LEADERSHIP AS A SYSTEMIC COMPETENCE OF FUTURE COMPETITIVE EXPERT

Автор(и)

  • Olga Ignatyuk National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute”, Ukraine
  • Natalia Lastovets National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute”, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

academic environment, high education, competitive specialist, criteria of leadership, leadership skills, leadership competence, systemic competence, leadership structure, development techniques, teaching techniques.

Анотація

The article is dedicated to improving the quality of the preparation of future competitive engineers in higher education. The paper presents the author's view of the structure and criteria of leadership competencies. The focus is on the ways to develop leadership competencies in the academic environment and modern methods for assessing leadership skills. The significance of leadership as a systemic competence of the future specialist was introduced on the basis of the theoretical and practical experience in pedagogy, psychology and management. The results of psychological and pedagogical research on leadership competencies development of future professionals in the academic environment of the technical university are discussed in the article.

Біографії авторів

Olga Ignatyuk, National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute”

Doctor of sciences in Pedagogy, Associate Professor, Full Professor of I.A. Zyazyun
Department of Pedagogy and Psychology of Social Systems Management
National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute”

Natalia Lastovets, National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute”

Undergraduate student, Department of Pedagogy and Psychology of Social Systems Management of I.A. Zyazyun, National Technical University
“Kharkiv Polytechnic Institute”

Посилання

Романовський О. Г Про деякі спостереження в ідентифікації зарубіжної та ві-тчизняної психології лідерства / О. Г. Романовський// Когнітивні та емоційно-поведінкові фактори повноцінного функціонування людини: культурно-історичний підхід: матер. 2-ї Міжнар. наук.-практ. конф., 23-24 жовтня 2015 р.,м. Харків/Ін-т пси-хології ім. ГС Костюка НАПН України –Х.:Діса плюс, 2015.–С. 255-256.

Калашникова С. А. Освітня парадигма професіоналізації управління на заса-дах лідерства: монографія / С. А. Калашникова. – К.: Київськ.ун-т ім. Бориса Гринчен-ка,2010. – 380 с.

Ігнатюк О. А. Особливості підготовки сучасних фахівців у системі вищої професійної освіти США / О. А. Ігнатюк // Теорія і практика управління соціальними системами.– 2011. – № 1. – С. 55-64.

Woods D. R. et al. The future of engineering education III. Developing critical skills / D.R. Woods, R.M. Felder, A. Rugarcia, J.E. Stice // Chem. Engr. Education. – 2000. – № 2. – C.108–117.

Romanovskiy O. Modernizing of the content of leadership structure as a perspective to increase conpetitiveness level of a future specialist/ Romanovskiy O., Kvasnuk O., Shapolova V. // Теорія і практика управління соціальними системами. – 2016. – №. 3. – С. 3-16.

. Popova G. Storytelling as an instrumental component of self-presentation in busi-ness communication / Popova G., Sereda N. // Теорія і практика управління соціальними системами. – 2016. – №. 3. – С. 16-22.

Bogdan Zb. B. Psychological features of developing a healthy lifestyle in early youth/ Bogdan Zb. B., Solodovnyk T. O. // Теорія і практика управління соціальними системами. – 2016. – №. 1. – С. 95-102.

. Гура Т. B. Формування організаційних здібностей як необхідного аспекту лідерської позиції майбутніх інженерів/ Т. В. Гура, І. В. Ріпко //Теорія і практика управління соціальними системами. – 2016. – №. 1. – С. 32-41.

. Del Vitto C. Cross-Cultural "soft skills" and the global engineer: Corporate best practices and trainer methodologies /C. Del Vitto //Online Journal for Global Engineering Education. – 2008. –№. 1. – C.1-9

Захарченко В. М. Розроблення освітніх програм. Методичні рекомендації / Авт.: В. М. Захарченко, В. І. Луговий, Ю. М. Рашкевич, Ж. В. Таланова / За ред. В. Г. Кременя. – К. : ДП «НВЦ «Пріоритети», 2014. – 120 с.

Sánchez, A. V. Competence-based learning. A proposal for the assessment of ge-neric competences. (TUNING). / A. V. Sánchez, M. P. Ruiz. University of Deusto. – 2008. – 334 c.

Solansky S. T. The evaluation of two key leadership development program com-ponents: Leadership skills assessment and leadership mentoring / Solansky S. T. // The Lead-ership Quarterly. – 2010. – №. 4. – С. 675-681.

Farr J. V., Brazil D. M. Leadership skills development for engineers / J. V. Farr, D.M. Brazil // Engineering Management Journal. – 2009. – №. 1. – С. 3-8.

Wyrick D. A. Understanding learning styles to be a more effective team leader and engineering manager /D.A. Wyrick //Engineering Management Journal. – 2003.–№. 1.–С. 27-33.

. Чубик П. C. Подготовка элитных специалистов в области техники и техноло-гий [Електронний ресурс] / П. С. Чубик, А. И. Чучалин, М. А. Соловьев // Вопросы об-разования. 2013.– №. 2. - Режим доступу: https://vo.hse.ru/2013--2/97952191.html

Mills J. E. et al. Engineering education—Is problem-based or project-based learn-ing the answer / J.E. Mills, D.F. Treagust //Australasian journal of engineering education. – 2003. – №. 2. – С. 2-16

##submission.downloads##

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ЛІДЕРСТВА, УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ОБ’ЄКТА