DOI: https://doi.org/10.20998/%x

КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ МЕТОДОЛОГІЧНОГО ВИМІРУ У КОНТЕКСТІ ВИХОВАННЯ ЛІДЕРІВ У ЗАКЛАДАХ ВИШОЇ ОСВІТИ

Andrey Cherkashyn

Анотація


Розглянуто концептуальні положення методологічного виміру у контексті виховання лідерів у закладах вищої освіти України. Визначено, що на цей час недостатньо розроблені теоретико-методологічні основи виховання лідерів у закладах вищої освіти України. Вказано, що під «методологією», у контексті виховання лідерів у закладах вищої освіти слід розуміти метод отримання наукового знання та вчення про систему принципів та методик ефективної педагогічної рефлексії, за допомогою яких у процесі теоретичного та емпіричного дослідження перевіряються достовірність і надійність вихідних теоретичних уявлень про формування та розвиток особистості майбутнього фахівця-лідера у закладах вищої освіти України.

Ключові слова


концептуальні положення; наукова дефініція; методологія; виховання; особистість; лідер; фахівець; заклади вищої освіти

Повний текст:

PDF

Посилання


Andruschenko, V. P. & Lutaj, V.S. (2008) Filosofiia osvity. [Philosophy of Education]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy. K.: Yurinko Inter. P.960 – 962. [in Ukrainian]

Bandurka, A. M. & Bocharova, S.P., Zemljanskaja, E.V. (2001) Juridicheskaja psihologija [Legal psychology]: uchebnik. Har'kov: Izd-vo Nac. un-ta vnutr. del. P. 9. [in Russian]

Varij, M. J. (2009) Zahal'na psykholohiia [General Psychology]: pidr. dlia stud. vysch. navch. zakl. 3-tie vyd.. K.: Tsentr uchbovoi literatury. P. 106 – 107. [in Ukrainian]

Varij, M. J. (2009) Zahal'na psykholoh­iia [General Psychology]: pidr. dlia stud. vysch. navch. zakl. 3-tie vyd. K.: Tsentr uchbovoi literatury. P.109. [in Ukrainian]

Volkov, B.S. & Volkova, N.V., Gubanova, A.V. (2006) Metodologija i metody psihologicheskogo issledovanija [Methodology and methods of psychologi­cal research]: uchebnoe posobie dlja vuzov. 5-e izd., ispr. i dop. Nauchn. red. B.S. Volkov. M.: Akademicheskij proekt; Triksta. P. 3.

[in Russian]

Honcharenko, S. U. (2008) Metodoloh­iia. [Methodology]. Entsyklop­ediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy. holovnyj red. V.H. Kremen'. K.: Yurinko Inter. P. 498 – 500. [in Ukrainian]

Zagvjazinskij, V.I. & Atahanov, R.I. (2005) Metodologija i metody psihologo-pedagogicheskogo issledovanij [Method­ology and methods of psychological and pedagogical research]: ucheb. posobie dlja stud. vyssh. ped. ucheb. zavedenij. 2-e izd., ster. M.: Izdatel'skij centr «Akademija».

P. 40. [in Russian]

Ziaziun, I. A. (2008) Filosofiia pedahohichnoi dii [Philosophy of peda­gogical action]: monohrafiia. Cherkasy: Vyd. ChNU im. Bohdana Khmel'nyts'koho. P. 41. [in Ukrainian]

Kalashnikova, S. A. (2011) Teoretyko-metodolohichni zasady profesijnoi pidhot­ovky upravlintsiv-lideriv v umovakh suchasnykh suspil'nykh transformatsij [Theoretical and methodological principles of professional training of leaders-manag­ers in the conditions of modern social transformations]: dys. ... d-ra ped. nauk: 13.00.06. Kyiv. un-t im. Borysa Hrinchenka. Kyiv: b. v., 462 p. [in Ukrainian]

Kostyria, I. V. & Hura, T.V. (2017) Teoretychni osnovy formuvannia liders'koi majbutnikh inzheneriv u vyschykh tekhnichnykh navchal'nykh zakladakh. [Theoretical foundations of the formation of leading future engineers in higher tech­nical educational institutions]. Materialy 11-i mizhnar. nauk.-prakt. konf. mahistrantiv ta aspirantiv, 18-21 kvitnia 2017 r.: u 3 ch. ch. 3. red. Ye. I. Sokol. Kharkiv: NTU «KhPI». P. 225. [in Ukrainian]

Maksymenko, S.D. (1998) Psykholohiia v sotsial'nij ta pedahohichnij praktytsi [Psychology in social and peda­gogical practice: methodology, methods, programs, procedures]: metodolohiia, metody, prohramy, protsedury: navchal'nyj posibnyk dlia vyschoi shkoly. K.: Naukova dumka. P.13. [in Ukrainian]

Nestulia, O. O. & Nestulia, S.I. (2016) Osnovy liderstva. [Fundamentals of Leade­rship]. Naukovi kontseptsii (vid naj­davnishykh chasiv do seredyny KhKh st.): navch. posib. Poltava : PUET, 277 p.

[in Ukrainian]

Obrazcov, P. I. (2004) Metody i meto­dologija psihologo-pedagogicheskogo issledovanija. [Methodology and methods of psychological and pedagogical re­search]. SPb.: Piter. P. 20. [in Russian]

Papucha, M.V. (2008) Metodolohiia psykholohii. [Methodology of psychology]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy. holovnyj red. V.H. Kremen'. K.: Yurinko Inter. P. 500.

[in Ukrainian]

Popkovskaja, P.Ja. (2002) Metodologija nauchnyh issledovanij [Re­search Methodology]: kurs lekcij. Mn.: OOO Informpress. P. 11. [in Russian]

Pro zatverdzhennia Kontseptsii natsional'no-patriotychnoho vykhovannia ditej i molodi, Zakhodiv schodo realizatsii Kontseptsii natsional'no-patriotychnoho vykhovannia ditej i molodi ta metodychn­ykh rekomendatsij schodo natsional'no-patriotychnoho vykhovannia u zahal'noosvitnikh navchal'nykh zaklad­akh: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy 16.06.2015 № 641 [On approval of the Concept of national patri­otic education of children and youth, measures to implement the Concept of na­tional-patriotic education of children and youth and methodological recommenda­tions on national-patriotic education in general educational institutions: order of the ministry of education and science of Ukraine dated June 16, 2015 No. 641]. Ac­cess mode: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0641729-15 [in Ukrainian]

Vojtka, V.I. (1982) Psykholohichnyj slovnyk. [Psychological Dictionary]. Za red. V.I. Vojtka. Kyiv: Vyscha shk., 214 p. [in Ukrainian]

Ripko, I.V. (2015) Doslidzhennia liders'kykh iakostej u studentiv tekhnichn­ykh universytetiv: rezul'taty eksp­erymentu. [Research of leadership qualities in the students of technical uni­versities: the results of the experiment]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyschij i zahal'noosvitnij shkoli, zb. nauk. prats'. Vyp. 40 (93). Zap­orizhzhia: Klasychnyj pryvatnyj universy­tet. P. 481 – 487. [in Ukrainian]

Romanovs'kyj, O. H. & Ponomar'ov, O.S. (2017) Paradoksal'na pryroda khary­zmatychnoho liderstva. [Paradoxical nature of charismatic leadership]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy system­amy. № 3. P. 5 – 16.

[in Ukrainian]

Patryk, I. P. & Brodovs'ka, V.J., Yabl­onko, V.Ya. (2007) Tlumachnyj rosijs'ko-ukrains'kyj slovnyk psykholohich­nykh terminiv [Explanatory Russian-Ukrainian dictionary of psycho­logical terms]: slovnyk. K.: VD «Profesional». P.181.

[in Ukrainian]

Honcharenko, S.U. (1997) Ukrains'kyj pedahohichnyj slovnyk. [Ukrainian Peda­gogical Dictionary]. K., 375 p. [in Ukrain­ian]

Shynkaruk, V.I. (2002) Filosofs'kyj entsyklopedychnyj slovnyk. [Philosophical Encyclopedia Dictionary]. NAN Ukrainy, In-t filosofii imeni H. S. Skovorody. Redkol. V.I. Shynkaruk (holova) ta in. Kyiv: Abrys. P. 301. [in Ukrainian]

Konstantinov, F.V. (1964) Filosofskaja jenciklopedija [Philosophical Encyclope­dia]: v 5t. т. 2. Red. F.V. Konstantinov. M.: «Sovetskaja jenciklopedija». P. 546. [in Russian]

Jakovlev, E. V. & Jakovleva, N.O. (2006) Pedagogicheskaja koncepcija: met­odologicheskie aspekty postroenija. [Peda­gogical concept: methodological aspects of construction]. M.: Gumanit. Centr VLADOS. P.68. [in Russian]

Cherkashyn, A. I. (2010) Kontseptual'ni osnovy orhanizatsii vykhov­noi roboty u vyschykh navchal'nykh zakladakh MVS Ukrainy. Kontseptual'ni osnovy orhanizatsii vykhovnoi roboty u vyschykh navchal'nykh zakladakh MVS Ukrainy. [Conceptual basis for the organi­zation of educational work in higher edu­cational institutions of the Ministry of In­ternal Affairs of Ukraine. Conceptual basis for the organization of educational work in higher educational institutions of the Min­istry of Internal Affairs of Ukraine]. Naukovyj chasopys NPU imeni M.P.Drahomanova. Seriia № 13. Problemy trudovoi ta profesijnoi pidhotovky: Zb. Naukovykh prats'. Vypusk 11. K.: NPU imeni M.P.Drahomanova. P. 168–176.

[in Ukrainian]

Bryman, A. (2007) Effective leadership in higher education: a literature review. Studies in Higher Education Vol. 32, No. 6, December, pp. 693–710.

Harman, K. (2002) Merging divergent campus cultures into coherent educational communities: Challenges for higher educa­tion leaders. Higher Education. Volume 44, Issue 1, pp 91–114.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Андрущенко, В. П. & Лутай, В.С. (2008) Філософія освіти. Енциклопедія освіти. Акад. пед. наук України. К.: Юрінко Інтер. С.960 – 962.

2. Бандурка, А. М. &  Бочарова, С.П., Землянская, Е.В. (2001) Юридическая психология: учебник. Харьков: Изд-во Нац. ун-та внутр. дел. С. 9.

3. Варій, М. Й. (2009) Загальна психоло­гія: підр. для студ. вищ. навч. закл. 3-тє вид.. К.: Центр учбової літератури. С. 106 – 107.

4. Варій, М. Й. (2009) Загальна психоло­гія: підр. для студ. вищ. навч. закл. 3-тє вид. К.: Центр учбової літератури. С.109.

5. Волков, Б.С. & Волкова, Н.В., Губа­нова, А.В. (2006) Методология и методы психологического исследования: учеб­ное пособие для вузов. Научн. ред. Б.С. Волков. 5-е изд., испр. и доп. М.: Ака­демический проект; Трикста. С. 3.

6. Гончаренко, С. У. (2008) Методоло­гія. Енциклопедія освіти. Акад. пед. наук України. головний ред. В.Г. Кре­мень. К.: Юрінко Інтер. С. 498 – 500.

7. Загвязинский, В.И. & Атаханов, Р.И. (2005) Методология и методы психо­лого-педагогического исследований: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. 2-е изд., стер. М.: Издатель­ский центр «Академия». С. 40.

8. Зязюн, І. А. (2008) Філософія педаго­гічної дії: монографія. Черкаси: Вид. ЧНУ ім. Богдана Хмельницького. С.41.

9. Калашнікова, С. А. (2011) Теоретико-методологічні засади професійної підго­товки управлінців-лідерів в умовах су­часних суспільних трансформацій: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.06. Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка. Київ: б. в., 462 с.

10. Костиря, І. В. & Гура, Т.В. (2017) Теоретичні основи формування лідерсь­кої  майбутніх інженерів у вищих техні­чних навчальних закладах. Матеріали 11-ї міжнар. наук.-практ. конф. магіс­трантів та аспірантів, 18-21 квітня 2017 р.: у 3 ч. ч. 3. ред.  Є. І. Сокол. Ха­рків: НТУ «ХПІ». C. 225.

11. Максименко, С.Д. (1998) Психологія в соціальній та педагогічній практиці : методологія, методи, програми, проце­дури: навчальний посібник для вищої школи. К.: Наукова думка. С.13.

12. Нестуля, О. О. & Нестуля, С.І. (2016) Основи лідерства. Наукові концепції (від найдавніших часів до середини ХХ ст.): навч. посіб. Полтава : ПУЕТ, 277 с.

13. Образцов, П. И.  (2004) Методы и методология психолого-педагогиче­ского исследования. СПб.: Питер. С. 20.

14. Папуча, М. В. (2008) Методологія психології. Енциклопедія освіти. Акад. пед. наук України. головний ред. В.Г. Кремень. К.: Юрінко Інтер. С. 500.

15. Попковская, П.Я. (2002) Методоло­гия научных исследований: курс лек­ций. Мн.: ООО Информпресс. С. 11.

16. Про затвердження Концепції націо­нально-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Конце­пції національно-патріотичного вихо­вання дітей і молоді та методичних ре­комендацій щодо національно-патріо­тичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах : наказ Міністерс­тва освіти і науки України 16.06.2015  № 641 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0641729-15

17.  Войтка, В.І. (1982) Психологічний словник. За ред. В.І. Войтка. Київ: Вища шк., 214 c.

18. Ріпко, І.В. (2015) Дослідження лі­дерських якостей у студентів технічних університетів: результати експерименту. Педагогіка формування творчої особи­стості у вищій і загальноосвітній школі, зб. наук. праць. Вип. 40 (93). За­поріжжя: Класичний приватний універ­ситет.

С. 481 – 487.

19. Романовський, О. Г. & Пономарьов, О.С. (2017) Парадоксальна природа ха­ризматичного лідерства. Теорія і прак­тика управління соціальними систе­мами. № 3. С. 5 – 16.

20. Патрик, І. П. & Бродовська, В.Й., Яблонко, В.Я. (2007) Тлумачний росій­сько-український словник психологіч­них термінів: словник. К.: ВД «Профе­сіонал». С.181.

21. Гончаренко, С.У. (1997) Українсь­кий педагогічний словник.
 К., 375с.

22. Шинкарук, В.І. (2002) Філософський енциклопедичний словник. НАН Укра­їни, Ін-т філософії імені Г. С. Сково­роди. Редкол. В.І. Шинкарук (голова) та ін. Київ: Абрис. C. 301.

23. Константинов, Ф.В. (1964) Фило­софская энциклопедия: в 5т. т. 2. Ред. Ф.В. Константинов. М.: «Советская эн­циклопедия». С. 546.

24. Яковлев, Е. В. & Яковлева, Н.О. (2006) Педагогическая концепция: ме­тодологические аспекты построения. М.: Гуманит. Центр ВЛАДОС. С.68.

25. Черкашин, А. І. (2010) Концептуа­льні основи організації виховної роботи у вищих навчальних закладах МВС України. Концептуальні основи органі­зації виховної роботи у вищих навчаль­них закладах МВС України. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія № 13. Проблеми трудової та про­фесійної підготовки: Зб. Наукових праць. Випуск 11. К.: НПУ імені М.П.Драгоманова. С. 168–176.

26. Bryman, A. (2007) Effective leadership in higher education: a literature review. Studies in Higher Education Vol. 32, No. 6, December, pp. 693–710.

27. Harman, K. (2002) Merging divergent campus cultures into coherent educational communities: Challenges for higher edu­cation leaders. Higher Education. Volume 44, Issue 1, pp 91–114.