ТЕОРІЇ ЛІДЕРСТВА У ПРАКТИЦІ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Богдан Анціборенко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0002-9462-9979
  • Андрій Черкашин Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-4929-6706
  • Олександр Романовський Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-0602-9395

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.2.07

Ключові слова:

лідерство, трансформаційне лідерство, сервантне лідерство, соціальні працівники, професійна підготовка, освітній процес, педагогіка лідерства, майбутні магістри фізичної культури та спорту, підготовка до організації оздоровчих та спортивних заходів

Анотація

У статті розглянуто сучасні теорії лідерства в контексті підготовки фахівців соціальної сфери. Проаналізовано трансформаційне, сервантне, емоційне та ситуаційне лідерство як найбільш педагогічно релевантні підходи у підготовці фахівців соціальної сфери у закладах вищої освіти (ЗВО). Визначено потенційні можливості їх інтеграції в освітній процес. Представлено результати емпіричного дослідження, що підтверджують ефективність трансформаційного стилю лідерства в соціальній сфері. Порівняно результати опитування майбутніх фахівців соціальної сфери та майбутніх магістрів фізичної культури та спорту, і показано роль лідерських компетентностей в організації оздоровчих та спортивних заходів. Запропоновано шляхи розвитку лідерських компетентностей у студентів соціальних спеціальностей.

Біографії авторів

Богдан Анціборенко, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

аспірант кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Андрій Черкашин, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

кандидат психологічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Олександр Романовський, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Посилання

Cherkashyn A. Svitovyi dosvid vprovadzhennia teorii liderstva u stratehiiu pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv DSNS [International experience of implementing leadership theories in the strategy of training future SES specialists]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2023. No. 1. pp. 98–107.

Makhrehor D. Liudska storona pidpryiemstva [The human side of the company]. Niu-York : McGraw-Hill, 1960. 256 p.

Bass B., Avolio B. Transformational Leadership Development. Manual for the Multifactor Leadership Questionnaire. CA : Consulting Psychologists Press, 1992.

Greenleaf R. Servant Leadership. A Journey into the Nature of Legitimate Power and Greatness. New York: Paulist Press, 1977.

Sullivan W. Leadership in Social Work: Where Are We?. Social Work. 2016. Vol. 61, No 2. pp. 101–103. DOI: https:/doi. org/10.1093/sw/sww006.

Dierendonck D. Servant Leadership: A Review and Synthesis. Journal of Management. 2011. Vol. 37. pp. 1228–1261.

Akdere M, Egan T. Transformational leadership and human resource development: Linking employee learning, job satisfaction, and organizational performance. Human Resource Development Quarterly. 2020; pp. 1–29. DOI: https://doi. org/10.1002/hrdq.21404.

Skibytska L. Liderstvo yak chynnyk rozvytku upravlinskoi kultury v orhanizatsii [Leadership as a factor in the development of managerial culture in an organisation]. Psykholohiia i suspilstvo. 2014. No. 3. pp. 93–99.

Goleman D. Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. New York : Bantam Books, 1995.

Hersey P., Blanchard K. Management of Organizational Behavior: Utilizing Human Resources. Pearson. 2008.

Nestulia S. Pedahohichni osnovy formuvannia liderskykh yakostei u maibutnikh fakhivtsiv sotsialnoi sfery [Pedagogical foundations for the formation of leadership qualities in future social workers]. Pedahohichni nauky. 2016. No. 1. pp. 25–30.

Romanovskyi O. Kharyzmatychne liderstvo v sotsiohumanitarnomu prostori [Charismatic leadership in the socio-humanitarian space]. Humanitarnyi visnyk. 2020. No. 12. pp. 77–84.

Knysh A. Emotsiina skladova liderstva u profesiinii pidhotovtsi fakhivtsiv [Emotional component of leadership in professional training of specialists]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu. 2019. No. 4. pp. 115–120.

Hren L. Rozvytok liderskykh kompetentnostei u studentiv sotsialnykh spetsialnostei [Development of leadership competences in students of social specialities]. Osvita i upravlinnia. 2018. Vol. 21, No. 3. pp. 47–51.

Cherkashyn A. Metodolohichni pidkhody do vykhovannia osobystosti maibu-tnikh fakhivtsiv-lideriv u zakladakh vyshchoi osvity Ukrainy [Methodological approaches to the education of the personality of future specialists-leaders in higher education institu-tions of Ukraine]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2019. No. 2. pp. 60–72.

Antsiborenko B. Osoblyvosti osvitnoho seredovyshcha u pidhotovtsi sotsialnykh pratsivnykiv [Features of the educational environment in the training of social workers]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2024. No. 4. pp. 144–153. DOI: https://doi.org/ 10.20998/2078-7782.2024.4.10.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-30

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ЛІДЕРСТВА, УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ОБ’ЄКТУ