ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА КВАЛІМЕТРІЯ В ОЦІНЦІ ЯКОСТІ ОСВІТИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У НАЦІОНАЛЬНОМУ ТЕХНІЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ «ХАРКІВСЬКИЙ ПОЛІТЕХНІЧНИЙ ІНСТИТУТ»

Автор(и)

  • Yevgen Sokol Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна
  • Oleksandr Romanovskiy Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-0602-9395
  • Nina Pidbutska Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-5319-1996
  • Tetiana Hura Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-2323-3440
  • Anastasiia Knysh Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-0211-2535
  • Viktoria Shapolova Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-3330-4700

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

якість освіти, загальні компетентності, кваліметрія, психолого-педагогічні методи

Анотація

Розглянуто проблему моніторингу якості освіти в Національному технічному університеті «Харківський політехнічний інститут» з використанням психолого-педагогічної кваліметрії. Проаналізовано останні дослідження присвячені підходам та прийомам оцінювання якості освіти. На основі узагальнення змісту стандартів спеціальностей Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» було складено перелік найбільш затребуваних для сучасного фахівця загальних компетентностей, до яких було віднесено: здатність до професійної самоорганізації, лідерські здатності, здатність до адаптації та створення нового, комунікативні здатності, здатність до саморозвитку. Розглянуті сучасні педагогічні (експертна оцінка, компетентностні тести) та психологічні (фокус-групи, кейс-стаді, контент аналіз) методи діагностики сформованості загальних компетентностей. Виведено кваліметричну формулу оцінки якості освіти, яка дає можливість підрахунку інтегрованого показника якості освіти в контексті рівня розвитку загальних компетентностей.

Біографії авторів

Yevgen Sokol, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

ректор, доктор технічних наук, професор, член-кореспондент НАН України, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Харків, Україна

Oleksandr Romanovskiy, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедрою, член-кореспондент НАПН України, кафедра педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І.А. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Харків, Україна

Nina Pidbutska, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

доктор психологічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І.А. Зязюна, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»; Харків, Україна

Tetiana Hura, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

кандидат педагогічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І.А. Зязюна, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»; Харків, Україна

Anastasiia Knysh, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І.А. Зязюна, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Харків, Україна

Viktoria Shapolova, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І.А. Зязюна, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»; Харків, Україна

Посилання

Bakhrushyn, V. (2016) Kompetentnosti i rezultaty navchannia u novykh standartakh vyshchoi osvity. [Competencies and learning outcomes in new higher education standards]. Osvitnia polityka: Portal hromadskykh ekspertiv. Access mode: http://education-ua.org/ua/articles/702-kompetentnosti-i-rezultati-navchannya-u-novikh-standartakh-vishchoji-osviti [in Ukrainian]

Boltians'ka, N.I., & Boltians'kyj, O.V. (2018) Provedennia ekspertyzy iakosti znan' v systemi pidhotovky bakalavriv u TDATU [Examination of the quality of knowledge in the system of training bachelors in TSATU]. Udoskonalennia osvitn'o–vykhovnoho protsesu v vyschomu navchal'nomu zakladi, 21, 36–40 [in Ukrainian].

Burlaienko, T.I. (2018) Pedahohichna kvalimetriia v konteksti profesijno–pedahohichnoi pidhotovky osvitians'kykh kadriv [Pedagogical qualimetry in the context of professional and pedagogical training of educational personnel]. N.V. Huzij (Eds.), Teoriia ta metodyka profesijno–pedahohichnoi pidhotovky osvitians'kykh kadriv: akmeolohichni aspekty (pp. 483–516). Kyiv: Vyd–vo NPU im. M.P. Drahomanova [in Ukrainian].

Hordijchuk, S.V. (2017) The activities centre for expertise and monitoring the quality of education as a part of an internal quality assurance system of educational activity in medical institution. Naukovyj visnyk NUBiP Ukrainy. Seriia: Pedahohika, psykholohiia, filosofiia, 259, 58–67 [in Ukrainian]

Hrabovets'kyj, B.Ye. (2010) Metody ekspertnykh otsinok: teoriia, metodolohiia, napriamky vykorystannia [Methods of expert evaluations: theory, methodology, directions of use]. Vinnytsia: VNTU [in Ukrainian]

Hryn'kevych, O.S., & Levyts'ka, O.O. (2017) Instytutsijne seredovysche zabezpechennia iakosti systemy vyschoi osvity: mizhnarodnyj i natsional'nyj aspekty [Institutional environment for quality assurance in higher education: international and national aspects]. Naukovyj visnyk Uzhhorods'koho natsional'noho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, 15(1), 4 – 90 [in Ukrainian].

Davydova, O.V. (2012) Sozdanie testov i testovyh zadanij po uchebnym disciplinam social'no–gumanitarnogo cikla vysshego professional'nogo obrazovanija: kompetentnostnyj podhod: metodika [Creation of tests and test tasks for academic disciplines of the social and humanitarian cycle of higher vocational education: competence approach: methodology]. Moskva [in Russian]

Yel'nykova, H.V. (2011) Tekhnolohiia instrumentariiu kil'kisnoho vymiriuvannia iakosti osvity v navchal'nomu zakladi. [Technology tools for quantitative measurement of educational quality in an educational institution]. Yakist' osvity (upravlins'kyj aspekt), 8–25 [in Ukrainian].

Yeremenko, I., & Sbruieva, A. (2017) Zabezpechennia iakosti pidhotovky doktoriv filosofii v konteksti rozbudovy Yevropejs'koho prostoru vyschoi osvity [Ensuring the quality of PhD training in the context of the development of the European higher education area]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsijni tekhnolohii, 10(74), 86–103 [in Ukrainian]

Kalashnikova, S. (2016). Rozvytok liders'koho potentsialu suchasnoho universytetu: osnovy ta instrumenty [Development of leadership potential of a modern University: basics and tools]. Kyiv: Priorytety [in Ukrainian]

Kartashova, I.I., & Prokhorenkov, V.M. (2013) Testuvannia u systemi monitorynhu iakosti znan' studentiv [Testing in the system of monitoring the quality of students ' knowledge]. Kherson [in Ukrainian]

Kas'ianova, O.M. (2011) Pedahohichna ekspertyza iak mekhanizm upravlinnia stalym rozvytkom rehional'noi systemy osvity. [Pedagogical expertise as a mechanism for managing the sustainable development of the regional education system]. Upravlinnia v osviti: tezy dopovidej V Mizhnarodnoi naukovo–praktychnoi konferentsii, 14–16 kvitnia 2011 (pp.121–122). L'viv [in Ukrainian]

Dmytrenko, H.A., Anufriieva, O.L., Burlaienko, T.I., & Medvid', V.V. (2016). Kvalimetriia v upravlinni: humanistychnyj kontekst [Qualimetry in management: humanistic context]. Kyiv: Ahrarna osvita [in Ukrainian]

Kolodij, I. (2018) Vprovadzhennia systemy vnutrishn'oho zabezpechennia iakosti u zakladi vyschoi osvity [Implementation of internal quality assurance system in higher education institution]. Molod' i rynok, 3(158), 69–74 [in Ukrainian]

Finikova, T.V., & Tereschuka, V.I. (Eds.). (2018) Lokal'ni systemy upravlinnia iakistiu: svitovyj dosvid ta ukrains'ki praktyky pobudovy [The local quality management system: international experience and Ukrainian practice of making]. Kyiv: Takson [in Ukrainian].

Malygin, A.A. (2012) Sovremennaja teorija testov kak teoreticheskaja osnova sovremennyh podhodov k ocenivaniju rezul'tatov obuchenija [Modern test theory as a theoretical basis for modern approaches to the assessment of learning outcomes]. Izvestija vysshih uchebnyh zavedenij. Serija “Gumanitarnye nauki”, 3(4), 324–327. [in Russian]

Rashkevych, Yu.M. (trans.) (2016) Metodychni rekomendatsii dlia rozroblennia profiliv stupenevykh prohram, vkliuchaiuchy prohramni kompetentnosti ta prohramni rezul'taty navchannia [Guidelines for the development of step–by–step program profiles, including program competencies and program learning outcomes]. Kyiv: Polihraf plius [in Ukrainian]

Moroz, V., & Moroz, S. (2017) Zmist definitsii “iakist' vyschoi osvity” v konteksti naukovykh pohliadiv predstavnykiv skhidnoievropejs'kykh naukovykh shkil [The content of the definition “quality of higher education” in the context of scientific views of representatives of Eastern European scientific schools]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy, 2, 59–71 [in Ukrainian]

Pilov, P.I. & Svizhevs'ka, S.A. (2012) Anketuvannia, iak mekhanizm monitorynhu zadovolenosti vnutrishnikh spozhyvachiv osvitn'oho protsesu [Survey as a mechanism for monitoring the satisfaction of internal consumers of the educational process]. V.O. Salov [Eds.], Upravlinnia iakistiu pidhotovky kadriv z vyschoiu osvitoiu cherez udoskonalennia protsedur litsenzuvannia, akredytatsii ta rejtynhuvannia: zbirnyk tez dopovidej naukovo–metodychnoi konferentsii, 15–16 bereznia 2012 (Vol. 2), (pp. 70–76). Dnipropetrovs'k: NHU. Retrieved from http://ir.nmu.org.ua/handle/123456789/3393 [in Ukrainian]

Zakon Ukrainy “Pro vyschu osvitu” vid 1 lyp. 2014 roku № 1556–VII [Law of Ukraine “On higher education” from July 1 2014 № 1556–VII]. (2014, July 1). zakon.rada.gov.ua. Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556–18 [in Ukrainian]

Rashkevych, Yu.M. (2014) Bolons'kyj protses ta nova paradyhma vyschoi osvity [The Bologna process and the new paradigm of higher education]. L'viv: Vyd–vo L'vivs'koi politekhniky [in Ukrainian]

Romanovskyi, O.G. & Kvasnyk, O. V. (2009) Pidgotovka vy`sokokvalifikovanogo inzhenera yak odne z osnovny`x zavdan` vy`shhoyi osvity` (u konteksti Bolons`kogo procesu). [Training of highly qualified engineer as one of the main tasks of higher education (in the context of the Bologna process)]. Teoriya i prakty`ka upravlinnya social`ny`my` sy`stemamy`: filosofiya, psy`xologiya, pedagogika, sociologiya, 4, 3-11 [in Ukrainian]

Romanovskyi, O. H. & Panfilov, Yu. I. (2012) Formuvannia humanitarno-tekhnichnoi elity v osvitnomu prostori Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu "Kharkivskyi politekhnichnyi instytut". [Formation of the humanitarian-technical elite in the educational space of the National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute"]. Suchasni pedahohichni tekhnolohii v osviti : zb. nauk.-metod. pr., Red. O. H. Romanovs'kyj, Yu. I. Panfilov. Kharkiv: NTU «KhPI». 13-23 [in Ukrainian]

Standarty i rekomendatsii schodo zabezpechennia iakosti v Yevropejs'komu prostori vyschoi osvity (ESG) [Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG)] [materialy, ukhvaleni Ministers'koiu konferentsiieiu v Yerevani, 14–15 travnia 2015]. (2015) Access mode: http://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/standards–and–guidelines_for_qa_in_the_ehe-a_2015.pdf [in Ukrainian]

Tytova, N.M. (2017) Elektronnyj zhurnal obliku uspishnosti studentiv iak efektyvnyj instrument monitorynhu iakosti vyschoi osvity [Electronic journal of student progress as an effective tool for monitoring the quality of higher education]. Drobyazko S.I. (Ed.), Innovative processes in education: Collective monograph (pp. 218–229). Lodz: AMEET Sp. z o.o. [in Polish]

Fedorova, N.F. (2017) Pro pedahohichnu ekspertyzu [About pedagogical examination]. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti, 4, 14–22. Access mode: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Otros_2017_4_5 [in Ukrainian]

Bryan, C. & Clegg, K. (2019) Innovative Assessment in Higher Education: A Handbook for Academic Practitioners. 2nd Ed. London: Routledge,. 276 p.

Caspersen, J. Frølich, N. & Muller, J. (2017) Higher education learning outcomes–Ambiguity and change in higher education. European Journal of Education research, development and policy. № 52(1). P. 8–19.

Sánchez, A. V. & Ruiz, M. P. eds. (2008) Competence–based learning: A proposal for the assessment of generic competences Bilbao: University of Deusto, 335 p. Access mode: http://www.tucahea.org/doc/Competence–based%20learn-ing%20Alfa%20Project.pdf

Ingvarson, L. (2017) Quality Assurance in Teacher Education and Outcomes: A Study of 17 Countries. Lawrence Ingvarson, Glenn Rowley. Educational Researcher. Vol. 46, issue 4. P. 177–193. Access mode: https://journals.sagepub.com/stoken/default+domain/10.3102/0013189X17711900/full

Manatos, M., Cláudia, S. & Sarrico, Maria J. Rosa (2017) The integration of quality management in higher education institutions: a systematic literature review. Total Quality Management and Business Excellence. Vol. 28, issue 1–2. P. 159–175.

Pidbutska, N. V., Knysh, A. Ye. & Chala, Yu. M. (2017) Future Engineers’ Psychological Readiness For Common Competencies Development In The Process of Studying “Professional Psychology”. Наука і освіта. №11. 133 – 138.

Sadler, D. R. (2017) Academic achievement standards and quality assurance. Quality in Higher Education. Vol. 23, issue 2. P. 81–99.

Smith, J. A. (2008) Qualitative psychology: A practical guide to research methods. London: SAGE Publications. 312 p.

Van Der Vleuten C., Dominique Sluijsmans & Desirée Joosten–ten Brinke (2016) Competence Assessment as Learner Support in Education. Competence–based Vocational and Professional Education. Bridging the Worlds of Work and Education. Cham: Springer International Publishing. Ch. 28. pp. 607 – 630. Access mode: https://www.ceesvandervleuten.com/application/files/5914/8361/1684/Van_der_Vleuten__Competence_Assessment_as_Learner_Support_in_Education.pdf

https://www.ceesvandervleuten.com/application/files/5914/8361/1684/Van_der_Vleuten_Competence_Assessment_as_Learner_Support_in_Education.pdf (in Switzerland)

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-10-10

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ЗМІСТУ