DOI: https://doi.org/10.20998/%x

ІНДИВІДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ АПАТІЇ У СТУДЕНТІВ

Nina Pidbutska, Anastasia Knysh

Анотація


розглянуто проблему апатії студентів як чинника відсутності продуктивності у навчанні. Проаналізовано останні вітчизняні та зарубіжні дослідження, що присвячені підходам до визначення феномену апатії, що свідчить про її полікультурність. Розкрито цей феномен як відсутність можливості визначення мети, відсутність енергії та інтересу, байдужість до змін і труднощі в ухваленні рішень. У межах емпіричного дослідження визначено дві групи респондентів із високим і низьким рівнем апатії. Відповідно до виділених рівнів були встановлені індивідуально-психологічні чинники апатії. Такими чинниками виявилися інтроверсія, залежність від інших, емоційна нестійкість, нерозвинута академічна мотивація. Відповідно у респондентів із низькою апатією вираженими є цінності: цікава робота, впевненість у собі, незалежність, освіченість, відчуття суб’єктивного благополуччя.


Ключові слова


апатія; емоційна сфера особистості; ціннісна сфера особистості; студенти; індивідуально-психологічні чинники

Повний текст:

PDF

Посилання


Golovin, S. Yu. (2015), “Apathy”, Slovar praktycheskogo psyhologa, Mynsk, pp. 167 – 183

Gordeeva, T. O., Osin, E. N. (2012), “Achievements and educational motivation of students who demonstrate different types of academic achievements (use, winning Olym­piads, academic performance)”, Psikhologicheskie issledovaniia, vol. 5, no 24, рр. 67–99, available at: http://psystudy.ru/index.php/num/2012v5n24/708-gordeeva24.html (Accessed 10 August 2020)

Meshcheryakov, B. G., Zinchenko, V. P. (2006), “Big psychological dictionary”, Sankt-Peterburg, p. 672

Voznesenskaya, T. G. (2013), “Apathy Syndrome”, Nevrologicheskii zhurnal, vol. 18, no. 3, pp. 65 – 84

Knysh, A. (2013), “Features of career ori­entations of graduate students who choose the specialization of a psychologist-coach”, Visnyk Harkivskogo nacionalnogo pedagogichnogo universytetu imeni G. S. Skovorody, Psyhologija, vol. 46 (2), pp. 125 – 133

Knysh, A. (2015), “The concept of readi­ness for professional activity in the works of domestic and foreign scientists”, “Teorija I praktyka upravlinnja socialnymy systemamy: filosofija, psyhologija, pedagogika, sociologija”, no. 2, pp. 37 – 45, available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/18054 (Accessed 03 August 2020)

Lyzlov, A. V., Kovalevskaya, O. B., Seravina, O. F. (2013), “Apathy as a nuclear affect: experience of structural and psychologi­cal analysis”, Voprosy psikhologii, no. 2, pp. 65 – 79

Pidbutska, N. V. (2010), “Actual prob­lems of professional training of modern spe­cialists”, “Teorija i praktyka upravlinnja socialnymy systemamy: filosofija, psyhologija, pedagogika, sociologija”, no. 1, pp. 58 – 64

Pidbutska, N. V. (2013), “Individual characterological features of students of tech­nical and humanitarian specialties”, “Teoretychni I prykladni problem psyhologii, Lugansk, no. 3 (32), pp. 191 – 196

Pidbutska, N. V. (2013), “Psychologi­cal features of the structure of the motiva­tional sphere of students of technical special­ties”, Visnyk Harkivskogo nacionalnogo universytetu imeni V. N. Karazina, Psyhologija, issue 51, pp. 34 – 38

Pidbutska, N. V. (2015), “Psychological predictors of aca­demic achievements of future engi­neers”, “Teoretychni I prykladni problem psyhologii, Sjevjerodoneck, no. 3 (38), pp. 329 – 337

Pidbutska, N. V. (2009), “Values of modern youth and their influence on the suc­cess of the educational process in higher educa­tion”, Visnyk Lvivskogo universytetu, Serija pedagogichna, Lviv, issue 25, part 1, pp. 191 –196, available at: ht-tp://repository.kpi.kha-rkov.ua/handle/KhPI-Press/18330 (Accessed 05 August 2020)

Romanovsky, A. G. (2010), “Pedagogi­cal conditions for the formation of tolerance in future psychologists in higher educational institu­tions”, Teorija i praktyka upravlinnja socialnymy systemamy: filosofija, psyhologija, pedagogika, sociologija, no. 3, pp. 29 – 32, available at: http://repository.kpi.khar-kov.ua/handle/KhPI-Press/702 (Accessed 09 August 2020)

Romanovsky, A. G. (2012), “On some aspects of the formation of the personality of the future psychologist as a representative of the modern intelligentsia”, “Problemy ta perspektyvy formuvannja nacionalnoi gumanitarno-tehnichnoi elity”, Harkiv, issue 32 – 33 (36 – 37), pp. 5 – 12

Bikar, S., Marziyeh, A., Pourghaz, A. (2018), “Affective Structures among Stu­dents and its Relationship with Academic Burnout with Emphasis on Gen­der”, International Journal of Instruction, vol. 11 (1), pp. 183 – 194, available at: https://doi.org/10.12973/iji.2018.11113a (Accessed 03 August 2020)

Díaz-Lauzurica, B., Moreno-Salinas, D. (2019), “Computational Thinking and Robotics: A Teaching Experience in Compul­sory Secondary Education with Stu­dents with High Degree of Apathy and Demoti­vation”, Sustainability, vol. 11 (18), p. 5109, available at: https://doi.org/10.3390/su11185109 (Accessed 06 August 2020)

Graves, D. (2018), “Middle School Ap­athy: A phenomenological study from students; “Perspective: a dissertation pre­sented in partial fulfillment of the require­ments for the degree doctor of education”, Lynchburg, VA, p. 175, available at: https://digitalcommons.liberty.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2886&context=doctoral (Accessed 03 August 2020)

Jorge, R. E., Starkstein, S. E., Robin­son, R. G. (2010), “Apathy following stroke”, Canadian Journal of Psychiatry, vol. 55, pp. 350 – 354

Marin, R. S. (1991), “Apathy: a neuro­psychiatric syndrome”, Journal of Neuro­psychiatry and Clinical Neurosciences, vol. 3, pp. 243 – 254

Méndez López, M. G., Bautista Tun, M. (2017), “Motivating and demotivating factors for students with low emotional intelli­gence to participate in speaking activi­ties”, PROFILE Issues in Teachers; Profes­sional Development, vol. 19 (2), pp. 151 – 163, available at: http://dx.doi.org/10.15446/profile.v19n2.60652 (Accessed 13 August 2020)

Stanton, R., Knox, D. (2018), “Undergraduate Apathy: what fac­ulty can do”, Education, vol. 139, no 2, pp. 53 – 58

Tanaka, M. (2017), “Examining EFL vo­cabulary learning motivation in a demotivat­ing learning environ­ment”, System, vol. 65, pp. 130 – 138, availa­ble at: https://www.rese-archgate.net/publication/312551509_Examining_EFL_vocabulary_learn­ing_motivation_in_a_demotivating_learning_environment (Accessed 07 August 2020)

Zeynali, S., Pishghadam, R., Hosseini Fatemi, A. (2019), “Identifying the motiva­tional and demotivational factors influencing students’ academic achievements in lan­guage education”, Learning and Motivation, vol. 68, p. 101 – 598, available at: https://doi.org/10.1016/j.lmot.2019.101598 (Accessed 05 August 2020)


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Головин С. Ю. Апатия / С. Ю. Голо­вин // Словарь практического психолога. – Минск: Харвест. – 2015. – С. 167–183

2. Вознесенская Т. Г. Синдром апатии / Т. Г. Вознесенская // Неврологический жур­нал. –  2013. – Т. 18. – № 3. –  С. 65 – 84  

3. Гордеева Т. О. Достижения и учеб­ной мотивации студентов, демонстрирую­щих раз­ные типы академических достиже­ний (ЕГЭ, победы в олимпиадах, академическая успевае­мость) [электрон­ный ресурс] / Гор­деева Т. О., Осин Е. Н. // Психологические исследования. – 2012. –  Т. 5. – № 24. – С. 67 – 99. – Ре­жим доступа: http://psystudy.ru/ind-ex.php/num/2012v5n24/708-gordeeva24.html (дата обращения: 10.08.2020)

4. Книш А. Є. Особливості кар’єрних орієн­тацій студентів-випускників, що обира­ють Книш // Вісник Харків. нац. пед. ун-ту ім. Г. С. Сковороди. Психоло­гія. – 2013. –  Вип. 46 (2). –  С. 125 – 133

5. Книш А. Є. Поняття готовності до профе­сійної діяльності в роботах вітчизня­них та зарубіжних вчених [елект­ронний ресурс] / А. Є. Книш // Теорія і практика управління соціальними систе­мами: філософія, психоло­гія, педагогіка, соціологія. –  2015. –  № 2. –  С. 37 – 45. –  Режим доступу: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/18054 (дата звернення: 03.08.2020).

6. Лызлов А. В. Апатия как ядерный аффект: опыт структурно-психологиче­ского анализа / А. В. Лызлов, О. Б. Ковалевская, О. Ф. Серавина // Во­просы психологии. –  2013. –  № 2. –  С. 65 – 79

7. Підбуцька Н. В. Актуальні про­блеми професійної підготовки сучасних фахівців / Н. В. Підбуцька // Теорія і прак­тика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціоло­гія. –  2010. –  № 1. –  С. 58 – 64

8. Підбуцька Н. В. Індивідуально-харак­терологічні особливості студентів технічних та гуманітарних спеціальностей / Н. В. Підбуцька // Теоретичні і прикла­дні проблеми психології :зб. наук. пр. –  Луганськ. –2013. –  № 3 (32). –  С. 191 – 196

9. Підбуцька Н. В. Психологічні особ­ливості структури мотиваційної сфери студентів технічних спеціальностей / Н. В. Підбуцька // Вісник Харків. нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна. Психологія. –  2013. –  Вип. 51. – С. 34 – 38

10. Підбуцька Н. В. Психологічні пре диктори академічних досягнень майбут­ніх інженерів / Н. В. Підбуцька // Теорети­чні і прикладні проблеми психоло­гії :зб. наук. пр. –  Сєвєродонецьк. – 2015. –  № 3 (38). –  С. 329 – 337

11. Підбуцька Н. В. Цінності сучасної молоді та їхній вплив на успішність навча­льно-виховного процесу у вищому навчальному закладі [електронний ре­сурс] / Н. В. Підбуцька // Вісник Львів. ун-ту. Серія педагогічна. –  Львів. – 2009. –  Вип. 25. – ч. 1. – С. 191 – 196. – Режим доступу: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/18330 (дата звернення: 05.08.2020)

12. Романовський О. Г. Педагогічні умови формування толерантності у майбут­ніх психологів у вищих навчаль­них закладах [електронний ресурс] / О. Г. Романовський // Теорія і практика управління соціальними системами: філосо­фія, психологія, педагогіка, соціоло­гія. – 2010. – № 3. – С. 29 – 32. – Режим доступу: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/702 (дата звер­нення: 09.08.2020)

13. Романовський О. Г. Про деякі аспе­кти формування особистості майбут­нього психолога як представника сучасної інтелігенції / О. Г. Романовський // Про­блеми та перспективи формування націона­льної гуманітарно-технічної еліти :зб. наук. пр. – Харків: НТУ “ХПІ”. – 2012. –  Вип. 32 – 33 (36 – 37). – С. 5 – 12

14. Bikar, S., Marziyeh, A., Pourghaz, A. (2018), “Affective Structures among Stu­dents and its Relationship with Academic Burnout with Emphasis on Gen­der”, International Journal of Instruction, vol. 11 (1), pp. 183 – 194, available спеціалізацію психолога-тре­нера / А. Є.

15. Díaz-Lauzurica, B., Moreno-Salinas, D. (2019), “Computational Thinking and Robotics: A Teaching Experience in Compul­sory Secondary Education with Stu­dents with High Degree of Apathy and Demoti­vation”, Sustainability, vol. 11 (18), p. 5109, available at: https://doi.org/10.3390/su11185109 (Accessed 06 August 2020)

16. Díaz-Lauzurica, B., Moreno-Salinas, D. (2019), “Computational Thinking and Robotics: A Teaching Experience in Compul­sory Secondary Education with Stu­dents with High Degree of Apathy and Demoti­vation”, Sustainability, vol. 11 (18), p. 5109, available at: https://doi.org/10.3390/su11185109 (Accessed 06 August 2020)

17. Graves, D. (2018), “Middle School Ap­athy: A phenomenological study from students; “Perspective: a dissertation pre­sented in partial fulfillment of the require­ments for the degree doctor of education”, Lynchburg, VA, p. 175, available at: https://digitalcommons.lib­erty.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2886&context=doctoral (Accessed 03 August 2020)

18. Jorge, R. E., Starkstein, S. E., Robin­son, R. G. (2010), “Apathy following stroke”, Canadian Journal of Psychiatry, vol. 55, pp. 350 – 354

19. Marin, R. S. (1991), “Apathy: a neuro­psychiatric syndrome”, Journal of Neuro­psychiatry and Clinical Neurosciences, vol. 3, pp. 243 – 254

20. Méndez López, M. G., Bautista Tun, M. (2017), “Motivating and demotivating factors for students with low emotional intelli­gence to participate in speaking activi­ties”, PROFILE Issues in Teachers; Profes­sional Development, vol. 19 (2), pp. 151 – 163, available at: http://dx.doi.org/10.15446/profile.v19n2.60652 (Accessed 13 August 2020)

21. Stanton, R., Knox, D. (2018), “Undergraduate Apathy: what fac­ulty can do”, Education, vol. 139, no 2, pp. 53 – 58

22. Tanaka, M. (2017), “Examining EFL vocabulary learning motivation in a demotivat­ing learning environ­ment”, System, vol. 65, pp. 130 – 138, available at: https://www.researchga-te.net/publication/312551509_Examining_EFL_vocabulary_learning_motivation_in_a_de­motivat­ing_learning_environ-ment (Accessed 07 Au­gust 2020)

23. Zeynali, S., Pishghadam, R., Hosseini Fatemi, A. (2019), “Identifying the motivational and demotivational factors influ­encing students’ academic achievements in language education”, Learning and Motiva­tion, vol. 68, p. 101 – 598, available at: https://doi.org/10.1016/j.lmot.2019.101598 (Accessed 05 August 2020)