КОМПОНЕНТИ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ У МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2024.3.04Ключові слова:
культура ділового спілкування, компоненти, культура поведінки, майбутній лікар, емпатія, пацієнти, заклади вищої освітиАнотація
У статті визначено компоненти формування культури ділового спілкування та їх важливість у професійній підготовці майбутніх лікарів у закладах вищої освіти (культура мовлення та культура поведінки, емпатія, повага, щирість); детально обґрунтовано ключові аспекти кожного компонента у період навчання майбутніх лікарів та їх роль у подальшій професійній діяльності; доведено, що ефективним і таким, який користується повагою і довірою у пацієнтів, буде лікар, що дотримується високих етичних стандартів у спілкуванні з пацієнтами, колегами, володіє медичною термінологією та вміє використовувати її у відповідних ситуаціях, володіє знаннями норм сучасної української ділової мови, уміє встановлювати контакт із пацієнтами, колегами та іншими медичними працівниками, ефективно вирішувати конфлікти та працювати в команді; наведено важливі аспекти культури поведінки майбутніх лікарів (етичні норми, комунікативні навички, емоційна стабільність, критичне мислення та самовдосконалення, гуманність та толерантність, фізична та психічна культура здоров’я); представлено емпатійність майбутнього лікаря як уміння розуміти та відчувати емоції і переживання пацієнтів, що допомагає створити для них комфортне та підтримуюче середовище.
Посилання
Avramenko O., Yakovenko L., Shyika V. Dilove spilkuvanniaDilove spilkuvannia: navch. posibnyk [Business communication]. Navch. posibnyk. Ivano- Frankivsk: Lileia-NV, 2015. 160 p.
Vasianovych H. Filosofiia nauky [Philosophy of science]. Navch. posibnyk. dlia vykladachiv, aspirantiv ta zdobuvachiv vyshchoi osvity. Lviv: FOP Korpan B., 2024. 196 p.
Hrebenyk Yu. Komunikatyvna kultura studenta medychnoho koledzhu yak skladova profesiinykh yakostei medychnoho pratsivnyka [Communicative culture of a medical college student as a component of professional qualities of a healthcare professional]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. 2013. No. 5 (31). pp. 205–213.
Hren L., Kachailo K. Kultura dilovoho spilkuvannia maibutnikh likariv u zakladakh vyshchoi osvity: stan rozrobky problemy v psykholoho-pedahohichnii literaturi [Culture of Business Communication of Future Doctors in Higher Education Institutions: the State of Development of the Problem in Psychological and Pedagogical Literature]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia. 2024. No. 1. pp. 14–27.
Voronkova V. Etyka dilovoho spilkuvannia [Ethics of business communication] Navch. posibnyk dlia studentiv vuziv. Lviv: Mahnoliia 2006, 2009. 311 p.
Moroz S. Zalezhnist yakosti vyshchoi osvity vid dzherel yii finansuvannia ta spetsializatsii ZVO: analiz dumky robotodavtsiv i napriamy vdoskonalennia derzhavnoi polityky [Dependence of Higher Education Quality on Sources of Funding and Specialisation of Higher Education Institutions: Analysis of Employers' Opinions and Directions for Improving State Policy]. Finansovo-kredytna diialnist: problemy teorii ta praktyky: zb. nauk. prats. Kharkiv: UBS, 2021. Vol. 2, no. 37. pp. 521–538.
Kalashnik N., Lohutina L. Profesiino-oriientovana komunikatyvna pidhotovka maibutnikh likariv u medychnykh zakladakh vyshchoi ocvity [Professional- oriented communication training of future doctors in medical institutions of higher education]. Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems: a collection of scientific papers. Kyiv: Planer, 2019. Issue 54. pp. 105–109.
Kolodnytska O. Komunikatyvna kultura maibutnoho likaria [Communication culture of the future doctor]. Medychna osvita. 2021. No. 2. pp. 74–78.
Kolisnyk-Humeniuk Yu. Psykholohichni aspekty komunikatsii profesiino-etychnoi kultury maibutnikh medykiv [Psychological aspects of communication of professional and ethical culture of future doctors]. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/5068/1/% D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0% BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96_%.
Korzh O. Komunikatyvni yakosti maibutnikh likariv [Communication skills of future doctors]. Naukovyi visnyk Donbasu. 2011. No. 3. Available at: https://nvd.lugu- niv.edu.ua/archiv/NN15/11koyyml.pdf.
Kravtsova I., Shpachuk L. Osnovy kultury i tekhniky movlennia [Fundamentals of speech culture and technique]. Kryvyi Rih: KPI DVNZ KNU, 2013. 294 p.
Kulchytskyi V. Sutnist i struktura sformovanosti profesiinoho movlennia studentiv-medychnykh sester u protsesi fakhovoi pidhotovky [Essence and Structure of Formation of Professional Speech of Nursing Students in the Process of Professional Training]. Medsestrynstvo, 2021. No. 3. pp. 4–7.
Leshchenko T. Profesiina mova medyka [Professional language of a doctor]. Navch. posibnyk dlia studentiv vuziv. Poltava: Formika, 2004. 140 p.
Lytvynenko N., Misnyk N. Ukrainska medychna terminolohiia u fakhovii movi likaria [Ukrainian medical terminology in the professional language of a doctor]. Navch. posibnyk dlia studentiv vuziv. Kyiv: Knyha plius, 2008. 174 p.
Nazar P., Vilenskyi Yu., Hrando O. Osnovy medychnoi etyky [Fundamentals of medical ethics]. Navch. posib. Kyiv: Zdorovia, 2002. 344 p.
Orel-Khalik Yu. Formuvannia kultury profesiinoho spilkuvannia maibutnikh likariv zasobamy inozemnoi movy. Kyiv: Zdorovia [Formation of a culture of professional communication of future doctors by means of a foreign language]. pp. 420–424. Available at: http://pedagogy- journal.kpu.zp.ua/archive/20-12/23/60.pdf.
Ostraus Yu. Komunikatyvni yakosti yak kryterii sformovanosti profesiino- komunikatyvnoi kultury maibutnikh simeinykh likariv [Communicative qualities as a criterion for the formation of professional and communicative culture of future family doctors]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. 2016. Issue. 1. pp. 172–179.
Penteliuk M., Marunych I., Haidaienko I. Dilove spilkuvannia ta kultura movlennia [Business communication and speech culture]. Navch. posibnyk. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 2011. 224 p.
Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky/ Rozporiadzhennia kabinetu ministriv Ukrainy vid vid 23 liutoho 2022 r. № 286. r. Uriadovyi kurier. 15.04.2022 [On Approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022–2032 / Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine of 23 February 2022 No. 286 Uryadovyi Kurier. 15.04.2022]. No. 87. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws-/card/286- 2022-%D1%80.
Slukhenska R. Osoblyvosti formuvannia kultury spilkuvannia maibutnikh medychnykh pratsivnykiv u vyshchykh medychnykh zakladakh Ukrainy Aktualni pytannia suspilnykh nauk ta istorii medytsyny [Peculiarities of Formation of the Culture of Communication of Future Medical Workers in Higher Medical Institutions of Ukraine Actual Problems of Social Sciences and History of Medicine]. Spilnyi ukrainsko– rumunskyi naukovyi zhurnal. 2018. No. 3 (19). pp. 18–21.
Stasiuk T. Tekhnolohii movnoho vplyvu yak komponent suchasnoi komunikatsii [Technologies of linguistic influence as a component of modern communication]. Ukrainska mova. 2010. No. 1. pp. 82–87.
Stratehiia rozvytku medychnoi osvity v Ukraini. Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 27 liutoho 2019 r. No. 95 [Strategy for the Development of Medical Education in Ukraine. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine of 27 February 2019 No. 95]. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy. 2019. No. 21. 734 p.
Shevchuk T. Formuvannia sotsiokomunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh likariv u protsesi vyvchennia pryrodnychykh dystsyplin [Formation of socio-communicative competence of future doctors in the process of studying natural sciences]. Vinnytsia. 2020. Available: file:///D:/Admin/Downlo-ads/9548-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%- D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D 0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-19046-1-10-20210218%20(1).pdf.
Shyhonska N. Suchasni tendentsii profesiinoi pidhotovky medychnykh pratsivnykiv v Ukraini [Current trends in the professional training of healthcare professionals in Ukraine]. Aktualni problemy profesiino-pedahohichnoi osvity ta stratehii rozvytku: zb. nauk. prats. Zhytomyr: vyd. ZhDU, 2006. pp. 70–73. Available at: http://eprints.zu.edu.ua/14367/1/%D0%A8% D0%B8%D0%B3%D0%BE%.
Yudina O. Psykholohichni osoblyvosti formuvannia empatiinosti maibutnikh likariv [Psychological peculiarities of future doctors' empathy formation]. Avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. psykhol. nauk: spets. 19.00.01. “Zahalna psykholohiia, istoriia psykholohii”. Kyiv, 2004. 20 p.
Yashenkova O. Osnovy teorii movnoi komunikatsii [Fundamentals of the theory of language communication]. Navch. posibnyk dlia studentiv vuziv. Kyiv: Akademiia, 2010. 310 p.
Ilnytska O., Pelekhan B., Yarmoshuk I. Rozvytok profesiino- etychnykh yakostei studenta-medyka u protsesi profesiinoi pidhotovky [Development of professional and ethical qualities of medical students in the process of professional training]. Aktualni problemy suchasnoi medytsyny: visnyk Ukrainskoi medychnoi stomatolohichnoi akademii. 2021. Vol. 21, issue. 2. pp. 186–189. Available at: https://doi.org/10.31718/20-77- 1096.21.2.186.
Kachailo K., Hren L Culture of business communication of future doctors and its formation in institutions of higher education. Leaders of the XXI century. A look into the future: Proceedings of the VII International Scientific and Practical Conference, 26–27 October 2023. Kharkiv: NTU “KhPI”, 2023 pp. 108–109.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Костянтин Качайло
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: