РОЗВИТОК КОНФЛІКТНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗАСОБАМИ ПСИХОЛОГІЧНИХ ТЕХНІК ВПЛИВУ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.2.05Ключові слова:
конфліктна компетентність, психологія впливу, міжособистна взаємодія, техніки впливу, конструктивна комунікація, управління конфліктамиАнотація
У статті проаналізовано психологічні особливості розвитку конфліктної компетентності в контексті застосування технік психологічного впливу. Розкрито взаємозв’язок між принципами впливу (взаємність, послідовність, соціальне схвалення, симпатія, авторитет, дефіцит) та ефективним управлінням конфліктами у міжособистісному й професійному середовищі. Звернено увагу на роль свідомого використання впливових комунікативних стратегій у формуванні здатності до конструктивної взаємодії та запобігання ескалації конфліктів. Особливу увагу приділено розвитку емоційного інтелекту, навичок активного слухання, ідентифікації маніпуляцій та побудові довіри як ключовим складовим конфліктної компетентності. Запропоновано модель розвитку цієї компетентності з урахуванням психологічного впливу як важливої складової професійної підготовки майбутніх психологів, педагогів та управлінців. Отримані результати можуть бути використані у програмах тренінгового навчання, конфлікт-менеджменту та підвищення комунікативної ефективності в умовах кризових чи напружених ситуацій.
Посилання
Chaldini R. Psykholohiia vplyvu [Psykholohiia vplyvu]. Nash format. 2019. 368 p.
Muzyka O. Konfliktolohichna kompetentnist pedahoha: struktura, umovy formuvannia [Conflict competence of a teacher: structure, conditions of formation]. Psykholohiia i suspilstvo. 2018. No. 3. pp. 87–94.
Chepelieva N. Formuvannia sotsialno-psykholohichnoi kompetentnosti osobystosti [Formation of socio-psychological competence of a personality]. Psykholohichnyi zhurnal. 2020. No. 2. pp. 19–28.
Prokopenko L. Emotsiinyi intelekt yak faktor uspishnoi komunikatsii v konfliktnii sytuatsii [Emotional intelligence as a factor of successful communication in a conflict situation]. Naukovi zapysky NPU im. M. Drahomanova. 2020. No. 71. pp. 112–119.
Bondar V., Dziubenko I. Manipuliatyvna komunikatsiia vprofesiinomu seredovyshchi: psykholohichni osoblyvosti [Manipulative communication in the professional environment: psychological features]. Visnyk NAPN Ukrainy. 2021. No. 1. pp. 53–61.
Kruk T. Systemno-kompetentnisnyi pidkhid do formuvannia psykholohichnoi hotovnosti do upravlinnia konfliktamy [Systemic and competence-based approach to the formation of psychological readiness for conflict management]. Pedahohichnyi dyskurs. 2019. No. 26. pp. 75–81.
Ziaziun I. Filosofiia pedahohichnoi dii [Philosophy of pedagogical action]. Navch. posibnyk. Chernivtsi: ChNU im. B. Khmelnytskoho, 2008. 312 p.
Boiko V. Metodyka diahnostyky rivnia komunikatyvnoi tolerantnosti [Methodology for diagnosing the level of communicative tolerance]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota. 2001. No. 3. pp. 54–58.
Takšić V. The Emotional Skills and Competence Questionnaire (ESCQ) as a Self-Report Measure of Emotional Intelligence. Horizons of Psychology. 2002. Vol 9, No. 3. pp.7–21.
Kovalchuk I. Psykholohichni tekhnolohii rozvytku konfliktolohichnoi kompetentnosti v osvitnomu seredovyshchi [Psychological technologies for the development of conflict competence in the educational environment]. Aktualni problemy psykholohii. 2021. Vol. 3, iss. 25. pp. 92–101.
Bielienka H. Treninh rozvytku navychok konstruktyvnoho vyrishennia konfliktiv: prohrama, metody, rezultaty [Training for the development of skills in constructive conflict resolution: programme, methods, results]. Nauka i osvita. 2020. No. 4. pp. 48–53.
Hasparov A. Psykholohichnyi vplyv u mizhosobystisnii komunikatsii: mekhanizmy i stratehii [Psychological influence in interpersonal communication: mechanisms and strategies]. Psykholohichni nauky: problemy i zdobutky. 2019. No. 2. pp. 122–129.
Mayer J., Salovey P., Caruso D. Emotional Intelligence: Theory, Findings, and Implications . Psychological Inquiry. 2004. Vol. 15, No. 3. pp.197–215.
Volynets Yu. Vykorystannia NLP-tekhnik u psykholohichnomu suprovodi podolannia konfliktnykh sytuatsii [The use of NLP techniques in psychological support for overcoming conflict situations]. Psykholohiia: realnist i perspektyvy. 2022. No. 18. pp. 103–108.
Petrenko T. Konfliktna kompetentnist u konteksti profesiinoi diialnosti: sotsialno-psykholohichnyi vymir [Conflict competence in the context of professional activity: socio-psychological dimension]. Humanitarnyi visnyk. 2021. No. 49. pp. 135–142.
Santamaría-Villar M. Emotion regulation as a moderator of outcomes of transdiagnostic group cognitive-behavioral therapy for emotional disorders. Journal of Affective Disorders. 2022. P. 1–9. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jad.2022.05.001.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Альона Надточій, Ніна Підбуцька

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: