DOI: https://doi.org/10.20998/%x

СТРУКТУРА ТА СКЛАДОВІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ІСТОРІЇ ПРОФІЛЬНОЇ ШКОЛИ

Dmytro Shutov

Анотація


Професійна компетентність є визначальним критерієм фаховості суб’єкта будь-якої діяльності. Для вчителя історії профільної школи професійна компетентність є як ціллю, так і результатом його/її самостійного розвитку. Ця проблематика в основі свого вирішення повинна містити опору на структурно-критеріальну систему та її визначене теоретичне забезпечення. Визначено структурні компоненти професійної компетентності вчителя історії профільної школи. Запропоновані ключові критерії оцінювання рівня професійної компетентності та рівні їхній сформованості.


Ключові слова


професійна компетентність вчителя історії профільної школи; критерії оцінювання професійної компетентності; рівні сформованості професійної компетентності

Повний текст:

PDF

Посилання


Botkin, J. W., Elmadjra, M. & Malitza, M. (1979) No Limits tj Learning. A Report to the Club of Rome. Oxford etc. P. 25 – 30.

Bajgusheva, I. A. (2014) Pedagogicheskie uslovija formirovanija matematicheskoj kompetencii budushhih jekonomistov. [Pedagogical conditions for the for­mation of mathematical competence of future economists]. Pedagogicheskie nauki i psihologich­eskie nauki: sb. statej. № 1. Astrahan': Astrahanskij gosudarstvennyj universitet. Р. 11 – 18. [in Russain]

Bizjaeva, A. A. (2004) Psihologija dumajushhego uchitelja: pedagogicheskaja refleksija. [The psychology of a thinking teacher: pedagogical reflection]. Pskov: PGPI im.S.M.Kirova, 216 р. [in Russain]

Hladysh, T. (2012) Formuvannia motyviv i motyvatsii navchal'no-piznaval'noi diial'nosti iak psykholoho-pedahohichna problema. [Formation of motives and motivation of educa­tional and cognitive activity as a psychological and pedagogical problem]. Problemy pidhotovky such­asnoho vchytelia. № 6. Р. 150–155. [in Ukrainian]

Horban', S. I. (2017) Formuvannia profe­sijnoi kompetentnosti majbutnikh khudozhnykiv sakral'noho zhyvopysu z vykorystanniam innovatsijnykh tekhnolohij [Formation of professional competence of future artists of sacral painting using innovative technologies]: dys. kand. ped. nauk: 13.00.04. Kremenchuk, 320 р. [in Ukrainian]

Gucu, E. G. (2013) Kognitivnyj komponent v strukture professional'noj kompetencii prepodavatelja vysshej shkoly. [The cognitive component in the structure of professional compe­tence of a teacher of higher education]. Sovremen­nye problemy nauki i obrazovanija. №. 1. Р. 450 – 450. [in Russain]

Divnogorceva, S. Ju. (2004) Vvedenie v pedagogicheskuju dejatel'nost'. Teorija i metodika vospitanija. [Introduction to teaching. Theory and methods of education]. Teoreticheskaja pedagogika. Moskva: PSTGU [in Russain]

Zinchuk, N. A. (2009) Teoretychne obgruntuvannia kryteriiv i pokaznykiv sformovanosti analitychnoi kompetentnosti majbutnikh menedzheriv. [Theoretical substantia­tion of criteria and indicators of formation of ana­lytical competence of future managers]. Pedahohi­chnyj dyskurs. № 5. Р. 97-99. [in Ukrainian]

Ivanchenko, Ye. A. (2015) Sutnist' ta str­uktura poniattia matematychna kompetentnist' majbutn'oho ekonomista. [The essence and struc­ture of the concept is the mathematical competence of the future economist]. The Unity of Science: International Scientific Periodical Journal. T. 1. №. 1 – 1. Р. 95 – 100. [in Ukrainian]

Kodzhaspirova, G. M. & Kodzhaspiro­v, A. Ju. (2000) Pedagogicheskij slovar': Dlja stud. vyssh. i sred. ped. ucheb. zavedenij. [Pedagogical Dictionary: for students of higher and secondary ped. educational institutions]. M.: I; M.: Izdatel'skij centr “Akademija”, 176 р.

[in Russain]

Lalak, N. V. (2009) Metodyka formuvannia profesijnoi kompetentnosti majbutn'oho vchytelia v protsesi navchannia istorii [Methods of formation of professional competence of the future teacher in the process of history teaching]: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk: spets. 13.00.02 “teoriia i metod­yka navchannia (istoriia ta suspil'stvoznavchi dystsypliny)”. Kyiv, 19 p. [in Ukrainian]

Mazurok , M. (2013) Kryterii ta pokaznyky rozvytku profesijnoi kompetentnosti pedahohiv u protsesi pidvyschennia ikh kvalifikatsii. [Criteria and indicators of teachers' professional competence development in the pro­cess of their professional development]. Nova ped­ahohichna dumka. № 2. P. 57 – 60. [in Ukrainian]

Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukr­ainy vid 01.06.2013 r. № 665 “Pro zatverdzhennia kvalifikatsijnykh kharakterystyk profesij (posad) pedahohichnykh ta naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv navchal'nykh zakladiv” (2013). [Order of the Ministry of Educa­tion and Science of Ukraine No. 665 of 01.06.2013 “On approval of qualification characteristics of professions (posts) of pedagogical and scientific-pedagogical employees of educational institu­tions”]. Zarobitna plata. Access mode: htt­p://www.zarplata.co.ua/?p=4739. [in Ukrainian]

Novikov, A. M. (2013) Pedagogika: slovar' sistemy osnovnyh ponjatij. [Pedagogy: a dictionary of a system of basic concepts]. Moskva: Izdatel'skij centr IJeT, 268 р. [in Russain]

Ovcharuk, O. V. (2003) Kompetentnosti iak kliuch do onovlennia zmistu osvity. Stratehiia reformuvannia osvity v Ukraini: rekomendatsii z osvitn'oi polityky. [Competence as the key to updating the content of education. Edu­cation Reform Strategy in Ukraine: Policy Rec­ommendations]. Pid zah. red. V. Andruschenka. Kyiv: K.I.S. 13–41 Р. [in Ukrainian]

Prokopchuk, V. (2017) Metodychna kompetentnist' vchytelia istorii ta pravoznavstva iak skladova profesijnoi kompetentnosti. [Methodical competence of history and law teachers as a com­ponent of professional competence]. Pedahohich­nyj chasopys Volyni. № 2. Р. 95 – 102. [in Ukrainian]

Simonenko, V. D. & Retivyh, M. V. (2003) Obshhaja i professional'naja pedagogika: Uchebnoe posobie dlja studentov, obuchajushhihsja po special'nosti “Professional'noe obuchenie”. [General and pro­fessional pedagogy: A manual for students enrolled in the specialty "Vocational training"]. Brjansk: Brjanskij gosudarstvennyj universitet, 174 р. [in Russain]

Slastenin, V. A. (2014) Pedagogika: uc­hebnik dlja stud. uchrezhdenij vyssh. obrazovanija. [Pedagogy: a textbook for students. institutions of higher education]. (12). Moskva: Izdatel'skij centr “Akademija”, 608 р. [in Russain]

Slastenin, V. A. (2005) Refleksivnaja kul'tura i professionalizm uchitelja. [Reflective culture and teacher professionalism]. Pedagogicheskoe obrazovanie i nauka. № 3. Р. 37 – 42. [in Russain]

Slovnyk inshomovnykh sliv (2000). [Dic­tionary of foreign words]. Uklad.: S. M. Moro­zov, L. M. Shkaraputa. K.: Naukova dumka, 680 р. [in Ukrainian]

Slovnyk ukrains'koi movy (1977). [Dictionary of the Ukrainian language]. Akademichnyj tlumachnyj slovnyk (1970—1980) Access mode: http://www.sum.in.ua/s/rozvytok. [in Ukrainian]

Terminolohichnyj slovnyk z osnov pidhotovky naukovykh ta naukovo-pedahohichnykh kadriv pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity (2014). [Terminological dictionary on the basics of training scientific and scientific-pedagogical staff of postgraduate pedagogical education]. Avt. kol.: Ye. R. Chernyshova, N. V. Huzij, V. P. Liakhots'kyj [ta in.]. Za nauk. red. Ye. R. Chernyshovoi; Derzh. vysch. navch. zaklad “Un-t menedzh. osvity”. K.: DVNZ “Universytet menedzhmentu osvity”, 230 р. [in Ukrainian]

Tjut'kova, I. A. (2016) Pedagogicheskij tezaurus. [Pedagogical Thesaurus]. Moskva: ANO VO “Institut nepreryvnogo obrazovanija”, 160 р. [in Russain]

Harlamov, I. F. (1999) Pedagogika. [Pedagogy]. M: Gardariki, 520 р. [in Russain]


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Botkin, J. W., Elmadjra, M. & Malitza, M. (1979) No Limits tj Learning. A Report to the Club of Rome. Oxford etc. P. 25 – 30.

2. Байгушева, И. А. (2014) Педагогичес­кие условия формирования математической компетенции будущих экономистов. Педагоги­ческие науки и психологические науки: сб. ста­тей. №1. Астрахань: Астраханский государст­венный университет. С. 11 – 18.

3. Бизяева, А. А. (2004) Психология ду­мающего учителя: педагогическая рефлексия. Псков: ПГПИ им.С.М.Кирова, 216 с.

4. Гладиш, Т. (2012) Формування мотивів і мотивації навчально-пізнавальної діяльності як психолого-педагогічна проблема. Проблеми підготовки сучасного вчителя. № 6. С. 150 – 155.

5. Горбань, С. І. (2017) Формування професійної компетентності майбутніх художників сакрального живопису з викори­станням інноваційних технологій: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Кременчук, 320 с.

6. Гуцу, Е. Г. (2013) Когнитивный ком­понент в структуре профессиональной компе­тенции преподавателя высшей школы. Совре­менные проблемы науки и образования. №. 1. С. 450 – 450.

7. Дивногорцева, С. Ю. (2004) Введение в педагогическую деятельность. Теория и мето­дика воспитания. Теоретическая педагогика. Москва: ПСТГУ

8. Зінчук, Н. А. (2009) Теоретичне обґру­нтування критеріїв і показників сформо­ваності аналітичної компетентності майбутніх менеджерів. Педагогічний дискурс. № 5. С. 97-99.

9. Іванченко, Є. А. (2015) Сутність та структура поняття математична компетентність майбутнього економіста. The Unity of Science: International Scientific Periodical Journal.  Т. 1. №. 1 – 1. С. 95 – 100.

10. Коджаспирова, Г. М. & Коджаспи­ров, А. Ю. (2000) Педагогический словарь: для студ. высш. и сред. пед. учеб. заведений. М.: И; М.: Издательский центр “Академия”, 176 с.

11. Лалак, Н. В. (2009) Методика форму­вання професійної компетентності май­бутнього вчителя в процесі навчання історії: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.02 “теорія і методика нав­чання (історія та суспільствознавчі дисципліни)”.  Київ, 19 с.

12. Мазурок , М. (2013) Критерії та пока­зники розвитку професійної компетентно­сті педагогів у процесі підвищення їх кваліфі­кації. Нова педагогічна думка. №2. С. 57 – 60.

13. Наказ Міністерства освіти і науки України від 01.06.2013 р. № 665 “Про затвер­дження кваліфікаційних характеристик профе­сій (посад) педагогічних та науково-педагогіч­них працівників навчальних закладів” (2013). Заробітна плата. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.zarplata.co.ua/?p=4739.

14. Новиков, А. М. (2013) Педагогика: словарь системы основных понятий. Москва: Издательский центр ИЭТ, 268 с.

15. Овчарук, О. В. (2003) Компетентно­сті як ключ до оновлення змісту освіти. Страте­гія реформування освіти в Україні: рекоменда­ції з освітньої політики. Під заг. ред. В. Андру­щенка. Київ: К.І.С. 13–41 С.

16. Прокопчук, В. (2017) Методична компетентність вчителя історії та правознавства як складова професійної компетентності. Педагогічний часопис Волині. № 2. С. 95 – 102.

17. Симоненко, В. Д. & Ретивых, М. В. (2003) Общая и профессиональная педагогика: Учебное пособие для студен­тов, обучающихся по специальности “Профессиональное обуче­ние”. Брянск: Брянский государственный уни­верситет, 174 с.

18. Сластенин, В. А. (2014) Педагогика: учебник для студ. учреждений высш. образова­ния. (12). Москва: Издательский центр “Акаде­мия”, 608 с.

19. Сластенин, В. А. (2005) Рефлексив­ная культура и профессионализм учителя. Пе­дагогическое образование и наука. № 3. С. 37 – 42.

20. Словник іншомовних слів (2000). Ук­лад.: С. М. Морозов, Л. М. Шкарапута. К.: Наукова думка, 680 с.

21. Словник української мови (1977). Академічний тлумачний словник (1970—1980) [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.sum.in.ua/s/rozvytok.

22. Термінологічний словник з основ під­готовки наукових та науково-педагогічних кадрів післядипломної педагогічної освіти (2014). Авт. кол.: Є. Р. Чернишова, Н. В. Гузій, В. П. Ляхоцький [та ін.]. За наук. ред. Є. Р. Чер­нишової; Держ. вищ. навч. заклад “Ун-т ме­недж. освіти”. К.: ДВНЗ “Університет менедж­менту освіти”,  230 с.

23. Тютькова, И. А. (2016) Педагогичес­кий тезаурус. Москва: АНО ВО “Институт не­прерывного образования”, 160 с.

24. Харламов, И. Ф. (1999) Педагогика. М: Гардарики, 520 с.