ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ ХІМІЧНОГО ПРОФІЛЮ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: АНАЛІЗ ТЕМАТИЧНОГО СПРЯМУВАННЯ НАУКОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2021.3.06Ключові слова:
професійна компетентність, майбутні інженери х імічного профілю, монографії, дисертаційні дослідження, вітчизняний та зарубіжний досвід.Анотація
Стаття присвячена з’ясуванню тематичного спрямування наукової літератури з формування професійної компетентності майбутніх інженерів хімічного профілю у закладах вищої освіти як вітчизняних дослідників, так і дослідників інших країн (монографії, дисертаційні дослідження); наведено класифікацію напрямів дисертаційних досліджень із формування професійної компетентності майбутніх інженерів хімічного профілю у закладах вищої освіти; доведено необхідність подальших ретельних пошуків науковців із питань формування професійної компетентності майбутніх інженерів хімічного профілю у закладах вищої освіти. Перспективними напрямами формування професійної компетентності майбутніх інженерів хімічного профілю у закладах вищої освіти є використання в освітньому процесі міжнародного досвіду з питань формування професійної компетентності та підготовки майбутніх інженерів хімічного профілю у закладах вищої освіти.
Посилання
1. Bardus, I. O. (2014), “System of professionally oriented teaching of physics of students of engineering-pedagogical specialties of computer profile”, monograph, Berdyansk, FO-P Tkachuk OV, p. 224
2. Butenko, T. O. (2011), “Formation of communicative competence of future engineers in the process of studying psychological and pedagogical disciplines”, author’s ref. dis. … cand. ped. science: 13.00.04, Vinnytsia, p. 22
3. Gren, L. M. (2010), “Pedagogical conditions of formation in students of higher technical educational institutions of orientation on successful professional activity”, author’s ref. dis. … cand. ped. science: 13.00.04, Kharkiv, p. 24
4. Ignatiuk, O. A. (2009), “Formation of readiness of the future engineer for a profession-newselfimprovement”, Theory and practi ce, monograph, H.: NTU“KhPI”,p. 432
5. Ilyashenko, L. K. (2010), “Formation of mathematical competence of the future engineer on oil and gas business”, dis. … cand. ped. science: 13.00.08, Surgut, p. 178
6. Kashkanova, G. G. (2012), “Game forms of teaching general technical disciplines as a means of forming the professional orientation of students”, a monograph, Vinnytsia: VNTU, p. 124
7. Klepko, S. F. (2006), “Philosophy of education in the European context”, Poltava: POIPPO, p. 328
8. Bibik, N. M., Vashchenko, L. S., Lokshina, O. I. and others (2004), “Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian prospects”, Library of educational policy, for order Ovcharuk, O.V.,К.:“К.І.С.”,p. 112
9. Lebedeva, K. O. (2020), “Formation of professional competence of future engineers of radio engineering specialties on the basis of the resource approach”, Kharkiv, p. 378
10. Leiko, S. V. (2015), “Formation of mathematical competence of future civil engineers in the process of professional training”, dis ... cand. ped. sciences: [spec.] 13.00.04, Poltava, p. 264
11. Litvinchuk, A. T. (2018), “Formation of professional and communicative competence of future engineers technologists in the process of humanitarian training”, dis ... cand.ped.sciences [spec.]13.00.04,Rivne,p.283
12. Martynenko, S. A. (2014), “Formation of professional competence of future technicians in the process of studying disciplines of physical and mathematical cycle in aviation college”, author’s ref. dis. … cand. ped. science: 13.00.04, Slovyansk, p. 20
13. Mitryasova, O. P. (2006), “Integrated approach to teaching chemistry to students of agrarian university”, monograph, Mykolaiv: Moscow State Agrarian University, p. 295
14. Minshin, M. M. (2011), “Formation of professionally-applied mathematical competence of future engineers (on an example of preparation of engineers on software maintenance of computer equipment and automated systems)”, author’s ref. dis. … cand. ped. science: 13.00.08, Togliatti, p. 22
15. Wolf, N. P. (2021), “Modeling of competence professional education in the context of European integration”, monograph [electronic edition], col. aut; for general ed. Prof, Dnipro: Alfred Nobel University, p. 356
16. Petruk, V. A. (2006), “Theoretical and methodological principles of formation of professional competence of specialists of technical technical specialties in the process of coverage of fundamental disciplines”, monograph, Vinnytsia: Universum-Vinnytsia, p. 292
17. Pometun, O. I. (2004), “Theory and practice of consistent implementation of the competence approach in the experience of foreign countries”, Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian prospects: Library of educational policy, К.: “К.І.С.”, pp.15–25
18. Romanovsky, A. G. (2005), “Innovative pedagogical technologies as a basis for the development of philosophy of education”, Theory and practice of social systems management, no. 1, pp. 47-55
19. Sozykina, G. S. (2019), “Formation of social responsibility of future engineers of the road industry in the process of professional training”, dis ... cand. ped. sciences: [spec.] 13.00.04(015),Kharkiv,p. 20
20. Strelnikov, V. Yu., Leiko, S. V. (2014), “General-didactic principles of formation of mathematical competence of future civil engineers in the process of professional training”, Sources of pedagogical skill: collec-tion. science. works Poltava. nat. ped. V. G. University Korolenka, Poltava, vip. 14, pp. 260–267
21. Tamozhska, I. V. (2014), “Formation of skills of business communication of future specialists of technical profile in the process of studying social and humanitarian disciplines”, dis ... cand. ped. sciences: [spec.] 13.00.04, Kharkiv, p. 21
22. Turytsia, O. O. (2019), “Formation of professional competence of future technologists of food productions on the basis of the integrated approach in colleges”, dis ... cand. ped. sciences: [spec.] 13.00.04, Ternopil, p. 472
23. Filimonova, I. A. (2020), “Formation of professional competence of future bachelors of food technologies in the process of studying professional disciplines”, [text]: dis. ... doctor of philosophy: 015: protected on 25.08.20, Uman, p. 296
24. Khutorskaya, A. V. (2003), “Key competencies as a component of personalityoriented paradigm of education”, Narodnoe obrazovanie, no. 2, pp. 58–64
25. Tsvirkun, L. O. (2017), “Formation of design competence of future engineers in the process of graphic training”, dis ... cand. ped. sciences (doctor of philosophy): [special] 13.00.04, Kremenchuk, p. 286
26. Sustainable development goals, available at: https://www.ua.undp.org/content/ukraine/uk/home/sustainable-developmentgoals.html
27. Chupakhin, S. A. (2018), “Formation of professional competence of future communication engineers in the process of studying special disciplines”, dis ... cand. ped. sciences: [spec.] 13.00.04 (01 Education / Pedagogy), Kyiv, p. 252
28. Yagupov, V. V. (2007), “Competence approach to training specialists in the system of higher education”, Scientific notes of NaUKMA: Pedagogical, psychological sciences and social work, vol. 71, pp. 3–29
29. Moroz, S. A., Romanovs’kyj, O. G., Moroz, V. M., Dombrowska, S. M., Gren, L. М., Pomaza-Ponomarenko, A. L. (2020), “Distance form of obtaining of higher education: analysis of students’ opinions on quality, advantages and disadvantages”, Information Technologies and Learning Tools, no. 79 (5), pp. 276–295, available at: DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v79i5.3340
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Лариса Грень, Халіда Курбанова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: