МЕТАВСЕСВІТ ЯК НОВИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР ДЛЯ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.3.05Ключові слова:
метавсесвіт, цифрові технології, імерсивні технології, професійна підготовка майбутніх лікарів, професійна компетентністьАнотація
У статті розглянуто теоретичні та практичні аспекти впровадження технологій метавсесвіту в освітній процес медичних закладів вищої освіти; проаналізовано наукові підходи українських та зарубіжних дослідників до визначення сутності, властивостей і можливостей метавсесвіту як інноваційного освітнього середовища; окреслено його потенційні переваги для формування професійної компетентності майбутніх лікарів. На основі опитування, проведеного серед здобувачів Харківського інституту медицини та біомедичних наук, встановлено специфіку їхнього досвіду цифрового навчання, ставлення до метавсесвіту як освітнього середовища, сприйняття перешкод і ризиків, рівень усвідомлення освітнього потенціалу імерсивних технологій.
Посилання
Alfaisal R., Hashim H., Azizan U. Metaverse system adoption in education: a systematic literature review. Journal of Computers in Education, 2022, pp. 1–45. DOI: https://doi.org/10.1007/s40692-022-00256-6
Kirk A., Schneiderman J. Augmented and Virtual Reality Survey Results. 2020. Available at: https://perkinscoie.com/ insights/publication/2020-augmented-and-virtual-reality-survey-results.
Ball M. The Metaverse: Fully Revised and Updated Edition: Building the Spatial Internet Hardcover. Norton and Company. 2024. 448 p.
Constance Kampfner. Refugees open the door to the metaverse in Britain. The Times. 2025. Available at: https://www.the times.com/world/russia-ukraine-war/article/ refugees-open-the-door-to-the-metaverse-in-britain-gzx5gph93?region=global.
De Felice F., Petrillo A., Iovine G., Salzano C., Baffo I. How Does the Metaverse Shape Education?. A Systematic Literature Review. 2023, No. 13, 5682 p. DOI: https://doi.org/10.3390/app13095682.
Faezeh G., Bahar M., Darya H. Metaverse and its impact on medical education and health care system: A narrative review. Health Sci. Rep. 2024. DOI: https://doi.org/10.1002/hsr2.70100.
Gholamalishahi S., Barletta V., Manai M. Impact of immersive realities and metaverse in the university training for health professions and medicine: a systematic review of preliminary evidence. J Public Health. 2024. DOI: https://doi.org/10.1007/s10389-024-02268-1.
Huang H., Yin J., Lv F. A study on the impact of open source metaverse immersive teaching method on emergency skills training for medical undergraduate students. BMC Med Educ. 2024. 859 p. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-024-05862-9.
Kaddoura S, Al Husseiny F. The rising trend of Metaverse in education: challenges, opportunities, and ethical considerations. PeerJ Computer Science. 2023, DOI: https://doi.org/10.7717/peerj-cs.1252.
Metaverse at KAIST. The KAIST Herald. 2024. Available at: https://herald.kaist. ac.kr/news/articleView.html?idxno=21420.
Popov V., Mateju N., Jeske C., Lewis K. Metaverse-based simulation: a scoping review of charting medical education over the last two decades in the lens of the ‘marvelous medical education machine. Annals of Medicine. 2024. No. 56. DOI: https://doi. org/10.1080/07853890.2024.2424450.
Rodriguez-Florido M. Á., Reyes-Cabrera J. J., Melián A. Feasibility of teaching and assessing medical students in the metaverse: design and features for its learning efficiency. J. New Approaches Educ. 2024. No. 13. DOI: https://doi.org/10.1007/s44322-024-00009-6.
Tlili A., Huang R., Shehata B. Is Metaverse in education a blessing or a curse: a combined content and bibliometric analysis. Smart Learn. Environ. 2022. No. 9. pp. 1–31. DOI: https://doi.org/10.1186/s40561-022-00205-x.
Yew S.Q., Ismail M. F. Metaverse-assisted teaching in occupational safety and health (MATOSH) programme and its effectiveness in improving interest, understanding, and engagement in the occupational health subject among generation Z medical Students — a design and development research. BMC Med Educ. 2025. 1009 p. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-025-07618-5.
Artomova T. I. Metavsesvit yak hibrydnyi prostir osvitno-profesiinoi zhyttiedi-ialnosti ta obiekt naukovoho doslidzhennia [The metaverse as a hybrid space for educational and professional life and an object of scientific research]. Materialy V Vseukrainskoi mizhhaluzevoi naukovo-praktychnoi onlain-konferentsii “Natsionalna nauka i osvita v umovakh viiny RF proty Ukrainy ta suchasnykh tsyvilizatsiinykh vyklykiv”. Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy, 2024. pp. 27–33. Available at: https://ekmair.ukma. edu.ua/handle/123456789/33531.
Harbar H., Zhyzhko T., Punchenko O., Andriukaitiiene R. Kontseptsiia tsyfrovoi osvity 4.0 v umovakh hlobalnoi transformatsii: innovatsiini pidkhody [The concept of digital education 4.0 in the context of global transformation: innovative approaches]. Humanities studies. 2025. Iss. 99. pp. 185–192.
Holovchuk Yu. O. Adaptatsiia yevropeiskoho dosvidu vprovadzhennia tsyfrovykh tekhnolohii v osvitni ta medychni zaklady Ukrainy [Adaptation of European experience in implementing digital technologies in educational and medical institutions in Ukraine]. Tsyfrovizatsiia yak instrument zabezpechennia yakosti nadannia osvitnikh posluh z urakhuvanniam yevropeiskoho dosvidu : kolektyvna monohrafiia / za red. A. V. Cherep, I. M. Dashko, A. O. Ohrenych. O. H. Cherep. Zaporizhzhia: Vydavets FOP Mokshanov V. V., 2024. pp. 240–287.
Kushnir N. Mozhlyvosti metavsesvitu dlia osvity: retrospektyvnyi analiz rozvytku tekhnolohii [The potential of the metaverse for education: a retrospective analysis of technological development]. Osvitolohichnyi dyskurs. 2023. No. 4. pp. 110–129. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.47.
Medvedieva M. O., Mykolaiko V. V. Metavsesvit i yoho mistse u formuvanni tsyfrovoi hramotnosti maibutnikh uchyteliv informatyky [The metaverse and its place in shaping the digital literacy of future computer science teachers]. Visnyk nauky ta osvity. 2025. No. 4. pp 1445–1462.
Ulishchenko V. V., Volosovets O. P., Rudichenko V. M. Vyklyky zaprovadzhennia imersiinykh tekhnolohii navchannia u vyshchii medychnii osviti Ukrainy v umovakh viiskovoi ahresii [Challenges of introducing immersive learning technologies in higher medical education in Ukraine amid military aggression]. Yevropeiskyi vybir Ukrainy, rozvytok nauky ta natsionalna bezpeka v realiiakh masshtabnoi viiskovoi ahresii ta hlobalnykh vyklykiv KhKhI stolittia. Odesa: Vydavnychyi dim “Helvetyka”, 2022. Vol. 1. pp. 875–879.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Наталія Середа, Наталя Шутова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: