СУЧАСНІ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКІСНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2022.2.06Ключові слова:
дистанційне навчання, інформаційно-комунікаційні технології, система управління освітнім процесом, освітня платформа, цифрова трансформація освіти.Анотація
Розглянуто основні питання в умовах світової пандемії та цифрової трансформації суспільства, із якими зіткнулась галузь освіти, зокрема посередній рівень використання технологій дистанційного навчання учасниками процесу, недостатній рівень цифрової грамотності та навичок володіння інформаційно-комунікаційними технологіями, неструктурованість навчального матеріалу на освітніх платформах та відсутність якісного зворотного зв’язку із здобувачами освіти. Доведено, що становлення нових підходів до організації дистанційного навчання, запровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій дистанційної освіти та успішна адаптація до них є на сьогодні індикаторами якості надання освітніх послуг. У рамках модернізації галузі освіти українське суспільство і держава поступово опановують технології, орієнтовані на інтенсифікацію навчального процесу, вдосконалення форм і методів організації навчання та придатність до застосування у дистанційному навчанні. У статті висвітлено проблему вибору системи управління освітнім процесом, подано перелік сучасних та новітніх освітніх платформ, додаткових або альтернативних цифрових інструментів для забезпечення освітнього процесу в умовах дистанційного навчання, розглянуто їхні функціональні можливості, переваги та недоліки. Наведено найбільш популярні технології дистанційного навчання за даними опитувань Державної служби якості освіти України: месенджер Viber, платформа відео конференцій Zoom, соціальна мережа Facebook, спеціалізовані системи управління навчальним процесом Microsoft Teams, GoogleClassroom, Moodle. Зроблено короткий огляд менш відомих систем управління навчальним процесом таких, як платформи HUMAN, Нові знання, Єдина школа. У статті відзначено позитивну роль у розвитку неформальної освіти таких освітніх платформ, як Prometheus, ED-ERA, iLEARN, LearningApps. Продемонстровано, що українська галузь освіти має достатню кількість інформаційно-комунікаційних технологій для забезпечення якісної організації дистанційного навчання і адаптації до нових умов епохи цифрової трансформації суспільства.
Посилання
1. Analytical information on trends in the organization of distance learning in institutions of professional higher and higher education during quarantine in the 2020/2021 academic year (according to the results of online surveys of participants in the educational process). available at : https://ru.osvita.ua/doc/files/news/825/82561/1_ANALITIChNA_DOVIDKA_Opituvannya_FPO_ZVO_DS.pdf (дата звернення: 11.11.2021)
2. Analytical reference on the organization of distance learning in general secondary education institutions in the 2020/2021 academic year (according to the results of the online survey of participants in the educational process). Nova ukrajinsjka shkola. Web-resurs NUSh. available at: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/02/37776.pdf. (in Ukrainian)
3. Castelli, F. R., Sarvary, M. A. (2021). “Why students do not turn on their video cameras during online classes and an equitable and inclusive plan to encourage them to do so”, Ecology and Evolution. no. 11 (8). pp. 3565–3576. available at : https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85099060449&doi=10.1002%2fece3.7123&partnerID=40&md5=7128f886ff3814c5032dc203de875522 DOI: 10.1002/ece3.7123
4. Cicha, K., Rizun, M., Rutecka, P., Strzelecki, A. (2021). “Covid-19 and higher education: First-year students’ expectations toward distance learning”, Sustainability (Switzerland). no. 13 (4), article no. 1889. pp. 1–20. available at : https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85100909027&doi=10.3390%2fsu13041889&partnerID=40&md5=e74db648f2551277f83a767b5b121317 DOI: 10.3390/su13041889
5. Hash, P. M. (2021). “Remote Learning in School Bands During the COVID-19 Shutdown”, Journal of Research in Music Education. no. 68 (4). pp. 381–397. available at : https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85097291572&doi=10.1177%2f0022429420967008&partnerID=40&md5=b28aa9b805c6030e8decb5fcac558086 DOI: 10.1177/0022429420967008
6. Jacques, S., Ouahabi, A., Lequeu, T. (2021). “Remote knowledge acquisition and assessment during the covid-19 pandemic”, International Journal of Engineering Pedagogy, no. 10 (6). pp. 120–138. available at : https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85099144315&doi=10.3991%2fIJEP.V10I6.16205&partnerID=40&md5=0443569789891827f979b96d1bd74415 DOI: 10.3991/IJEP.V10I6.16205
7. Marek, M. W., Chew, C. S., Wu, W.-C. V. (2021). “Teacher experiences in converting classes to distance learning in the covid-19 pandemic”, International Journal of Distance Education Technologies. no. 19 (1). pp. 89–109. available at : https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85099654511&doi=10.4018%2fIJDET.20210101.oa3&partnerID=40&md5=aa696e6238fecf505ef04eb6506750f8 DOI: 10.4018/IJDET.20210101.oa3
8. Nikou, S. A. (2022). “A Snapshot of University Students’ Perceptions About Online Learning During the Covid-19 Pandemic”. Smart Innovation, Systems and Technologies. no. 249. pp. 123–134. available at : https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85115211310&doi=10.1007%2f978-981-16-3930-2_10&partnerID=40&md5=982192e52815e366fc028d490a4111b7 DOI: 10.1007/978-981-16-3930-2_10
9. Pakhomova, T. O., Komova, O. S., Belia, V. V., Yivzhenko, Y. V., Demidko, E. V. (2021). “Transformation of the pedagogical process in higher education during the quarantine”. Linguistics and Culture Review. no. 5, pp. 215–230. available at : https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85116857650&doi=10.37028%2flingcure.v5nS2.1341&partnerID=40&md5=174aa4c124d3cd2704056e461efc4bf2 DOI: 10.37028/lingcure.v5nS2.1341
10. Tomasik, M. J., Helbling, L. A., Moser, U. (2021) Educational gains of in-person vs. distance learning in primary and secondary schools: A natural experiment during the COVID-19 pandemic school closures in Switzerland. International Journal of Psychology. no. 56 (4). pp. 566–576. available at : https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85096781773&doi=10.1002%2fijop.12728&partnerID=40&md5=814760aba3f142c0a0e1f4df47012271 DOI: 10.1002/ijop.12728
11. Analytical information on the organization of distance learning in general secondary education during quarantine (according to the results of online questionnaires of participants in the educational process). available at : http://bit.do/fPK96. (in Ukrainian)
12. Viber. available at : https://www.viber.com. (in Ukrainian)
13. Video conferencing, web conferencing, webinars, screen demonstration. (in Ukrainian)
14. Facebook. available at : https://www.facebook.com/ (in Ukrainian)
15. Video conferencing, meetings and challenges Microsoft Teams. available at : https://www.microsoft.com/uk-ua/microsoft-teams/group-chat-software. (in Ukrainian)
16. Classes. available at : https://classroom.google.com (in Ukrainian)
17. Moodle–Open-sourcelearningplatform Moodle.org. available at : https://moodle.org/?lang=uk (in Ukrainian)
18. All-Ukrainian school online. available at : https://lms.e-school.net.ua/ (in Ukrainian)
19. Prometheus – The best online courses in Ukraine and the world. available at : https://prometheus.org.ua/ (in Ukrainian)
20. HUMAN – Educational technology company. available at : https://www.human.ua/ (in Ukrainian)
21. New knowledge. available at : https://nz.ua/ (in Ukrainian)
22. The “Single School” system for educational institutions. available at : https://eschool-ua.com/#/ (in Ukrainian)
23. On the Lesson. available at : naurok.com.ua (in Ukrainian)
24. Survey on distance learning. available at : https://www.facebook.com/nudfsu/posts/3639264862823350 (in Ukrainian)
25. Online learning platforms and tools. available at : http://aphd.ua/platformy-ta-instrumenty-dlia-navchannia-onlain/ (in Ukrainian)
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Оксана Гладченко, Тетяна Ратушняк, Олена Беспарточна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: