МОТИВАЦІЙНО-ЦІЛЬОВІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРОФЕСІЙНОЇ УСПІШНОСТІ ВИКЛАДАЧА ВИЩОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Oleksandr Romanovs'kyj Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0002-0602-9395
  • Galyna Popova Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна
  • Iryna Shtuchenko Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2019.1.01

Ключові слова:

успішність в професійній діяльності викладачів вищої школи, мотиваційно-цільова сфера особистості, ієрархія життєвих цілей, спрямованість мотивації на досягнення, провідні джерела професійної мотивації

Анотація

Зміст наукових підходів щодо характеристик мо­тиваційно-цільової сфери в аспекті успішності в професійній діяльності викладачів вищої школи. Наведено результати дослідження щодо життєвих та професійних цілей, провідних джерел професійної мотивації, спрямованості мотивації на досяг­нення у групах викладачів з різним ступенем успішності. Доведено, що для виклада­чів з високим ступенем успішності в порівнянні з викладачами з середнім ступенем ус­пішності більш важливі: цінність отримання задоволення від професійної діяльності, значущішим є прагнення до визнання суспільством, схильність брати на себе високі зобов'я­зання; більш узгоджена з цим ієрархія життєвих цілей.

 

Біографії авторів

Oleksandr Romanovs'kyj, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедрою, член-кореспондент НАПН України, кафедра педагогіки і психології управління соціальними системами

ім. академіка І.А. Зязюна, Національний технічний університет

“Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Galyna Popova, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

кандидат психологічних наук, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами, Національний технічний університет

«Харківський політехнічний інститут»; Харків, Україна

Iryna Shtuchenko, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами, Національний технічний університет

«Харківський політехнічний інститут»; Харків, Україна

Посилання

Abrosimov, V. N. (2001) Profes­sional'nye kachestva prepodavatelya. [Pro­fessional qualities of the teacher]. Standarty i monitoring v obrazovanii. №6. P.61 – 64. [in Russian]

Belkin, A. S. (1991) Situaciya uspekha. Kak ee sozdat'? [Situation of suc­cess. How to create it?]. M.: Prosvesh­chenie, 176 p. [in Russian]

Bekh, І. D.(2008) Stanovlennya profesіonala v suchasnih socіal'nih umovah. [Becoming a professional in modern social conditions]. Teorіya і prak­tika upravlіnnya socіal'nimi sistemami. №2. H.: NTU «HPІ». P. 109 – 115. [in Ukrainian]

Bokareva, G.A. & Mojseenko, S.S.(2004) Pedagogicheskaya podgotovka prepodavatelej. [ Pedagogical training of teachers]. Vysshee obrazovanie v Rossii. №7. P.154 – 155. [in Russian]

Druzhilov, S. A. (2014) Smysl i cennosti zhizni i deyatel'nosti cheloveka v strukture professionalizma. [The meaning and values of life and human activity in the structure of professionalism]. Mezhdu­narodnyj zhurnal prikladnyh i fundamen­tal'nyh issledovanij. № 9 – 3. P. 149 – 152. [in Russian]

Efremova, O. I. (1999) Psi­hologiya uspeshnogo povedeniya lichnosti. [Psychology of successful personal be­havior]. Social'naya psihologiya lichnosti v voprosah i otvetah. M.: Gardariki. P. 321 – 325. [in Russian]

Zimnyaya, I. A. (1997) Pedagog­icheskaya psihologiya. [Pedagogical psy­chology]. Rostov-na-Donu: Izdatel'stvo «Feniks», 480 p. [in Russian]

Zyazyun, І. A.(2000) Іntelektual'no tvorchij rozvitok osobistostі v umovah neperervnoї osvіti. [Intellectu­ally creative personality development in conditions of continuous education]. Ne­perervna profesіjna osvіta: problemi, posh­uki, perspektivi. K.: Vіpol, 636 p. [in Ukrainian]

Zabelina, E. V. & Yakovleva, YU. V., Ovchinnikov, M. V., Klimova, M. O. (2011) K voprosu o kriteriyah uspeshnosti nauchno-pedagogicheskoj deyatel'nosti. [To the question of the criteria for the suc­cess of scientific and pedagogical activity]. Kompetentnostnyj podhod kak faktor razvitiya innovacionnogo obrazovaniya v sovremennyh usloviyah: materialy Vseros. nauch. konf., 30-31 marta 2011 g. CHelya­binsk: CHelyab. gos. un-t, P. 35 – 37. [in Russian]

Kuz'mina, N. V. & Rean, A.A. (1993) Professionalizm pedagogicheskoj deyatel'nosti. [Professionalism of peda­gogical activity]. SPb.: Foliant, 54 p. [in Russian]

Markova, A. K. & Matis, T. A., Orlov, A. B. (1990) Formirovanie moti­vacii ucheniya. [Formation of learning motivation]. M.: Prosveshchenie, 192 p. [in Russian]

Popova, G.V. & Miloradova, N.EH. (2012) Social'no-psihologicheskoe soprovozhdenie stanovleniya psihologa-trenera v VUZe. [Socio-psychological sup­port of the formation of a psychologist-coach in the university]. Teorіya і praktika upravlіnnya socіal'nimi sistemami. № 4. Harkіv: NTU «HPІ». [in Russian]

Pryazhnikov, N. S. & Pryazhni­kova. E. YU. (2005) Psihologiya truda i chelovecheskogo dostoinstva [Psychology of labor and human dignity]: ucheb. posobie dlya stud. vyssh. ucheb. zavedenij. 3-e izd., ster. M.: Izdatel'skij centr «Akad­emiya», 2005. - 480 p. [in Russian]

Romanovskij, A. G. & Mihajli­chenko, V. E., Gren', L. N. (2012) Peda­gogika uspekha [Success pedagogy]: ucheb. H.: NTU «HPI», 372 p. [in Russian]

Romanovs'kij, O. G. & Grin'ova, V. M., Rezvan, O. O.(2018) Mental'nі karti yak іnnovacіjnij sposіb organіzacії іnformacії v navchal'nomu procesі vishchoї shkoli. [Mental charts as an inno­vative way of organizing information in a higher school educational process]. Іnformacіjnі tekhnologії і zasobi navchannya(Information Technologies and Learning Tools). Tom 64. № 2. P. 185 – 196. [in Ukrainian]

Samoukina, N. V. (1999) Psi­hologiya i pedagogika professional'noj deyatel'nosti. [Psychology and pedagogy of professional activity]. M.: EHkmos, 352 p. [in Russian]

Skok, G. B. (1989) Sovershenstvovanie pedagogicheskogo masterstva prepodavatelej vuzov. [Im­proving the pedagogical skills of university teachers]. M: NIIVSH, 44 p. [in Russian]

Sternberg, R. (2015) Intellekt uspekha. [The intellect of success]. Popurri, 400 p. [in Russian]

Fokin, YU. G. (2000) Psihodiag­nostika vysshej shkoly [Higher education psychodiagnostic]: psihologo-didaktiches­kie osnovy prepodavaniya. M.: Izd-vo MGTU im. N.EH. Baumana, 423 p. [in Russian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-20

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ