ПСИХОЛОГІЧНІ УМОВИ КОЛАБОРАЦІЇ ВІЙСЬКОВОПОЛОНЕНИХ В ЗОНІ ПРОВЕДЕННЯ АНТИТЕРОРИСТИЧНОЇ ОПЕРАЦІЇ

Автор(и)

  • Yurii Shyrobokov Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

військовослужбовець, військовополонені, колаборація, фази військового полону

Анотація

Статтю присвячено проблемі військового полону. Проведене дослідження фаз сучасного військового полону дозволило виявити їх характеристики. І фаза «Вітальних реакцій», яка триває від декількох секунд до 5-15 хвилин та характеризується підпорядкуванням всіх дій збереженню власного життя. ІІ фаза «Шокова» з проявами надмобілізаціі – триває від 3 до 5 годин та характеризується загальним психологічним напруженням, граничною мобілізацією психофізіологічних резервів. ІІІ фаза «Психофізіологічної демобілізації», на думку опитаних її тривалість до трьох діб. В абсолютній більшості випадків вона зв'язується з розумінням масштабів трагедії («стрес усвідомлення»). У ІV «Фазі дозволу» (від 3 до 12 діб) динаміка стану та самопочуття військовополонених багато в чому визначається специфікою впливу екстремальних факторів. V фаза «Фаза відновлення» психофізіологічного стану починається переважно з кінця другого тижня після впливу екстремального фактора. VІ фаза «Конфлікторенності» (через місяць), характеризувалася стійкими порушеннями сну, невмотивованими страхами, жахливими сновидіннями. У статті розглянуті умови колаборації військовополонених у різних фазах полону.

Біографія автора

Yurii Shyrobokov, Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба

кандидат психологічних наук, доцент, кафедра психології та педагогіки, Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба, Харків, Україна

Посилання

Гай М. Полон в АТО: як вояки переходять на бік ворога / Мирослав Гай // Обозреватель UA. [Електронний ресурс]– Режим доступу: https://www.obozrevatel.com/blogs/30465-polon-v-ato-yak-voyaki-perehodyat-na-bik-voroga.htm

Галицкий В. П. Финские военнопленные в лагерях НКВД (1939–1953гг.) / В. П. Галицкий – М.: Издательский дом «Грааль», 1997, кн. 1. – 248 с.

Гарин И. (Русский коллаборационизм во время Второй мировой / Игорь Гарин // Проза.ру. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://argumentua.com/stati/igor-garin-russkii-kollaboratsionizm-vo-vremya-vtoroi-mirovoi.

Доценко Е. Л. Психология манипуляции: феномены, механизмы и защита. / Е. Л. Доценко – М.: Речь, 2003. – 3–е изд. – 304 с.

Калинина К. Экс-охранник Ахмад Шах Масуда: «Пока в Афганистане последний солдат не похоронен, война не закончена» / Кира Калинина // Вонное обозрениие. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://topwar.ru/39801-eks-ohrannik-ahmad-shah-masuda-poka-v-afganistane-posledniy-soldat-ne-pohoronen-voyna-ne-zakonchena.html.

Маков В. О Судьбах пропавших в Афганистане / Валентин Маков // livejournal [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://yarodom.livejournal.com/688455.html.

Носовский Ю. «Старые» мусульмане не рады прозелитам / Юрий Носовский [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.pravda.ru/faith/dialog/29-10-2012/1132627-new_muslims-0/.

Тепляков С. Век Наполеона. Реконструкция эпохи. / С. Тепляков // Барнаул: ИПП «Алтай», 2011. – 431 с.

Указ Президента Российской Федерации от 02.01.2015 г. № 2 / Президент России [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://kremlin.ru/acts/bank/39340.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ЗМІСТУ