ФОРМУВАННЯ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ЗАКЛАДІВ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ СТУДЕНТСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2024.4.09Ключові слова:
формування, лідерські якості, студентське самоврядування, педагог закладу позашкільної освіти, підготовка педагогів закладів позашкільної освітиАнотація
Розглянуто актуальну проблему формування лідерських якостей майбутніх педагогів закладів позашкільної освіти засобами студентського самоврядування. Обґрунтовано доведено, що ефективність досліджуваного процесу забезпечує дотримання і реалізація виокремлених ними основних шести педагогічних умов.
Розкрито суттєві перешкоди для зростання ролі студентського самоврядування у професійній підготовці майбутніх педагогів закладів позашкільної освіти: недостатній рівень сформованості у них важливих лідерських якостей (активність, комунікабельність, самостійність, відповідальність, толерантність, відповідальність за колектив, витримка, спрямованість на професійне самовдосконалення, бажання зрозуміти партнерів у спілкуванні) і відсутність у майбутніх педагогів навичок щодо саморозвитку лідерських якостей в умовах студентського самоврядування.
Показано можливості для цілеспрямованого формування лідерських якостей майбутніх педагогів закладів позашкільної освіти засобами студентського самоврядування різноманітних видів навчальної роботи: лекцій (вступної лекції, проблемної лекції, лекції-диспуту), бесід, семінарських і практичних занять, самостійної роботи, ділових ігор, конференцій, диспутів, круглих столів, тренінгів, консультування, стимулювання активності студентів за допомогою використання професійно орієнтованих навчальних завдань тощо.
Зроблено висновок про необхідність подальшого пошуку й удосконалення шляхів формування лідерських якостей майбутніх педагогів закладів позашкільної освіти засобами студентського самоврядування з метою вироблення перспективних освітньо-професійних програм їхньої підготовки.
Посилання
Vakhrushova O., Strelnikov V. Tekhnolohiia formuvannia upravlinskoi kompetentnosti maibutnoho kerivnyka proiektu [Technology for the formation of managerial competence of the future project manager.]. Pravovi, ekonomichni ta sotsiokulturni zasady rehuliuvannia suspilnykh vidnosyn: suchasni realii ta vyklyky chasu : zbirnyk materialiv III Vseukr. nauk.-prakt. konf., 7-8 hrud. 2021. Poltavskskyi. instytut ekonomiky i prava Vidkrytoho mizhnarodnoho universytetu rozvytku liudyny “Ukraina”. Poltava : PIEP, 2022. pp. 345–348.
Derkach Yu. Pedahohichni umovy formuvannia liderskykh yakostei u protsesi pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly [Pedagogical Conditions of Formation of Leadership Qualities in the Process of Training Future Primary School Teachers]. Humanitarnyi forum. 2024. Vol. 2, No. 1. pp. 11–17 Available at:https:// humanitarian.com.ua/ index.php/huma n/article/download/11/12/25https://humanitar ian.com.ua/index.php/human/article/downloa d/11/12/25.
Doktorovych M., Kaskova H. Orhanizatsiino-upravlinski umovy formuvannia sotsialno vidpovidalnoho liderstva [Organisa- tional and managerial conditions for the formation of socially responsible leadership]. Teoretychnyi ta naukovo-metodychnyi chasopys “Vyshcha osvita Ukrainy”. 2017, No. 2(1). Tematychnyi vypusk “Universytet i liderstvo”. pp 9–12. Available at: https://ihed.org.ua/wp- content/uploads/2018/09/conf_EliteIII_05.201 7_ELITE.Education-for-Leadership_VOU_II- 2017-170p.pdf 2.
Zhushma T. Formuvannia liderskykh yakostei maibutnikh pedahohiv vyshchoi shkoly u zakladakh vyshchoi osvity [Formation of leadership qualities of future higher education teachers in higher education institutions.]. Kvalifikatsiina naukova pratsia na pravakh rukopysu : dys. dok. filosofii za spetsialnistiu. Osvitni, pedahohichni nauky. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2024.
Ivanova I. Liderstvo v kulturi pedahohichnoho menedzhmentu [Leadership in the culture of educational management]. Osvita rehionu: politolohiia, psykholohiia, komunikatsii. 2016. No. 3. pp. 214–220.
Katerusha O. Dilovi ihry, yak zasib aktyvizatsii piznavalnoi diialnosti studentiv [Business games as a means of activating students' cognitive activity]. Vyshcha shkola. 2009. No. 12. pp. 53–61.
Kokun O. Psykholohichna struktura liderskykh yakostei maibutnoho ofitsera [Psychological structure of leadership qualities of a future officer]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy. 2012. Issue. 4(29). pp. 170–174. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/19596298.pdf.
Krashchenko Yu. Vykhovannia liderskykh yakostei maibutnikh uchyteliv u systemi studentskoho samovriaduvannia [Developing Leadership Qualities of Future Teachers in the System of Student Self- Government]. Dys. kand. ped. nauk: 13.00.07. Kyiv : In-t probl. vykhovannia NAPN Ukrainy, 2012. 200 p.
Lebedyk L. Interaktyvni tekhnolohii formuvannia liderstva u sotsialnii roboti [Interactive technologies for leadership development in social work.]. Lidery KhKhI stolittia. Pohliad u maibutnie: Materialy VII Mizhnar. nauk.-prakt. konf. 26–27 zhovtnia 2023. Kharkiv : NTU “KhPI”,2023. pp58–61.
Lebedyk L. Pidhotovka maibutnikh pedahohiv zakladiv pozashkilnoi osvity do vykhovannia liderskykh yakostei obdarovanykh ditei iz vykorystanniam tekhnolohii intensyvnoho navchannia [Training of future teachers of out-of-school education institutions to develop leadership qualities of gifted children using intensive learning technologies]. Liderstvo i obdarovanist: suchasnyi naukovyi dyskurs i osvitnia praktyka: materialy Vseukr. nauk.- prakt. onlain-konf. Kyiv : Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy,2024. pp. 555–566.
Lebedyk L. Proiektuvannia tekhnolohii i form orhanizatsii navchannia maibutnikh pedahohiv zakladiv pozashkilnoi osvity u konteksti pedahohichnoi spadshchyny A. Makarenka [Designing Technologies and Forms of Training Future Teachers of Out-of-School Education Institutions in the Context of A. Makarenko's Pedagogical Heritage]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti : zhurnal. Poltava : Natsionalnyi pedahohichnyi. universytet im. V. Korolenka, 2024. Issue. 33. pp. 160–167. Available at: https://sources.pnpu.edu.ua/article/view/3100 63/301660.
Lebedyk L. Rozvytok liderstva v kolektyvi za systemoiu A. Makarenka [Public Administration and Administrative Management: Current Trends and Prospects]. Publichne upravlinnia ta administratyvnyi menedzhment: suchasni trendy ta perspektyvy : materialy mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. Kharkiv : Vydavnychyi tsentr “Global Scientific Trends”, 2021. pp. 112–113. Available at: http://dspace.pnpu.edu.- ua/handle/123456789/17163.
Lebedyk L., Strelnikov V., Strelnikov M. Suchasni tekhnolohii navchannia i metodyky vykladannia dystsyplin [Modern teaching technologies and methods of teaching disciplines]. Navch.- metod. posibnyk dlia slukhachiv kursiv pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv serednoi, profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi), fakhovoi peredvyshchoi ta vyshchoi osvity. Poltava : ASMI, 2020. 303 p.
Lebedyk L., Strelnikov V. Formuvannia liderskykh yakostei u maibutnikh ofitseriv Natsionalnoi hvardii Ukrainy [Developing leadership skills in future officers of the National Guard of Ukraine.]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2021. No. 3. pp. 40–49.
Levchenko T., Lebedyk L. Pedahohichni umovy formuvannia liderstva u maibutnikh fakhivtsiv doshkilnoi osvity [Pedagogical conditions for the formation of leadership in future specialists of preschool education.]. Psykholoho-pedahohichnyi poshuk : zb. studentskykh nauk. pr. za materialamy IV Vseukr. studentskoi nauk.- prakt. internet-konf. “Doshkilna osvita Ukrainy v konteksti intehratsii do Yevropeiskoho osvitnoho prostoru” 17 trav. 2022. Hlukhiv : Hlukhivskyi NPU im. O. Dovzhenka, 2022. pp. 149–153.
Machynska N. Liderstvo v osviti yak providnyi napriam osvitnoi polityky [Leadership in education as a key area of educational policy]. Osvitnii dyskurs, Issue. 3–4. pp. 117–128. Available at: https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/arti cle/view/954.
Mitlosh A., Moliako V., Bazhaniuk V., Kamyshyn V. Psykholohichni osoblyvosti liderskoi obdarovanosti: kontseptsii, diahnostyka, treninhy [Psychological characteristics of leadership talent]. Monohrafiia. Kyiv : Instytut obdarovanoi dytyny, 2014. 290 p. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/9847/1/Bajaniuk97.pdf.
Moroz V. Formuvannia liderskykh yakostei studentiv zakladiv vyshchoi osvity v protsesi diialnosti orhaniv studentskoho samovriaduvannia [Formation of Leadership Qualities of Students of Higher Education Institutions in the Process of Student Self- Government Activities]. Navch.-metod. posib. dlia stud. zakl. vyshch. osv. Starobilsk : DZ LNU im. T. Shevchenka, 2019. 263 p.
Strelnikov V., Lebedyk L. Deviat krokiv efektyvnoho navchannia liderstvu [Nine steps to effective leadership training]. Imidzh suchasnoho pedahoha. 2007. No. 7–8.
pp. 25–30.
Strelnikov V., Lebedyk L., Vonsovych L. Formuvannia liderskykh navychok maibutnikh fakhivtsiv u zakladakh vyshchoi i fakhovoi peredvyshchoi osvity [Formation of leadership skills of future specialists in higher and vocational pre-higher education institutions]. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu. 2021. No. 1(100). pp. 34–44. Available at: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/ 17994.
Strelnikov V., Smetana I., Solodovnyk V. Navchannia liderstvu maibutnikh fakhivtsiv u lisovomu koledzhi [Leadership training for future professionals at a forestry college]. Imidzh suchasnoho pedahoha : elektron. nauk. fakh. zhurn. 2022. No. 1(202). pp. 74–77-028. Available at: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/252258/2 50510.
Strelnikov V. Pedahohichni osnovy zabezpechennia osobystisnoho i profesiinoho rozvytku studentiv zasobamy innovatsiinykh tekhnolohii navchannia [Pedagogical foundations of ensuring personal and professional development of students by means of innovative teaching technologies]. Monohrafiia. Poltava : RVV PUSKU, 2002. 295 p.
Strelnikov V. Pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv u zakladi neperervnoi osvity na osnovi teorii intensyvnoho navchannia dlia zabezpechennia nymy vykhovannia liderskykh yakostei obdarovanykh uchniv [Professional development of teachers in a continuing education institution based on theories of intensive learning to ensure that they develop the leadership skills of gifted students]. Liderstvo i obdarovanist: suchasnyi naukovyi dyskurs i osvitnia praktyka: materialy Vseukr. nauk.-prakt. onlain-konf. (Kyiv, 14–19 liut. 2024). Kyiv : Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy, 2024. pp. 893–901.
Strelnikov V. Rozvytok liderskykh navychok pedahohiv u zakladi neperervnoi osvity dlia sotsialnoho zabezpechennia suspilstva zmin [Development of leadership skills of teachers in a continuing education institution for the social provision of a society of change]. Lidery KhKhI stolittia. Pohliad u maibutnie : Materialy VII Mizhnar. nauk.-prakt. konf. 26- 27 zhovt. 2023. Kharkiv : NTU “KhPI”,2023. pp. 67–69.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Леся Лебедик, Олександр Блоха

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: