ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАГІСТРІВ МЕНЕДЖМЕНТУ

Автор(и)

  • Аліна Хрипунова Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0002-8485-135X
  • Дмитро Горовий Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0002-0416-3857
  • Євгенія Воробйова Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0002-6269-578X

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.3.03

Ключові слова:

екологічна культура магістрів менеджменту, педагогічна технологія, підготовчий етап

Анотація

У статті розроблено методичне забезпечення підготовчого етапу педагогічної технології формування екологічної культури магістрів менеджменту, який передбачає доповнення змісту навчальних дисциплін магістерської підготовки питаннями екологічного характеру, розроблення еколого-економічного спеціального курсу, коригування планів переддипломної практики та тем дипломних і курсових робіт.
Також розроблені основні компоненти підготовчого етапу педагогічної технології формування екологічної культури магістрів менеджменту.

Біографії авторів

Аліна Хрипунова, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Дмитро Горовий, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Доктор економічних наук, професор, директор Навчально-наукового інституту міжнародної освіти

Євгенія Воробйова, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Посилання

Sitak L. A. Rozvytok uiavlen pro vzaiemodiiu liudyny z pryrodoiu [Development of ideas about human interaction with nature]. Sotsialno-humanitarni znannia. 2016. No. 3. pp. 70–76.

Verzhytskyi D. H. Ekolohichnyi sektor ekonomiky ta yoho rol u protsesakh ekolohizatsii [The environmental sector of the economy and its role in greening processes]. Mizhnarodnyi zhurnal prykladnykh ta fundamentalnykh doslidzhen. 2015. No. 12. pp. 1096–1100.

Panova I. A. Ekolohizatsiia ekonomiky Ukrainy v umovakh hlobalnykh vyklykiv [Greening Ukraine's economy amid global challenges]. Efektyvna ekonomika. 2019. No. 2. pp. 1–8.

Prieur F., Bréchet T. Can education be good for both growth and the environment. Macroeconomics. 2013. Vol. 17. 2013. pp. 1135–1157. 44 Теорія і практика управління соціальними системами 3‘2025

Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky [Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2022–2032]. Available at: https://mon. gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doro slikh/strategiya-rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-na-2022-2032-roki.

Global Action Programme (GAP) on Education for Sustainable Development (ESD): Goals and Objectives. UNESCO. Available at: https://en.unesco.org/gap/goal sand-objectives?language=en.

Krysachenko V. S. Ekolohichna kultura: teoriia i praktyka [Environmental culture: theory and practice]. Navch. posibnyk. Avaialble at: http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/ukr0000013150.

Dubovyi V. I., Dubovyi O. V. Ekolohichna kultura [Environmental culture]. Navch. posibnyk. Kherson: Hrin D. S., 2016. 256 p.

Molenko Ya., Kabak O. Ekolohichna kultura: zahalna problematyka y aspekty formuvannia [Environmental culture: general issues and aspects of formation]. Visnyk nauky ta osvity. 2023. No. 4. pp. 539–553. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-4(10)-539-553.

Soloshych I. O. Analiz zmistu ekolohichnykh znan inzheneriv-elektromekhanikiv u profesiinii diialnosti [Analysis of the content of environmental knowledge of electrical engineers in their professional activities]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity. Kharkiv : Normalni tsiny, 2005. Iss. 10. pp. 135–141.

Lukashenko T. F. Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv khimichnykh spetsialnostei u protsesi vyvchennia fakhovykh dystsyplin [Formation of environmental competence of future chemical engineers in the process of studying professional disciplines]. Dys. kand. ped. nauk: 13.00.04. Kyiv, 2014. 187 p.

Dushechkina N. Yu. Formuvannia ekolohichnoho svitohliadu studentiv u zakladakh vyshchoi osvity [Forming an ecological worldview among students in

higher education institutions]. Monohrafiia. Uman : “Vizavi”, 2018. 213 p.

Khymynets V. V. Formuvannia ekoloho-ekonomichnykh kompetentsii u vyshchii shkoli v konteksti yevrointehratsiinoi polityky Ukrainy [Formation of ecological and economic competencies in higher education in the context of Ukraine's European integration policy]. Mizhnarodnyi naukovyi visnyk. 2014. Iss. 2. pp. 90–100.

Mateiuk O. P., Vyhovska T. V Suchasnyi stan ta mozhlyvi perspektyvy ekolohichnoi pidhotovky maibutnikh ekonomistiv na zasadakh staloho rozvytku [The current state and possible prospects of environmental training for future economists based on sustainable development]. Ekolohichnyi visnyk. 2010. No 1. pp. 19–20.

Sobolieva S. M. Formuvannia ekolohichnoi svidomosti studentiv finansovo-ekonomichnykh spetsialnostei u protsesi ekolohichnoi pidhotovky [Formation of environmental awareness among students of financial and economic specialities in the process of environmental training]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. 2009. No. 2. pp. 187–192.

Formuvannia ekolohichnoi kultury mahistriv menedzhmentu [Formation of an ecological culture among management masters]. Naukova shkola akademika I. Ziaziuna u pratsiakh yoho soratnykiv ta uchniv. 2024. pp. 241–243.

Romanovska O. O., Yavorskyi P. R. Zastosuvannia metodu problemnoi lektsii dlia vykladannia ekonomichnykh dystsyplin. [Application of the problem-based lecture method for teaching economic disciplines]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2012. No. 2. pp. 68–78.

Hovorun M. V. Onisimchuk L. O. Vykorystannia lektsii-vizualizatsii v systemi vuzivskoho navchannia [The use of visualisation lectures in the university education system]. Teoriia ta metodyka navchannia suspilnykh dystsyplin : naukovo-pedahohichnyi zhurnal. 2011. Iss. 1 pp. 71–74.

Dykyi B. M., Mateiko H. B., Pryshliak O. Ya., Kondryn O. Ye. Mizhdys-tsyplinarnyi problemnyi seminar yak interaktyvnyi metod navchannia slukhachiv tematychnoho udoskonalennia [Interdisciplinary problem-based seminar as an interactive method of teaching students in thematic improvement courses]. Vdoskonalennia vyshchoi medychnoi osvity. 2011. No. 1. pp 46–49.

Vasetska L. I. Osnovy pedahohiky ta innovatsiini tekhnolohii u vyshchii shkoli [Fundamentals of pedagogy and innovative technologies in higher education]. Navch. posibnyk dlia zdobuvachiv stupeniu doktora filosofii za tretim rivnem u haluzi znan “Okhorona zdorovia”. Zaporizhzhia : ZDMU, 2023. 93 p.

Turkot T. I. Pedahohika vyshchoi shkoly [Higher education pedagogy]. Navch. posibnyk dlia studentiv mahistratury vyshchykh navchalnykh zakladiv nepedahohichnoho profiliu. Kherson, 2011. 608 p

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-09

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ