ТЕОРІЇ ЛІДЕРСТВА У ПРАКТИЦІ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.2.07Ключові слова:
лідерство, трансформаційне лідерство, сервантне лідерство, соціальні працівники, професійна підготовка, освітній процес, педагогіка лідерства, майбутні магістри фізичної культури та спорту, підготовка до організації оздоровчих та спортивних заходівАнотація
У статті розглянуто сучасні теорії лідерства в контексті підготовки фахівців соціальної сфери. Проаналізовано трансформаційне, сервантне, емоційне та ситуаційне лідерство як найбільш педагогічно релевантні підходи у підготовці фахівців соціальної сфери у закладах вищої освіти (ЗВО). Визначено потенційні можливості їх інтеграції в освітній процес. Представлено результати емпіричного дослідження, що підтверджують ефективність трансформаційного стилю лідерства в соціальній сфері. Порівняно результати опитування майбутніх фахівців соціальної сфери та майбутніх магістрів фізичної культури та спорту, і показано роль лідерських компетентностей в організації оздоровчих та спортивних заходів. Запропоновано шляхи розвитку лідерських компетентностей у студентів соціальних спеціальностей.
Посилання
Cherkashyn A. Svitovyi dosvid vprovadzhennia teorii liderstva u stratehiiu pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv DSNS [International experience of implementing leadership theories in the strategy of training future SES specialists]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2023. No. 1. pp. 98–107.
Makhrehor D. Liudska storona pidpryiemstva [The human side of the company]. Niu-York : McGraw-Hill, 1960. 256 p.
Bass B., Avolio B. Transformational Leadership Development. Manual for the Multifactor Leadership Questionnaire. CA : Consulting Psychologists Press, 1992.
Greenleaf R. Servant Leadership. A Journey into the Nature of Legitimate Power and Greatness. New York: Paulist Press, 1977.
Sullivan W. Leadership in Social Work: Where Are We?. Social Work. 2016. Vol. 61, No 2. pp. 101–103. DOI: https:/doi. org/10.1093/sw/sww006.
Dierendonck D. Servant Leadership: A Review and Synthesis. Journal of Management. 2011. Vol. 37. pp. 1228–1261.
Akdere M, Egan T. Transformational leadership and human resource development: Linking employee learning, job satisfaction, and organizational performance. Human Resource Development Quarterly. 2020; pp. 1–29. DOI: https://doi. org/10.1002/hrdq.21404.
Skibytska L. Liderstvo yak chynnyk rozvytku upravlinskoi kultury v orhanizatsii [Leadership as a factor in the development of managerial culture in an organisation]. Psykholohiia i suspilstvo. 2014. No. 3. pp. 93–99.
Goleman D. Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. New York : Bantam Books, 1995.
Hersey P., Blanchard K. Management of Organizational Behavior: Utilizing Human Resources. Pearson. 2008.
Nestulia S. Pedahohichni osnovy formuvannia liderskykh yakostei u maibutnikh fakhivtsiv sotsialnoi sfery [Pedagogical foundations for the formation of leadership qualities in future social workers]. Pedahohichni nauky. 2016. No. 1. pp. 25–30.
Romanovskyi O. Kharyzmatychne liderstvo v sotsiohumanitarnomu prostori [Charismatic leadership in the socio-humanitarian space]. Humanitarnyi visnyk. 2020. No. 12. pp. 77–84.
Knysh A. Emotsiina skladova liderstva u profesiinii pidhotovtsi fakhivtsiv [Emotional component of leadership in professional training of specialists]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu. 2019. No. 4. pp. 115–120.
Hren L. Rozvytok liderskykh kompetentnostei u studentiv sotsialnykh spetsialnostei [Development of leadership competences in students of social specialities]. Osvita i upravlinnia. 2018. Vol. 21, No. 3. pp. 47–51.
Cherkashyn A. Metodolohichni pidkhody do vykhovannia osobystosti maibu-tnikh fakhivtsiv-lideriv u zakladakh vyshchoi osvity Ukrainy [Methodological approaches to the education of the personality of future specialists-leaders in higher education institu-tions of Ukraine]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2019. No. 2. pp. 60–72.
Antsiborenko B. Osoblyvosti osvitnoho seredovyshcha u pidhotovtsi sotsialnykh pratsivnykiv [Features of the educational environment in the training of social workers]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2024. No. 4. pp. 144–153. DOI: https://doi.org/ 10.20998/2078-7782.2024.4.10.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Богдан Анціборенко, Андрій Черкашин, Олександр Романовський

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: