ТЕОРЕТИКО-ЕМПІРИЧНІ АСПЕКТИ ВИЗНАЧЕННЯ ЗМІСТУ ПОНЯТТЯ “ГОТОВНІСТЬ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ВИЩОЇ ШКОЛИ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ”
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2024.4.04Ключові слова:
визначення, викладач вищої школи, готовність до педагогічної творчості, зміст поняття, змістовна модель, педагогічна творчість, професійно значущі якостіАнотація
Статтю присвячено теоретичному та емпіричному дослідженню феномена творчості, який є предметом міждисциплінарного вивчення соціально- гуманітарних наук. Автори наголошують, що зміст поняття не визначається його терміном (назвою), але розкривається за допомогою визначення. У ході дослідження встановлено, що визначення є певним завершальним етапом у виробленні поняття і вирішує такі пізнавальні задання: розкриває зміст поняття і виокремлює його від інших споріднених понять. У статті представлено результати вивчення теоретичних доробок вітчизняних та закордонних вчених щодо визначення поняття “творчість”. Розкрито теоретичні аспекти поняття творчість у філософсько-соціологічному, психологічному та педагогічному вимірах. Дослідниками запропоновано змістовну модель готовності майбутніх викладачів вищої школи до педагогічної творчості на основі теоретико- емпіричних аспектів.
Посилання
Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky. Kabinet ministriv Ukrainy. 23.02.2022. № 286. [On approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032. Cabinet of Ministers of Ukraine. 23.02.2022. № 286-р]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286- 2022-%D1%80#Text, (accessed: 25.08.2024).
Verkhovna Rada Ukrainy. Zakon Ukrainy Pro vyshchu osvitu (dokument 1556- VII, zi zminamy) [Verkhovna Rada of Ukraine. Law of Ukraine On Higher Education (document 1556-VII, as amended]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws- /show/1556-18.
Stratehiia staloho rozvytku Ukrainy do 2030 roku. [Sustainable Development Strategy of Ukraine until 2030]. Availble at: https:// www.undp.org/ content/ dam/ ukraine/ docs/ SDGreports/ UNDP_ Strategy_ v06-optimized.pdf.
Neudachyna, T. Hryhorii Skovoroda: filosofiia zhyttia i tvorchosti “ukrainskoho Sokrata” [Hryhorii Skovoroda: philosophy of life and work of the “Ukrainian Socrates”]. Naukovo-dopomizhnyi bibliohrafichnyi pokazhchyk. Kharkiv : KhNPU, 2019. 128 p.
Honcharenko S. Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv : Lybid, 1997. 376 p.
Klepikov O., Kucheriavyi I. Osnovy tvorchosti osoby [Fundamentals of personality creativity]. Navch. posib. Kyiv: Vyshcha osvita, 1996. 295 p.
Kolodko T. Tvorchist yak skladova pedahohichnoi maisternosti vchytelia [Creativity as a component of teacher's pedagogical skills]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”. Seriia: Filolohichna. 2012. issue. 23. pp. 271–274. Available at: https://lingvj.oa.edu.ua/articles/2012/n23/89.pdf
Kremen V. Entsyklopediia osvity [Encyclopaedia of education]. Kyiv : Yurinkom Inter, 2008.
Maksymenko S., Pelekh O. Fakhivtsia potribno modeliuvaty. Naukovi osnovy hotovnosti vypusknyka pedvuzu do pedahohichnoi diialnosti [A specialist needs to be modelled. Scientific bases of the pedagogical university graduate's readiness for pedagogical activity]. Ridna shkola, 1994. No. 3–4. pp. 68–72.
Mykhailyshyn R. Pedahohichna tvorchist — komponent fakhovoi pidhotovky suchasnoho pedahoha [Pedagogical creativity as a component of professional training of a modern teacher]. Lviv, 2011. 14 p. Available at: https://pedcollege.lnu.edu.ua/wp- content/uploads/2015/09 / Педагогічна- творчість.pdf (accessed: 25.08.2024).
Mykhailyshyn R. Profesiina hotovnist pedahoha do innovatsiinoi diialnosti: yakisnyi aspekt [Professional readiness of a teacher for innovative activity: qualitative aspect]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia pedahohichna. 2016. pp. 11–18.
Milto O. Pedahohichna tvorchist: filosofskyi, psykholohichnyi ta pedahohichni aspekty. Vector of modern pedagogical and psychological science in Ukraine and EU countries [Pedagogical creativity: philosophical, psychological and pedagogical aspects. Vector of modern pedagogical and psychological science in Ukraine and EU countries]. Collective monograph. Riga : Izdevnieciba “Baltija Publishing”, 2020. pp. 464–479.
Mikhaliuk A. Tvorchist ta innovatsiia: suchasnyi content [Creativity and innovation: modern content]. Educological discourse. Київ, 2021. № 3 (34). С. 32–45.
Muratova I. Osvita i filosofske osiahnennia [Education and philosophical insight]. Available at: https://core.ac.uk/reader/47225890
Novikov B., Rudenko T., Babina S. Filosofska tvorchist H. Skovorody v aspekti moralnoho vdoskonalennia liudyny avtory [The Philosophical Work of
H. Skovoroda in the Aspect of Moral Improvement of Man by the Authors]. Available at: https://www.journal- discourse.com/uk/kataloh-statei/2022/2022-r- 417-9/filosofska-tvorchist-h-skovorody-v- aspekti-moralnoho-vdoskonalennia-liudyny.
Ostapenko L., Narozhna N. Pedahohichna diialnist i pedahohichna tvorchist [Pedagogical activity and pedagogical creativity]. Imidzh suchasnoho pedahoha.2023. No. 4 (211). pp. 133–140. Available at: https://doi.org/10.33272/2522- 9729-2023-4(211)-133-140
Ziaziun I., Kramushchenko L., Kryvonos I., Sameshchenko O., Semychenko V., Tarasevych N. Pedahohichna maisternist [Pedagogical excellence]. Pidruchnyk. Kyiv : Vyshcha shkola, 2004. 422 p.
Pedahohichna tvorchist: metodolohiia, teoriia, tekhnolohii [Pedagogical creativity: methodology, theory, technologies]. Monohrafiia. Kyiv : NPU im. M. Drahomanova, 2005. 183 p.
Pinska O. Formuvannia hotovnosti maibutnoho vchytelia do tvorchoi pedahohichnoi diialnosti [Формування готовності майбутніх учителів до творчої педагогічної діяльності]. Visnyk Universyteta im. A. Nobelia. Seriia: “Pedahohika i psykholohiia”. 2018. No. 2 (16). pp. 260–265.
Trofimov Yu., Rybalka V., Honcharuk P. ta in. Psykholohiia [Psychology]. Pidruchnyk. Kyiv : Lybid, 1999. 558 p.
Rybalka V. Psykholohiia rozvytku tvorchoi osobystosti [Psychology of creative personality development]. Navch. posibnyk. Kyiv : IZMN, 1996. 236 p.
Tvorchist yak element doslidzhennia sotsiolohii ta kultury: Shcho spilnoho mizh sotsiolohiieiu i kulturoiu, shcho take sotsiolohiia kultury i yake mistse mizh tsymy napriamkamy zaimaie tvorchist? [Creativity as an element of the study of sociology and culture: What do sociology and culture have in common, what is the sociology of culture, and what is the place of creativity between these fields?]. Available at: https://osvita.ua/vnz/reports/sociology/12650/
Chorna N. Sutnist ta struktura hotovnosti do profesiinoho samorozvytku maibutnikh uchyteliv mystetskykh spetsialnostei [Essence and Structure of Future Art Teachers' Readiness for Professional Self-Development]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu: zb. naukovykh prats. Zaporizhzhia, 2012. No. 1(17). pp. 192–196.
Abou A. Enhancing pedagogical creativity: A comprehensive study of self- professional development among ESL educators. Research Journal in Advanced Humanities. 2024. No. 5(2). URL: https://doi.org/10.58256/et4a4a30.
Bylica C., Bauman B. Teaching in a Time of Crisis: Pedagogical Creativity in Music Education. Bulletin of the Council for Research in Music EducationIssue. 2022. No. 231. pp. 7–24.
Jurakulovna T. Pedagogical Creativity-Requirement of Today. European journal of innovation in nonformal education. 2022. No. 2(2). pp. 236–240. URL: https://ino- vatus.es/index.php/ejine/article/view/345.
Loboda S., Plyska Y., Dobrzyniak M. Creative self-actualization of the future teacher in the professional training process. Youth Voice Journal. 2023. p. 60–71. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.29637.73441.
Musabekova G., Rysbekova A.; Meldebekova U., Beysenbayeva C., Orazbayev E., Usenov A. Formation of readiness of the future teachers to innovative activity. Life Science Journal. 2013. Vol. 10, issue 4. pp 3535–3543.
Mussabekova G., Auyezov B., Tasova A., Sultanbekova Z., Akhmetova Z., Kozhakhmetova G. Formation of readiness of future teachers to creative activity in school. Journal of Social Sciences Research Open Access. 2018. Vol. 4, issue 12, pp. 501–508.
Musurmonova S. Significance and role of pedagogical creativity. European Scholar Journal. 2022. No. 3(11). pp. 1–2.
Rakhmanova D. Pedagogical creativity as a factor of student development. International Scientific Research Journal, 2021. No. 2 (05). pp. 729–736. URL: https: //doi. org/ 10.17605/OSF.IO/P2B98
Ronny Scherer, Sarah K. Howard, Jo Tondeur, Fazilat Siddiq. Profiling teachers' readiness for online teaching and learning in higher education: Who's ready? Computers in Human Behavior. 2021. Vol. 118. 16 p.
Shermukhammadov, B. Creativity of a Teacher in an Innovative Educational Environment. Journal of Higher Education Theory and Practice. 2022. Vol. 22 № 12.
pp. 126–132.
Havryliuk S., Semchuk S., Popychenko S., Zalizniak A., Loiuk O. Formation of professional readiness of future preschool teachers for pedagogical creativity. ASTRA Salvensis, 2019. No. 1. pp. 335–353.
Zivitere M., Riashchenko A., Markina I. Teacher — pedagogical creativity and developer promoter. Procedia — Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 174. pp. 4068–4073.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ольга Ігнатюк, Олександр Сидоренко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: