ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ БАКАЛАВРІВ ХІМІКО-ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ США ТА УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Лариса Грень Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0003-4466-6018
  • Халіда Курбанова Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2022.1.04

Ключові слова:

професійна компетентність, майбутні бакалаври хіміко-технологічного профілю, заклад вищої освіти, дослідники Сполучних Штатів Америки, вітчизняні дослідники, дуальна форма здобуття освіти.

Анотація

у статті визначено шляхи формування та становлення хімічної інженерії США; окреслено загальні тенденції розвитку хіміко-технологічної освіти у закладах вищої освіти США та України. З’ясовано, що обидві країни зіткнулися з однаковими труднощами у питанні формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю у закладах вищої освіти: відсутності професійних навичок (комунікативних, творчих, критичного та етичного мислення, навичок командної роботи та лідерства), навичок міждисциплінарного вирішення проблем, навичок самостійного навчання, а також невеликої частки практичної складової університетськго навчання порівняно з теоретичною складовою. Наведено загальні тенденції успішного вирішення питань формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю.

Біографії авторів

Лариса Грень, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

доктор наук з державного управління, професор, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Халіда Курбанова, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

аспірант кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Посилання

1. Asieieva, I. V. “Formation of basic professional competence of future bachelors of machine-building specialties in the process of scientific and natural training”: author’s ref. dis. … cand. ped. science: 13.00.04, Poltava, p. 24

2. Gren, L. M. (2010), “Pedagogical conditions of formation in students of higher technical educational institutions of orientation on successful professional activity”, author’s ref. dis. … cand. ped. science: 13.00.04, Kharkiv, p. 24

3. Hren, L. M., Kurbanova, Kh. Sh. (2021), “Professional competence of future chemical engineers in higher education institutions: analysis of the thematic direction of scientific literature”, Theory and practice of social systems management, no. 3, pp. 62–75

4. Hren, L. M., Panfilov, Yu. I., Karliuk, S. V. (2019), “Directions of introduction of dual form of education at the National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute”: public administration aspect”, Theory and practice of social systems management, no. 1, pp. 66–80

5. Ignatiuk, O. A. (2009), “Formation of readiness of the future engineer for a profession-newself-improvement”, Theory and practice, monograph, H.: NTU “KhPI”, p. 432

6. “The concept of training specialists in the dual form of education in Ukraine: approved by the Board of the Ministry of Education and Science of Ukraine on January 26. 2018”, Friedrich-Ebert-Stiftung: [ofits. sait Fondu imeni Fridrikha Eberta v Ukraini]. Text. Data. Kyiv, 2018, available at: http://www.uam.in.ua/upload/medialibrary/3fb/3fb2c5c519f60251581d83fc2c139b61pdf

7. Leiko, S. V. (2015), “Formation of mathematical competence of future civil engineers in the process of professional training”, dis ... cand. ped. sciences: [spec.]13.00.04, Poltava, p. 264

8. Petruk, V. A. (2006), “Theoretical and methodological principles of formation of professional competence of specialists of technical technical specialties in the process of coverage of fundamental disciplines”, monograph, Vinnytsia: Uni-versum-Vinnytsia, p. 292

9. Postanova Kabinetu ministriv Ukrainy “On approval of the National Qualifications Framework” of November 23, 2011 № 1341 as amended in accordance with the Resolutions of the Cabinet of Ministers no. 509 dated 12.06.2019, no. 519 dated 25.06.2020

10. Romanovskyi O. H. (2001), “Preparation of future engineers for management”: monograph, Kharkiv : Osnova, p. 312

11. Sozykina, G. S. (2019), “Forma-tion of social responsibility of future engi-neers of the road industry in the process of professional training”, dis ... cand. ped. sciences: [spec.] 13.00.04 (015), Kharkiv,p. 20

12. Sushchenko, R. V. (2017), “Peda-gogical bases of formation of administrative culture of future engineers of railway transport: theory and practice”: monograph Zaporizhzhia : FOP Moskvin A. A., p. 448

13. Tamozhska, I. V. (2014), “Forma-tion of skills of business communication of future specialists of technical profile in the process of studying social and humanitarian disciplines”, dis ... cand. ped. sciences: [spec.] 13.00.04, Kharkiv, p. 21

14. Tsvirkun, L. O. (2017), “Forma-tion ofdesign competence of future engineers in the process of graphic training”, dis ... cand. ped. sciences (doctor of philosophy): [special] 13.00.04, Kremenchuk, p. 286

15. Chupakhin, S. A. (2018), “Forma-tion of professional competence of future communication engineers in the process of studying special disciplines”, dis ... cand. ped. sciences: [spec.] 13.00.04 (01 Education / Pedagogy), Kyiv, p. 252

16. Richard, M. Felder, “The OSU ConocoPhillips Lectures on Chemical Engi-neering Educatio”: A Half-Century of Recollections, Opinions, and Wisdom, available at: https://ceat.okstate.edu/che/site_files/docs/richard-m-felder.pdf

17. Maikovska, V. I. (2017), “Forma-tion of the bisness competence of fiture professionals by means of practice-oriented education”, Nauk. zhurn. Sumsk. derzh. ped. un-tu im. A. S. Makarenka, (Pedagogical Sciences Series: Theory, History, Innovative Technologies), no. 3 (67), pp. 51–60

18. John, M. Prausnitz, Versatility and the Integration of Experience (1996), available at: https://ceat.okstate.edu/che/site_files/docs/mark-e-davis.pdf

19. Phillip Wankat (2009), “The Role of Chemical Engineering in Engineering Education Research”, American Society for Engineering Education. Purdue University, Page 141–249

20. James Wei (2005), “Rejuvenation of Chemical Engineering”, available at: http://web.mit.edu/cheme/alumni/newsletter/alumni_news_spring2005.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-30

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ