ОСОБЛИВОСТІ ПОДОЛАННЯ СТРЕСУ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ ВИКЛАДАЧАМИ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2023.1.05Ключові слова:
стрес, викладач, зво, подолання, копінг, воєнний станАнотація
Анотація: дослідження присвячено проблемі подолання викладачами наслідків стресу під час воєнного стану. Емпірично визначено, що найвищим рівень стресу є в групах викладачів, які з початку війни перебувають у зоні бойових дій або поблизу неї; найнижчим рівень стресу є в групі викладачів, що виїхали за межі України; викладачі у зоні бойових дій частіше за все використовують копінг “Уникнення проблем”; внутрішньо переміщені викладачі найчастіше використовують для подолання стресу “Пошук соціальної підтримки”; викладачі, що виїхали за кордон поєднують стратегії “Уникнення проблем” та “Пошук соціальної підтримки”, обираючи найбільш значущі проблеми; всі визначені відмінності виявилися статистично значущими; існує достовірний кореляційний зв’язок між рівнем стресу та схильністю до використання стратегії “Уникнення проблем”, що вказує на нездатність викладачів подолати всі труднощі та негаразди, з якими вони зіштовхуються.
Посилання
Voytenko, O. (2022), “The role of self-actualization in preventing emotional burnout of teachers”, Actual problems of the educational process in the context of the Eu-ropean choice of Ukraine, p. 72
Gruzynska, I. (2022), “To the prob-lem of optimizing the creative compe¬tence of the publisher during the martial law period”, Modern stages of scientific research and development MODERN, 14, p. 389
Kondratenko, L. (2022), “Stress as an inhibiting factor in the implementation of the teacher's psychological culture”. Prom-ising questions of psychology: coll. of sci-ence works, pp. 46 – 50
Pleaka, L., Kaidalova, L., Alyokhina, N. (2019), “The formation of stress resistance as a component of the psy-chological health of a modern teacher”, Young scientist, 3 (67), pp. 144 – 148
Ryabokon, I. (2018), “Stress man-agement as a factor influencing the quality of work life of university teachers. Global and national problems of the economy”: Su-khomlynsky State University of Higher Edu-cation, 25, p. 720 – 725
Sokol Ye., Romanovsiiy O., Pidbutska N., Gura T., Knysh A., Shapolova V.V. (2019) ,“Psychological-pedagogical qualimetry in assessing the quality of educa-tion of future specialists at the National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute””. Theory and practice of managing social systems: philosophy, psychology, pedagogy, sociology, 3, pp. 38 – 55
Fernández-Batanero, J. M., Román-Graván, P., Reyes-Rebollo, M. M., Montenegro-Rueda, M. (2021), “Impact of educational technology on teacher stress and anxiety: A literature review”, International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(2), p. 548
Herman, K. C., Reinke, W. M., Eddy, C. L. (2020), “Advances in under-standing and intervening in teacher stress and coping: The Coping-Competence-Con-text Theory”, Journal of school psychology, 78, pp. 69 – 74
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Андрій Кіпенський, Ніна Підбуцька, Олександр Пономарьов
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: