КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ІННОВАЦІЙНО-СТРАТЕГІЧНОГО НАПРЯМУ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВІЙСЬКОВИХ ФАХІВЦІВ РІЗНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ СЕКТОРУ БЕЗПЕКИ, ОХОРОНИ, ОБОРОНИ В УМОВАХ ОСВІТНІХ ТРАНСФОРМАЦІЙ

Автор(и)

  • Олександр Романовський Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-0602-9395
  • Ольга Ігнатюк Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-5710-7752
  • Світлана Резнік Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0001-8310-1242
  • Тетяна Солодовник Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-7772-9938

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2021.4.05

Ключові слова:

безпека, військова діяльність, військові фахівці, концептуальні засади, напрям підготовки, оборона, охорона, педагогічна система, якість підготовки

Анотація

статтю присвячено проблемі підвищення якості підготовки майбутніх військових фахівців різних спеціальностей сектору безпеки, охорони, оборони в умовах освітніх трансформацій. Аналіз літературних джерел довів, що процеси євроатлантичної інтеграції охоплюють усе більше сфер життєдіяльності нашої держави і торкаються сфери освіти. У ході дослідження встановлено, що модернізація освітньої діяльності відбувається в контексті європейських вимог, принципів і стандартів держав – членів НАТО. У статті представлено низку чинників, які зумовлюють необхідність вирішення проблеми підвищення якості підготовки військових фахівців різних спеціальностей. Представлений аналіз наукових досліджень, присвячених різним питанням організації військової освіти та підготовки військових кадрів до професійної діяльності. Розкрито положення концепції інноваційно-стратегічного напряму підготовки майбутніх військових фахівців різних спеціальностей сектору безпеки, охорони, оборони.

Біографії авторів

Олександр Романовський, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, завідувач кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Ольга Ігнатюк , Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Світлана Резнік, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Тетяна Солодовник, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Посилання

1. Law of Ukraine “on Higher Education” (document 1556-VII, as amended), Verkhovna Rada of Ukraine, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. Date of application: November, 7, 2021

2. “On the National Strategy for the Development of Education in Ukraine for the period up to 2021” (document 344/2013), Verkhovna Rada of Ukraine, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. Date of application: November, 7, 2021

3. “The concept of education development in Ukraine for the period 2015-2025” (project), available at: http://tnpu.edu.ua/EKTS/proekt_koncepc.pdf. Date of application: November, 7, 2021

4. “On the Sustainable Development Strategy “Ukraine - 2020” “(document 5/2015), Verkhovna Rada of Ukraine, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015 Access date: November 7, 2021

5. “Strategy of sustainable development of Ukraine until 2030” (project), available at: https://www.undp.org/content/dam/ukraine/docs/SDGreports/UNDP_Strategy_v06-optimized.pdf. Date of application: November, 7, 2021

6. Artyushin, G. (2016), “Integration of professional and psychological components in the structure of professional competence of employees of the security and defense sector of Ukraine”, Vocational education: problems and prospects, no. 10. pp. 5–11

7. Bilyavets, S. Ya. (2019), “Methodical system of formation of professional competence of future officers-frontier guards in the process of training of military-special disciplines”, dis. … dr.ped. science:13.00.02, 13.00.04, K., p. 565

8. Boyko, O. V. (2014), “Theoretical and methodological problems of formation of leadership competence of future officers of the Armed Forces of Ukraine”, Monograph, Dnepropetrovsk: IMA-press, p. 544

9. Borovik, L. V. (2019), “Theoretical and methodical bases of formation of psycho-logical pedagogical competence of future officers of frontier guards”, dis. … dr. ped. science : 13.00.04, Khmelnytsky, p. 722

10. Veretilnyk, V. V., Didenko, O. V. (2017), “Substantiation of pedagogical conditions of development of military-special competence of frontier officers in the process of master’s training”, ScienceRise: Pedagogical Education, no. 2(10), pp. 46–50

11. Galimov, A. V. (2005), “Theoretical and methodical bases of preparation of future officers-frontier guards to educational work with personnel”, dis. … dr. ped. Science : 13.00.04, Khmelnytsky, p. 456

12. Didenko, O. V. (2015), “Professional competence of a border guard officer: the essence of the concept”, Educational and scientific support of the activities of law enforcement agencies and military formations of Ukraine: theses VIII All-Ukrainian. scientific practice. conf. (Khmelnytsky, December 10, 2015), Nat. Academy of the State Border Guard Service of Ukraine named after B. Khmelnytsky, Khmelnytsky, pp. 263‒264

13. Kiva, V. Yu., Yagupov, V. V. (2019), “Criteria and indicators for diagnosing the development of information and communication competence of teachers of the military education system. Information technologies and teaching aids, vol. 71, no. 3. pp. 248‒266

14. “The concept of leadership in accordance with the standards of the armies of NATO countries” (2018) (Conception of leadership in accordance with the armies standards of NATO countries): a textbook, Kyiv: NUOU Publishing House, p. 252

15. Litvinovsky, E. Yu. (2003), “Forma-tion in officers of structure of educational work of Armed forces of Ukraine of skills of designing of educational process”, dis. ... cand. ped. science : 13.00.04, Kyiv, p. 208

16. Masliy, O. M. (2020), “Theoretical and methodical bases of professional training of future officers of rocket and artillery armament in higher military educational establishments”, dis. … dr. ped. sciences: 13.00.04, Khmelnytsky Humanitarian Pedagogical Academy, Khmelnytsky, p. 590

17. Nekhaenko, S. I. (2021), “Development of professional competence of officers - organizers of moral and psychological support in the process of operational and tactical training”, dis. … cand. ped. Science : 13.00.04, Kyiv, p. 407

18. Oliynyk, L. V. (2020), “Theoretical and methodical bases of teaching military-special disciplines of masters of military-social management: experimental research”, Military education, Kyiv, no. 2 (42), pp. 204–214

19. Plisko, V. I. (2004), “Theoretical and methodical bases of formation of readiness of employees of law enforcement agencies to activity in the conditions of extreme situations”, author’s ref. dis. ... dr. ped. sciences : 13.00.04 Institute of pedagogy and psychology of professional education of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv, p. 44

20. Rybchuk, O. O. (2018), “Develop-ment of professional competence of teachers of special disciplines of higher educational institutions in the system of postgraduate education”, results of experimental research, Military education, no. 2, pp. 192–203

21. Rudenko, L. A. (2020), “System approach in designing the system of preparation of future border guards for professional interaction”, Pedagogy of creative personality formation in higher and general education schools, vip. 68, t. 2, pp. 161–164

22. Rudenko, M. V. (2003), “Pedagogical assessment of efficiency of administrative activity of officers of bodies of educational work”, dis. … cand. ped. sciences : 13.00.04 Center, Institute of Postgraduate Pedagogical Education of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv, p. 209

23. Svistun, V. I. (2019), “Multicultural competence of the serviceman as a subject of activity for the maintenance of international peace and security”, Problems of education, vip. 92, pp. 154‒158

24. Stasiuk, V. V., Oliynyk, L. V. (2015), “Psychological and pedagogical training of future masters of military and social management: features of the organization”, Bulletin of the National University of Defense of Ukraine, vip. 1(44), pp. 200–206

25. Trakalyuk, O. L. (2017), “Subject-acti-vity approach to the development of professional competence of personnel officials in the system of postgraduate education”, Bulletin of Zhytomyr State University named after Ivan Franko, Pedagogical sciences, vip. 2(88), pp. 271–275

26. Chistovska, I. P. (2006), “Formation of pedagogical competence of future masters of military management”, dis. ... cand. ped. science : 13.00.04, Kyiv, p. 223

27. Shalygina, N. P. (2019), “Develop-ment of communicative competence of officers of multinational staffs in the process of military-professional training for participation in international peacekeeping operations”, dis. cand. ped. science : 13.00.04, Kyiv, p. 376

28. Shemchuk, V. A. (2012), “Pedago-gical conditions of development of administrative thinking of future masters of military management in system of postgraduate education”, dis.…cand. ped. science : 13.00.04 Nat. University of Defense of Ukraine, Kyiv, p. 288

29. Yagupov, V. V. (2019), “Metho-dological bases of the competence approach to professional training of reserve officers”, Problems of education, no. 91, pp. 325‒331

30. Yagupov, V. V. (2019), “Theory and methodology of military pedagogical research”, a textbook, Kyiv: I. Chernyakhovsky NGO, p. 444

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-20

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ