ТЕХНОЛОГІЇ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ ТА ОРГАНІЗАЦІЙНИХ НАВИЧОК У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

  • Олександр Романовський Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0002-0602-9395
  • Тетяна Солодовник Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0002-7772-9938
  • Вікторія Шаполова Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0002-3330-4700

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.3.02

Ключові слова:

професійна підготовка, організація, комунікації, культура, уміння, навички, інтерактивні технології навчання, тренінг, здобувачі вищої освіти, communication

Анотація

У статті розкрито значення комунікативних та організаційних навичок як ключових складових професійної підготовки здобувачів вищої освіти. Представлено авторську тренінгову програму “Розвиток лідерського потенціалу: комунікативний та організаційний аспекти”, спрямовану на формування відповідних soft skills. Визначено структуру тренінгу, етапи реалізації та критерії оцінювання. Проведене експериментальне дослідження засвідчило ефективність програми, що підтверджується статистичною динамікою покращення навичок учасників. Обґрунтовано доцільність інтеграції тренінгових технологій у систему вищої освіти.

Біографії авторів

Олександр Романовський, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Тетяна Солодовник, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Вікторія Шаполова, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Посилання

Bogdan Zh. Psychology of Soft Skills of the Future Specialist. Monograph. Kharkiv: S. Kuznets KhNUE, 2025. 215 p. Available at: https://repository.hneu.edu.ua/ handle/123456789/36011

Volkova N. P. Profesiino–pedaho-hichna komunikatsiia. Navch. posibyk. Kyiv: VTs “Akademiia”, 2006. 256 p.

Zabrotskyi M. M., Maksymenko S. D. Komunikatyvna kompe-tent-nist uchytelia: sutnist i shliakhy formuvannia [Teacher's communicative competence: essence and ways of formation]. Zhytomyr: Volyn, 2000. 32 p.

Koval K. O. Rozvytok “Soft skills” u studentiv — odyn z vazhlyvykh chynnykiv pratsevlashtuvannia [The development of soft skills in students is one of the important factors in employment]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutuiu. 2015. No. 2. pp. 162–167.

Koliada N., Kravchenko O. Praktychnyi dosvid formuvannia “Soft skills” v umovakh zakladu vyshchoi osvity [Practical experience in developing soft skills in higher

education institutions]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. 2020. No. 3. pp. 137–145.

Lazarenko T. V. Rozvytok komunikatyvnykh navychok studentiv universytetu na zaniattiakh z inozemnoi movy [Developing communication skills of university students in foreign language classes]. Innovatsiina pedahohika. 2025. Iss. 81, Vol. 1. pp. 176–181.

Andriievska V. V., Boiko S. T., Botina L. Y., Vynohradova O. V. Metodolo-hichni problemy transformatsii komunikatyvnoi kompetentnosti psykholoha v informatsiinomu suspilstvi [Methodological problems of transforming the communicative competence of psychologists in the information society]. Monohrafiia. / za red. V. V. Andriievskoi. Kyiv–Kirovohrad: TOV “Imeks–LTD”, 2014. 226 p.

Nakhod S. A. Znachushchist “Soft skills” dlia profesiinoho stanovlennia maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnykh profesii [The importance of soft skills for the professional development of future specialists in socio-economic professions]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. M. Drahomanova. 2018. No. 63. pp. 131–135.

Pavlyk O. M., Vasylenko I. S. Komunikatyvni ta orhanizatorski skhylnosti yak vazhlyvi skladovi profesiinykh zdibnostei trenera [Communication and organisational skills as important components of a trainer's professional abilities]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. 2017. Iss. 2. pp. 59–64.

Romanovskyi O. H., Reznik S. M., Ihnatiuk O. A., Solodovnyk T. O. Orhaniza-tsiini navychky yak skladnyk “soft skills” maibutnikh vykladachiv vyshchoi shkoly ta fakhivtsiv fizychnoi kultury ta sportu [Organisational skills as a component of soft skills for future higher education teachers and physical education and sports specialists]. Imidzh suchasnoho pedahoha. 2024. No. 1. pp. 37–41.

Tur O. M. Formuvannia komunika-tyvnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv iz dokumentoznavstva ta informatsiinoi diialnosti: istoriia, teoriia, praktyka [Developing communication skills in future specialists in document science and information activities: history, theory, practice]. Monohrafiia. Poltava : Harazha M. F., 2017. 409 p.

Bohdan Zh., Sereda N., Solodovnyk T Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti studentiv zakladiv vyshchoi osvity [Developing communication skills in higher education students]. Monohrafia. Kharkiv: Drukarnia Madryd, 2020. 262 p.

Bohdan Zh., Sereda N., Solodovnyk T Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti studentiv zakladiv vyshchoi osvity [Developing communication skills in higher education students in the service and catering sectors while learning foreign languages: the use of distance learning technologies]. Monohrafia. Kharkiv: Drukarnia Madryd. 2025. No. 1. pp. 41–44.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-09

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ