ВПРОВАДЖЕННЯ НА ПІДГОТОВЧОМУ ВІДДІЛЕННІ КУРСУ З АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ ІНОЗЕМНИХ ВСТУПНИКІВ ДО НАЦІОНАЛЬНОГО ТЕХНІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ “ХАРКІВСЬКИЙ ПОЛІТЕХНІЧНИЙ ІНСТИТУТ”: ВИКЛИКИ ТА ЗДОБУТКИ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2021.3.05Ключові слова:
вступники-іноземці, курс англійської мови, підготовче відділення, розробка робочої навчальної програми, аналіз потреб.Анотація
В статье рассматривается стратегия создания курса по английскому языку для иностранных студентов подготовительного отделения Национального технического университета “Харьковский политехнический институт” (НТУ “ХПИ”). Проанализированы проблемные вопросы обучения иностранцев в украинских высших учебных заведениях на английском языке. Представлены результаты анализа языковых потребностей иностранцев с недостаточной языковой подготовкой, поступающих в эти вузы, а также оценка преподавателями специальных предметов соответствующих аспектов знаний студентов. Разработана рабочая учебная программа курса и, на основе двухгодичного опыта её внедрения, сделаны выводы об особенностях преподавания английского языка иностранцам в украиноязычной среде.
Посилання
1. All-Ukrainian Forum “Ukraine 30. Image of Ukraine”, available at: https://studyinukraine.gov.ua/en/director-ofstudy-in-ukraine-olena-shapovalova-participated-in-the-all-ukrainian-forum-ukraine-30-image-of-ukraine/
2. Henson, K. T. (2003), “Foundations for learner-centered education”, A knowledge base. Education, vol. 124, no. 1, pp. 5–12, availableat:https://www.itma.vt.edu/courses/currip/lesson9/Henson2003LearnerCenteredEduc.pdf
3. Nehir Sert, H. Sezgi Saraç, Gülin Dağdeviren (2013), “English Preparatory Education from”, Pre-Service Teachers' Perspectives, Procedia, Social and Behavioral Sciences, vol. 70, 2013, pp. 174–180. available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813000542
4. Neelakshi Chandrasena Premawardhena “Defying Learning Traditions: From Teacher-Centred to Student-Centred Foreign Language Education Through Digital Transformation at Sri Lankan Universities”, Proceedings of the 21st International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL2018), vol. 1. The Challenges of the Digital Transformation in Education, pp. 229–238
5. Doughty, C. & Long, M. (2003), “Optimal psycholinguistic environments for distance foreign language learning”, Forum of International Development Studies 23, pp. 35–73, available at: https://scholarspace.manoa.hawaii.edu/bitstream/10125/25214/1/07_03_doughty.pdf
6. Abha, Gupta (2019), “Principles and Practices of Teaching English Language Learners”, International Education Studies, vol. 12, no. 7
7. Bradshaw, Claire (2004), “Student success in a pre-sessional course for postgraduate international students: implications for practice”, Investigations in university teaching and learning, no. 2 (1). pp. 5–11. available at: https://core.ac.uk/download/pdf/36771667.pdf
8. Lynch, Tony (2014), “Developing a pre-sessional English course for international dL students: a case of E-volution” Tony Lynch English Language Teaching Centre (ELTC) University of Edinburgh, available at: https://www.google.com/urlsa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjFutCh4bfyAhWj8bsIHR1DKoQFnoECQQAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.docs.hss.ed.ac.uk%2Fiad%2FAbout_us%2FLynch_INTED_paer_Mar_2014.docx&usg=AOvVaw1adL1N9ePAFcQXfSh7Fm26
9. Marushchenko, O. A. (2018), “English language as a foreign language in the preparatory departments: risks and profits”, Proceedings of the educationalmethodical conference English-language education at KhNMU: current state, problems and prospects, Kharkiv: KhNMU, issue. 9, pp. 91–93
10. Rod Bolito, Richard West (2017), “The internationalisation of Ukrainian universities: the English language dimension”, availableat:
https://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/2017-10-04_ukraine_-_report_h5_en.pdf
11. On approval of the plan of measures aimed at intensifying the study of English by citizens for the period up to 2020. Cabinet Of Ministers of Ukraine, Order of March 10, 2016 № 199-r, Kyiv. available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/248908037
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Ольга Лазарєва, Олена Ковтун
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: