НАПРЯМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ МЕТОДИК ВИКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН МАГІСТРАМ ОСВІТНІХ, ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2021.2.05

Ключові слова:

методика викладання, магістр освітніх, педагогічних наук, викладач, вища освіта, заклад вищої освіти.

Анотація

Розглянуто проблеми професійної підготовки магістрів освітніх, педагогічних наук у закладах вищої освіти; досліджено теоретико-методичні засади удосконалення методик викладання навчальних дисциплін у професійній підготовці магістрів; доведено необхідність їх модернізації за рахунок впровадження інноваційних методів і технологій навчання, діалогічної взаємодії суб’єктів освітнього процесу. Реалізовано методику викладання навчальних дисциплін магістрам освітніх, педагогічних наук в умовах дистанційного навчання.

Біографії авторів

Лідія Кайдалова, Національний фармацевтичний університет

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри освітніх та інформаційних технологій Національного фармацевтичного університету; Харків, Україна

Наталія Науменко, Національний фармацевтичний університет

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри освітніх та інформаційних технологій Національного фармацевтичного університету; Харків, Україна

Посилання

1. Antonova, O. Ye. (2015), “Pedagogical technologies and their classification as a scientific problem”, Modern technologies in education. Ch. 1. Modern learning technologies: research assistant. bibliogr. Show, NAPS of Ukraine, DNPB of Ukraine named after V. O. Sukhomlinsky, Kyiv, Issue 2, pp. 8–15

2. Artykutsa, N. “Innovative methods of teaching discipline in higher legal education”, available at: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/2424/Artikutsa_Inov.pdf;jsessionid=52A31E210A191B6760EC85CFB1103B92?sequence=1

3. Batechko, N. H. (2013), “Modern approaches to the formation of the content of training of future teachers of higher schools in the conditions of master’s degree”, Pedagogical process: theory and practice, № 4,Иpp. 5–20

4. Bulhakova, N. B., Rakhmanov, V. O. (2012), “Methods of teaching in high school”, textbook. posib, Kyiv: NAU, p. 204

5. Dubaseniuk, O. A., Antonova, O. Ye. (2017), “Methods of teaching pedagogical courses: a course of lectures”, added. Zhytomyr: ZhSU, Publishing House I. Franko, vol. 2, p. 327

6. Kajdalova, L. H. (2004), “Methods of conducting classes in higher education: a method”, rivers to off. K.: NUPh Publishing House, p. 60

7. Kozlova, H. M. (2014), “Methods of teaching in high school”, textbook. posib. Odessa: ONEU, p. 200

8. Kravchenko, V. M. (2017), “Theore-tical and methodical bases of modernization of professional training of teachers of higher school in the conditions of a magistracy”, dis. ... dr. ped., Science: 13.00.04., Zaporozhye, p. 613

9. “Methods of teaching in higher school (motivation of educational activity): materials of the methodical seminar”, (2011), “Motivational approach to the organization of the educational process in higher school”, compiled by: N. Ya. Kravchuk, O. E. Koval’, Ternopil: TNEU, p. 81

10. Malykhin, O. V. , Pavlenko I. H., Lavrentyeva, O. O., Matukova H. I. (2011), “Methods of teaching in high school”, textbook. posib., Simferopol: Dajfi, p. 270

11. Myronchuk, N. M. (2018), “Osoblyvosti zmistu pidhotovky mahistriv special’nosti”, 011 “Educational, pedagogical science” (“Pedagogy of higher education”) in Ukraine, Scientific letters of the Michal Baludansky Academic Society,no. 3, issue. 6, pp. 99–103

12. Mykhajlychenko, O. V. (2009), “Methods of teaching social sciences in higher education”, textbook. posib. Sumy: Sumy State Pedagogical University, p. 122

13. Law of Ukraine “On Higher Education of 01.07.2014” (2014), Ministry of Education and Science of Ukraine, Order no.1556-VII, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

14. “Psychology is the method of laying out the faculty disciplines at the higher school” (2018), the working program of the middle module, the vysoi vysoi svit drukh (magister), the special market 075 “Marketincharama”, ONP “Industrial market”i. Igor Sikorsky; way of life. O. V. Vinoslavskaya, Kiev: KPI them. Igor Sikorsky, p. 21, available at: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/26481

15. Romasheva, N. “Gatherings of the problem of the introduction of pedagogical technologies in the initial-vykhovny process”, available at:https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2009/3_2009/16.pdf.pdf

16. “Standard lighting height”, available at: https://mon.gov.ua/ua/osvita/vishaosvita/naukovo-metodichna-radaministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti

17. Strategy for the highest wave in Ukraine for 2021–2031, available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf

18. Baiduc, Rachael, R., Robert A. Linsenmeier, and Nancy Ruggeri (2016),“Men tored Discussions of Teaching: An Introductory Teaching Development Program for Future STEM Faculty”, Innovative Higher Education , №41(3)

19. Uzunboylu, H. & Özcan, D. (2019), “Teaching methods used in special education: A content analysis study”, International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE), №7(2), pp. 99–107

20. Winberg, C. (2018), et al. “Learning to teach STEM disciplines in higher education: a critical review of the literature”, Teaching in Higher Education

Теорія та практика управління соціальними системами 2'2021

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-15

Номер

Розділ

Організаційно-педагогічні умови формування професійної майстерності майбутніх фахівців