ДЕРЖАВНА ПОЛІТИКА У СФЕРІ ОСВІТИ: ШЛЯХИ РЕАЛІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2022.4.07Ключові слова:
державна освітня політика, реалізація державної освітньої політики, циклічний підхід, зважений підхід, мережений підхід, функції державної освітньої політикиАнотація
Анотація: у статті визначено важливі ознаки державної політики у сфері освіти, розглянуто три підходи до розуміння процесу її реалізації, встановлено низку факторів впливу на розробку та впровадження державної освітньої політики. Окреслено низку функцій, виконання яких забезпечить її ефективне впровадження на всіх рівнях. Оглянуто нормативно-правові основи державної політики у сфері освіти, виокремлено ключові моменти, що сприяють її реалізації.
Посилання
Davlikanova, O. (2020), “Proposals for the Strategy for the Development of Higher Education of Ukraine for the period 2021-2031 regarding the development of dual education”, Collection of theses of the International scientific and practical conference “Dual form of obtaining education: successes and problems of the first year of the implementation of the pilot project in the institutions of vocational pre-higher education of Ukraine”, October 22, 2020, Scientific and Methodological Center of VFPO, Kyiv, pp. 9 – 11
Davlikanova, O., Ishchenko, T., Chaikovska, A. (2020), “Analytical report on the results of the first year of the experiment on the introduction of a pilot project in institutions of vocational pre-higher and higher education for the training of specialists using the dual form of education” (I stage, 2019–2020 AD). Kyiv, p 96, available at: http://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/16469.pdf.
Dovhenko, Ya., Yaremenko, L., Yaremenko, Yu.(2021), “Implementation of dual education in higher education: advantages and risks”, Economy and society, p 28, available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/download/511/489.
Verkhovna Rada of Ukraine (2017), “Law of Ukraine “On Education” dated September 5, 2017”, available at: http://ru.osvita.ua/legislation/law/2231.
Zozulya, N. (2020), “Partnership is the key to success. From the work experience of the Kryvyi Rih Cabinet regarding the implementation of the “Social Partnership in Action” project, Kryvyi Rih, p 27, All-Ukrainian methodological portal-dual education, available at: https://drive.google.com/file/d/1i9LvzsYr5n.
Cabinet of Ministers of Ukraine (2018), “The concept of training specialists in higher education under the dual system: adopted on September 19, 2018, available at: https://www.kmu.gov.ua/ua/news/koncepciya-pidgotovkifahivciv-za-dualnoyu-formoyu-zdobuttya-osviti.
Korkuna, I., Tsilnyk, O. (2018), “Modern processes of the development of dual education: the key to the stability of personnel potential”, Labor economics, demography, social policy, is. 4 (132), pp. 90 – 94, available at: http: //www.google.com/url?esrc=s&q=&rct=j&sa=U&url=http://ird.gov.ua/sep/sep20184(132)/sep20184(132)_090_KorkunaO,KorkunaI,TsilnykO .
Order of the Ministry of Education, Culture and Sports No. 1296 of 10/15/2019 “Regarding the introduction of a pilot project in professional pre-higher and higher education institutions for the training of specialists using a dual form of education”, available at: https://mon.gov.ua/ua/npa/shodozaprovadzhennya-pilotnogo-proektu-u-zakladah-fahovoyi-peredvishoyi-tavishoyi-osviti-z-pidgotovki-fahivciv-za-dualnoyu-formoyu-zdobuttya-osviti.
The results of an online survey of students of NUWNR about the advantages and disadvantages of a dual form of education. 2020. available at: https://nuwm.edu.ua/files/1283.
Khakhula, V. (2019), “Dual form of obtaining higher education: methodological approaches and peculiarities of the organization of training students in specialty 201 “Agronomy”, Under the editorship O. Horodetsky, Bila Tserkva, p. 25
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Лариса Грень, Ольга Грибко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: