ЗАСОБИ ІКТ В ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНИХ ІНТЕРЕСІВ УЧНІВ ДО ОВОЛОДІННЯ ЛЕКСИЧНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

Автор(и)

  • Ольга Башкір Харківський національній педагогічний університет імені Г. Сковороди; Харків, Україна https://orcid.org/0000-0001-5237-9778
  • Світлана Золотухіна Харківський національній педагогічний університет імені Г. Сковороди; Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-3535-5974

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2021.1.09

Ключові слова:

Іноземна, англійська, навчання, змішане, дистанційне.

Анотація

Розглянуто проблему підготовки учнів закладів загальної середньої освіти до оволодіння іноземною мовою в умовах змішаного навчання. Визначено та доведено ефективність використання інформаційно-комунікаційних технологій змішаного навчання у формуванні пізнавального інтересу школярів до оволодіння іншомовною лексичною компетентністю.

Біографії авторів

Ольга Башкір, Харківський національній педагогічний університет імені Г. Сковороди; Харків, Україна

Доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри освітології та інноваційної
педагогіки, Харківський національний педагогічний університет
імені Г. Сковороди, Харків, Україна

Світлана Золотухіна, Харківський національній педагогічний університет імені Г. Сковороди; Харків, Україна

Доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри освітології та інноваційної
педагогіки, Харківський національний педагогічний
університет імені Г. Сковороди, Харків, Україна

Посилання

1. Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2021–2031, available at: http://www.reform.org.ua/proj_edu_strategy_2021-2031.pdf

2. New Ukrainian school: conceptual principles of the secondary school reform, available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova–ukrainskashkola compressed.pdf

3. Bashkir, O. I., Ilchenko, A. R. (2021), “Cognitive interest as a condition for mastering the lexical competence of the English language”, “Scientific journal of the National Pedagogical University named after Drahomanov, M. Series 5”, “Pedagogical sciences: realities and prospects. Collection of scientific works, Ministry of Education and Science of Ukraine, Nat. ped. Drahomanov M. University”, no. 77, Kyiv: Helvettika Publishing House

4. Bibik, N. M. (1987), “Formation of cognitive interests of young schoolchildren”, Kyiv: Vipol, p. 96

5. Bondarevsky, V. B. (1985),“Education of interest in knowledge and needs for self–education: a book for teachers”, Moscow: Enlightenment, p. 144

6. Buchbinder, V. A. (1986), “Fundamentals of methods of preparation of unambiguous languages”, Kyiv: Higher School, p. 335

7. Lozova, V. I. (2000), “A holistic approach to the formation of cognitive activity of students”, Kharkiv: OVS, p.164

8. Siranchuk, N. M. (2018), “Formation of lexical competence in primary school students in Ukrainian language lessons: dis. Dr. Ped. Science: 13.00.02”, Exactly: p. 428

9. Tereshchuk, V. H.(2013), “Principles of formulation of English lexical competence of students by a non-language specialist in the conditions of virtual educational environment”, “Bulletin of the KNLU, Series Pedagogy and Psychology”, issue 22, pp. 161-171

10. Schukina, H. Y. (1988), “Pedagogical problem formation of cognitive interests of students”, Moscow: Pedagogy, p. 208

11. Chan, V. M. (2011), “Media in teaching and learning foreign languages. Training in the field of teaching second and foreign languages”, Boston: Walter de Gruiter, p. 422

12. Meara Paul The Dimensions of Lexical Competence, available at: https://www.lognostics.co.uk/vlibrary/мeara1996a.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-12

Номер

Розділ

ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ І ЗАСОБИ НАВЧАННЯ В ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ