ПЕДАГОГІКА ПОГРАНИЧЧЯ: ПРАКТИЧНІ ФОРМАЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

  • Василь Фазан Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0002-9823-3704
  • Віталій Фазан Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0009-0008-9627-0211
  • Володимир Погребной Полтавська місіонерська духовна семінарія, Україна https://orcid.org/0009-0000-5406-8850
  • Вадим Василевський Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0002-2979-441X

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.2.01

Ключові слова:

педагогіка пограниччя, толерантність, міжкультурна комунікація, форум, міждисциплінарний підхід, освітнє середовище, соціокультурна взаємодія, громадянська свідомість

Анотація

У пропонованій статті представлено результати проведення науково-практичного форуму “Педагогіка пограниччя: практичні формації та перспективи”, який проходив у Полтавському національному педагогічному університеті імені В. Короленка 16 квітня 2025 року. Висвітлено мету заходу, що присвячений аналізу концептуальних, методологічних та прикладних засад педагогіки пограниччя як сучасного інструменту виховання толерантності. З’ясовано, що у центрі уваги авторська освітня програма “Конструкт педагогіки пограниччя як методологічна основа виховання толерантності”, що структурно складається з восьми модулів, які охоплюють теоретичні концепти, методи міжкультурної комунікації, інклюзії, конфліктології та оцінювання педагогічних результатів. У межах форуму відбулися дискусійні панелі, інтерактивні формати (“Мої кордони”, “Килим толерантності”, фотопроєкт “Толерантність у моєму житті”, “Країна толерантності”) та публічне обговорення програми за участі фахівців у галузі освіти, громадських діячів та студентської молоді. Особливу увагу приділено результатам анкетування 50 учасників форуму, що дозволило отримати емпіричні дані щодо актуальності тематики. Зокрема, 64 % респондентів вважають доцільним впровадження курсу з педагогіки пограниччя, а 42 % — підтримують створення окремого навчального курсу. Основними бар’єрами визначено недостатню підготовку педагогів (40 %) та низьку мотивацію студентів (34 %). Проаналізовано висловлювання учасників з приводу очікування щодо підвищення рівня толерантності, покращення взаємодії в освітньому середовищі та розвитку професійних компетентностей у сфері інклюзії. У результаті форуму сформульовано конкретні рекомендації щодо адаптації програми до потреб різних цільових аудиторій та перспектив її подальшого впровадження в освітню траєкторію. Зазначено перспективи подальших досліджень, зокрема розробку практичних моделей соціокультурної інтеграції засобами освіти.

Біографії авторів

Василь Фазан, Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка

доктор педагогічних наук, доктор теологічних наук, професор,  професор кафедри загальної педагогіки та андрагогіки, проректор з наукової роботи

Віталій Фазан, Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка

докторант кафедри загальної педагогіки та андрагогіки

Володимир Погребной, Полтавська місіонерська духовна семінарія

кандидат філософських наук

Вадим Василевський, Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка

аспірант кафедри загальної педагогіки та андрагогіки

Посилання

Alieksieiev O., Kurlishchuk I. Fenomen vykhovnoho prostoru sotsiokulturnoho pohranychchia skhodu Ukrainy u formuvanni hromadianskosti studentskoi molodi [The Phenomenon of the Educational Space of the Socio-Cultural Borderland of Eastern Ukraine in the Formation of Student Citizenship]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka. 2022. No 1. pp. 6–16.

Vermenych Ya. Kordony ta pohranychchia v dyskursyvnomu prostori sotsiohumanitarystyky: teoretychni proiektsii [Borders and borderlands in the discursive space of socio-humanities: theoretical projections]. Visnyk Natsionalnoi akademii nauk Ukrainy. 2021. No. 7. pp. 55–70.

Vermenych Ya. Terytorialna identychnist ukrainskoho pohranychchia: istorychni vytoky ta heopolitychni vplyvy [Territorial Identity of the Ukrainian Borderland: Historical Origins and Geopolitical Influences. Kyiv: Institute of History of UkraineBorders and Borderlands in

the Discursive Space of Socio-Humanities: Theoretical Projections]. Kyiv: Instytut istorii Ukrainy, 2019. 367 с.

Hnatovska K. Formuvannia tolerantnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv na zasadakh kulturolohichnoho pidkhodu [Formation of tolerance of future primary school teachers on the basis of cultural approach]. Dys. kand. ped. nauk: 13.00.04. Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. H. Skovorody, 2021. 245 p.

Hnatovska K. Formuvannia tolerantnosti u maibutnikh pedahohiv u protsesi navchannia u ZVO. Naukovyi chasopys NPU im. M. Drahomanova [Formation of tolerance in future teachers in the process of studying at higher education institutions]. 2022. Iss. 88. pp. 60–64. 6. Dobroskok S. Psykholohichnyi suprovid rozvytku komunikatyvnoi tolerantnosti maibutnikh psykholohiv [Psychological support for the development of communicative tolerance of future psychologists]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. 2023. No. 1. pp. 57–61.

Kolinko M. Doslidzhennia kulturnoho pohranychchia: mezhi, kordony, frontyrni studii [Cultural borderland studies: borders, boundaries, frontier studies]. Skhid. 2017. Iss. 2. pp. 91–95.

Kryvytska O. Dyskurs pohranychchia v sotsiokulturnykh doslidzhenniakh: teoretyko- metodolohichni aspekty [Borderland Discourse in Socio-Cultural Studies: Theoretical and Methodological Aspects]. Naukovi zapysky IPiEND im. F. Kurbasa NAN Ukrainy. 2015. No. 4. pp. 173–197.

Sysoieva S., Vainola R., Mykhailichenko M. Mizhdystsyplinarnyi tezaurus doslidzhennia osvitnikh ta vykhovnykh problem na pohranychchi Ukrainy [An interdisciplinary thesaurus for the study of educational and upbringing problems on the border of Ukraine]. Naukove vydannia. Kyiv: TsP Komprynt, 2024. 63 p.

Sysoieva S. Pedahohika pohranychchia v naukovo-osvitnomu dyskur-si respubliky Polsha [Borderland Pedagogy in the Scientific and Educational Discourse of the Republic of Poland]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka. 2024. No. 1. pp. 88–98.

Soroka V., Fazan V., Fazan T. Mistse relihii v suchasnomu pedahohichnomu protsesi [The place of religion in the modern pedagogical process]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii. 2024. Iss. 30. pp. 100–109.

Trobiuk N. Pedahohichni umovy formuvannia tolerantnosti u maibutnikh ofitseriv natsionalnoi hvardii ukrainy u viiskovykh zakladakh vyshchoi osvity [Pedagogical Conditions for the Formation of Tolerance in Future Officers of the National Guard of Ukraine in Military Higher Education Institutions]. Naukovyi chasopys NPU im. M. Drahomanova. 2021. Iss. 80, Vol. 2. pp. 145–150.

Chmelyk R. Suchasne ukrainsko-polske pohranychchia: derzhavnyi kordon ta identychnist naselennia [The modern

Ukrainian-Polish borderland: state border and identity of the population]. Dys. na zdobuttia naukovoho stupenia doktora istorychnykh nauk: 07.00.05. Lviv: Instytut ukrainoznavstva im. I. Krypiakevycha NAN Ukrainy, 2018. 397 p.

Shevchuk O. Pohranychchia yak prostir zustrichi z Inshym [Borderland as a space of encounter with the Other]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”.2021. Iss. 22. pp. 25–29.

Shkilna I. Formuvannia natsionalno-kulturnoi identychnosti starshykh pidlitkiv v umovakh pohranychchia [Formation of the national and cultural identity of older adolescents in the borderland.]. Teoretyko-metodolohichni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi. 2018. Iss. 22. pp. 295–306. 16. Fazan V., Fazan T., Fazan V., Kolesnyk O. The construct pedagogy of borderlands as a methodological basis for tolerance education. Imidzh suchasnoho pedahoha. 2025. No 3. pp. 17–25.

Fazan V., Fazan T., Fazan V., Kolesnyk O. The construct pedagogy of borderlands as a methodological basis for tolerance education. Imidzh suchasnoho pedahoha. 2025. No 3. pp. 17–25.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-30

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ