ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ ЕТИКИ

Автор(и)

  • Ірина Костиря Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-2967-4530
  • Андрій Косс Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2022.1.07

Ключові слова:

формування етики, професійна та загальна етика, майбутні фахівці, психічне здоров’я, кодекси професійної поведінки, модернізація сучасної вищої освіти, моральні норми та етичні стандарти, аксіологічні та деонтологічні аспекти формування професійної етики, стадії морального розвитку особистості, авторитарна та гуманістична етика, заклад вищої освіти.

Анотація

в статті розкрито формування професійної та загальної етики у майбутніх фахівців; підкреслено необхідність підтримання психічного здоров’я здобувачів освіти; впровадження технологій для креативної трансформації та модернізації сучасної вищої освіти студентів;  розвиток загальної етики для формування базису професійної етики. Розкрито сутність технології формування компетентностей загальної та професійної етики у майбутніх викладачів.

Біографії авторів

Ірина Костиря, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Андрій Косс, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

студент-магістр кафедри органічного синтезу і нанотехнологій Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Посилання

1. Bekh, I. D. (2002), “Personality-oriented model of education as a scientific construct”, Psychological and pedagogical problems of rural school, no. 3, available at: http://library.udpu.org.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/3/vupysk_21.pdf (access date: 12.12.2021)

2. Vasianovych, H. P. (2005), “Peda-gogical ethics”: textbook, Lviv : Norma, p. 344

3. Vlasenko, O. M. (2003), “Modeling of pedagogical situations as a means of forming moral values in future teachers”, Visn. Zhytomyr. state ped. university named after I. Franko, vip. 13, pp. 90–92

4. Ziaziun, I. A. (2010), “Pedagogical action of a teacher in the conditions of integrated educational technology”, Theory and practice of social systems management: philosophy, psychology, pedagogy, socio-logy, no. 3. pp. 11–22

5. Kalenskyi, A. A. (2016), “Develop-ment of professional and pedagogical ethics in future teachers of special disciplines”: monograph; 2nd ed., ed. and ext., Kyiv : CP “Comprint”, p. 424

6. Kucheriavyi, O. H. (2014), “Peda-gogy: personal and developmental aspects”: a textbook, Kyiv : Slovo Publishing House,p. 440

7. Kovaliv, Yu. I. ed. (2007), “Literary Encyclopedia”: in 2 volumes, Kyiv : VC “Academy”, vol. 2, M - J., p. 624

8. Ponomarov O. S., Romanovskyi O. H., Sereda N. V., Chebotarov M. K. (2020), “The moral meaning of the philosophy of leadership”: a textbook, Kharkiv : NTU “KhPI”, p. 120

9. Lozovoho, V. O. ed. prof. (2007), “Morphology of culture”: thesaurus, Kharkiv: Pravo, p. 384

10. Babanskoho, Yu. K. under. ed. (1988), “Pedagogy”, Moscow : Enlightenment, p. 478

11. The concept of “professional ethics” and its specificity, Osvita.ua, available at: https://osvita.ua/vnz/reports/culture/11121/ (access date: 31.01.2022)

12 MES of Ukraine, “On amendments to the Guidelines for the development of standards of higher education”, Order of April 30, 2020 no. 584, available at: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-unesennya-zmin-do-metodichnih-rekomendacij-shodo-rozroblennya-standartiv-vishoyi-osviti-1 (access date: 10.01.2022)

13. Ripko, I. V. (2015), “The role of spirituality in the formation of responsibility in students of technical universities”, Theory and practice of social systems management: philosophy, psychology, pedagogy, socio-logy, no. 2. NTU “KhPI”, pp. 87–95, Entukhpiir, available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/18081 (access date: 31.01.2022)

14. Smelzer, N. (1994), “Sociology”, trans. with english, Moscow : Phoenix, p. 688, Socioline.ru, available at: https://socioline.ru/files/5/39/smelzer_sociologiya_1994.pdf (access date: 30.01.2022)

15. Sukhomlynskyi, V. O (1977), “Pavliska High School”, Selected works: in 5 volumes, vol. 4, Kyiv : Rad. school, p. 193

16. Fitsula, M. M. (2002), “Peda-gogy”: A textbook for students of higher pedagogical educational institutions, Kyiv : Publishing Center “Academy”, p. 528

17. Fromm, E. (1989), “Psycho-analysis and religion”, trans. with english A. A. Yakovleva. Twilight of the gods, Moscow : Publishing House of Political Literature, pp. 143–221, KCL: Kiev City Library, available at: https://lib.misto.kiev.ua/PSIHO/FROMM/pa_rel.dhtml (application date: 30.01.2022)

18. Khoruzha, L. L. (2008), “Pedagogical deontology”: teaching method. manual, Kyiv : BD Hrinchenko Kyiv State Pedagogical University, p. 96, Elibrary.kubg.edu.ua, available at: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/16648/1/I_Leontieva_PD_(B_PO)_PI.PDF (access date: 30.01.2022)

19. Yahodnikova, V. V. (2016), “Theory and practice of formation of innovative orientation of the educational process of secondary school”: dis. … dr. ped. sciences: 13.00.07, Vinnytsia state university. ped. Mykhailo Kotsyubynsky university, Vinnytsia, p. 525

20. Cushman, F., Young, L., Greene, J. D. (2010), “Multy-system moral psychology”, The moral psychology handbook, New York : Oxford University Press, pp. 3–47

21. Haidt, J. (2012), “The Righteous Mind”: Why Good People Are Divided by Politics and Religion, New York : Pantheon books, p. 322

22. Kidder, R. (2009), “Moral courage”, Harper Collins, p. 320

23. Knobe, J., Doris, J. M. (2010), “Responsibility”, The moral psychology handbook, New York : Oxford University Press, pp. 321–355

24. Kohlberg, L. (1984), “The Psychology of Moral Development”: The Nature and Validity of Moral Stages, Harper & Row, p. 415

25. Krebs, D. L., Denton, K. (2005), “Toward a More Pragmatic Approach to Morality: a Critical Evaluation of Kohlberg’s Model”, Psychological Review, no. 112 (3), pp. 629–649

26. Rest, J., Narvaez, D., Bebeau, M. and Thoma, S. (1999), “Devising and testing a new instrument of moral judgment”, Journal of Educational Psychology, no. 91 (4), pp. 644–659

27. Sucher, S. J. (2007), “The moral leadership”: Challenges, tools and insights, p. 264

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-30

Номер

Розділ

ФІЛОСОФСЬКІ, АНТРОПОЛОГІЧНІ ТА ЗАГАЛЬНОМЕТОДИЧНІ ПАРАДИГМИ СУЧАСНОЇ ОСВІТИ