РОЗВИТОК ЖИТТЄВИХ ЦІННОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ БАКАЛАВРІВ ПРОТЯГОМ ПЕРІОДУ НАВЧАННЯ У ЗВО
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.2.02Ключові слова:
життєві цінності, майбутні бакалаври, студенти, період навчання, заклад вищої освітиАнотація
У статті приділено увагу розвитку життєвих цінностей у майбутніх бакалаврів протягом періоду навчання у закладах вищої освіти. Проведено теоретико-методологічний аналіз дефініції “життєві цінності”. Розглянуто питання становлення поняття життєві цінності у студентів. Обґрунтовані різні класифікації розвитку життєвих цінностей у студентів. Проведено дослідження стану розвитку життєвих цінностей у майбутніх бакалаврів протягом періоду навчання у закладі вищої освіти. Надані рекомендації, щодо подальшого розвитку життєвих цінностей як у майбутніх бакалаврів, так й фахівців.
Посилання
Pro Natsionalnu stratehiiu rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku [On the National Strategy for the Development of Education in Ukraine until 2021]. Ukaz Prezydenta Ukrainy No 344/2013 vid 25 cherv. 2013 roku. URL: http://osvita.ua/legis lation/other/36322/.
Zakon Ukrainy Pro vyshchu osvitu (dokument 1556-VII, zi zminamy) [Law of Ukraine On Higher Education (document 1556-VII, as amended)]. Verkhovna Rada Ukrainy. Available at: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
Kontseptsiia rozvytku osvity Ukrainy na period 2015–2025 rokiv [The Concept of Education Development of Ukraine for the period 2015-2025]. Available at: http://tnpu.edu.ua/EKTS/proekt_koncepc.pdf.
Stratehiia staloho rozvytku Ukrainy do 2030 roku [Sustainable Development Strategy of Ukraine until 2030]. Available at: https://www.undp.org/content/dam/ukraine/docs/SDGreports/UNDP_Strategy_v06-optimized.pdf.
Bezliudnyi O.. Profesiino-osobystisne samovyznachennia maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov v umovakh informatyzatsii vyshchoi osvity [Professional and Personal Self-Determination of Future Foreign Language Teachers in the Context of Higher Education Informatisation]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Cherkasy, 2018. No. 3. pp. 13–18.
Bezuhla M. Tsinnisni upodobannia suchasnoi studentskoi molodi [Value preferences of modern students]. Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity. 2020. Vol. 3, iss. 43. pp. 10–18.
Bekh I. Osobystist na shliakhu do dukhovnykh tsinnostei [Personality on the way to spiritual values]. Monohrafiia. Kyiv–Chernivtsi : Bukrek, 2022. 320 p.
Burtseva I. Formuvannia u studentskoi molodi tsinnostei i osobystisnykh smysliv zhyttia u navchalno-vykhovnomu protsesi klasychnoho universytetu [Formation of values and personal meanings of life in students in the educational process of a classical university]. Dys. kand. ped. nauk: 13.00.07. Luhansk, 2012. 284 p.
Husakivska A. Humanistychna psykholohiia [Humanistic psychology].Navch. posibnyk. dlia stud. vyshch. navch. zakl. Kyiv : Pulsary, 2021. Vol. 2. 279 p.
Drahoi P. Iierarkhiia zhyttievykh tsinnostei ta stratehii suchasnoi ukrainskoi molodi [Hierarchy of life values and strategies of modern Ukrainian youth]. Sotsiolohiia. 2024. No. 4. pp. 103–108.
Drachenko V. Vykhovannia moralno-tsinnisnykh oriientatsii pidlitkiv zasobamy tvoriv svitovoi khudozhnoi kulturi [Education of moral and value orientations of adolescents by means of works of world art culture]. Dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk. Kyiv, 2008. 18 p.
Zazymko O. Formuvannia zhyttievykh tsinnostei u yunatskomu vitsi: psykholohichni osoblyvosti [Formation of life values in adolescence: psychological features]. Visnyk KNTEU. 2022. No. 4. pp. 89–104.
Kadykova T. Dynamika tsinnisnykh oriientatsii studentiv-psykholohiv [Dynamics of value orientations of psychology students]. Navch. knyha. Dnipropetrovsk, 2017. pp. 190–196.
Kisil M. Prostir osvity z tochky zoru yii osnovnoho subiekta [The space of education from the point of view of its main subject]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Cherkasy, 2016. Iss. 88. pp. 138–141.
Maslou A. Psykholohiia buttia [Psy-chology of being]. Kyiv : Vakler, 2017. 304 p.
Ocheretianyi A. Formuvannia zhyt-tievykh tsinnostei u studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv SShA ta Ukrainy [Formation of life values in students of higher educational institutions of the USA and Ukrai-ne]. Dys. doktora filosofii. Uman, 2020. 317 p.
Palamar S., Kondratiuk S. Vplyv tsinnisnykh oriientatsii na formuvannia osobystosti suchasnoi molodi [The influence of value orientations on the formation of the personality of modern youth]. Molodyi vchenyi. 2017. No. 11. pp. 404–407. Available at: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/11/96.pdf.
Panchenko Ye. Formuvannia yakostei innovatsiinoho lidera v SShA v systemi “starsha shkola — universytet” [Formation of the qualities of an innovative leader in the US in the high school-university system.]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. 2015. No. 3. pp. 123–128.
Pidbutska N, Sereda N., Solodovnyk T. Psykholoho-pedahohichni aspekty diahnostyky ta shliakhy formuvannia vidpovidalnosti osobystosti maibutnikh fakhivtsiv [Psychological and pedagogical aspects of diagnostics and ways of forming the responsibility of future specialists]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2021. No. 1. pp. 53–71.
Reznik S. Transformatsiia tsinnostei osvity v informatsiinomu prostori [Transformation of education values in the information space]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2015. No. 4. pp. 47–53.
Romanovskyi A., Mykhailychenko V. Filosofiia dosiahnhennia uspikhu [Philosophy of achieving success]. Navch. posobnyi. Kharkiv : NTU “KhPI ”, 2003. 695 p.
Romanovskyi O. Mykhailychenko V., Hren L. Pedahohika uspikhu [Pedagogy of success]. Navch. posibnyk. Kharkiv : NTU “KhPI ”, 2011. 376 p.
Romanovskyi O., Hura T., Mykhailychenko V. Vzaiemozviazok samootsinky ta vpevnenosti u sobi studentiv tekhnichnykh ZVO ta sposoby yikh aktyvizatsii [Interrelation of self-esteem and self-confidence of students of technical universities and ways to activate them]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2020. No. 4. pp. 41–50.
Romaniuk L. Stanovlennia tsinnostei osobystosti: kontseptualna model ta yii metodolohichnyi potentsial [Formation of personal values: a conceptual model and its methodological potential]. Psykholohiia osobystosti.2013. No. 1. pp. 138–148.
Stoliarchuk O. Dynamika zhyttievykh priorytetiv studentskoi molodi [Dynamics of life priorities of student youth]. Naukovyi ohliad. 2015. No. 7. pp. 1–9.
Subashkevych I. Modyfikatsiia metodyky O. Fantalovoi “Riven spivvidnoshennia tsinnosti” i “dostupnosti” v riznykh zhyttievykh sferakh” [Subashkevych I. Modyfikatsiia metodiki O. Fantalovoi ‘Riven spivvidnoshennia tsinnosti’ i “dostupnosti” v riznykh zhyttievykh sferakh”]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity. 2015. No. 4–5. pp. 77–86.
Allport G., Vernon P., Lindzey G. Study of values. Factor Structure for a Combined Sample of Male and Female College Students. Psychological Reports. Chicago : The Riverside Publishing Company, 1970. Vol. 27, iss. 3. P. 955–958.
Brown S., Glasner A. Assessment matters in higher education. Buckingham: Open University Press, 2003. 134 р.
Gorlova N., Romanyuk L., Vanbrabant L. Rens van de Schoot. Meaning-in-life orientations and values in youth: Cross-cultural comparison. European Journal of Developmental Psychology. 2012. Vol. 9, iss 6. P. 744–750.
Koteneva A. The Life-meaning Orientations and Biopsychological Age of Correctional Officials. Psychology and Law. 2020. Vol. 10, iss. 3. P. 36–51. 31. Köksal N., Yakar A. Scale of Life Skills Supporting Learning for Higher Education Students. Yükseköğretim Dergisi. 2022. No. 12(2). P. 296–306.
Lijuan Z. Developing Students' Life Education in Colleges and Universities. Journal of Social Science Humanities and Literature. Vol. 7, No. 5 2024 p.
Maslow A. Religions, Values, and Peak-Experiences. USA : Important Books, 2014. 118 р.
Rogers C. Bringing Together Ideas and Feelings in Learning. Learning Today. 1972. No 5. pp. 32–43.
Rogers С. On Becoming a Person. A Therapists View of Psychotherapy. Boston, 1961. 234 р.
Rokeach M. The Nature of Human Values. New York : Free Press, 1973. 438 р.
Tillman D. Living values. Activities for Young Adults. New York : International Coordinating Office, 2001. 85 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ірина Хавіна, Юлія Чебакова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: