ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ВИЩОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Олександр Романовський Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0002-0602-9395
  • Олена Романовська Національний фармацевтичний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-4898-2141
  • Тетяна Черкашина Харківський ліцей № 89, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2021.2.01

Ключові слова:

майбутні викладачі вищої школи, психолого-педагогічні умови, емоційний інтелект, тренінг, експеримент.

Анотація

Стаття присвячена розгляду такої актуальної проблеми як формування емоційного інтелекту у майбутніх викладачів вищої школи. У дослідженні було розроблено й обґрунтовано комплекс психолого-педагогічних умов формування емоційного інтелекту майбутніх викладачів вищої школи. Кожна з психолого-педагогічних умов була забезпечена комплексом різноманітних форм, методів і засобів навчання, які дозволили створити емоційно забарвлене освітнє середовище. За допомогою експериментальної перевірки була доведена доцільність їхнього впровадження в реальний освітній процес підготовки майбутніх викладачів вищої школи. Аналіз отриманих результатів показав, що рівень емоційного інтелекту майбутніх викладачів вищої школи підвищився.

Біографії авторів

Олександр Романовський, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, завідувач кафедри педагогіки та психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Олена Романовська, Національний фармацевтичний університет

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки та психології Національного фармацевтичного університету; Харків, Україна

Тетяна Черкашина, Харківський ліцей № 89

психолог, ліцей № 89; Харків, Україна

Посилання

1. Andreev, V. I. (2000), “Pedagogy”, Training course for creative self-development, Ed. VI Andreev, 2nd ed., Kazan: Center for Innovative Technologies, p. 600

2. Andreeva, I. N. (2012), “Alphabet of emotional intelligence”, St. Petersburg: BHV-Petersburg,p. 288

3. Brazhnych, O. G. (2001), “Pedagogical conditions of differentiated learning of secondary school students”, dis. cand. ped. Sciences, Kryvyi Rih, p. 238

4. Nine, A. Ya. (1998), “Innovations in education: a monograph”, Chelyabinsk: IPR MO RF, p. 288

5. Veritova, O. S. (2019), “Development of emotional intelligence of future teachers of higher school in the process of master’s training”, dis. … cand. ped. Sciences: 13.00.04, Theory and methods of professional education, Classic private university, Zaporozhye, p. 235

6. Wojciech, I. V. (2017), “Formation of emotional competence of future psychologists in the process of professional training”, dis. ... cand. ped. sciences: 13.00.04, Theory and a technique of professional education, Khmelnitsky humanitarian and pedagogical academy, Khmelnytsky, p. 337

7. Volkova, N. P. (2007), “Emotional intelligence as an integral property that ensures the competence of the future teacher in the implementation of professional and pedagogical communication”, Pedagogy and psychology of creative personality formation: problems and searches: coll. science. pr./redkol, THOSE. Sushchenko and others, Zaporozhye, issue. 41, p. 388

8. Galitsan, O. A. (2010), “Formation of pedagogical facilitation of future teachers in the process of education in higher education”, dis. … cand. ped. sciences: 13.00.04, Theory and methods of professional education, South Ukrainian State Pedagogical University named after KD Ushinsky, Odessa, p. 278

9. Gapiychuk, I. M. (2003), “Pedagogical conditions of emotional interaction “teacher-student” in the learning process at the classical university”, dis. … cand. ped. science: 13.00.04. Odessa, p. 280

10. Gardner, G. (2007), “The structure of the mind”, the theory of multiple intelligences. Moscow: Williams,. p. 512

11. Derevyanko, S. P. (2009), “Emotional intelligence as a factor of sociopsychological adaptation of the individual to the student environment”, author. dis. ... cand. psychol, Science: 19.00.05, Kyiv, p. 20

12. Zarytska, V. V. (2014), “Emotional intelligence as a component of a person’s readiness for professional activity. Bulletin of G. S. Skovoroda, Kharkiv National Pedagogical University, Psychology, vip. 49, pp. 42–51

13. Lemberg, B. (2013), “Emotional intelligence: how the mind communicates with the senses”, Vector: SPB, p. 192

14. Matiykiv, I. (2013), “Emotional competence as a psychological object of education of the personality of the future specialist of professions such as “person to person””, Pedagogy and psychology of vocational education, no. 2. pp. 144–153

15. Matiykiv, I. M. (2012), “Training of emotional competence”, teaching method. Manual, Kyiv: Pedagogical Thought, p.112

16. Training “Emotional competence”, avaiable at: http://www.uaod.org.ua/data/pdf/TU–1(4)2017–54–58.pdf

17. “Training session with elements of art therapy “Development of emotional intelligence as a basis of psychological comfort in learning””, avaiable at: https://naurok.com.ua/treningove – zanyattya – z – elementami – art – terapi – rozvitok – emociynogo – intelektu – yak – osnova – psihologichnogo – komfort – u– navchanni – 8804.html

18. Shumik, I. V. (2017), “Psychological conditions of formation of conscious choice of a way of life by senior pupils / senior pupils”, Scientific notes of NaUKMA. Pedagogical, psychological sciences and social work, t. 199, pp. 74–78, avaiable at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NaUKMApp_2017_199_14

19. Chemiss, C., Boyatzis, R., Elias, M. (2000), “Developments in emotional intelligence”, San Francisco: Jossey, Bass

20. Cooper, R. К.,Sawaf, А. (1997), “Executive JQ: Emotional intelligence in leadership and organizations”, New York : Grosset, Putnum, р. 376

21. Douglas, A. White, Matthew Kimmons (2019), “Clergy Education and the Development of Emotional Intelligence”, An analysis of united methodist clergy in Kentucky christian education journal, no. 16(2), pp.369–378

22. “Mind, human ability to think, especially to its higher theoretical levels. Level of mental development”, Electronic explanatory dictionary of the Ukrainian language. avaiable at: https://eslovnyk.com/%D1%96%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82

23. Gardner, H. (1993), “Multiple intelligences”, The theory in practice, N.Y:Basic Books, p.528

24. Karpova. I. A., Moshchanskaya, T. V., Moshchanskaya, E. Y. (2020), “Development of interpreters’ emotional and empathic skills”, An interdisciplinary approach, Science for Education Today, vol. 10, no. 2, pp. 37–55 avaiable at: DOI: http://dx.doi.org/10.15293/2658-6762.2002.03

25. Matthews, G., Roberts, R. D. Zeidner, M., (2004), “Emotional intelligence”, Science and myth, Cambridge:MIT Press

26. Mayer, J. D., Salovey, P. (1995), “Emotional intelligence and the construction and regulation of feelings”, Applied and Preventive Psychology, issue.4. pp.197– 208

27. Mayer, J. D., Salovey, P. (1993), “The intelligence of emotional intelligence”, Intelligence. N.Y. pp. 433–442

28. Parker, J. D. A. (2004), “Emotional intelligence and academic success”, Examining the transition from high school to university, Personality and individual Differences, vol. 36, pp. 72–163

29. “The Future of Jobs”, Report 2020, avaiable at: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf

Теорія та практика управління соціальними системами 2'2021

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-15

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ЗМІСТУ