КОНЦЕПЦІЯ ФОРМУВАННЯ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ З НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ІЗ СПЕЦИФІЧНИМИ УМОВАМИ НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.2.09Ключові слова:
лідерські якості, Державна служба з надзвичайних ситуацій, концепція, заклади вищої освіти із специфічними умовами навчання, професійна підготовка, освітнє середовище, майбутній фахівецьАнотація
У статті представлено науково обґрунтовану концепцію формування лідерських якостей у майбутніх фахівців Державної служби з надзвичайних ситуацій(ДСНС) у закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання (Концепція)). Концепція базується на міждисциплінарному підході та синтезі педагогічних, психологічних, акмеологічних, аксіологічних і культурологічних підходів. У роботі окреслено теоретико-методологічні основи, ключові педагогічні умови, зміст і методи реалізації Концепції. У процесі втілення Концепції передбачено: визначення відповідного змісту навчальних дисциплін; впровадження інтерактивних форм і методів навчання; поєднання аудиторної та позаудиторної роботи; забезпечення “змішаного” форматування занять (онлайн та офлайн); координація роботи фахівців різного профілю закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання щодо формування лідерських якостей у майбутніх фахівців ДСНС.
Посилання
Honcharenko S. Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv : Lybid, 1997. 375 p.
Horetska O., Serdiuk N., Tsymbaliuk K. Rozvytok liderskykh yakostei studentiv-psykholohiv yak vazhlyvyi skladnyk yikhnoi osobystisnoi pidhotovky do maibutnoi profesiinoi diialnosti. Habitus. 2023 Iss. 51. pp. 140–146.
Zhdanova-Nedilko O. Dydaktychni osnovy navchalnoi vzaiemodii vykladacha i studenta v protsesi vyvchennia pedahohichnykh dystsyplin [Didactic bases of educational interaction between teacher and student in the process of studying pedagogical disciplines.]. Imidzh suchasnoho pedahoha. Kharkiv : NPU im. H. Skovorody. 2017 40 p.
Kalashnikova S. Kontseptsiia liderstva v upravlinni osvitnimy systemamy [The concept of leadership in the management of educational systems]. Osvitolohiia. 2012. Iss. 1. pp. 106–112. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ocvit_2012_1_17
Kobernyk O. Teoretyko-metodolohichni pidkhody do obgruntuvannia kontseptsii tekhnolohichnoi osvity [Theoretical and methodological approaches to substantiating the concept of technological education]. Naukovi zapysky Ternopilskoho nats. ped. un-tu. 2011 pp. 14–21.
Kostyria I., Hura T. Teoretychni osnovy formuvannia liderskoi maibutnikh inzheneriv u vyshchykh tekhnichnykhnavchalnykh zakladakh [Theoretical foundations for the formation of leadership of future engineers in higher technical education institutions]. Materialy 11-yi mizhnar. nauk.-prakt. konf. mahistrantiv ta aspirantiv. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2017. 225 p.
Materialy Forumu “Ukraina 30. Osvita i nauka” [Materials of the Forum “Ukraine 30. Education and Science”]. MON Ukrainy. Available at: https://mon.gov.ua/tag /vseukrainskiy-serpneviy-forum-osvita-ukraini-30-bez-bareriv-vektori-yakosti-ta-uspikhu?& tag=vseukrainskiy-serpneviy-forum-osvita-ukraini-30-bez-bareriv-vektori-yakosti-ta-uspikhu.
Materialy Forumu “Ukraina 30. Osvita i nauka” [Materialy Forumu “Ukraina 30. Osvita i nauka”]. MON Ukrainy, 2016 277 p.
Nestulia S. Kontseptsiia formuvannia liderskoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv z menedzhmentu v osvitnomu seredovyshchi universytetu [The concept of formation of leadership competence of future bachelors in management in the educational environment of the university]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. 2018. Iss. 22. pp. 138–142.
Priorytetni napriamy (tematyka) naukovykh doslidzhen ta naukovo-tekhnich-nykh (eksperymentalnykh) rozrobok NAPN Ukrainy na 2023–2027 roky [Priority areas (topics) of research and scientific and technical (experimental) developments of the NAES of Ukraine for 2023–2027]. Available at: https:// naps.gov.ua/ua/press/announcements/3014.
Pro Tsili staloho rozvytku Ukrainy na period do 2030 roku [On the Sustainable Development Goals of Ukraine for the period up to 2030]. Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 30.09.2019. Available at: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/722/2019#Text.
Romanovskyi O. Ponomarov O. Paradoksalna pryroda kharyzmatychnoho
liderstva [Paradoxical nature of charismatic leadership]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2017. No. 3. pp. 5–16.
Romanovskyi O., Mykhailychenko V., Hren L. Pedahohika liderstva [Pedagogy of Leadership]. Monohrafiia. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2023. 432 p.
Romanovsky O., Gren L., Knysh A. Psychology of a leader’s managerial activity. Text of the lectures for students of higher education establishments. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2015. 116 р.
Stratehii rozvytku vyshchoi osvity Ukrainy na 2021–2031 roky [Strategies for the development of higher education in Ukraine for 2021–2031]. MON Ukrainy. Available at: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf.
Cherkashyn A. Kontseptualni polozhennia metodolohichnoho vymiru u konteksti vykhovannia lideriv u zakladakh vyshchoi osvity [Conceptual provisions of the methodological dimension in the context of leadership education in higher education institutions.]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. Kharkiv: NTU “KhPI”, 2019. No 1. С. 102–115.
Shynkaruk V. Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [A philosophical encyclopaedic dictionary]. Kyiv: Abrys, 2002. p. 301.
Cherkashyn A., Hren L., Asieieva I., Kurbanova H., Kurbanova M. The role of leadership qualities in the formation of professional competence and the imageof future specialists(2023) Youth Voice Journal, 2023. Iss. 3. P. 42–54. Available at: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85181939798&partnerID=40& md5=5f2f16fd8c3df998ef6f9c987aa065a0
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Андрій Черкашин

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: