ГЕНДЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ САМОЕФЕКТИВНОСТІ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • Жанна Богдан Харківський національний економічний університет ім. Семена Кузнеця, Україна https://orcid.org/0000-0003-1560-9516
  • Ганна Білоконенко Харківський національний економічний університет ім. Семена Кузнеця, Україна https://orcid.org/0000-0002-7858-1461
  • Наталія Бєляєва Харківський національний економічний університет ім. Семена Кузнеця, Україна https://orcid.org/0009-0003-7674-3636
  • Станіслав Голубєв Харківський національний економічний університет ім. Семена Кузнеця, Україна https://orcid.org/0000-0002-4642-8876

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.3.09

Ключові слова:

самоефективність, гендерні відмінності, емпіричне дослідження, тренінгові програми з розвитку самоефективності, психологічні практики з розвитку самоефективності

Анотація

Динаміка сучасного світу потребує від кожного активної участі у власному житті та досягнення найбільш прийнятних для себе результатів у різних сферах діяльності (завдяки реалізації власних здібностей і моделей поведінки відповідно до зовнішніх вимог), що вимагає здатність повністю оцінити здібності, таланти та ресурси людини. Статтю присвячено дослідженню особливостей прояву самоефективності у жінок та чоловіків. За результатами поглибленого теоретичного аналізу визначено: гендерні особливості самоефективності різних вікових груп; гендерні відмінності у мотивації та цінностях; гендерні відмінності в індивідуальних вимірах мотивації досягнень; гендерні відмінності в управлінні негативними емоціями; гендерні відмінності у надмірній самовпевненості; гендерні відмінності у пристрасті до досягнень, твердості духу та мисленні залежно від статі, а також впливу самоефективності, рішучості, мотивації досягнення та гендерних відмінностей на ефективність роботи, визначений суттєвий потенціал результативності тренінгових програм із розвитку самоефективності, які засвідчили гендерні відмінності як у тренуванні, так і у взаємозв'язку між віком, самоефективністю та успіхом у навчанні. 
Проведене власне емпіричне дослідження гендерно зумовлених психологічних особливостей мотиваціїної сфери особистості та її самоефективності (серед чоловіків і жінок віком від 20 до 31 року, які мають різні професії, соціальний статус та ін.), що включало тестування за методиками: “Шкала загальної прокрастинації” К. Лей (General Procrastination Scale (GPS) в адаптації Т. Юдєєвої; тест-опитувальник “МУН” (мотивація успіху-невдачі) А. Реана; шкала загальної самоефективності (General Self-Efficacy Scale, GSE), засвідчило, що у дослідженій віковій категорії чоловіки та жінки знаходяться приблизно в однакових умовах та мають схожі вектори розвитку у цей період часу. З метою досягнення і подальшого дотримання високого рівня самоефективності та контролю мотивації до успіху учасникам були запропоновані додатково психологічні рекомендації підвищення самомотивації особистості.

Біографії авторів

Жанна Богдан, Харківський національний економічний університет ім. Семена Кузнеця

Кандидатка психологічних наук, доцентка, завідувачка кафедри психології і соціології

Ганна Білоконенко, Харківський національний економічний університет ім. Семена Кузнеця

Кандидатка економічних наук, доцентка кафедри психології і соціології

Наталія Бєляєва, Харківський національний економічний університет ім. Семена Кузнеця

Кандидатка економічних наук, доцентка кафедри психології і соціології

Станіслав Голубєв, Харківський національний економічний університет ім. Семена Кузнеця

Кандидат економічних наук, доцент кафедри психології і соціології

Посилання

Balakhtar V., Onopriienko–Kapustina N. Osoblyvosti samoefektyvnosti maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv zalezhno vid typu ustanovky shchodo inshykh liudei [Features of the self-efficacy of future social workers depending on the type of attitude towards other people]. Kyivskyi zhurnal suchasnoi psykholohii ta psykhoterapii. 2022. Vol. 4. pp. 5–13. DOI: https://doi.org/10. 48020/mppj.2022.02.01.

Bohdan Zh., Movchan Ya. Henderna psykholohiia [Gender psychology].Navch.-metod. posibnyk dlia zdobuvachiv druhoi vyshchoi osvity za spetsialnistiu Psykholohiia. Kharkiv: Drukarnia Madryd, 2021. 155 p.

KaliuzhnaYe. M. Treninh samoefektyvnosti osobystosti [Personal effectiveness training]. Praktychnyi instrumentarii dlia psykholohiv, kouchiv, treneriv. Kyiv, 2020. 248 p.

Krevska O. O. Motyvatsiini chynnyky profesiinoi samoefektyvnosti osobystosti [Motivational factors of professional self-efficacy of an individual]. Dys. na zdobuttia nauk. stup. kand. psykhol. nauk za spetsialnistiu 19.00.01. Lutsk : Skhidnoievropeiskyi natsionalnyi universytet im. L. Ukrainky, 2018. 175 p.

Kredentser O., Abdullaieva I. Treninh “Rozvytok samoefektyvnosti pidpryiemtsiv sfery torhivli”: struktura, osoblyvosti provedennia ta otsinka efektyvnosti [Training course “Developing the self-efficacy of entrepreneurs in the trade sector”: structure, features and effectiveness assessment]. Aktualni problemy psykholohii: Orhanizatsiina psykholohiia: Ekonomichna psykholohiia. Sotsialna psykholohiia. 2016. Vol. 1, Iss. 44. pp. 36–41.

Lipinska N. F. Samoefektyvnist osobystosti yak psykholohichna problema [Self-efficacy as a psychological problem]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. 2014. Vol. 19, No. 4. pp. 53–59. DOI: https://doi. org/10.18524/2304-1609.2014.4(34).135252.

Prorok N. V. Samoefektyvnist i uspishnist profesiinoi diialnosti [Self-efficacy and success in professional activity]. Aktualni problemy psykholohii. 2010. Vol. 7, Iss. 22. pp. 176–180.

Chernozhuk Yu. Osoblyvosti samoefektyvnosti osib z riznym typom emotsiinosti [Features of self-efficacy in individuals with different types of emotionality]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Psykholohichni nauky. 2017. No. 2. pp. 205–209.

Shaposhnyk–Dominska D. O. Psykholohichni osoblyvosti rozvytku samoefektyvnosti osobystosti [Psychological characteristics of the development of personal self-efficacy]. Dys. na zdobuttia nauk. stup. kand. psykhol. nauk za spetsialnistiu 19.00.01 – zahalna psykholohiia, istoriia psykholohii. Kyiv: Instytut sotsialnoi ta politychnoi psykholohii NAPN Ukrainy, 2015. 202 p.

Bandura A. Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavior change. Psycholo-gical Review. 1977. No. 84. pp. 191–215.

Bohlayer C., Gielnik M. (S)training experiences: Toward understanding decreases in entrepreneurial self-efficacy during action-oriented entrepreneurship training. Journal of Business Venturing. 2023. Vol. 38, Iss. 1. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2022.106259.

Cortés P., Pan J., Pilossoph L., Reuben E., Zafar B. Gender Differences in Job Search and the Earnings Gap: Evidence from the Field and Lab. The Quarterly Journal of Economics. 2023. Vol. 138, Iss. 4. pp. 2069–2126, DOI: https://doi.org/10.1093/qje/qjad017.

Cuadrado E., Rich–Ruiz M., Gutiérrez–Domingo T., Luque B., Castillo–Mayén R., Villaécija J., Farhane–Medina N. Regulatory emotional self-efficacy and anxiety in times of pandemic: a gender perspective. Health Psychology and Behavioral Medicine. 2023. Vol. 11, Iss.1. DOI: https://doi.org/10. 1080/21642850.2022.2158831.

Davies S., Broekema H., Nordling M. Furnham A. Do Women Want to Lead? Gender Differences in Motivation and Values. Psychology. 2017. Vol. 8, No. 1. pp. 27–43. DOI: https://doi:10.4236/psych.2017.81003.

Doménech P., Tur–Porcar A., Mestre–Escrivá V. Emotion Regulation and Self-Efficacy: The Mediating Role of Emotional Stability and Extraversion in Adolescence. Behavioral Sciences. 2024. Vol. 14, Iss. 3. DOI: https://doi.org/10.3390/bs14030206.

Van Esch C., Luse W., Bonner R. The impact of COVID-19 pandemic concerns and gender on mentor seeking behavior and self-efficacy. Equality, Diversity and Inclusion. 2022. Vol. 41, Iss. 1. pp. 80–97. DOI: https://doi.org/10.1108/EDI-09-2020-0279.

Fatma H. Moderation Analysis: Gender on the Relationship Between Self-Efficacy and Personality Traits as a Predictor of Personal Identity. International Journal of Social Science Research and Review, 2024. Vol. 7, No. 3. pp. 28–38. DOI: https://doi.org/ 10.47814/ijssrr.v7i3.1994.

Ferrari F. Skills mismatch and change confidence: the impact of training on change recipients’ self-efficacy. European Journal of Training and Development. 2023. Vol. 47, Iss. 10. pp. 69–90. DOI: https:// doi.org/10.1108/EJTD-06-2021-0072.

Gino F., Brooks A. Explaining Gender Differences at the Top. Harvard Business Review. 2015. Available at: https://hbr.org/2015/09/explaining-gender-differences-at-the-top.

Gonaga S. Effect of Positive Affirmations on the Academic Self-Efficacy, Self — Esteem, and Personal Wellbeing of High School Students. International Journal of Indian Psychology. 2023. Vol. 11, Iss. 3. pp. 2276–2290.

Guixian T., Jian W, Zhuo Z., Yuping W. Self-efficacy and work performance: The role of work engagement. Social Behavior and Personality. 2019. Vol. 47, No .12. pp. 1–7. DOI: https://doi.org/10.2224/SBP.8528.

Honicke T., Broadbent J., Fuller-Tyszkiewicz M. The self-efficacy and academic performance reciprocal relationship: the influence of task difficulty and baseline achievement on learner trajectory. Higher Education Research & Development. 2023. Vol. 42, Iss. 8. pp. 1936–1953. DOI: https:// doi.org/10.1080/07294360.2023.2197194.

Hulias I. Gender differences in axiopsychological design of personal life achievements. Psychological Journal. 2022. Vol. 8, No. 1. pp. 32–48. DOI: https://doi: 10.31108/1.2022.8.1.3.

Hunt C., Yoder S., Comment T., Price T., Akram B., Battestilli L., Barnes T., Fisk S. Gender, Self-Assessment, and Persistence in Computing: How gender differences in self-assessed ability reduce women's persistence in computer science. In Proceedings of the 2022 ACM Conference on International Computing Education Research. New York, 2022. 11 p. DOI: https://doi.org/10.1145/3501385.3543963.

Ruppert J. C., Eiroa-Orosa F. J. Positive visual reframing: A randomised controlled trial using drawn visual imagery to defuse the intensity of negative experiences and regulate emotions in healthy adults. Anales de psicología. 2018. Vol. 34, No. 2. pp. 368–377. DOI: http://doi.org/10.6018/ analesps.34.2.286191.

Lande N. M., Ask T. F., Sætren S. S., Lugo R. G., Sütterlin S. The Role of Emotion Regulation for General Self-Efficacy in Adolescents Assessed Through Both Neurophysiological and Self-Reported Measures. Psychology Research and Behavior Management. 2023. Vol. 16. pp. 3373–3383. DOI: https://doi.org/10.2147 /PRBM.S406702.

Lewis T., Jones K. Increasing Principal Candidates’ Self-Efficacy through Virtual Coaching. Journal of Organizational & Educational Leadership. 2019. Vol.4, Iss. 3, Article 4. Available at: https://digitalcom mons.gardner-webb.edu/joel/vol4/iss3/4

Liberatore M. J., Wagner W. P. Gender, Performance, and Self-Efficacy: A Quasi-Experimental Field Study. Journal of Computer Information Systems. 2022. Vol 62. pp. 109–117. DOI: https://doi.org/10.1080/ 08874417.2020.1717397.

Lin S., Hu H., Chiu C. Training Practices of Self-efficacy on Critical Thinking Skills and Literacy: Importance-Performance Matrix Analysis. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 2020. Vol. 16, Iss. 1.

Lyons P., Bandura R. Self-efficacy: core of employee success, Development and Learning in Organizations. 2019. Vol. 33, Iss. 3. pp. 9–12. DOI: https://doi.org/10.1108/DLO-04-2018-0045.

Robinson K., Perez T., White-Levatich A., Linnenbrink-Garcia L. Gender differences and roles of two science self-efficacy beliefs in predicting post-college outcomes. Journal of Experimental Education. 2022. Vol. 90, Iss. 2. pp. 344–363. DOI: https://doi. org/10.1080/00220973.2020.1808944.

Sarsons H., Guo Xu. Confidence Men? Gender and Confidence: Evidence among Top Economists. AEA Papers and Proceedings. 2021. Vol. 111. pp. 65–68. DOI: https://doi.org/10.1257/pandp.20211086.

Schultz J., Thoni C. Overconfidence and Career Choice. PloS one. 2016. Vol. 11, Iss. 1. DOI: https://doi.org/10.1371/journal. pone.0145126. 34. Shah M. C. A comparative and correlational study of self-efficacy, grit, achievement motivation and gender differences on performance. International Journal of Indian Psychology. 2021. Vol. 9, Iss. 1. pp. 542–552. DOI: https://doi.org/10.25215/0901.054.

Shurchkov O., Eckel C. Gender differences in behavioral traits and labor market outcomes. The Oxford Handbook of Women and the Economy. 2018. pp. 481–512.

Sigmundsson H., Haga M., Elnes M., Dybendal B., Hermundsdottir F. Motivational Factors Are Varying across Age Groups and Gender. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022. Vol. 19, Iss. 9. DOI: https://doi.org/ 10.3390/ijerph19095207.

Stewart J., Henderson R., Michaluk L. Using the Social Cognitive Theory Framework to Chart Gender Differences in the Developmental Trajectory of STEM Self-Efficacy in Science and Engineering Students. Journal of Science Education and Technology. 2020. Vol. 29. pp. 758–773. DOI: https://doi.org/10.1007/ s10956-020-09853-5.

Tabernero C., Arenas A., Briones E. Self-efficacy training programs to cope with highly demanding work situations and prevent burnout. Handbook of Managerial Behavior and Occupational Health. 2009. DOI: https://doi.org/10.4337/9781848447219.00030.

Thaler M. Gender differences in motivated reasoning, Journal of Economic Behavior and Organization. 2021. Vol. 191. pp. 501–518. DOI: https://doi.org/10.1016/j. jebo.2021.09.016.

Voica C., Singer F., Stan E. How are motivation and self-efficacy interacting in problem-solving and problem-posing? Educational Studies in Mathematics. 2020. Vol. 105. pp. 487 – 517. DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-020-10005-0.

Walker H., Manning M., Carlson J., Dresner H., Daou M. Practicing visualization while performing a skill enhances self-efficacy, motivation, positive thinking, and decreases anxiety. International Journal of Exercise Science: Conference Proceedings. 2022. Vol. 16, Iss. 1. URL: https://digitalcommons.wku.edu/ijesab/vol16/iss1/92.

Yan Z., Chiu M., Ko P. Effects of self-assessment diaries on academic achieve-ment, self-regulation, and motivation. Assessme-nt in Education: Principles, Policy and Practice. 2020. Vol. 27, Iss. 5. pp 562–583. DOI: https:// doi.org/10.1080/0969594X.2020.1827221.

Yu Z., Deng X. A Meta-Analysis of Gender Differences in e-Learners Self-Efficacy, Satisfaction, Motivation, Attitude, and Performance Across the World. Frontiers in Psychology. 2022. Vol. 13. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.897327.

Wu-jing He Gender differences in creative self-efficacy: Findings of mean and variability analyses. Thinking Skills and Creativity. 2021. Vol. 42. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100955.

Wyatt M. Language Teachers’ Self-Efficacy Beliefs: An Introduction. In Language Teacher Psychology Multilingual Matters. / red by S. Merce, A. Kostoulas. Bristol, 2018. pp. 122–140.

Pravovi zasady formuvannia ta rozvytku hendernoho seredovyshcha v Ukraini [Legal foundations for the formation and development of a gender environment in Ukraine]. Monohrafiia / za zah. red. N. M. Onishchenko, N. M Parkhomenko. Kyiv, 2010. 352 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-09

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ЗМІСТУ