ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНОЇ ЗРІЛОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2018.1.01Ключові слова:
зрілість, особистісно-професійна зрілість, особистість, фахівець, професійна ідентичність, професіогенезАнотація
У статті розглядається проблема дослідження особистісно-професійної зрілості майбутніх фахівців у вищих навчальних закладах України. Визначено, що предметом дослідження особистісно-професійної зрілості є системо утворюючи чинники, її об’єктивні і суб’єктивні критерії, механізми й умови, що впливають на професіогенез становлення особистості фахівця. Вказано, що під особистісно-професійною зрілістю фахівця слід розуміти багатокомпонентне особистісне утворення, до якого слід включити особистісну, професійну, емоційну та інтелектуальну зрілості, які визначають її визначений рівень особистісно-професійної ідентичності.
Посилання
Абульханова К. А., Березина Т. Н. Время личности и время жизни. СПб. Алетейя, 2001. 304 с.
Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни. М.: Мысль, 1991. 298 с.
Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания // Избранные психологические труды : в 2 т. Т. 1. М. : Педагогика, 1980. С. 16–178.
Брантова Ф. С. Представления о психологически зрелой личности в сознании людей разного возрас- та : дис. … канд. психол. наук : 19.00.01. М., 2011. 247 с.
Калитиевская Е. Р., Леонтьев Д. А., Осин Е. Н., Бородкина И. И Смысл, адаптация и самодетерминация у подростков // Вопросы психологии. 2007.№2. С. 68–79.
Євдокімова О. О. Теорія і практика психологічного супроводу навчально-виховного процесу у вищому технічному навчальному закладі : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора психол. наук : 19.00.07. К.: 2011. 44 с.
http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=A=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%80%20%D0%A2$">Комар Т. В. Професійна зрілість особистості: психологічна природа поняття // http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=JUU_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=IJ=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9673149:%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB.%D0%BD.">Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Психологічні науки. 2015. Вип. 3. С. 33–37.
http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRNSoc_Gum/Nvmdu/psykh/2011_6/5.pdf&P21DBN=UJRNSoc_Gum/Nvmdu/psykh/2011_6/5.pdf&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=A=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%80%20%D0%A2$">Комар Т. В. Професійна зрілість особистості у її соціально-психологічному просторі // http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRNSoc_Gum/Nvmdu/psykh/2011_6/5.pdf&P21DBN=UJRNSoc_Gum/Nvmdu/psykh/2011_6/5.pdf&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=JUU_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=IJ=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9669800:%D0%9F%D0%B5%D0%B4.">Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Сер.: Педагогічні та психологічні науки. 2014. № 2. С. 287–299.
Ложкін Г. В.,Волянюк Н. Ю., Солтик О. О. Психологія праці : навч. посібник для студ. вищ. навч. закладів / Хмельницький, 2013. С. 147–153.
Лукасевич О. А. Особливості досягнення особистісної зрілості студентами вищого навчального закладу. // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки. 2009. № 21 (45). С. 117.
http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=A=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9C%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%93$">Меднікова Г. І. Особистісна зрілість: сутність та критерії // http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=JUU_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=IJ=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9669964">Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. 2012. Вип. 43(2). С. 179–186.
Підбуцька Н. В. Психологічні основи професіоналізму інженера : монографія. Х. : «Діса плюс», 2016. 296 с.
Петровский А. В., Ярошевський М. Г. Психология. М. : Политиздат, 1990. С. 126.
Білодіда І. К Словник української мови : в 11 т. / АН УРСР, Ін-т мовознавства ; К.: Наук. думка. Т. 3. 1972. С. 708.
Головин С. Ю. Словарь практического психолога. Минск: Харвест, 1997. С. 178–179.
Райкфорт Ч. Критический словарь психоанализа. СПб : Восточ.- европ. ин-т психоанализа, 1995. С. 47.
Сухобская Г. С. Понятие «зрелость социально-психологического развития человека» в контексте анд- рагогики. Новые знания. 2002. № 4. С. 17–20.
Штепа О. С. Пропріум зрілої особистості // Практична психологія та соціальна робота.2004. №2. С. 26–35.
http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=A=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%A7%D1%83%D0%B9%D0%BA%D0%BE%20%D0%9E$">Чуйко О. В. Особистісна зрілість як умова надання ефективної допомоги клієнту // http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=JUU_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=IJ=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9672840">Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2011. Вип. 12. С. 152–157.
http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=A=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%A7%D1%83%D0%B9%D0%BA%D0%BE%20%D0%9E$">Чуйко О. В. Особистісна і професійна зрілість: співвідношення понять // http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=JUU_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=IJ=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9672840">Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2011. Вип. 13. С. 184–190.
Цина В. І. Сутність, структура, особливості особистісно-професійної зрілості майбутнього вчителя. // Витоки педагогічної майстерності. Серія: Педагогічні науки. 2014. Вип. 14. С. 309.
Цина В. І. Використання стратегії вивчення педагогічної практики у формуванні особистісно професійної зрілості майбутніх педагогів. // Актуальні проблеми державного управління, педагогіки та психології. 2015. Вип. 1. С. 36–37.
Цина В. І. Моделювання процесу формування особистісно професійної зрілості майбутніх педагогів в умовах ВНЗ. Молодьіринок. 2014. № 10. С. 61–66.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: