MATHEMATICAL LANGUAGE AT TECHNICAL UNIVERSITY

Автор(и)

  • Oksana Dubinina National Technical University “Kharkov Polytechnic Institute”, Ukraine
  • Tetyana Kornil National Technical University “Kharkov Polytechnic Institute”, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

mathematical language, mathematical speech, mathematical language functions, mathematical culture of engineering students, professional training, technical university.

Анотація

Іn the article is analyzed philosophical and mathematical engineering aspect of intended use of mathematical language in higher technical education at the present stage of its development, based on the characteristics of the mathematical language in didactic space
of technical university. Considered a problem of low skills in mathematical language of the students, and as a consequence – development of mathematical speech. Offered possible areas of improvement of mathematical language mastering by the students during professional training based on deepening application of functions of mathematical language (communication, idea forming, epistemological, integrating, nominative, information-preserving, culture bearing) in the educational process.

Біографії авторів

Oksana Dubinina, National Technical University “Kharkov Polytechnic Institute”

Doctor of pedagogical sciences, Full professor of the Department of computer mathematics and mathematical modeling of the National Technical University
“Kharkov Polytechnic Institute”

Tetyana Kornil, National Technical University “Kharkov Polytechnic Institute”

PhD (Technical science), associate professor of the Department of computer mathematics and mathematical modeling of the National Technical University
“Kharkov Polytechnic Institute”

Посилання

Вавренчук Н. А. Спецкурс “Формирование математической речи младших школьников” в системе профессиональной подготовки учителей начальных классов / Н. А. Вавренчук // Методология, теория и практика естественно-математического и педагогического образования: сб. материалов Междунар. науч.-практ. конф. – Брест: БрГУ, 2007. – С. 20–23.

Васюник І. С. Розвиток комунікативних компетентностей на уроках математики / І. С. Васюник // Математика в школах України. – 2014. – № 3. – С. 4 – 7.

Годованюк Т. Л. Про культуру мови і мовлення вчителя математики / Т. Л. Годованюк, М. О. Ярова // Математика в школі. – 2015. – № 2. – С. 22–31.

Дубініна О. М. Функції математичної культури інженера / О. М. Дубініна // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: зб. наук. праць. – Х.: УІПА, 2014. – № 42 – 43. – С. 26 – 32.

Дубініна О. М. Теоретичні і методичні засади формування математичної культури майбутніх фахівців з програмної інженерії в процесі професійної підготовки: автореф. дис. … д. пед. наук: 13.00.04 / О. М. Дубініна. – Х.:, 2016. – 492 с.

Жуков Н. И. Философские основания математики / Н. И. Жуков. – Минск: Университетское, 1990. – 110 с.

Кант И. Критика чистого разума. Пер. с нем. Н. Лосского / И. Кант. – Минск: Литература, 1998. – 960 с.

Кулешова И. И. Формирование математической культуры студентов технических вузов на основе технологи модульного обучения: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08 / И. И. Кулешова. – Барнаул, 2003. – 160 с.

Маклаков А. Г. Общая психология / А. Г. Маклаков. – СПб: Питер, 2001. – 592 с.

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологи / С. Л. Рубинштейн. – СПб.: Питер, 2000. – 712 с.

Философский словарь логики, психологии, этики, эстетики и истории философии / за ред. Э. Л. Радлова – С. – Петербург: – 1911. – 284 с.

Шармин Д. В. Формирование культуры математической речи учащихся в процессе обучения алгебре и началам анализа: дис. … канд. пед.наук: 13.00.02 / Д. В. Шармин. – Омск, 2005. – 209 с.

Юдин Б. Г. Системные представления в функциональном подходе / Б. Г. Юдин // Системные исследования. – М., 1973. – С. 108–126.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІ