oлінійчук,  В. С. Андрух, М. В. Слободян // Режим доступу: http://mykhas.com.ua/zasadi-pislyadip­lomno%D1%97-medichno%D1%97-osviti-lika­riv-ukra%D1%97ni-v-aspekti-bolonskogo-pro­cesu-2/?lang=uk

15. Сучасна підготовка лікаря – без­пере­рвна медична освіта. За ред. О. А. Глазунова, В. І. Фесенко, С. В. Степанова, Т. В. Дієва. Вісник стоматоло­гії. – 2018. – № 4. – С.61

16. Шухтін В.,  Шухтіна І. Іннова­ційні методи викладання студентам медичних факуль­тетів / В. О. Шухтін, І. В. Шухтіна // Новий Колегiум. – 2015. – № 2. – С. 51 – 54 – Ре­жим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nov Kol_2015_2_15

17. Silуn, Dr. Ch., Wirell, S., Kvist, J. [et al.], “Advanced 3D visualization in stud­ent-centred medical education”, Medical Teacher, available at: https://www.tandfonline.com/loi/imt­e20

18. Davis, M. H. (2001), “Portfolio assessm­ent in medical students’ nal examinations”, Med Teach, no. 23.  pp. 357 – 366

19. Driessen,  E. W., Overeem,  K., va­n  Tartwijk,  J, van  der  Vleuten,  C. P., Muijtjens A. M. (2006), “Validity  of  portfolio  assessment:  which qualities determine ratings?”, Med. Educ., no. 40 (9), pp. 862 – 866

20. “E-portfolio”, The  Foundation Programme, available at: http://www.foundationprogramm­e.nhs.uk/page­s/home/e-portfolio

21. Tochel, С., Haig, A., Hesketh, А. [et al.] (2009), “The  effectiveness  of portfolios  for  post-graduate assessment  and  education”, BEME  Guide,  no. 12, Med Teach, vol. 31, no. 4,  pp. 299 – 318