ВИКОРИСТАННЯ АРТТЕРАПЕВТИЧНИХ ЗАСОБІВ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ

Автор(и)

  • Олена Романовська Харківський національний університет міського господарства імені О. Бекетова, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4898-2141

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2023.1.03

Ключові слова:

арт педагогіка, арттерапія, майбутні викладачі закладів вищої освіти, засоби арт педагогіки, метафоричні асоціативні карти, пісочна терапія, казкотерапія

Анотація

Анотація: стаття присвячена розгляду проблеми використання арттерапевтичних засобів у підготовці майбутніх викладачів закладів вищої освіти. У дослідженні  теоретично обґрунтовано та апробовано впровадження арттерапевтичних засобів в процес професійної підготовки майбутніх викладачів вищої школи. Експериментальна перевірка підтвердила доцільність впровадження  в реальний освітній процес підготовки майбутніх викладачів таких засобів.

Посилання

Antonova, O. (2015), “Pedagogical technologies and their classification as a sci-entific problem”, Modern technologies in education. Part 1. Modern teaching technolo-gies: scientific and supplementary biblio-graphic index, is. 2, no. 1 (2), p. 8 – 15

“Innovative pedagogical technolo-gies: a manual” (2015), Edited by O. Ogienko, K., p. 314

Luhovyi, V., Ptakova, H., Zaiach-kivska, N. “Modern pedagogical technolo-gies and methods of their application in higher education”, http://tourlib.net/books_others/pedtehnol2.htm.

Melnyk, L. “Possibilities of using modern educational technologies in higher education”, available at: www.nbuv.gov. ua/portal/soc_gum/.../mojluvosti%20vukorustannya.pdf (Date of application: November 4, 2020).

Myronchuk, N. (2018), “Features of the content of training of masters of spe-cialty 011 “Educational, pedagogical sci-ences” (“Pedagogy of higher education”) in Ukraine”, Scientific Letters of the Academic Society of Michal Baludansky, no. 3, vol. 6, pp. 99 – 103

Moroz, O., Padalka, O., Yurchenko, V. (2006), “Higher school teacher: psychological and pedagogical foundations of training”, Study guide. Under the editorship of O. Moroz, K.: NPU, 208

“Pedagogical skill: a textbook for higher pedagogical educational institutions” (2004), I. Zyazyun and others; edited by I. Zyazyun, 2nd edition, supplemented and revised, Kyiv: Vyssha Shkola, p. 422

Piekhota, O. (2000), “Personally oriented education and technologies. Continuing professional education: problems, searches, prospects”, Monograph, Edited by I. Zyazyun, K.: Vipol, pp. 274 –298

On Higher Education: Law of Ukraine dated July 01, 2014 № 1556-VII / Verkhovna Rada of Ukraine, available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. On the National Doctrine of Education Development: Decree of the President of Ukraine; Doctrine of 17.04.2002 № 347/2002: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text.

On Education: Law of Ukraine dated 05.09.2017 № 2145-VIII / Verkhovna Rada of Ukraine: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Ratushynska, A. (2019), “Art and pedagogical support of professional training of the future teacher”, Problems of training of the modern teacher, (13), pp. 116 – 124, available at: https://doi.org/10.31499/2307-4914.13.2016.163597

Rozlutska, H. (2011), “Innovative technologies in the pedagogical process of higher education”, Pedagogy, social work, pp. 121 – 123

Rudenka, T. (2013), “Professional training of future specialists in art direction by means of art pedagogy as a scientific and theoretical problem”, Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University, (67), pp. 85 – 89 , ISSN 2076-6173

Sysoieva, S. (2011), “Interactive technologies of adult education”, Study guide, K.: NAPS of Ukraine, Institute of Pedagogical Education and Adult Education, ECMO Publishing House, p. 324

Soroka, O. (2013), “Categorical distinction between the concepts of “art therapy” and “art pedagogy””, Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems, (35), pp. 459 – 465, available at: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/3338.

“Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2021-2031”, available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf

Khliebnik, S. (2011), “Art pedagogy in the preparation of a social tutor for the socialization of children with developmental disabilities”, Bulletin of Zaporizhzhia National University, pp. 104 – 107, - (Series “Pedagogical Sciences”), p. 106

Shapran, O., Shapran, V. (2010), “Innovative technologies in pedagogy and psychology: their essence and varieties”, Bulletin of the Institute of Child Development - Kyiv: Publishing House of the National Pedagogical Dragomanov University, is. 12, pp. 147 – 153, available at: www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vird/2010_12/25.pdf

Cahnmann-Taylor, M., Sanders-Bustle, L. (2019), “Art-Informed Pedagogies in the Preparation of Teachers in the United States”, available at: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.376

Cahnmann-Taylor, M., Siegesmund, R. (2018), “Arts-based research in education: Foundations for practice (2nd ed.)”, New York, NY: Routledge

Deasy, R. (Ed.) (2002), “Critical links: Learning in the arts and student academic and social development”, Washington, DC: Arts Education Partnership

Dewey, J. (1938), “Education and experience”, New York, NY: Macmillan

Dobbs, S. M. (1998), “Learning in and through the arts: a guide to discipline-based art education”, Los Angeles, CA: Getty Institute for the Arts

Smithrim, K., Upitis, R. (2005), “Learning through the arts: Lessons of engagement”, Canadian Journal of Education, 28(1/2), pp. 109 – 127

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-08

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ