НАЦІОНАЛЬНА СВІДОМІСТЬ ЯК СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ВИЩОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Олександр Романовський Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-0602-9395
  • Тетяна Солодовник Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-7772-9938
  • Ольга Ігнатюк Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-5710-7752
  • Світлана Резнік Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-8310-1242
  • Анастасія Юдіна Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2023.3.01

Ключові слова:

професійна спрямованість, національна свідомість, ідентифікація, духовність, патріотизм, діагностика, анкетування, педагоги, психологи, філологи

Анотація

У статті проаналізовано зміст поняття “професійна спрямованість”, “національна свідомість”, визначено складові національної свідомості, проведено порівняльний аналіз рівня національної свідомості здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальностей 011 “Освітні, педагогічні науки”, 053 “Психологія” і 035 “Філологія” Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”. Сформульовано узагальнення або висновки щодо стану національної свідомості майбутніх фахівців.

Біографії авторів

Олександр Романовський, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, завідувач кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Тетяна Солодовник, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Ольга Ігнатюк, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Світлана Резнік, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидат педагогічних наук, доцент

Анастасія Юдіна, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти ОПП

Посилання

Park, Il Tae; Oh, W-O., Lee, A. (2019), “Changes in the Reciprocal Relation-ship Between Parenting and Self-Awareness During Adolescence: A Longitudinal Analy-sis of National Big Data”, Journal of pediat-ric nursing-nursing care of children & fami-lies, no. 47, pp. 51 – 57 (Web of Science)

Ch, R. P., Irawan, I., Pane, M. M., (2017), “Self Awareness Mapping of Ubinus Students Toward the National Culture Based on the Values of PANCASILA (3rd Princi-ple: Unity of Indonesia)”, Advanced science letters, 23I/2. 834-838 (Web of Science)

Zelins’ka, Ye. (2009), “National self-consciousness and factors of its formation”, Phil¬osophical problems of humanities, available at: http://www.infolibrary.com.ua/books-text-11405.html

Kulishenko, L. (2011), “National consciousness through the prism of worldview positions of Ukrainians”, Worldview-Philosophy-Religion, available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/39518/27-Kulishenco.pdf?sequence=1 (Date of applica-tion: June 28, 2023)

Red’kina, H. (2010), “Develop¬ment of the national consciousness of Ukrainians in the conditions of state inde¬pendence”, Modern Ukrainian politics, Poli¬ticians and political scientists about it, K., is. 19, Rozlutska H., pp. 144 – 155

Rozluts’ka, H. (2010), “Formation of the national consciousness of Ukrainians in the process of state-building”, Scientific Bulletin of Uzhhorod National University, Series “Pedagogy, Social Work.”, is. 16 – 17, pp. 81 – 83

Selyscheva, I. (2016), “The role of historical education in the formation of na-tional consciousness”, Bulletin of NTUU “KPI”, “Philosophy. Psychology. Pedagogy”, is.2, pp. 60 – 65

Yushchyshyn, O. (2010), “The concept of national character, mentality and national consciousness as an instrument of cultural analysis”, “Science. Religion. Soci-ety:”, Scientific Journal, no. 3. pp. 221 – 227

Makarenko, L., Shejko, V. (2019), “Formation of national-patriotic conscious-ness of future teachers of musical art on the principles of integrated learning”, Scientific Journal of the National Pedagogical Drago-manov University, Series 17, Theory and practice of education, is. 30, pp. 108 – 113

Maruschak, V. (2011), Formation of the national consciousness of the future primary school teacher”, Scientific Bulletin of V. Sukhomlynsky MNU, is.1.33, Peda¬gogical sciences, pp.151 – 154

Mursamitova, I. (2017) Formation of the national consciousness of the future teacher by means of art”, Education of Ukraine in the conditions of military conflict in Donbas: materials of the All-Ukrainian scientific and practical conference (Ly-sychansk, February 27, 2017), Lysychansk Pedagogical College of Luhansk Taras Shevchenko National University, pp.149 – 154

Fridrikh, A. (2006) “Pedagogical conditions for the formation of national con-sciousness of students of higher pedagogical educational institutions”, Author’s disserta-tion of Candidate of Pedagogical Sciences

Viktorova, M. (2005), “Formation of the future teacher's professional orienta-tion during the organization of the educa-tional process at the pedagogical university”, Pedagogy of higher and secondary school: Collection of scientific works, Kryvyi Rih: KDPU, no.13, pp. 38 – 46

Litovka, O. (2014), “Pedagogical orientation of the personality as a basic basis for the development of the professional posi-tion of the future teacher”, Pedagogy of for-mation of creative personality in higher and secondary schools: a collection of scientific papers: Classical Private University, is. 38, pp. 216 – 219

Podoliak, L., Yurchenko, V. (2011), “Psychology of Higher Education”, Textbook. - 3rd edition, revised and supple-mented, K., p. 360

Romanovs’kyj, O., Solodovnyk, T., Ihnatiuk, O.., Reznik, S., Sereda, N. (2023), “Teacher through the eyes of students: perception of professional orientation, professional image, organization of partnership, information competence, pro-fessional competence and teaching leadership / O. Romanovskyi, T. Solodovnyk, O. Ihnatiuk, S. Reznik, N. Sereda // Theory and practice of social systems management, no.1, pp. 39 – 50, available at: https://sjeducation.academysps.edu.ua/wp-content/uploads/2023/04/Ihnatiuk-O.A.-Reznik-S.M.-Solodovnyk-T.O.-Sereda-N.V.pdf

Kresina, I. (2020), “National consciousness”, Encyclopedia of Modern Ukraine. Edited by I. Dziuba, A. Zhukovs’kyj, M. Zhelezniak [et all.], National Academy of Sciences of Ukraine, K.: National Technical School: Institute of Encyclopedic Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine, available at: https://esu.com.ua/article-71053

Movchan, P. (2015), “The content of the concept of “national identity”: theo-retical and methodological aspect”, Invest-ments: practice and experience, no. 17, pp. 103 – 107

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-23

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ