ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНОЇ ЗРІЛОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Andrey Cherkashyn Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2018.1.01

Ключові слова:

зрілість, особистісно-професійна зрілість, особистість, фахівець, професійна ідентичність, професіогенез

Анотація

У статті розглядається проблема дослідження особистісно-професійної зрілості майбутніх фахівців у вищих навчальних закладах України. Визначено, що предметом дослідження особистісно-професійної зрілості є системо утворюючи чинники, її об’єктивні і суб’єктивні критерії, механізми й умови, що впливають на професіогенез становлення особистості фахівця. Вказано, що під особистісно-професійною зрілістю фахівця слід розуміти багатокомпонентне особистісне утворення, до якого слід включити особистісну, професійну, емоційну та інтелектуальну зрілості, які визначають її визначений рівень особистісно-професійної ідентичності.

Біографія автора

Andrey Cherkashyn, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

кандидат психологічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. А. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Посилання

Абульханова К. А., Березина Т. Н. Время личности и время жизни. СПб. Алетейя, 2001. 304 с.

Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни. М.: Мысль, 1991. 298 с.

Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания // Избранные психологические труды : в 2 т. Т. 1. М. : Педагогика, 1980. С. 16–178.

Брантова Ф. С. Представления о психологически зрелой личности в сознании людей разного возрас- та : дис. … канд. психол. наук : 19.00.01. М., 2011. 247 с.

Калитиевская Е. Р., Леонтьев Д. А., Осин Е. Н., Бородкина И. И Смысл, адаптация и самодетерминация у подростков // Вопросы психологии. 2007.№2. С. 68–79.

Євдокімова О. О. Теорія і практика психологічного супроводу навчально-виховного процесу у вищому технічному навчальному закладі : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора психол. наук : 19.00.07. К.: 2011. 44 с.

http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=A=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%80%20%D0%A2$">Комар Т. В. Професійна зрілість особистості: психологічна природа поняття // http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=JUU_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=IJ=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9673149:%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB.%D0%BD.">Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Психологічні науки. 2015. Вип. 3. С. 33–37.

http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRNSoc_Gum/Nvmdu/psykh/2011_6/5.pdf&P21DBN=UJRNSoc_Gum/Nvmdu/psykh/2011_6/5.pdf&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=A=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%80%20%D0%A2$">Комар Т. В. Професійна зрілість особистості у її соціально-психологічному просторі // http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRNSoc_Gum/Nvmdu/psykh/2011_6/5.pdf&P21DBN=UJRNSoc_Gum/Nvmdu/psykh/2011_6/5.pdf&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=JUU_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=IJ=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9669800:%D0%9F%D0%B5%D0%B4.">Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Сер.: Педагогічні та психологічні науки. 2014. № 2. С. 287–299.

Ложкін Г. В.,Волянюк Н. Ю., Солтик О. О. Психологія праці : навч. посібник для студ. вищ. навч. закладів / Хмельницький, 2013. С. 147–153.

Лукасевич О. А. Особливості досягнення особистісної зрілості студентами вищого навчального закладу. // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки. 2009. № 21 (45). С. 117.

http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=A=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9C%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%93$">Меднікова Г. І. Особистісна зрілість: сутність та критерії // http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=JUU_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=IJ=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9669964">Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. 2012. Вип. 43(2). С. 179–186.

Підбуцька Н. В. Психологічні основи професіоналізму інженера : монографія. Х. : «Діса плюс», 2016. 296 с.

Петровский А. В., Ярошевський М. Г. Психология. М. : Политиздат, 1990. С. 126.

Білодіда І. К Словник української мови : в 11 т. / АН УРСР, Ін-т мовознавства ; К.: Наук. думка. Т. 3. 1972. С. 708.

Головин С. Ю. Словарь практического психолога. Минск: Харвест, 1997. С. 178–179.

Райкфорт Ч. Критический словарь психоанализа. СПб : Восточ.- европ. ин-т психоанализа, 1995. С. 47.

Сухобская Г. С. Понятие «зрелость социально-психологического развития человека» в контексте анд- рагогики. Новые знания. 2002. № 4. С. 17–20.

Штепа О. С. Пропріум зрілої особистості // Практична психологія та соціальна робота.2004. №2. С. 26–35.

http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=A=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%A7%D1%83%D0%B9%D0%BA%D0%BE%20%D0%9E$">Чуйко О. В. Особистісна зрілість як умова надання ефективної допомоги клієнту // http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=JUU_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=IJ=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9672840">Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2011. Вип. 12. С. 152–157.

http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=A=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%A7%D1%83%D0%B9%D0%BA%D0%BE%20%D0%9E$">Чуйко О. В. Особистісна і професійна зрілість: співвідношення понять // http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=JUU_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=IJ=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9672840">Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2011. Вип. 13. С. 184–190.

Цина В. І. Сутність, структура, особливості особистісно-професійної зрілості майбутнього вчителя. // Витоки педагогічної майстерності. Серія: Педагогічні науки. 2014. Вип. 14. С. 309.

Цина В. І. Використання стратегії вивчення педагогічної практики у формуванні особистісно професійної зрілості майбутніх педагогів. // Актуальні проблеми державного управління, педагогіки та психології. 2015. Вип. 1. С. 36–37.

Цина В. І. Моделювання процесу формування особистісно професійної зрілості майбутніх педагогів в умовах ВНЗ. Молодьіринок. 2014. № 10. С. 61–66.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ