ФОРМИ І ЗМІСТ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ВЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧО- МАТЕМАТИЧНИХ ПРЕДМЕТІВ РЕСПУБЛІКИ ПОЛЬЩА
DOI:
https://doi.org/10.20998/%25xКлючові слова:
учитель, учитель природничо-математичних предметів, форми підвищення кваліфікації вчителів, зміст підвищення кваліфікації вчителів, післядипломна освітаАнотація
Розкрито особливості підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичних предметів у післядипломній освіті Республіки Польща. Розглянуто форми підвищення кваліфікації польських учителів на різних його рівнях – зовнішнє, внутрішньошкільне, індивідуальне. Проаналізовано зміст інституційних форм підвищення кваліфікації польських фахівців (підвищення кваліфікації за програмою післядипломної освіти, набуття кваліфікації в післядипломній освіті, курси підвищення кваліфікації, кваліфікаційні курси). Запропоновано напрями вдосконалення форм і змісту підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичних предметів у післядипломній освіті України з урахуванням досвіду Польщі.
Посилання
Yankovych, I. I. (2016) Pidhotovka maibutnikh vchyteliv u vyshchykh navchalnykh zakladakh Polshchidovykhovnoi roboty z uchniamy [Preparation of future teachers in Polish higher education institutions for educational work with students [in Ukrainian]
Biologia i geografia. (2019). Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli “Edukacja” – Teachers’ Training Center “Education”. Access mode: //odn-edukacja.pl/kursy-kwalifikacyjne/biologia-i-geografia/
3. Konferencja metodyczna dla nauczycieli biologii w szkołachponad gimnazjalnych [Methodical conference for biology teacher sinupper secondary schools]. (2019). Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego – Łódź Center for Teacher Improvement and Practical Training. Access mode: https://www.wckp.lodz.pl/123_9 [in Polish]
Kosiba, G. (2012). Doskonalenie zawodowe nauczycieli – kategorie, kompetencje, praktyka. [Professional development of teachers – categories, competences, practice]. Forum Oświatoweю Educational Forum.2(47). 123 – 138. [in Polish]
Król, A., & Miszke, T. (2013). Model doskonalenia kadr szkół zawodowych w trzech krajach partnerskich [Model of improving vocational school staff in three partner countries]. Obrazovanie cherez vsjuzhizn’: nepreryvnoe obrazovanie v interesah ustojchivogo razvitija – Education throughout life: continuous education in the interests of sustainable development. (1).
6. Kurs doskonalący dla nauczycieli przyrody, biologii, geografii szkół podstawowych i gimnazjów. [Improvement course for teachers of nature, biology, geography of primary and junior high schools]. Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. Access mode:https://www.wckp.lodz.pl/217_7 [in Polish]
7. Kurs Kwalifikacyjny Pedagogiczny dla Nauczycieli (270 godzin) Gdynia [Teacher Training Qualification Course (270 hours) Gdynia]. (2019). Access mode: https://epedagog.edu.pl/aktualnosci/kurs-kwalifikacyjny-pedagogiczny-dla-nauczycieli-270-godzin-gdynia/ [in Polish]
8. Kursy doskonalące – doskonalenie ponad przedmiotowe (DB) [Training courses - trans-subject development (TSD)]. (2019). Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu – Teacher Training Centerin Poznań. Access mode: https://odnpoznan.pl.sub,pl,oferta.html [in Polish]
9. Nowoczesne metody nauczania matematyki [Modern methods of teaching mathematics] (2019). Szkoła Wyższaim. Bogdana Jańskiego Wydział Zamiejscowy w Krakowie – College of Bogdan Janski Off-Camp Department in Krakow. Access mode: http://www.krakow.janski.edu.pl/oferta/podyplomowe/studia-podyplomowe-doskonala-ce/no-woczesne-metody-nauczania-matematyki
10. Ocena działań podejmowanych w obszarze doskonalenia kompetencji nauczycieli. Raport końcowy [Evaluation of activities undertaken in the area of improving teachers' competences. Final report]. (2013). Gdańsk. 161 p. [in Polish]
Pancer, I., & Bojko, P. (2014). Aktywni pomorzanie 2020. Analiza realizowanych obecnie form współpracy ponadgimnazjalnych szkół zawodowych z pracodawcami [Active Pomeranian 2020. Analysis of currently implemented forms of cooperation between upper secondary vocational schools and employers]. Gdańsk, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, 40 p. [in Polish]
12. Plan doskonalenia zawodowego nauczycieli specjalnego ośrodka szkolno – wychowawczego w nowym dworze gdańskim rok szkolny 2010/2011 [Professional development plan for teachers of a special school and education center in the new court of Gdańsk in school year 2010/2011]. Access mode: http://bip.soswndg.pl/dokumenty/wdn.
pdf. [in Polish]
Poziomek, U. (2012). Przedmioty przyrodnicze w podstawie programowej kształcenia ogólnego [Natural science subjects in the general education curriculum]. Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji. 26 p.
14. Prawo o szkolnictwie wyższym: Ustawa z dnia 27.07.2005 r. [Higher Education Law: Law from 27.07.2005] (2005). Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej – Journal of Laws of the Republic of Poland.164. 1365. [in Polish]
15. Przygotowanie pedagogiczne [Pedagogical preparation]. (2019). Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli “Edukacja” – Teachers' Training Center “Education”. Access mode: https://odn-edukacja.pl/kursy-kwalifi-kacyjne/przygotowanie-pedagogiczne/
16. Studia podyplomowe doskonalące [In-service training]. (2019). Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego Wydział Zamiejscowyw Krakowie – College of Bogdan Janski Off-Camp Department in Krakow. Access mode: http://www.krakow.janski.edu.pl/oferta/podyplomowe/studia-podyplomowe-doskonalace [in Polish]
17. W sprawie standardów kształcenia nauczycieli: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17.01.2012 r. [On teacher education standards: Regulation of the Minister of National Education from 17.01.2012]. (2012). Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. Journal of Laws of the Republic of Poland.131. [in Polish]
18. W sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17.04.2012 r. [On the specific qualifications required of teachers: Regulation of the Minister of National Education from 17.04.2012]. Dziennik Ustaw Rzeczypospolite jPolskiej – Journal of Laws of the Republic ofPoland. 426. [in Polish]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: