DOI: https://doi.org/10.20998/%x

ТЕОРЕТИКО-ЕМПІРИЧНІ АСПЕКТИ ВИЗНАЧЕННЯ ЗМІСТУ ПОНЯТТЯ “ПРОФЕСІЙНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕДАГОГА-ЛІДЕРА”

Oksana Dubinina, Olha Ihnatiuk, Nataliia Sereda

Анотація


статтю присвячено теоретичному та емпіричному дослідженню феномена професійної відповідальності педагога-лідера, який є предметом міждисциплінарного вивчення соціально-гуманітарних наук. Автори звертають увагу, що зміст поняття не визначається його терміном (назвою), але розкривається за допомогою визначення. У ході дослідження встановлено, що визначення є певним завершальним етапом у формулюванні поняття і вирішує такі пізнавальні завдання: розкриває зміст поняття і виокремлює його від інших споріднених понять. У статті представлено результати вивчення теоретичних доробок вітчизняних та закордонних вчених задля визначення із змістом поняттям відповідальність. Розкрито теоретичні аспекти поняття “відповідальність” у філософсько-соціологічному, психологічному та педагогічному вимірах. Дослідниками запропоновано логіко-змістовну модель професійної відповідальності педагога-лідера на основі теоретико-емпіричних аспектів.


Ключові слова


визначення; зміст поняття;логіко-змістовна модель; педагог-лідер; професійна відповідальність; професійно значущі якості

Повний текст:

PDF

Посилання


Abul'hanova-Slavskaja, N. A. (1991), “Lifestrategy”, Moskva: Politizdat, p.299

Alekseienko, T. (2008), “Respon-sibility”, “Entsyklopediia osvity”, Za red. V. H. Kremenia, Kyiv: Yurin-komInter., pp. 106–107

Bekh, I. D. (2008), “Education of pers­onality”, Pidruchnyk, Kyiv: Lybid', p. 848

Bodrov, V., Lucenko, A. (1991), “Professional responsibility as a psychological category of the subject o factivity”, “Psihologicheskie issledovanija problemy for mir­ovanija lichnosti professionala”, Pod. red. V. Bodrova, Moskva: In-t psihologii AN SSSR, pp. 157–167

“The Law of Ukraine On Higher Educati­on (dokument 1556-VII, zizminamy)” (2014), available at:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Voloshynov, S. A. (2019), “Imple-mentation of blendedlearningin professional training of futuremarine specialists”, “Infor-m­atsijni tekhnolohii i zasoby navchannia”, vyp. 70, no. 2,pp. 104–120, available at: https:// journal.iitta. gov.ua/ index.php/ itlt/ article/ view/ 2575

Hlyns'kyj, Ya. M., Riazhs'ka, V. A. (2018), “Electronic educational video resource as a theme-building learning tool inthe higher mathematic s­co­urse”, “Informat-sijni tekhnolohii i zasoby navchannia”, vyp. 68, no. 6, pp. 64–76, available at: https:// journal. iitta. gov.ua/index.php/ itlt/ article/ view/ 2186

Dubinina, O. M. (2014),“Developmentofresponsibilityofdigitalengineeringpersonnelgeneration”, “Mizhnarodna naukovo-prak-tyc­hna konfe­rentsiia “Dukhovno-moral'nisni osnovy ta vidpovidal'nist' osobystosti u doliliuds'koits yvilizatsii””, Kharkiv: NTU “KhPI”, pp. 118–122

Dubinina, O.,Ihnatiuk, O. (2020),“Diagnosticte chniques of professionally important qualities of an educational leader”, “Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy”,no. 1,pp. 88–103, available at :10.20998/2078-7782.2020.1.08

Zinchenko, L. (2020),“Pedagogical con­ditions for the formation of professional respon­sibility of future specialists in physical culture and sports”, “Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy”, no. 1, pp. 16–23, available at:10.20998/2078-7782.2020.1.02

Ihnatiuk, O. (2014),“Development of re­sponsibility and focus on pedagogical activity of undergraduates majoring in “higher school peda­gogy”, “Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia “Dukhovno-moral'nisniosnovy ta vidpovidal'nist' osobystosti u doliliuds'koits yvilizatsii””, Kharkiv: NTU “KhPI”, pp. 127–131

“The concept of development of educa­tion in Ukraine for the period 2015-2025 (proiekt)” (2014), available at: http://tnpu.edu.ua/EKTS/proekt_koncepc.pdf

K'erkegor, S. (1993),“Fear and Awe”,Per. s dat.,Moskva: Respublika, p. 383

Makarenko A. S. (1990),“Methods of educational work”, Kyiv: Rad. shkola, p. 366

Levkivs'kyj, M. V. (1994), “Forma-tion of a responsible attitude to the work of secondary school students (historical and theoretical aspect)”, Avtoref. dys. Na zdobuttia nauk. Stupenia doktora ped. nauk: spets. 13.00.01., Kyiv, p. 40

Minkina, N. A. (1990), “Education through Responsibility”, Ucheb. Posobie, Moskva: Vyssh. Shkola, p. 144

Moroz, V. M., Sadkovyj, V. P., Babai­ev, V. M.,Moroz, S. A. (2018), “Online survey of students in the system for qualityas surance in higher education”, “Infor­matsijnite­khnolohii i zasoby navchannia”, vyp. 68,no. 6,pp. 235–250, available at: https:// journal. iitta. gov.ua/іndex.php/ itlt/ article/ view/ 2415

M'iasnykova, N. O. (2008), “Res-ponsibility in modern social prac­tices”, Avtoref. dys. na zdobuttia nauk. Stupenia kand. filosofs'kykh nauk: spets. 09.00.03.”, Kharkiv, p. 21

Ponomar'ov, O., Chebotar'ov, M., Sereda, N. (2013),“Responsibility in the Sys­tem of Categories of Higher School Peda­gogy, “Pedahohika i psykholohiia profesijnoi osvity”,no. 4,pp. 75–86

Portian, M. O. (2008), “The relation­ship between responsibility and will: a philo­sophi­cal aspect”, “Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia: zb. nauk. pr.”,vyp. 20,Kharkiv, p. 172

Romanovs'kyj, O. H. (2013), “Formation of spiritual-moral basis and responsibility of the person of the future engineer”, “Problemy ta perspektyvy formu-vanni anatsional'noi humanitarno-tekh-nichnoi elity: zb.nauk.prats'”, Za red. L. Tovazhnians'koho, O. Romanovs'koho, vyp. 36–37 (40–41), Kharkiv: NTU “KhPI”,pp. 3–13, available at:http://libra-ry.kpi.kharkov.ua/Elita_2013_36-37_.pdf

Rubinshtejn, S. L. (1973),“A Human and the World”, “Problemy obshhej psihologii”,Moskva: Pedagogika,pp. 255–420

Savchyn, M. V. (2008),“Psychology of ­behavioral responsibility”, Monohrafiia, Ivano-Frankivs'k: Misto NV,p. 280

Skrypchenko, O., Dolyns'ka, L., Ohorodnijchuk, Z. (1999), “General-Psycho-logy”, Navch. posibnyk,Kyiv: APN, p. 463

“Strategy of sustain able develop­ment of Ukraine until 2030] (proiekt)” (2017), available at: https:// www.undp.org/ content/ dam/ ukraine/ docs/ SDGreports/ UNDP_ Strategy_ v06-opti­mized. pdf

“Sociological and pedagogical dictionar­y” (2004), zared. V. V. Radula Kyiv: “EksOb”, p. 304

Sukhomlyns'kyj, V. O. (1976),“The problem of education of a comprehensively devel­oped personality”, “Vybranitvory: v 5 t.”,t. 1, Kyiv, Rad. shkola, p. 654

Talyzina, N. F. (1975),“Management of the knowledge assimilation process”, Moskva: Izd-vo MGU, p. 343

Ternopil's'ka, V. I. (2004), “Responsibility of the personality: the humanitarian aspect”, “VisnykZhytomyrs'kohoderzhavnohouniversytetuim. I.Franka”,no. 14,pp. 47–50

Weinberger, A., Biedermann, H., Patry, J.-L., Weyringer, S. (2018),“Professionals’ Ethos and Education for Responsibility”,Leiden-Boston: Brill | Sense, p. 164


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Абульханова-Славская Н. А. Стра­те­гия жизни / Н. А. Абульханова-Славская // Москва: Политиздат. – 1991. – С. 299

2. Алексеєнко Т. Відповідальність /Т. Алексеєнко // Енциклопедія освіти. За ред. В. Г. Кременя. – Київ: Юрінком Ін­тер. – 2008. – С. 106–107

3. Бех І. Д. Виховання особистості / І. Д. Бех // Підручник. Київ: Либідь. – 2008. – С. 848

4. Бодров В., Луценко А. Профес-сио­нальная ответственность как психо-логическая категория субъекта дея­тельности /В. Бодров, А. Луценко // Психо­логические исследования проблемы формирования личности профессио­нала. Под. ред. В. Бодрова. – Мо­сква: Ин-т психо­логии АН СССР. – 1991. – C. 157–167

5. Закон України“Про вищу освіту” (до­кумент 1556-VII, зізмінами) [електронний ресурс] / Законодавство України // Верховна Рада України. – 2014. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

6. Волошинов С. А. Запровадження зміша­ного навчання у професійну підгото­вку майбутніх фахівців морської га­лузі [електронний ресурс] / С. А. Воло-шинов // Інформаційні техноло­гії і засоби навчання. – 2019. –Вип. 70. – № 2. – С. 104–120. – Режим доступу: https:// journal.iitta. gov.ua/ index.php/ itlt/ article/ view/ 2575

7. Глинський Я. М., Ряжська В. А.Елект­ронний освітній відеоресурс як темотві­рний засіб навчання у курсі вищої матема­тики [електронний ресурс] / Я. М. Глинський,  В. А. Ряжська // Інфор-ма­ційні технології і засоби навчання. – 2018. – Вип. 68. – № 6. – С. 64 –76. – Режим доступу: https:// journal.iitta. gov.ua/index.php/ itlt/ article/ view/ 2186

8. Дубініна О. М. Розвиток відповіда­ль­ності цифрового покоління інженер­них кадрів / О. М. Дубініна // Між­наро­дна науково-практична конферен­ція “Духовно-моральнісні ос­нови та відповідаль­ність особистості у долі людської цивіліза­ції”. – Харків: НТУ “ХПІ”. – 2014. – С. 118–122

9. Дубініна О., Ігнатюк О. Мето­дика діа­гностики професійно значущих якостей педагога-лідера[електронний ре­сурс] / О. Дубініна, О. Ігнатюк // Теорія і практика управління соціальними систе­мами. – 2020. – № 1. – С. 88–103. – Режим дос­тупу:10.20998/2078-7782.2020.1.08

10. Зінченко Л.Педагогічні умови фор­мування професійної відповідальності майбутніх фахівців фізичної культури і спо­рту[електронний ресурс] / Л. Зінченко // Тео­рія і практика управ­ління соціальними систе­мами. – 2020. – № 1. – С. 16–23. – Режим дос­тупу: 10.20998/2078-7782.2020.1.02

11. Ігнатюк О. Розвиток відпові-даль­но­сті та спрямованості на педа­гогі­чну діяльність магістрантів спеціа­льно­сті “Педагогіка вищої школи” /О. Ігнатюк // Міжнародна науково-практи­чна конференція “Духовно-моральні­сні основи та відповідальність особистості у долі людської цивілізації”. – Харків: НТУ “ХПІ”. – 2014. –С. 127–131

12. Концепція розвитку освіти Укра­їни на період 2015–2025 років(2014) [електронний ресурс] /Тернопільський національний педагогічний університет ім.. В. Гнатюка // Режим доступу: http://tnpu.edu.ua/EKTS/proekt_koncepc.pdf

13. Кьеркегор С. Страх и трепет /С. Кьеркегор // Пер. с дат. – Москва: Респуб­лика. – 1993. – C. 383 

14. Макаренко А. С. Методика вихов­ної роботи / А. С. Макаренко  // Київ: Рад. Школа. – 1990. – С. 366 

15. Левківський М. В.Формування ві­дпо­відального ставлення до праці учнів зага­льноосвітньої школи (історико-теоретич­ний аспект) /М. В. Левківський // Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук: спец. 13.00.01. – Київ. – 1994. – С. 40

16. Минкина Н. А. Воспитание ответ­ст­венностью / Н. А. Минкина // Учеб. пособие. – Москва: Высш. школа. – 1990. – С. 144

17. Мороз В. М., Садковий В. П., Ба­баєв В. М., Мороз С. А. (2018) Онлайн опиту­вання студентів у системі забезпе­чення якості вищої освіти [електронний ресурс] /В. М. Мороз, В. П. Сад-ковий, В. М. Бабаєв, С. А. Мороз // Інфор-маційні технології і за­соби навчання. – 2018. – Вип. 68. – № 6. – С. 235–250. – Режим доступу: https:// journal.iitta. gov.ua/іndex.php/ itlt/ article/ view/ 2415

18. М’ясникова Н. О.Відповідаль­ність у сучасних соціальних практиках /Н. О. М’ясникова // Автореф. дис. на здо­буття наук. ступеня канд. філософських наук: спец. 09.00.03. Харків. – 2008. – С. 21

19. Пономарьов О., Чеботарьов М., Се­реда Н. Відповідальність у системі катего­рій педагогіки вищої школи / О. Пономарьов, М. Чеботарьов,Н. Середа // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2013. – № 4. – С. 75–86

20. Портян М. О. Взаємозв’язок від­пові­дальності й волі: філософський аспект. Теорія та методика навчання та вихо­вання / М. О. Портян // Зб. наук. пр. – 2008. – Вип. 20. – Харків. – С. 172

21. Романовський О. Г.Форму­вання ду­ховно-моральної основи та відповідально­сті особистості майбутнього інже­нера[електронний ресурс] /// Про­блеми та перс­пективи формування націона­льної гуманіта­рно-технічної еліти. Зб.наук.праць. За ред.Л. Товажнянського, О. Романовського.– Вип. 36–37 (40–41). – Харків: НТУ “ХПІ”. – 2013. – С. 3–13. – Режим доступу: http://library.kpi.kharkov.ua/Elita_2013_36-37_.pdf.

22. Рубинштейн С. Л. Человек и мир / С. Л. Рубинштейн // Проблемы об­щей психоло­гии. – Москва: Педагогика. – 1973. – С. 255–420

23. Савчин М. В.Психологія відпові­даль­ності поведінки / М. В. Савчин // Монографія. – Івано-Фран­ківськ: Місто НВ. – 2008. – С. 280 

24. Скрипченко О., Долин­ська Л., Огороднійчук З. Загальна психоло­гія / О. Скрипченко, Л. Долинська, З. Огород-нійчук // Навч. посібник. – Київ: АПН. 1999. – 463

25. Стратегія сталого розвитку Укра­їни до 2030 року (про­єкт) [електронний ресурс]. – 2017. – Ре­жим доступу: https:// www.undp.org/ content/ dam/ ukraine/ docs/ SDGreports/ UNDP_ Strategy_ v06-optimized. pdf

26. Соціолого-педагогічний слов­ник. За ред. В. В. Радула. – Київ: “ЕксОб”. – 2004. – С. 304 

27. Сухомлинський В. О. Про­блема ви­ховання всебічно розвиненої особистості / В. О. Сухомлинський // Виб­рані твори: в 5 т. – Т. 1. – Київ: Рад. школа. – 1976. – С. 654

28. Талызина Н. Ф. Управление про­цес­сом усвоения знаний / Н. Ф. Талызина // Москва: Изд-во МГУ. – 1975. – С. 343 

29. Тернопільська В. І.Відповідаль­ність особистості: гуманітарний аспект / В. І. Тернопільська // Вісник Житомирсь­кого державного університету ім. І.Франка. – № 14. – 2004. – С. 47–50

30. Weinberger, A., Biedermann, H., Patry, J.-L., Weyringer, S. (2018),“Professionals’Ethosand Education for Responsibility”, Leiden-Boston: Brill | Sense, p.164