ВЗАЄМОЗВЯОК ЛІДЕРСЬКОГО ПОТЕНЦІАЛУ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІЗ ПРАВООХОРОННОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕНІТЕНЦІАРНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ З ЇХНЕЮ НАВЧАЛЬНОЮ МОТИВАЦІЄЮ ТА ЛІДЕРСЬКИМ СТИЛЕМ ПЕДАГОГІВ

Автор(и)

  • Світлана Резнік Національний технічний університет «Харківський політехнічний університет», Україна https://orcid.org/0000-0001-8310-1242
  • Ольга Ігнатюк Національний технічний університет «Харківський політехнічний університет», Україна https://orcid.org/0000-0002-5710-7752
  • Тетяна Солодовник Національний технічний університет «Харківський політехнічний університет», Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2022.4.04

Ключові слова:

лідерський потенціал, майбутні фахівці з правоохоронної діяльності пенітенціарної системи України, викладацьке лідерство, навчальна мотивація, лідерські стилі, демократичне лідерство, трансформаційне лідерство, транзакційне лідерство

Анотація

Анотація: у статті визначено, що лідерська поведінка викладачів має взаємозв’язок із сприйняттям майбутніми фахівцями з правоохоронної діяльності пенітенціарної системи України свого лідерського потенціалу. Для забезпечення успішного формування лідерського потенціалу у майбутніх фахівців з правоохоронної діяльності пенітенціарної системи України рекомендовано педагогам профільних закладів освіти: по-перше, розвивати та вдосконалювати власний лідерський стиль; по-друге, ефективно використовувати мотивування здобувачів освіти до розкриття власного лідерського потенціалу.

Посилання

Avolio, B., Bass, B. (1991). “The full-range of leadership development”, Binghamton, NY: Center for Leadership Studies, р. 280

Bass, B. M., Avolio, B. J. (1997), “Full-range leadership development: Man-ual for the multifactor leadership questionnaire”, Palo Alto, CA: Mind Garden, р. 170

Bota, O.A., Tulbure, C. (2017), “The Relationship Between Leadership Styles аnd Pupils’ School Results”, European Proceedings of Social and Behavioural Sciences, 23, pp. 460 – 467

Halaj, A. O. (2004), “Organizational and legal foundations of forming and operation of penitentiary institutions personnel”, Autoref. thesis for obtaining sciences. candidate degree law Sciences: spec. 12.00.07, Irpin', p. 18

Horbach, I. (2020), “Ways of formation of the strategic-activity component of the leadership capacity of future specialists of the state penal enforcement service of Ukraine”, Theory and practice of managing social systems: philosophy, psychology, pedagogy, sociology, no. 3, pp. 122 – 138

Hura, T. (2015), “Leader Potential as Important Constituent of Pedagogy Culture of Teacher of Technical University”, Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools: a collection of scientific works, vyp. 44 (97), pp. 418 – 428

Darmohraj, P. (2017), “Forming professional competency in future officers of the State Penitentiary Service of Ukraine in the process of professional training”, Autoref. dis.. candidate ped. Sciences: 13.00.04., Khmel'nyts'kyj, p. 20

Dubynina, O., Ihnatiuk, O. (2020), “Diagnostic technique of professionally important qualities of an educational leader”, Theory and practice of managing social systems, no. 1, pp. 68 – 79

The Cabinet of Ministers of Ukraine (2017), Draft Law “On Penitentiary System” of 03.10.2017, available at: https://ips.ligazakon.net/document/NT3860

Romanovs'kyj O., Horbach I. (2019), “Leadership potential for future factors state criminal-executive service of Ukraine”, Theory and practice of managing social systems: philosophy, psychology, pedagogy, sociology, no 2, pp. 73 – 84

Romanovs'kyj, O., Ponomar'ov, O., Hura, T., Ihnatiuk, O., Reznik, S., Movchan, Ya. (2017), “Development of leadership potential in the national humanities, technical, and managerial elite”, Kharkiv: FOP Mezina V. p. 292

Romanovs'kyj, O., Ihnatiuk, O., Reznik, S., Solodovnyk, T. (2021), “Conceptual foundations of innovative-strategic field of study of future military specialists of various specialties of the security, protection and defense sector under the conditions of educational transformations”, Theory and practice of social systems management, no. 4. pp.47 – 56

Romanovskiy, O., Reznik, S., Chebakova Yu. (2019), “Peculiarities of perception of teaching style and motivation of students’ learning”, The New Educational Review, 58(4), pp. 72 – 84

Reznik, S. (2019), “Leader style of university teachers”, Theory and practice of social systems management, no. 3. pp. 71 – 84

Thijs, J., Verkuyten, M. (2009), “Students’ Anticipated Situational Engagement: The Roles of Teacher Behavior, Personal Engagement, and Gender”, The Journal of Genetic Psychology, 170(3), pp. 268 – 286

Yahunov, D. (2011), “The penitentiary system of Ukraine: historic development, current problems, and perspectives of reforming”, Odesa: Feniks. p. 445

Maksvell, Dzh. (2018), “Cultivate a leader in yourself”, Minsk: Potpourri, p. 230

Kim, С., Renée, A. (2017), “Blue Ocean Leadership. Mauborgne, Harvard Business Review Press, р. 80

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-09

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ЛІДЕРСТВА, УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ОБ’ЄКТА