ОСОБЛИВОСТІ ПОДОЛАННЯ СТРЕСУ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ ВИКЛАДАЧАМИ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Андрій Кіпенський Національний технічний університет «Харківський політехнічний університет», Україна https://orcid.org/0000-0001-7069-1431
  • Ніна Підбуцька Національний технічний університет «Харківський політехнічний університет», Україна https://orcid.org/0000-0001-5319-1996
  • Олександр Пономарьов Національний технічний університет «Харківський політехнічний університет», Україна https://orcid.org/0000-0003-4698-2620

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2023.1.05

Ключові слова:

стрес, викладач, зво, подолання, копінг, воєнний стан

Анотація

Анотація: дослідження присвячено проблемі подолання викладачами наслідків стресу під час воєнного стану. Емпірично визначено, що найвищим рівень стресу є в групах викладачів, які з початку війни перебувають у зоні бойових дій або поблизу неї; найнижчим рівень стресу є в групі викладачів, що виїхали за межі України; викладачі у зоні бойових дій частіше за все використовують копінг “Уникнення проблем”; внутрішньо переміщені викладачі найчастіше використовують для подолання стресу “Пошук соціальної підтримки”; викладачі, що виїхали за кордон поєднують стратегії “Уникнення проблем” та “Пошук соціальної підтримки”, обираючи найбільш значущі проблеми; всі визначені відмінності виявилися статистично значущими; існує достовірний кореляційний зв’язок між рівнем стресу та схильністю до використання стратегії “Уникнення проблем”, що вказує на нездатність викладачів подолати всі труднощі та негаразди, з якими вони зіштовхуються.

Посилання

Voytenko, O. (2022), “The role of self-actualization in preventing emotional burnout of teachers”, Actual problems of the educational process in the context of the Eu-ropean choice of Ukraine, p. 72

Gruzynska, I. (2022), “To the prob-lem of optimizing the creative compe¬tence of the publisher during the martial law period”, Modern stages of scientific research and development MODERN, 14, p. 389

Kondratenko, L. (2022), “Stress as an inhibiting factor in the implementation of the teacher's psychological culture”. Prom-ising questions of psychology: coll. of sci-ence works, pp. 46 – 50

Pleaka, L., Kaidalova, L., Alyokhina, N. (2019), “The formation of stress resistance as a component of the psy-chological health of a modern teacher”, Young scientist, 3 (67), pp. 144 – 148

Ryabokon, I. (2018), “Stress man-agement as a factor influencing the quality of work life of university teachers. Global and national problems of the economy”: Su-khomlynsky State University of Higher Edu-cation, 25, p. 720 – 725

Sokol Ye., Romanovsiiy O., Pidbutska N., Gura T., Knysh A., Shapolova V.V. (2019) ,“Psychological-pedagogical qualimetry in assessing the quality of educa-tion of future specialists at the National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute””. Theory and practice of managing social systems: philosophy, psychology, pedagogy, sociology, 3, pp. 38 – 55

Fernández-Batanero, J. M., Román-Graván, P., Reyes-Rebollo, M. M., Montenegro-Rueda, M. (2021), “Impact of educational technology on teacher stress and anxiety: A literature review”, International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(2), p. 548

Herman, K. C., Reinke, W. M., Eddy, C. L. (2020), “Advances in under-standing and intervening in teacher stress and coping: The Coping-Competence-Con-text Theory”, Journal of school psychology, 78, pp. 69 – 74

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-08

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ЗМІСТУ