СТРЕСОСТІЙКІСТЬ ТА КОПІНГ-СТРАТЕГІЇ ПОВЕДІНКИ СТУДЕНТІВ ПІД ЧАС ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Андрій Черкашин Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4929-6706

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2021.1.08

Ключові слова:

стресостійкість, копінг-стратегії, особистість, студенти, Стресостійкість, копінг-стратегії, особистість, студенти, освітній процес, заклади вищої освіти., заклади вищої освіти.

Анотація

У статті розглянуто основні підходи щодо проблеми стресостійкості студентів у закладах вищої освіти України. Визначено, що ряд науковців розглядають стресостійкість як властивість особистості, яка визначає ефективну її діяльність, а інші, як когнітивно обумовлені механізми подолання стресу. Зазначається, що у психологічній науці існують й інші погляди на стресостійкість особистості, але при досліджені стресостійкості студентів у освітньому процесі закладу вищої освіти доцільно використовувати вищевказані підходи. Проведені дослідження дають підстави стверджувати, що більшість студентів мають низький рівень психологічного стресу, нервово-психічної напруги та середній, високий рівні життєстійкості. Основними копінгстратегіями поведінки студентів у ситуаціях стресу є “конфронтаційний копінг”, “уникнення”, “самоконтроль” та “планування рішення проблеми”.

Біографія автора

Андрій Черкашин, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Кандидат психологічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки і психології
управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національний
технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Харків, Україна

Посилання

1. Eysenck, G. Yu. (1999), “Personality structure”, Moscow:YUVENTA, p. 464

2. Bodrov, V.A. (2000), “Information stress: textbook. manual for universities”, Moscow: “PER SE”, p. 352

3. Vodopyanova, N. Ye. (2001), “The “burnout” syndrome in the professions of the “person-person” system”, Practical work on psychology of management and professional activity, ed. G. S. Nikiforova et al. St. Petersburg: Press, p. 282

4. Dubchak, G. M.(2018), “Psychology of formation of professional stress resistance of future specialists of socionomic professions: dis. Dr. Psychol”, Science, Kyiv, p. 387

5. Karamushka, L.M., Kuritsa, D.I. (2013), “Psychological factors of professional stress in civil servants”, Theory and practice of social systems management, no.1, pp. 112–125, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tipuss_2013_1_17.

6. Korolchuk, V. M. (2009), “Psychology of stress resistance of the person”, dis. Dr. of Psychological Sciences 19.00.01 , Inst. of Psychology. G.S. Kostyuk APN Ukr. Kiev. 511 sheets: fig., tab. bibliography: pp. 389–434

7. Lomov, B. F. (1991), “Questions of general, educational and engineering psychology”, Moscow: Pedagogika, p. 296

8. Merlin, V.S. (1990), “Personality structure: character, abilities, self-awareness”, Perm: Perm State ped. Institute, p. 110

9. Allport, G. V. (1998), “Personality in Psychology”, Moscow: Juventa, p. 375

10. Prikhodko, V. N. (2011), “Syndrome of emotional burnout of teachers: monitoring and methods of its prevention”,School management, no. 16–18, pp. 68–94

11. Pushkarev, A.L. Domoratsky V.A.,Gordeeva E. G. (2000), “Post-traumatic stress disorder: diagnosis, psychopharmacotherapy, psychotherapy”, Moscow: Publishing house of the Institute of Psychotherapy, p. 128

12. Nazarov, O.O., Onishchenko,N.V. Sadkovy, V. P., Sadkovy, O. V., Sklen, O. I., Timchenko, O. V. (2008), “Psychological features of basic coping strategies and personal coping resources of employees of fire and rescue units of the Ministry of Emergencies of Ukraine”, monograph, Kharkiv, p.186

13. Selye, G. (2000), “What is stress. Optimal stress level. Mental states”, comp. and total. ed. Kulikova, L. V. St. Petersburg: Peter, pp. 424–430

14. Cherkashin, A. I. (1995), “Formation of the social stiffness of the poorer burial before the stress factors in the increased intensity”, abstract of Ph.D. dis. on the science. step k. psycho. Sciences: 19.00.01, Kharkiv, p. 24

15. Compas, B., Connor-Smith, J., Saltzman, S., Thomsen, A., Wadsworth, S. (2001), “Coping with stress during childhood and adolescence: problems, progress and potential in theory and research”, Psychological Bulletin, vol. 127. № 1. pp. 87–127

16. Connor-Smit, J.K., Flachsbart, C. (2007), “Relations between personality and coping: a meta-analysis”, Journal of Personality and Social Psychology, vol. 93, pp. 1080–1107

17. Lasarus, R. (2006), “Emotions and interpersonal relationships: toward a person-centered conceptualization of emotions and coping”, Journal of Personality, vol. 74, № 1. pp. 9–43

Теорія та практика управління соціальними системами 1'2021

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-10

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ЛІДЕРСТВА, УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ОБ’ЄКТА