КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ МЕТОДОЛОГІЧНОГО ВИМІРУ У КОНТЕКСТІ ВИХОВАННЯ ЛІДЕРІВ У ЗАКЛАДАХ ВИШОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2019.1.09Ключові слова:
концептуальні положення, наукова дефініція, методологія, виховання, особистість, лідер, фахівець, заклади вищої освітиАнотація
Розглянуто концептуальні положення методологічного виміру у контексті виховання лідерів у закладах вищої освіти України. Визначено, що на цей час недостатньо розроблені теоретико-методологічні основи виховання лідерів у закладах вищої освіти України. Вказано, що під «методологією», у контексті виховання лідерів у закладах вищої освіти слід розуміти метод отримання наукового знання та вчення про систему принципів та методик ефективної педагогічної рефлексії, за допомогою яких у процесі теоретичного та емпіричного дослідження перевіряються достовірність і надійність вихідних теоретичних уявлень про формування та розвиток особистості майбутнього фахівця-лідера у закладах вищої освіти України.Посилання
Andruschenko, V. P. & Lutaj, V.S. (2008) Filosofiia osvity. [Philosophy of Education]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy. K.: Yurinko Inter. P.960 – 962. [in Ukrainian]
Bandurka, A. M. & Bocharova, S.P., Zemljanskaja, E.V. (2001) Juridicheskaja psihologija [Legal psychology]: uchebnik. Har'kov: Izd-vo Nac. un-ta vnutr. del. P. 9. [in Russian]
Varij, M. J. (2009) Zahal'na psykholohiia [General Psychology]: pidr. dlia stud. vysch. navch. zakl. 3-tie vyd.. K.: Tsentr uchbovoi literatury. P. 106 – 107. [in Ukrainian]
Varij, M. J. (2009) Zahal'na psykholohiia [General Psychology]: pidr. dlia stud. vysch. navch. zakl. 3-tie vyd. K.: Tsentr uchbovoi literatury. P.109. [in Ukrainian]
Volkov, B.S. & Volkova, N.V., Gubanova, A.V. (2006) Metodologija i metody psihologicheskogo issledovanija [Methodology and methods of psychological research]: uchebnoe posobie dlja vuzov. 5-e izd., ispr. i dop. Nauchn. red. B.S. Volkov. M.: Akademicheskij proekt; Triksta. P. 3.
[in Russian]
Honcharenko, S. U. (2008) Metodolohiia. [Methodology]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy. holovnyj red. V.H. Kremen'. K.: Yurinko Inter. P. 498 – 500. [in Ukrainian]
Zagvjazinskij, V.I. & Atahanov, R.I. (2005) Metodologija i metody psihologo-pedagogicheskogo issledovanij [Methodology and methods of psychological and pedagogical research]: ucheb. posobie dlja stud. vyssh. ped. ucheb. zavedenij. 2-e izd., ster. M.: Izdatel'skij centr «Akademija».
P. 40. [in Russian]
Ziaziun, I. A. (2008) Filosofiia pedahohichnoi dii [Philosophy of pedagogical action]: monohrafiia. Cherkasy: Vyd. ChNU im. Bohdana Khmel'nyts'koho. P. 41. [in Ukrainian]
Kalashnikova, S. A. (2011) Teoretyko-metodolohichni zasady profesijnoi pidhotovky upravlintsiv-lideriv v umovakh suchasnykh suspil'nykh transformatsij [Theoretical and methodological principles of professional training of leaders-managers in the conditions of modern social transformations]: dys. ... d-ra ped. nauk: 13.00.06. Kyiv. un-t im. Borysa Hrinchenka. Kyiv: b. v., 462 p. [in Ukrainian]
Kostyria, I. V. & Hura, T.V. (2017) Teoretychni osnovy formuvannia liders'koi majbutnikh inzheneriv u vyschykh tekhnichnykh navchal'nykh zakladakh. [Theoretical foundations of the formation of leading future engineers in higher technical educational institutions]. Materialy 11-i mizhnar. nauk.-prakt. konf. mahistrantiv ta aspirantiv, 18-21 kvitnia 2017 r.: u 3 ch. ch. 3. red. Ye. I. Sokol. Kharkiv: NTU «KhPI». P. 225. [in Ukrainian]
Maksymenko, S.D. (1998) Psykholohiia v sotsial'nij ta pedahohichnij praktytsi [Psychology in social and pedagogical practice: methodology, methods, programs, procedures]: metodolohiia, metody, prohramy, protsedury: navchal'nyj posibnyk dlia vyschoi shkoly. K.: Naukova dumka. P.13. [in Ukrainian]
Nestulia, O. O. & Nestulia, S.I. (2016) Osnovy liderstva. [Fundamentals of Leadership]. Naukovi kontseptsii (vid najdavnishykh chasiv do seredyny KhKh st.): navch. posib. Poltava : PUET, 277 p.
[in Ukrainian]
Obrazcov, P. I. (2004) Metody i metodologija psihologo-pedagogicheskogo issledovanija. [Methodology and methods of psychological and pedagogical research]. SPb.: Piter. P. 20. [in Russian]
Papucha, M.V. (2008) Metodolohiia psykholohii. [Methodology of psychology]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy. holovnyj red. V.H. Kremen'. K.: Yurinko Inter. P. 500.
[in Ukrainian]
Popkovskaja, P.Ja. (2002) Metodologija nauchnyh issledovanij [Research Methodology]: kurs lekcij. Mn.: OOO Informpress. P. 11. [in Russian]
Pro zatverdzhennia Kontseptsii natsional'no-patriotychnoho vykhovannia ditej i molodi, Zakhodiv schodo realizatsii Kontseptsii natsional'no-patriotychnoho vykhovannia ditej i molodi ta metodychnykh rekomendatsij schodo natsional'no-patriotychnoho vykhovannia u zahal'noosvitnikh navchal'nykh zakladakh: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy 16.06.2015 № 641 [On approval of the Concept of national patriotic education of children and youth, measures to implement the Concept of national-patriotic education of children and youth and methodological recommendations on national-patriotic education in general educational institutions: order of the ministry of education and science of Ukraine dated June 16, 2015 No. 641]. Access mode: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0641729-15 [in Ukrainian]
Vojtka, V.I. (1982) Psykholohichnyj slovnyk. [Psychological Dictionary]. Za red. V.I. Vojtka. Kyiv: Vyscha shk., 214 p. [in Ukrainian]
Ripko, I.V. (2015) Doslidzhennia liders'kykh iakostej u studentiv tekhnichnykh universytetiv: rezul'taty eksperymentu. [Research of leadership qualities in the students of technical universities: the results of the experiment]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyschij i zahal'noosvitnij shkoli, zb. nauk. prats'. Vyp. 40 (93). Zaporizhzhia: Klasychnyj pryvatnyj universytet. P. 481 – 487. [in Ukrainian]
Romanovs'kyj, O. H. & Ponomar'ov, O.S. (2017) Paradoksal'na pryroda kharyzmatychnoho liderstva. [Paradoxical nature of charismatic leadership]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy. № 3. P. 5 – 16.
[in Ukrainian]
Patryk, I. P. & Brodovs'ka, V.J., Yablonko, V.Ya. (2007) Tlumachnyj rosijs'ko-ukrains'kyj slovnyk psykholohichnykh terminiv [Explanatory Russian-Ukrainian dictionary of psychological terms]: slovnyk. K.: VD «Profesional». P.181.
[in Ukrainian]
Honcharenko, S.U. (1997) Ukrains'kyj pedahohichnyj slovnyk. [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. K., 375 p. [in Ukrainian]
Shynkaruk, V.I. (2002) Filosofs'kyj entsyklopedychnyj slovnyk. [Philosophical Encyclopedia Dictionary]. NAN Ukrainy, In-t filosofii imeni H. S. Skovorody. Redkol. V.I. Shynkaruk (holova) ta in. Kyiv: Abrys. P. 301. [in Ukrainian]
Konstantinov, F.V. (1964) Filosofskaja jenciklopedija [Philosophical Encyclopedia]: v 5t. т. 2. Red. F.V. Konstantinov. M.: «Sovetskaja jenciklopedija». P. 546. [in Russian]
Jakovlev, E. V. & Jakovleva, N.O. (2006) Pedagogicheskaja koncepcija: metodologicheskie aspekty postroenija. [Pedagogical concept: methodological aspects of construction]. M.: Gumanit. Centr VLADOS. P.68. [in Russian]
Cherkashyn, A. I. (2010) Kontseptual'ni osnovy orhanizatsii vykhovnoi roboty u vyschykh navchal'nykh zakladakh MVS Ukrainy. Kontseptual'ni osnovy orhanizatsii vykhovnoi roboty u vyschykh navchal'nykh zakladakh MVS Ukrainy. [Conceptual basis for the organization of educational work in higher educational institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. Conceptual basis for the organization of educational work in higher educational institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine]. Naukovyj chasopys NPU imeni M.P.Drahomanova. Seriia № 13. Problemy trudovoi ta profesijnoi pidhotovky: Zb. Naukovykh prats'. Vypusk 11. K.: NPU imeni M.P.Drahomanova. P. 168–176.
[in Ukrainian]
Bryman, A. (2007) Effective leadership in higher education: a literature review. Studies in Higher Education Vol. 32, No. 6, December, pp. 693–710.
Harman, K. (2002) Merging divergent campus cultures into coherent educational communities: Challenges for higher education leaders. Higher Education. Volume 44, Issue 1, pp 91–114.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: