ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

професійне становлення, професіоналізація, професійний розвиток особистості, майбутні викладачі, заклад вищої освіти

Анотація

У статті досліджено проблематику професійного становлення особистості у закладі вищої освіти, зокрема, розкрито особливості професіоналізації майбутніх викладачів вищої школи у процесі навчання. Було виявлено, що умовою змістовного професійного зростання особистості майбутнього викладача є розвиток деяких професійно необхідних якостей ― відповідальності, спрямованості на діяльність та компетентності. Було визначено, що професійний розвиток особистості тісно пов’язаний із проблемою її ставлення до професії та зростання у професійній діяльності, а професіоналізм особистості виступає як сукупність психофізіологічних, психічних та особистісних змін, які відбуваються у процесі набуття знань задля успішного вирішення складних професійних питань. Було з’ясовано, що процес професійного становлення передбачає розвиток студентів та магістрантів як суб’єктів освітньої та подальшої професійної діяльності, їх здатності до організації власних професійних та особистісно важливих дій.

 

Біографія автора

Oleh Horodnychyi, “Університет імені Альфреда Нобеля”

аспірант, кафедрa педагогіки і психології, ВНЗ “Університет імені Альфреда Нобеля”; Дніпро, Україна

 

 

Посилання

Aleksieieva, T. V. (2014) Profesiine stanovlennia maibutnoho fakhivtsia: vidpovidalnist ta chasova perspektyva [Profes­sional formation of the future specialist: respon­sibility and time perspective]. Fundamentalnyie i prikladnyie issledovaniya v praktikah veduschih nauchnyih shkol. № 4.Access mode: https://issuu.com/fundamentalandappliedresearchesinpr/docs [in Russian]

Varii, M. I. (2016) Kryzy osobystosti v suchasnomu suspilstvi [Crises of the personality in modern society]. Psykholohiia osobystosti: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury. P. 503 – 523. [in Ukrainian]

Gluzman, A. V. (2001) Universitetskoe pedagogicheskoe obrazovanie: osnovnye polozheniya kontseptsii [University pedagogical education: the main points of the conception]. Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity. Seriia “Pedahohika i psykholohiia”. № 3 (1). P. 9 – 14 [in Russian]

Hrynko, V. O. (2019) Vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii dlia formuvannia u maibutnikh uchyteliv umin XXI stolittia [The use of digital technologies for the formation of skills of the 21st century of future teachers]. Molod i rynok. № 5 (172). Access mode: http://mir.dspu.

edu.ua/article/view/171023 [in Ukrainian]

Derkach, A. A. (2016) Professionalnaya subektnost kak psihologo-akmeologicheskiy fenomen [Professional subjec­tivity as a psycho-acmeological phenomenon]. Acmeology. № 1. (57) P.8 – 13 [in Russian]

Endeberia, I. V. & Novik, I. I. (2017) Metodolohichnyi analiz problemy profesiinoho stanovlennia maibutnikh praktychnykh psykholohiv [Methodological analysis of the problem of professional formation of future practical psychologists]. Molodyi vchenyi. № 10.1 (50.1) P. 69 – 72 [in Ukrainian]

Zeer, E. F. & Symanyuk, E. E. (1997) Krizisy professionalnogo stanovleniya lichnosti [Crises of the professional formation of the per­sonality]. Psihologicheskiy zhurnal. № 6. P. 35 – 44 [in Russian]

Zeer, E. F. (2019) Psihologiya professionalnogo obrazovaniya: uchebnik dlya akademicheskogo bakalavriata [Psychology of professional education: a textbook for academic bachelor studies]. Moscow: Izdatelstvo Yurayt [in Russian]

Ziaziun, I. A. (2001) Osoblyvosti profesiinoi pidhotovky pedahoha [Peculiarities of professional training of pedagogue]. Pedahohichna hazeta. № 2. P. 5 [in Ukrainian]

Klimov, E. A. (2010) Psihologiya professionalnogo samoopredeleniya [Psychology of professional self-determination]. Moscow: Academia, 304 p. [in Russian]

Kondakov, I. M. & Suharev, A. V. (1989) Metodologicheskie osnovaniya zarubezhnyih teoriy professionalnogo razvitiya [Methodological background of foreign theories of professional development]. Voprosy psihologii. № 1. P. 158 – 164 [in Russian]

Kondrashova, L. V. (2014) Kontseptualnyie osnovaniya optimizatsii pedagogicheskogo obrazovaniya v usloviyah sovremennogo universiteta [Conceptual bases of optimization of pedagogical education in the conditions of the modern university]. Naukovi zapysky. Seriya: Pedahohichni nauky. № 132. P. 3 – 5. [in Russian]

Kudryavtsev, T. V. (1985) Psihologiya professionalnogo obucheniya i vospitaniya [Psychology of professional training and education]. Moscow: Moskovskiy energeticheskiy institute, 108 p. [in Russian]

Markova, A. K. (1996) Psihologiya professionalizma [Psychology of professional­ism]. Moscow: Znanie, 308 p. [in Russian]

Martyniuk, I.A. & Pekareva, V.V. (2018) Profesiine stanovlennia osobystosti sotsialnoho pedahoha [The professional for­mation of the personality of a social pedagogue]. Humanitarnyj korpus: zbirnyk naukovykh statej z aktual'nykh problem filosofii, kul'turolohii, psykholohii, pedahohiky ta istorii. Vypusk 21. Vinnytsia: TOV “TVORY”. P. 63 – 64. [in Ukrainian]

Mitina, L. M. (2014) Psihologiya lichnostno-professionalnogo razvitiya subektov obrazovaniya [Psychology of personal and pro­fessional development of subjects of education]. Moscow; Saint Petersburg: Nestor-Istoriya, 376 p. [in Russian]

Panova, N.V. (2012) Professionalnoe razvitie lichnosti pedagoga [Professional devel­opment of the teacher’s personality][in Russian]

Pidbutska, N. (2017) Psykholohichni aspekty stanovlennia profesionalizmu maibutnoho fakhivtsia: model ta struktura [Psy­chological aspects of professionalism formation of a future specialist: model and structure]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. № 4. P. 41 – 51 [in Ukrainian]

Povarenkov, Yu. P. (2014) Psihologicheskoe soderzhanie professionalnogo samoopredeleniya lichnosti: sistemogenetiche-skiy podhod [Psychological content of professional self-determination of personality: systemogenetic approach]. Yaroslavskiy pedago-gicheskiy vestnik.№ 2(2).P.211–217.[in Russian]

Profesiina pedahohichna osvita: stan­ovlennia i rozvytok pedahohichnoho znannia (2014) [Professional pedagogical education: formation and development of pedagogical knowledge]. Za red. prof. Dubaseniuk, O. A. Zhytomyr: Vydavnytstvo ZhDU im. I. Franka, 443 p. [in Ukrainian]

Rezvan, O. O. (2014) Metodolohichni pidkhody do formuvannia profesiino-refleksyvnoi pozytsii studentiv tekhnichnoho VNZ [Methodological approaches to the formation of the professionally-reflexive position of students of technical higher education institution]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy: zbirnyk naukovykh prats. № 37. K.; Vinnytsia: TOV firma “Planer”. P. 467 – 472 [in Ukrainian]

Rezvan, O. O. (2016) Teoretyko-metodychni zasady formuvannia profesiino-refleksyvnoi pozytsii maibutnikh fakhivtsiv avtomobilno-dorozhnoi haluzi [Theoretical and methodical bases of the formation of the profes­sionally-reflective position of the future special­ists of motor transport industry]: avtoref. dys. … d-ra ped. nauk:. Kharkiv: [B.v.], 40 p. [in Ukrainian]

Rezvan, O. O. (2014) Formuvannia profesiino-refleksyvnoi pozytsii maibutnikh fakhivtsiv avtomobilno-dorozhnoi haluzi [For­mation of professionally reflexive position of future specialists of the motor transport indus­try]. Kharkiv: Vydavnytsvo “Tochka”, 400 p. [in Ukrainian]

Semichenko, V. A. (1997) Puti povyisheniya effektivnosti izucheniya psihologii [Ways to improve the effectiveness of psychol­ogy learning]. Kyiv: Magistr-S. P. 4 – 5, 112 – 116. [in Russian]

Fitsula, M. M. (2014) Pedahohika vushchoi shkoly [Pedagogy of higher education]. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian]

Chepelieva, N. V. & Poviakel, N. I. (1998) Teoretychne obgruntuvannia modeli osobystosti praktychnoho psykholoha [Theoreti­cal substantiation of the model of practical psy­chologist personality]. Psykholohiia: Zbirnyk naukovykh prats. № 3. P. 35 – 41. [in Ukrainian]

Shcherban, T. & Shcherban, H. (2017) Osoblyvosti formuvannia profesiinoi svidomosti fakhivtsiv [Peculiarities of formation of professional consciousness of specialists]. Humanitarnyi prostir nauky: dosvid ta perspektyvy. № 12. P. 90 – 94 [in Ukrainian]

Yakymchuk, B. A. (2014) Hotovnist maibutnikh praktychnykh psykholohiv do profesiinoi diialnosti v zakladakh osvity [The readiness of future practical psychologists to practical activity in educational institutions]. Naukovyi visnyk khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia “Psykholohichni nauky”. Tom 1. № 2. P. 280 – 284 [in Ukrainian]

Arnet-Clark, I., Smeets-Cowan, R. & Kühnis, J. (2015) Competences in Teacher Educ­ation at Schwyz University of Teacher Education (HHSZ), and the Swiss Education Policy. Pädagogische Hochschule Schwyz. Р. 88 – 100.

Grinyova, V. & Rezvan O. (2016) Modernization of primary school teachers’ training: from knowledge to competence ap­proach. Advanced education: collection of scien­tific papers. Вип. 6. Р. 111 – 114.

Wood, M. & Su, F. (2017) What makes an excellent lecturer? Academics’ per­spectives on the discourse of ‘teaching excel­lence’ in higher education. Teaching in Higher Education. Vol. 22. No. 4. P. 451 – 466.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-20

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ЛІДЕРСТВА, УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ОБ’ЄКТУ