СТРУКТУРНИЙ АНАЛІЗ САМОСВІДОМОСТІ СТУДЕНТІВ ТА ЇЇ РОЛЬ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНО-ОСОБИСТІСНОГО САМОРОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2024.4.02Ключові слова:
саморозвиток, самосвідомість, студенти, самопізнання, самооцінка, самоконтроль, формування, самовдосконаленняАнотація
Стаття присвячена структурному аналізу самосвідомості та визначенню її ролі в процесі професійно-особистісного саморозвитку студентів; доведено, що вдосконалення особистості як самоорганізуючої та самопрограмуючої системи можливе лише за умови обов’язкового розвитку самосвідомості; показано, що інтерес до цієї проблеми з боку педагогіки та психології виправданий; розкрито зміст понять “самосвідомість” і “саморозвиток” студентів; доведено необхідність формування самосвідомості у процесі професійно-особистісного саморозвитку студентів, яка включає здібності до самопізнання, рефлексію, самооцінку, самоконтроль, самовдосконалення. Представлено результати дослідження, проведеного серед студентів НТУ “ХПІ”, у якому наведено наявність окремих компонентів самосвідомості, розкрито їхню роль у особистісному зростанні. Розглянуто формуючу роль Я-концепції як основи розвитку професійної самосвідомості студентів. Доведено, що вдосконалення людини як самоорганізуючої та самопрограмуючої системи можливе лише завдяки обов’язковому розвитку самосвідомості.
Посилання
Bekh I. Psykholohichni dzherela vykhovnoi maisternosti [Psychological sources of educational skills]. Kyiv : Akademvydav, 2007. 248 p.
Hren L. Rol samootsinky u formuvanni profesiinoi samosvidomosti studentiv [The role of self-assessment in the formation of students' professional identity]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy : zb. nauk. pr. Vinnytsia, 2008. No. 19. pp. 281–286.
Humeniuk O. Psykholohiia Ya– kontseptsii [Psychology of the self-concept] Navch. posibnyk. Ternopil : Ekonomichna dumka, 2002. 310 p.
Yerakhtorina O. Samovdoskonalennia osobystosti u naukovii refleksii i realizatsii biohrafichnykh proektiv [Self-improvement of the individual in scientific reflection and implementation of biographical projects]. Monohrafiia. Kharkiv : Vydavnytstvo Ivanchenka I., 2013. 216 p.
Ihnatiuk O. Formuvannia hotovnosti maibutnoho inzhenera do profesiinoho samovdoskonalennia: teoriia i praktyka [Formation of future engineers' readiness for professional self-improvement: theory and practice]. Monohrafiia. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2009. 432 p.
Kanivets M. Formuvannia vpevnenosti v sobi v studentiv vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv [Building self-confidence in students of higher technical educational institutions]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh : zb. nauk. pr. Zaporizhzhia, 2011. Issue. 17 (70). - pp. 278–283.
Lozovoi V., Sidak L. Samorozvytok osobystosti u filosofskii refleksii ta sotsialnii praktytsi [Personal self-development in philosophical reflection and social practice]. Monohrafiia. Kharkiv : Pravo, 2006. 256 p.
Lozova V., Trotsko H. Teoretychni osnovy vykhovannia i navchannia [Theoretical foundations of education and training]. Navch. metod. posibnyk. Kharkiv : “OVS”, 2002. Pub. 2. 400 p.
Mykhailychenko V., Kanivets M. Samosvidomist yak osnova rozvytku osobystosti studenta [Self-awareness as the basis of student personality development]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh : zb. nauk. pr. Zaporizhzhia : KPU, 2011. Issur. 15 (68). pp. 339–346. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhP I-Press/18370 (accessed: 17.02.2024).
Mykhailychenko V., Kanivets M. Samokontrol yak vazhlyva umova samorozvytku osobystosti studenta [Self- control as an important condition for the self- development of a student's personality]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy : zb. nauk. pr. Kyiv : Vinnytsia, 2012. Issue. 31. pp. 422–427. Available at: https://vspu.net/sit/index.php-/sit/article/view/4116 (accesse: 17.02.2024).
Pazynich S. Samopiznannia y samosvidomist v systemi suchasnoho i natsionalnoho buttia [Self-knowledge and self-consciousness in the system of modern and national existence]. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity : zb. nauk. pr. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2007, Issue. 15–16. C. 122–132
Romanovskyi O., Mykhailychenko V., Hren L. Pedahohika uspikhu [Pedagogy of success]. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2011. 300 p.
Romanovskyi O., Kanivets M. Sutnist profesiino–osobystisnoho samorozvytku maibutnikh fakhivtsiv ta yoho mekhanizmy [The essence of professional and personal self-development of future specialists and its mechanisms]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy. 2013. Issue. 34. pp. 193–197. Available at: https://repository.kpi.kharkov.- ua/handle/KhPI-Press/23291
Tsili staloho rozvytku [Sustainable development goals]. Ukraina. Available at: https://www.unicef.org/ukraine/media/11491 /file/2021%20SDGs%20info%201%20pager %20ukr%20.pdf
Chepelieva N., Andreieva Ya. Psykholohiia samorozvytku osobystosti [Psychology of personal self-development]. Zb. nauk. pr. Kyiv, 2016 284 p. Available at: https://lib. iitta.gov.ua /704669/ 1/ maket72.pdf (accessed: 15.02.2024).
Burns R. Self-concept development and education. New York : Holt, Rinehart and Winston, 1982. 441 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Валентина Михайличенко, Лариса Грень

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: