СТРЕСОСТІЙКІСТЬ ТА КОПІНГ-СТРАТЕГІЇ ПОВЕДІНКИ СТУДЕНТІВ ПІД ЧАС ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2021.1.08Ключові слова:
стресостійкість, копінг-стратегії, особистість, студенти, Стресостійкість, копінг-стратегії, особистість, студенти, освітній процес, заклади вищої освіти., заклади вищої освіти.Анотація
У статті розглянуто основні підходи щодо проблеми стресостійкості студентів у закладах вищої освіти України. Визначено, що ряд науковців розглядають стресостійкість як властивість особистості, яка визначає ефективну її діяльність, а інші, як когнітивно обумовлені механізми подолання стресу. Зазначається, що у психологічній науці існують й інші погляди на стресостійкість особистості, але при досліджені стресостійкості студентів у освітньому процесі закладу вищої освіти доцільно використовувати вищевказані підходи. Проведені дослідження дають підстави стверджувати, що більшість студентів мають низький рівень психологічного стресу, нервово-психічної напруги та середній, високий рівні життєстійкості. Основними копінг-стратегіями поведінки студентів у ситуаціях стресу є “конфронтаційний копінг”, “уникнення”, “самоконтроль” та “планування рішення проблеми”.
Посилання
1. Eysenck, G. Yu. (1999), “Personality structure”, Moscow:YUVENTA, p. 464
2. Bodrov, V.A. (2000), “Information stress: textbook. manual for universities”, Moscow: “PER SE”, p. 352
3. Vodopyanova, N. Ye. (2001), “The “burnout” syndrome in the professions of the “person-person” system”, Practical work on psychology of management and professional activity, ed. G. S. Nikiforova et al. St. Petersburg: Press, p. 282
4. Dubchak, G. M.(2018), “Psychology of formation of professional stress resistance of future specialists of socionomic professions: dis. Dr. Psychol”, Science, Kyiv, p. 387
5. Karamushka, L.M., Kuritsa, D.I. (2013), “Psychological factors of professional stress in civil servants”, Theory and practice of social systems management, no.1, pp. 112–125, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tipuss_2013_1_17.
6. Korolchuk, V. M. (2009), “Psychology of stress resistance of the person”, dis. Dr. of Psychological Sciences 19.00.01 , Inst. of Psychology. G.S. Kostyuk APN Ukr. Kiev. 511 sheets: fig., tab. bibliography: pp. 389–434
7. Lomov, B. F. (1991), “Questions of general, educational and engineering psychology”, Moscow: Pedagogika, p. 296
8. Merlin, V.S. (1990), “Personality structure: character, abilities, self-awareness”, Perm: Perm State ped. Institute, p. 110
9. Allport, G. V. (1998), “Personality in Psychology”, Moscow: Juventa, p. 375
10. Prikhodko, V. N. (2011), “Syndrome of emotional burnout of teachers: monitoring and methods of its prevention”,School management, no. 16–18, pp. 68–94
11. Pushkarev, A.L. Domoratsky V.A.,Gordeeva E. G. (2000), “Post-traumatic stress disorder: diagnosis, psychopharmacotherapy, psychotherapy”, Moscow: Publishing house of the Institute of Psychotherapy, p. 128
12. Nazarov, O.O., Onishchenko,N.V. Sadkovy, V. P., Sadkovy, O. V., Sklen, O. I., Timchenko, O. V. (2008), “Psychological features of basic coping strategies and personal coping resources of employees of fire and rescue units of the Ministry of Emergencies of Ukraine”, monograph, Kharkiv, p.186
13. Selye, G. (2000), “What is stress. Optimal stress level. Mental states”, comp. and total. ed. Kulikova, L. V. St. Petersburg: Peter, pp. 424–430
14. Cherkashin, A. I. (1995), “Formation of the social stiffness of the poorer burial before the stress factors in the increased intensity”, abstract of Ph.D. dis. on the science. step k. psycho. Sciences: 19.00.01, Kharkiv, p. 24
15. Compas, B., Connor-Smith, J., Saltzman, S., Thomsen, A., Wadsworth, S. (2001), “Coping with stress during childhood and adolescence: problems, progress and potential in theory and research”, Psychological Bulletin, vol. 127. № 1. pp. 87–127
16. Connor-Smit, J.K., Flachsbart, C. (2007), “Relations between personality and coping: a meta-analysis”, Journal of Personality and Social Psychology, vol. 93, pp. 1080–1107
17. Lasarus, R. (2006), “Emotions and interpersonal relationships: toward a person-centered conceptualization of emotions and coping”, Journal of Personality, vol. 74, № 1. pp. 9–43
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Андрій Черкашин
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: