ДУХОВНІ І МОРАЛЬНІ ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ ЯК ГАРАНТІЯ ОСОБИСТІСНО ЗНАЧУЩИХ ЯКОСТЕЙ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ

Автор(и)

  • Ірина Костиря Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-2967-4530
  • Лариса Філіпенко Харківський національний автомобільно–дорожний університет; Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-3065-2929

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2021.1.02

Ключові слова:

Виховання, духовні і моральні ціннісні орієнтації, заклади вищої технічної освіти, майбутні інженери, інноваційні форми виховання, інноваційні методи виховання.

Анотація

В статті з’ясовано, що виховання духовних моральних ціннісних орієнтацій у студентів набуває актуальності. Визначено, що потреба утвердження в освіті підходів, які забезпечують гармонійний баланс моральних і професійних якостей випускників закладів вищої освіти, акцентується у стратегічних документах освіти України щодо ціннісних орієнтирів сучасної школи та національно–патріотичного виховання в закладах освіти. В дослідженні підкреслено, що ефективність виховання духовності та моральності у майбутніх інженерів відбувається за рахунок усвідомлення студентами сутності духовних моральних ціннісних орієнтацій, а також стимулювання потреби професійного саморозвитку у майбутніх фахівців. У статті описано реалізацію авторського спецкурсу “Духовні і моральні ціннісні орієнтації: шляхи виховання” в освітньому процесі Харківського національного автомобільно–дорожнього університету.

Біографії авторів

Ірина Костиря, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри педагогіки і психології
управління соціальними системами ім. акад. І. Зязюна, Національний
технічний університет “Харківський політехнічний
інститут”, Харків, Україна

Лариса Філіпенко, Харківський національний автомобільно–дорожний університет; Харків, Україна

Кандидат історичних наук, доцент кафедри філософії та педагогіки Харківського
національного автомобільно–дорожнього університету, Харків, Україна

Посилання

1. Bekh, I. D. (2017), “A component model of the ascent of a growing personality to spiritual values”, Teoretyko–metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi, (21 (1)), p. 6-20

2. Byrko, N. M. (2013), “Features of formation of tolerance of pupils of primary school age”, Naukovyi visnyk Donbasu, (4), available at:http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2013_4_17 (Accessed 10 December 2020).

3. Bodalev, A. A. (1988), “Psychology about personality” Moscow: izd-vo Mosk. un- ta, p. 188

4. Grigoreva, S. N. (2016), “The problem of the category of values in philosophy, psychology, sociology and pedagogy”, Molodoy uchenyiy, (6–2), pp. 37–41

5. Declaration on the Principles of Tolerance, UNESCO, Declaration, International Document of 16.11.1995, available at:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_503#Text (Accessed 15 December2020)

6. Zenkovskiy, V. V. (2017),“History of Russian philosophy: in 2 volumes”, Moscow:, Berlin: Direkt–Media,vol. 2, p. 570, available at: https://biblioclub.ru/index.php?page=book&id=36337 (Accessed 17 December 2020)

7. Lihachev, B. (2010),“Pedagogy: a course of lectures”, ed. V. A. Slastenin,Moscow: VLADOS, p. 647

8. Maralov, V. G., Sitarov, V. A. (2017), “Characterization of positions of interaction as forms of expression of the values of coercion or non–violence”Knowledge, Understanding, Skills, no. (1)

9. Novikova, L. I. (2010), “Pedagogy of Education: Selected Pedagogical Works”,pod red. H. L. Selivanovoy, A. V. Mudrika, sost. E. I. Sokolova, Moscow: p. 335

10. Osiptsov, A. V. (2014), “Education of students of classical university of universal values as a socio-pedagogical problem”, Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka, no. (2), pp. 130–139

11. Pavlenko, V. M., Melnychuk, M. M. (2014), “Psychology of personality tolerance: a monograph”, Poltava: FOP Myron IA, p. 244

12. Ponomarov, O. S., Sereda, N. V., Chebotarov, M. K. (2019), “Philosophy of education: the system of values in the culture of higher school pedagogy: teaching method.Manual”, Kharkiv: NTU “KhPI”, p. 33

13. Ivanyuk, G. I., Krasovitsky, M. Yu. (2000), “Practical pedagogy of education”, manual. on the theory and methods of education, Kyiv: Ivano-Frankivsk: Play, p. 218

14. About higher education, Law of Ukraine of 01.07.2014 no. 1556–VII

15. Draft Strategy for the Development of Higher Education of Ukraine for 2021–2031

16. On the completion of research and experimental work on “Education of patriotism as a basic quality of a citizen of Ukraine”, MES of Ukraine, Order of 30.10.2020 no. 1344

17. About the statement of the Concept of national-patriotic education of children and youth, “Measures concerning implementation of the Concept of nationalpatriotic education of children and youth and methodical recommendations concerning national-patriotic education in comprehensive schools”, MES of Ukraine, Order, Concept dated 16.06.2015, no 641

18. On approval of the National Qualifications Framework of Ukraine: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of November 23, 2011, no. 1341

19. About formation of working group on preparation of methodical recommendations concerning values of the modern Ukrainian school of the Ministry of Education and Science of Ukraine, Order of 07/18/2019, no. 1005

20. Ripko, I. (2015), “The role of spirituality in the formation of responsibility in students of technical universities”, Theory and practice of social systems management, (2), pp. 87–95

21. Rogers, K. R. (2018), “Formation of personality: a look at psychotherapy”, 2nd ed., Moscow: Institute for General Humanities Research, p. 241, available at: https://biblioclub.ru/index.php?page=book&id=571590 (access date: 13.02.2021)

22. Sukhomlynskyi, V. O. (1966), “Moral precepts of childhood and adolescence”, Kyiv: Vydavnytstvo “Radianska shkola”, p 230

23. Syichev, A. A. (2013), “Moral values in education”, Integratsiya obrazovaniya, no. 3 (72) pp. 125–126

24. Talyizina, N. F. (1999), “Pedagogicheskaya psihologiya: uchebnik”, Moscow: Akademiya, p. 288

25. Frankl, V. (1990), “A man in search of meaning: Collection” Moscow: Progress, p. 368

26. Chkhaidze, A. (2014), “The spiritual world of the individual and spiritual values”, Bulletin of Taras Shevchenko National University, no. (1), p. 83–86

27. Yahodnykova, V. V. (2016), “Theory and practice of formation of innovative orientation of the educational process of secondary school: dys. d-ra ped. nauk:13.00. 07”, Vinnitsa, p. 525

28. Halstead, J. M., Taylor, M. J. (1996), “Values in education and education in values”, Psychology Press, p. 221,available at: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED393218.pdf (Accessed 10 January 2021)

29. Rokeach, M. (2008), “Understanding human values”, New York, NY: Simon and Schuster

30.Sindhwani, A., Kumar, R. (2013), “Values in higher education: Need and importance”, Educationia confab, 2(2), p. 9–14

31. Shapiro, J. P., & Stefkovich, J. A. (2016). Ethical leadership and decision making in education: Applying theoreticalperspectives to complex dilemmas. New York p. 284, availableat:http://library.smaratungga.web.id/repository/[Joan_Poliner_Shapiro,_Jacqueline_A._Stefkovich]_E(BookFi.org).pdf (Accessed 10 January 2021)

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-12

Номер

Розділ

Організаційно-педагогічні умови формування професійної майстерності майбутніх фахівців