ФОРМУВАННЯ ЯКОСТІ ЛІДЕРСТВА МАЙБУТНІХ ОСВІТЕЛІВ ЗАСОБАМИ СТУДЕНТСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ

Автор(и)

  • Roman Gurevich Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна https://orcid.org/0000-0003-1304-3870
  • Liudmyla Brovchak Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна https://orcid.org/0000-0001-8321-9267
  • Iryna Kholkovska Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна https://orcid.org/0000-0002-2498-1902

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2019.1.08

Ключові слова:

лідерство, теорії лідерства, концепція лідерства, лідерські якості, студенти, студентське самоврядування, майбутні вчителі

Анотація

У статті розкривається зміст поняття «лідерство». Проаналізовано сучасні національні та зарубіжні підходи, які визначають лідерство. Порівняно про­цеси лідерства та управління. Запропоновано основні характеристики лідерських яко­стей майбутніх вихователів. Запропоновано компоненти в структурі лідерських якос­тей студентів вищих навчальних закладів: здатність до самоорганізації, здатність до організаційної діяльності, здатність організації міжособистісної співпраці. Визначено критерії зрілості лідерських якостей майбутніх вихователів: пізнавальна, оперативна, особистісна. Акцент робиться на тому, що навчальні заклади мають можливість фо­рмувати лідерські якості за допомогою участі студентів у роботі органів самовряду­вання. Запропоновано короткий опис експериментального підходу студентів, які бу­дуть майбутніми педагогами, лідерськими якостями за допомогою студентського са­моврядування. Розглянуто освітній потенціал «Молодої школи лідерів» (транслітера­ція «Школа молодого лідера») у формуванні лідерських якостей педагогічних студентів університету. Виявлено поетапний характер організації різноманітних форм позашкі­льної виховної діяльності студентів.

Біографії авторів

Roman Gurevich, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

доктор педагогічних наук, професор, академік Національної академії педагогічних наук, завідувач навчально-наукового інституту педагогіки, психології та підготовки фахівців вищої кваліфікації Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського; Вінниця, Україна

Liudmyla Brovchak, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

кандидат педагогічних наук, доцент, проректор з науково-педагогічної роботи та соціальних питань у Вінницькому державному педагогічному університеті ім. Вінниця, Україна

Iryna Kholkovska, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

кандидат педагогічних наук, доцент Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського; Вінниця, Україна

Посилання

Brovchak, L.S. (2016) Formu­vannia orhanizatorskykh zdibnostei mai­butnikh uchyteliv [Future Teachers` Man­agement Skills Formation].Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedah­ohichnoho universytetu imeni Mykh­aila Kotsiubynskoho. Seriia: Pedah­ohika i psykholohiia. Zb. nauk. prats. TOV «Nilan LTD». Vol. 46, pp. 49–53.

Harmash, S. A. & Hashutina, O.E. (2009) Liderski yakosti osobystosti kerivnyka yak zaporuka uspikhu [Leader­ship qualities of the supervisor as the key to success]. Upravlinnia innovatsiinymy proektamy ta obiektamy intelektualnoi vlasnosti. Р. 37-44.

Emelianov,I.N. (1971) Rukovodstvo kolektyvom kak problema sotsyalnoi psykholohyy [Group Manage­ment as the Issue of Social Psychology]. Moscow: Moscow State Universtity, P.126

Ershov. A.A. (1991) Lyder i avtorytet [Leader and Authority].P.102

Zoryna. A.V. (2009) Pedahohyc­heskye uslovyia formyrovanyia lyderskykh kachestv u studentov vuza [Ped­agogical Conditions of Students of Higher Educational Establishments Leadership Formation]. Novhorod. P.25

Krychevskyi, R.L. (2007) Psy­chologia liderstva [Leadeship Psychol­ogy]. Мoscow: Status. P. 542

Leontiev, A. N. (1975) Deiatelnost. Soznanie. Lichnost [Activity. Counciosness. Pesonality]. Moscow: Politizdat. P. 304

Marahovska, N.V. (2009) Peda­hohichni umovy formuvannia liderskyh yakostei maibutnih vchyteliv u procesi navchannia dyszyplin hymanitarnoho zyklu [Peagadogical Conditions of Future Teach­ers Leadership qualities Formation in the Process of Humanities Disciplines Cycle Study]. Kharkiv: H. Skovoroda National Pedagogical University. P. 22

Platonov, K.K. (1986) Struktura i razvitie lichnosti [Structure and Devel­opment of Persnonality]. Moscow: Nauka. P. 254

Stepanov, O.M. (2006) Psyholohichna entsyklopediia [Psycho­logical Encyclopedia]. Kyiv: Akademvyda. P. 424

Rozhkov, M.I. (1990) Teoriia i praktika samoupravleniia v uchenchenskih kollektivah [Theory and Practice of Self-governmantin Educational Groups]. Mos­cow. P.144

Semechkyn, N.I. (2003) Social­naia psiholohiia na rubeze vekov. Istoriia, teoriia, issledovaniia. Chast 2 [Social Psy­chologyat the Turn of the Century.History, Theory, Researches. Part 2]. Vladyvostok: FarEastern University publishing house, P.233

Semchenko, N.O. (2015) Pedahohichni umovy formuvannia lidersk­ykh yakostei maibutnikh uchyteliv u pozaaudytornii diialnosti [Pedagogical conditions of Future Teachers Leadership qualities Formation in Extracurricular Ac­tivities]. Kharkiv, P.215

Umanskyi, L. (1994) Pedahohicheskie usloviia i sredstva stimu­lirovaniia liderstva v detskikh iiunosheskikh obedineniiakh [Pedagogical Conditions and Methods of Leadeship Stimulation of Children`s and Youth Groups]. Kostroma: Kostroma N.A. Ne­krasov State Technical University, P.218

Yahodnikova, V.V. (2005) Formuvannia liderskykh yakostei star­shoklasnykiv v osobystisno oriientovanomu vykhovnomu protsesi zahalnoosvitnoi shkoly [High School Pupils` Leadership qualities Fornationin Person Oriented Edu­cational Process of Compulsory School]. Odesa: South Ukrainian K.D. Ushynskyi State Pedagogical University, P.190

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-20

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ЛІДЕРСТВА, УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ОБ’ЄКТУ