СТРУКТУРНИЙ АНАЛІЗ САМОСВІДОМОСТІ СТУДЕНТІВ ТА ЇЇ РОЛЬ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНО-ОСОБИСТІСНОГО САМОРОЗВИТКУ

Автор(и)

  • Валентина Михайличенко Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0001-7390-5319
  • Лариса Грень Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0003-4466-6018

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2024.4.02

Ключові слова:

саморозвиток, самосвідомість, студенти, самопізнання, самооцінка, самоконтроль, формування, самовдосконалення

Анотація

Стаття присвячена структурному аналізу самосвідомості та визначенню її ролі в процесі професійно-особистісного саморозвитку студентів; доведено, що вдосконалення особистості як самоорганізуючої та самопрограмуючої системи можливе лише за умови обов’язкового розвитку самосвідомості; показано, що інтерес до цієї проблеми з боку педагогіки та психології виправданий; розкрито зміст понять “самосвідомість” і “саморозвиток” студентів; доведено необхідність формування самосвідомості у процесі професійно-особистісного саморозвитку студентів, яка включає здібності до самопізнання, рефлексію, самооцінку, самоконтроль, самовдосконалення. Представлено результати дослідження, проведеного серед студентів НТУ “ХПІ”, у якому наведено наявність окремих компонентів самосвідомості, розкрито їхню роль у особистісному зростанні. Розглянуто формуючу роль Я-концепції як основи розвитку професійної самосвідомості студентів. Доведено, що вдосконалення людини як самоорганізуючої та самопрограмуючої системи можливе лише завдяки обов’язковому розвитку самосвідомості.

Біографії авторів

Валентина Михайличенко, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Кандидатка філософських наук, доцентка, професорка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Лариса Грень, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Докторка наук з державного управління, професорка, професорка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Посилання

Bekh I. Psykholohichni dzherela vykhovnoi maisternosti [Psychological sources of educational skills]. Kyiv : Akademvydav, 2007. 248 p.

Hren L. Rol samootsinky u formuvanni profesiinoi samosvidomosti studentiv [The role of self-assessment in the formation of students' professional identity]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy : zb. nauk. pr. Vinnytsia, 2008. No. 19. pp. 281–286.

Humeniuk O. Psykholohiia Ya– kontseptsii [Psychology of the self-concept] Navch. posibnyk. Ternopil : Ekonomichna dumka, 2002. 310 p.

Yerakhtorina O. Samovdoskonalennia osobystosti u naukovii refleksii i realizatsii biohrafichnykh proektiv [Self-improvement of the individual in scientific reflection and implementation of biographical projects]. Monohrafiia. Kharkiv : Vydavnytstvo Ivanchenka I., 2013. 216 p.

Ihnatiuk O. Formuvannia hotovnosti maibutnoho inzhenera do profesiinoho samovdoskonalennia: teoriia i praktyka [Formation of future engineers' readiness for professional self-improvement: theory and practice]. Monohrafiia. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2009. 432 p.

Kanivets M. Formuvannia vpevnenosti v sobi v studentiv vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv [Building self-confidence in students of higher technical educational institutions]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh : zb. nauk. pr. Zaporizhzhia, 2011. Issue. 17 (70). - pp. 278–283.

Lozovoi V., Sidak L. Samorozvytok osobystosti u filosofskii refleksii ta sotsialnii praktytsi [Personal self-development in philosophical reflection and social practice]. Monohrafiia. Kharkiv : Pravo, 2006. 256 p.

Lozova V., Trotsko H. Teoretychni osnovy vykhovannia i navchannia [Theoretical foundations of education and training]. Navch. metod. posibnyk. Kharkiv : “OVS”, 2002. Pub. 2. 400 p.

Mykhailychenko V., Kanivets M. Samosvidomist yak osnova rozvytku osobystosti studenta [Self-awareness as the basis of student personality development]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh : zb. nauk. pr. Zaporizhzhia : KPU, 2011. Issur. 15 (68). pp. 339–346. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhP I-Press/18370 (accessed: 17.02.2024).

Mykhailychenko V., Kanivets M. Samokontrol yak vazhlyva umova samorozvytku osobystosti studenta [Self- control as an important condition for the self- development of a student's personality]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy : zb. nauk. pr. Kyiv : Vinnytsia, 2012. Issue. 31. pp. 422–427. Available at: https://vspu.net/sit/index.php-/sit/article/view/4116 (accesse: 17.02.2024).

Pazynich S. Samopiznannia y samosvidomist v systemi suchasnoho i natsionalnoho buttia [Self-knowledge and self-consciousness in the system of modern and national existence]. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity : zb. nauk. pr. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2007, Issue. 15–16. C. 122–132

Romanovskyi O., Mykhailychenko V., Hren L. Pedahohika uspikhu [Pedagogy of success]. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2011. 300 p.

Romanovskyi O., Kanivets M. Sutnist profesiino–osobystisnoho samorozvytku maibutnikh fakhivtsiv ta yoho mekhanizmy [The essence of professional and personal self-development of future specialists and its mechanisms]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy. 2013. Issue. 34. pp. 193–197. Available at: https://repository.kpi.kharkov.- ua/handle/KhPI-Press/23291

Tsili staloho rozvytku [Sustainable development goals]. Ukraina. Available at: https://www.unicef.org/ukraine/media/11491 /file/2021%20SDGs%20info%201%20pager %20ukr%20.pdf

Chepelieva N., Andreieva Ya. Psykholohiia samorozvytku osobystosti [Psychology of personal self-development]. Zb. nauk. pr. Kyiv, 2016 284 p. Available at: https://lib. iitta.gov.ua /704669/ 1/ maket72.pdf (accessed: 15.02.2024).

Burns R. Self-concept development and education. New York : Holt, Rinehart and Winston, 1982. 441 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-10

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ЗМІСТУ